Gå til innhold

Hvorfor bruker nesten alle firmaer bemanningsbyrå når de skal ha nye folk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hva vil det si og blir ansatt via ett slikt byrå?

Anonymous poster hash: 9cb2b...caf

Fortsetter under...

Skrevet

Det er mange grunner til det..

-Rereduserer risiko ved feilansettelser

-Ønsker fleksibilitet,-dvs kunne nedbemanne lettere

-En del selskap har begrensninger på antall årsverk, men har penger på "konsulent-budsjettet"

-Slipper lang rekrutteringsprosess, men kan samarbeide med rekrutteringsselskap om rett profil

-Man har behov for midlertidig arbeidskraft

Etc...

For medarbeideren kan det være en mulighet for å få vist hva man kan i en bedrift, men må være innstilt på at det er kan være et kortsiktig engasjement.

Skrevet

Jeg synes det er utrolig slitsomt.

Er på jobbsøk nå og de stillingene jeg vil søke på er alle via forskjellige bemanningsbyrå.

Det betyr at jeg må gå på dobbelt så mange intervjuer. Først ett hos bemanningsbyrået og så ett med firmaet og bemanningsbyrået.

Selvsagt forstår jeg at en ansettelsesprosess er viktig å gjøre nøye.

Jeg mener personlig at man kanskje taper på å bruke det i form av at folk ikke gidder søke da hele prosessen er for omstendig.

Særlig i min bransje med masse stillinger ledig vil de muligens gå glipp av gode kandidater.

Anonymous poster hash: 3d25d...4ea

Skrevet

Det er mange grunner til det..

-Rereduserer risiko ved feilansettelser

-Ønsker fleksibilitet,-dvs kunne nedbemanne lettere

-En del selskap har begrensninger på antall årsverk, men har penger på "konsulent-budsjettet"

-Slipper lang rekrutteringsprosess, men kan samarbeide med rekrutteringsselskap om rett profil

-Man har behov for midlertidig arbeidskraft

Etc...

For medarbeideren kan det være en mulighet for å få vist hva man kan i en bedrift, men må være innstilt på at det er kan være et kortsiktig engasjement.

Nå er det vanlig at en bruker bemanningsbyrå kun til rekrutteringen, og at de ansettes i selskapet. Da er det jo ikke noe lettere å nedbemanne. Risikoen ved feilansettelser blir heller ikke redusert.

Anonymous poster hash: 1c8ba...8d2

Skrevet

Nå er det vanlig at en bruker bemanningsbyrå kun til rekrutteringen, og at de ansettes i selskapet. Da er det jo ikke noe lettere å nedbemanne. Risikoen ved feilansettelser blir heller ikke redusert.

Anonymous poster hash: 1c8ba...8d2

Det kommer helt ann på det mannen min ble ansatt gjennom bemanningsbyrå, han jobbet gjennom de hele prøvetiden og ble da først ansatt i firmaet, han fikk og lønnen gjennom byrået.
Skrevet

Det er mange som må bruke rekrutteringsbyrå nå for det er så mange søkere på hver stilling og alle firmaer har ikke kapasitet til å ta imot flere hundre søknader.

I tillegg til det de andre sa her.

Anonymous poster hash: 947ad...614

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...