Gå til innhold

Jeg er så frustrert! 😭 Dusteborettslag!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har gjennom flere år forsøkt å då til en lekeplass her. Vi har foreslått å bygge den selv, vi har foreslått å ordne og fikse og hver gang har de sagt blankt nei. De følger bare sine egne interesser og bruker alle unnskyldninger for ikke å få lekeplass her. Når vi tilbakeviser ett argument kommer de med et nytt. Det er så frustrerende! Skjønner de ikke at barna må ha et sted å leke? Vi har en grusplass (som de bare vil ha grus på fordi de vil ikke vedlikeholde noe og ingen får lov å forskjønne den plassen). Jeg blir så utslitt og matt av sånne stabeiser 😔☹️

Anonymous poster hash: a71a7...048

Fortsetter under...

Skrevet

Sørg for å få flertall på årsmøtet/generalforsamling. Da er det dere som har makten.

Anonymous poster hash: 1d1ed...fd1
Skrevet

De er vel ikke interessert i lyden, vedlikeholdet og ikke minst ansvaret som følger med. Det vil borettslaget bli sittende igjen med fremover, også etter at dere har mistet interessen/har fått større barn.

Slike lekeplasser er også utsatt for en del hærverk, og det koster mye penger å ordne opp i.

Hvis borettslaget er ansvarlig er det heller ikke fullt så enkelt som bare å sette den opp, den skal oppfylle offentlige krav, og det er ikke billig!

Anonymous poster hash: 787bc...daf

Skrevet

Vi gjorde det! Det ble vedtatt på generalforsamling at sameiet ønsket en lekeplass. Så satt vi ned en lekeplasskomite som skulle ordne. Vi holdt på i 9 mnd og hentet inn anbud og ordnet og vi møtte opp på styremøtet og fortalte om planene. Da var de så positive, og syntes det så fint ut og hadde ingen innvendinger, men i innkallingen til neste sameiemøte var de negative. Da var det for dyrt...

Skrevet

De er vel ikke interessert i lyden, vedlikeholdet og ikke minst ansvaret som følger med. Det vil borettslaget bli sittende igjen med fremover, også etter at dere har mistet interessen/har fått større barn.

Slike lekeplasser er også utsatt for en del hærverk, og det koster mye penger å ordne opp i.

Hvis borettslaget er ansvarlig er det heller ikke fullt så enkelt som bare å sette den opp, den skal oppfylle offentlige krav, og det er ikke billig!

Anonymous poster hash: 787bc...daf

Men vi lever i et fellesskap, der barn også skal ha en plass å utfolde seg. Hvis det er sånn at folk ikke orker lyden av barn som leker, så bør de jo ikke bosette seg i et sameie der folk lever så tett. Det kan ikke være sånn at barn bare skal ses og ikke høres.

Skrevet

Nå er borettslag som regel demokrati så hvis dere er et flertall som ønsker det må det jo gå igjennom. Du sier at man ikke kan bo i sameie hvis man ikke liker barn. Det kommer jo an på sameiet. er dere bare 2 barnefamilier og 50 pensjonist par er dere jo dømt til å tape. Hvorfor kjøpte dere i et sameie uten leveområde hvis det var så viktig. Bor selv med egen tomt, men skulle jeg flyttet i sameie ville tilgang på lekeplass vært et av kriteriene jeg gikk etter

Annonse

Skrevet

Trodde borettslag var pålagt å ha lekeplass som tilfredsstiller dagens krav.

Satt i styrer i et borettslag der de måtte bygge fordi det var en viss % med småbarnsfamilier.

Kanskje loven er endret men verdt å undersøke.

Anonymous poster hash: 13b43...529

Skrevet

Trodde borettslag var pålagt å ha lekeplass som tilfredsstiller dagens krav.

Satt i styrer i et borettslag der de måtte bygge fordi det var en viss % med småbarnsfamilier.

Kanskje loven er endret men verdt å undersøke.

Anonymous poster hash: 13b43...529

Å? Det må jeg sjekke opp. Tusen takk for tipset. Det bor sikkert over 50 barn her under 10 år.

Skrevet

Det er regler som sier at med et vist antall boenheter samlet skal det være en lekeplass

Driver og bygger nå og her må alle gå sammen å bygge lekeplass nettopp pga denne regelen. Og det er ikke mange boliger her engang.

Anonymous poster hash: e562a...c12

Skrevet

Ikke borettslag, men vi kjempet og la ned mange timer, og til slutt hadde vi fått oss lekeplass, men barna var blitt så store når den endelig stod ferdigstilt at de har hatt svært lite glede av den. Nå er det helst den lokale barnehagen som bruker den. Om bare noen kunne minnet meg på at barna ikke er så interessert i lekeplass når de blir litt større. Alt det arbeidet bare for at barnehagen skal bruke den, som egentlig har egen lekeplass. 

Anonymous poster hash: cc666...905
Skrevet

Bor det over 50 barn under 10 år der, så burde de virkelig lage lekeplass.

Før bodde jeg i borettslag med 15 leiligheter, og vi var bare 2 familier med barn. Da lagde vi ikke lekeplass. Det var og lekeplass 200 m unna, med gangsti til den lekeplassen. Nå bor jeg i borettslag med 130 leiligheter, og tipper det er rundt 40 boliger det bor barn i, men en del av de barna er eldre. Og her har vi 3 store lekeplasser. Synes faktisk det er for mye, og unødvendig. Det er aldri fult på noen av lekeplassene. Heller ikke i helgen med strålende solskinn.

Anonymous poster hash: fffaf...eb5
Skrevet

Flere gode poenger her. Vi vil jo gjerne ha den lekeplassen før barna våre blir for store. Barndommen deres er jo nå. Vi har flertall for å få lekeplass her, men styrer gjør ingenting for å få det. De nedsatt en lekeplasskomite, men de samarbeider ikke med den, og saboterer innspillene som kommer, rett og slett for at de bare har bestemt seg for at de ikke vil ha det. Vi kan jo kjempe det igjennom, men prosessen tar så lang tid at barna våre blir store i mellomtiden 😔

Skrevet

Da kommer du deg inn i styret. 😉 Slå deg sammen med flere småbarnsforeldre, og ta over hele styret.

Anonymous poster hash: 36e80...b53

Annonse

Skrevet

Da kommer du deg inn i styret. 😉 Slå deg sammen med flere småbarnsforeldre, og ta over hele styret.

Anonymous poster hash: 36e80...b53

Det var vår plan også. Vi prøvde, men styret velger valgkomité, og valgkomiteen legger frem folk som er enig med styret. Med den svertekampanjen styret driver med har vi ikke sjans. Jeg blir så utrolig lei meg, og nå vurderer vi bare å flytte.. 😔

Skrevet

La også barna leke litt der bilene står parkert så skal du se at det ikke blir lekeplass snart....

Anonymous poster hash: 66dc7...451
Skrevet

Det er det vi gjør. Barna våre henger ute (sammen med oss voksne) i veien. Hvert minutt kommer det en bli, så vi må ta ungene våre til siden, men styret bryr seg ikke... Det høres helt utrolig ut, men det er sant. Jeg trodde aldri det var mulig..

Skrevet

Hørtes kjent ut! ;)

Vi bodde i et borettslag hvor vi bodde i en sirkel, 12 av 14 hadde små barn (par nr 13 hadde ofte små barnebarn på besøk) og tunet i midten var perfekt for lekeplass. Men nei, dama i det siste huset ønsket seg en rosehage der! :o Hun lagde et helvete, men ble heldigvis blankt nedstemt! Lekeplassen ble bygd :P

Og den er fortsatt hyppig i bruk, 15 år etter ;)

Anonymous poster hash: 15146...c7d

Skrevet

Hørtes kjent ut! ;)

Vi bodde i et borettslag hvor vi bodde i en sirkel, 12 av 14 hadde små barn (par nr 13 hadde ofte små barnebarn på besøk) og tunet i midten var perfekt for lekeplass. Men nei, dama i det siste huset ønsket seg en rosehage der! :o Hun lagde et helvete, men ble heldigvis blankt nedstemt! Lekeplassen ble bygd :P

Og den er fortsatt hyppig i bruk, 15 år etter ;)

Så gøy å høre at dere fikk det til 😊 Det høres så koselig ut å ha en sånn samlingsplass. Det er en verdi i det som ikke kan telles i kroner og øre. Det som er synd for oss er at vi har 10 sånne rosedamer (og menn), som ødelegger for oss 100 andre, som ikke har like mye energi og overskudd til å ta den kampen. Men kanskje vi flytter... Vi kan jo ikke bo sånn her. Det hører med til historien at det var lekeplass der før, men at den forfalt fordi styret hevdet at det var ulovlig(!!) å innkalle til dugnad.

Skrevet

Så gøy å høre at dere fikk det til 😊 Det høres så koselig ut å ha en sånn samlingsplass. Det er en verdi i det som ikke kan telles i kroner og øre. Det som er synd for oss er at vi har 10 sånne rosedamer (og menn), som ødelegger for oss 100 andre, som ikke har like mye energi og overskudd til å ta den kampen. Men kanskje vi flytter... Vi kan jo ikke bo sånn her. Det hører med til historien at det var lekeplass der før, men at den forfalt fordi styret hevdet at det var ulovlig(!!) å innkalle til dugnad.

Mitt tips er:

På neste generalforsamling når det er styrevalg så meld dere dere som ønsker en endring. Det er strenge regler for hvordan en generalforsamling skal gjennomføres. Styret kan ikke selv avvise andre som er interesserte, dette skal stemmes over!

HUSK også å melde inn "lekeplass" som sak på saklista. Da MÅ de sette av tid til dette og dere har sjansen til å bli hørt. Men da MÅ dere også møte på generalforsamlingen ;)

Ja, det er veldig sosialt for både barn og voksne med et felles samlingspunkt :)

Håper dere får gjennomslag :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...