Gå til innhold

Barnehagevikarer. Hvilken type menneske jobber som det og hvorfor gjør de det tror du? Og synes/tror du de gjør en god jobb?

Anbefalte innlegg

Har det vært vikarer i ditt barns bhg som du har vært veldig fornøyd med?

Og var dette en ung eller godt voksen person?

Synes det er veldig mange forskjellige som er innom og jobber i bhg og lurer litt på

hvilke tanker andre gjør seg om vikarer og bruken av disse.

Anonymous poster hash: 1bdca...728

Fortsetter under...

De fleste vikarene jeg har sett er ofte unge, stort sett jenter. De ønsker seg enten en fast stilling (ufaglært) eller har ett friår eller to etter vgs. Noen få får faktisk tilbud om fast stilling eller et vikariat.

Jeg foretrekker at det er faglærte som jobber med mine barn, men det er ikke alltid at de faglærte er bedre enn ufaglærte. Bruk av vikar er greit da jeg ikke ønsker at barna mine skal være i en underbemannet barnehage. Og når det brukes vikar ønsker jeg at det skal være faste vikarer for mest mulig stabilitet.

Anonymous poster hash: f8620...d09

Gjest Stjerneklart

Jeg signerer hun over her som sier at de fleste er unge, og stort sett jenter. Selvfølgelig ikke alle, men har inntrykk av at denne gruppen utgjør en stor del av vikarene :-)

Jeg fikk jobb som vikar i barnehage like etter jeg gikk ut av videregående. Jeg fikk mye skryt av foreldre og ansatte, og etter noen uker som vikar ble jeg tilbudt fast stilling, så jeg tror ikke jeg var så aller verst. Men jeg forstår likevel hun over her som sier at hun foretrekker at det er faglærte som jobber med barna. Samtidig tenker jeg at så lenge det er en solid gruppe med faglærte voksne, så er det ikke noe negativt med noen ufaglærte vikarer eller assistenter.

Vi har hatt flere vikarer inne i barnehagen. Noen bedre enn andre, og det er kun "de beste" som blir ringt til når vi trenger flere på jobb. Barna elsker de faste vikarene og spør etter dem ofte!

Jeg har inntrykk av at siden vikarene ikke er der så ofte, så er man flinke til å sette seg inn i rutiner, man gjør som man blir fortalt og barnehagehverdagen med eller uten vikar er ikke så veldig annerledes, annet enn at man er flere på jobb, noe som kommer barna til gode :)

Endret av Stjerneklart

Har vært noen vikarer av ymse alder og kjønn innom "min" barnehage også. De har alle vært veldig flinke!

Barnehagen har god pedagogisk dekning, så er ikke bekymret over at de er ufaglærte. De leker og trøster og gjør det som trengs.

Anonymous poster hash: 5c5bf...432

Hos oss er det vikarer som fex: studerer og har tid og jobbe når de ikke har forelesninger, så tjener de litt ekstra. Ellers er det ofte hjemmeværende mødre som ikkje vil ha fast jobb men liker og jobbe litt når dem trengs. Og av og til, de litt eldre i Bestemor kategorien som heller ikke vil ha fast men syns de er kjekt og jobbe litt når dem trengs. Alltid viktig og være nokk folk på jobb som har øyne og ser barna. Hos oss må alle ha levert politiattest.

Anonymous poster hash: be8df...75b

Det er vel mange slags mennesker og forskjellige grunner. En grunn er at det er et sted det er lett å få vikarjobb pga det er mye sykdom i bhg. Det er jobb på dagtid, du kan jobbe som vikar i bhg uten å noen spesiell utdanning for det og det er veldig hyggelig å jobbe med barn og det finnes barnehager overalt . Det er forhåpentligvis slike grunner for de aller aller fleste håper jeg, selvom det dessverre finnes noen syke mennesker som vil jobbe i bhg for å få muligheten til å misbruke barn.

Annonse

Noen av de har genuint lyst til å jobbe i barnehage, noen har det som ekstrainntekt ved siden av studier, noe får ikke andre jobber, og noen fordi de tror det er en enkel jobb hvor man bare sitter på rumpa. Noen er kjempeflinke og en tenker ikke på at de er vikarer, mens andre er totalt ubrukelige. Desverre så er det altfor lett å jobb som vikar i barnehage, mye på grunn av sykdom blant ansatte.

Anonymous poster hash: 8b55d...616

I barnehagen vår bruker de en vikar som er ca 20 år vil jeg gjette.

Han virker som er veldig koselig og hyggelig fyr,men ble ikke imponert av måten han taklet det på når jeg skulle levere sønnen min.

Sønnen min er 4 år å er gutt som føler seg utrygg når det er nye personer som tar imot han når han kommer.

Så nå jeg skulle levere han å det kun var en vikar der så var sønnen min helt hysteris,hylskreik og klamret seg fast til meg.

Jeg viste helt tydlig at jeg prøvde å gå men han gjorde ingenting for å hjelpe så jeg kunne komme meg avgårde på jobb. 

Eller det vil si han prøvde å snakke med han å få han med å leke men når det ikke gikk så ga han bare opp å konsenterte seg om de andre barna.

I en sånn situasjon burde han spurt om han skulle ta med seg barnet vekk fra meg selv om han skriker.

Min erfaring er at jo lenger jeg utsetter å gå jo verre blir det.

Alle de andre ansatte var på avdelingsmøte så var ingen hjelp å få der heller.

Så ble til at jeg satt der 15 minutter før de faste ansatte kom tilbake,å da kunne jeg endelig komme meg på jobb.

Anonymous poster hash: 118ef...d7b

Jeg gjør det! Hjemmeværende med mine tre barn på deltid, og ønsker ikke noe fast fulltidsjobb. Dessuten digger jeg å jobbe med barn (og voksne!), så selv om jeg egentlig er overkvalifisert for jobben så elsker jeg den! Får også mange gode tilbakemeldinger fra både store og små i barnehagen, så jeg tror jeg gjør en grei jobb :)

Anonymous poster hash: ee416...41b

Jeg gjør det! Hjemmeværende med mine tre barn på deltid, og ønsker ikke noe fast fulltidsjobb. Dessuten digger jeg å jobbe med barn (og voksne!), så selv om jeg egentlig er overkvalifisert for jobben så elsker jeg den! Får også mange gode tilbakemeldinger fra både store og små i barnehagen, så jeg tror jeg gjør en grei jobb :)

Anonymous poster hash: ee416...41b

Hva er du utdannet som da siden du er overkvalifisert?

Anonymous poster hash: 8b55d...616

Jeg og mange i klassen min høgskolen er vikarer. Vi skal bli bhglærere, så vi burde iallfall være gode nok! Jeg er fast ringevikar i en bhg og barna kjenner meg godt.

Har selv barn i bhg, og for min del liker jeg best faste vikarer.

Litt dårlig erfaring med unge vikarer, men det kan være fordi jeg har hatt litt uflaks...

Anonymous poster hash: 0b3df...951

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...