Gå til innhold

OCD tvangslidelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei ! Jeg går nå i ocd behandling.. Kort fortalt om det er at man får gjentatte tanker og bilder i hodet som oppleves som uønskede , skremmende og ekle og påtrengende.. Så gjør man gjerne ulike handlinger for og dempe tankene /angsten .. Jeg fikk konstantert denne " lidelsen" i svangerskapet og får nå behandling .. Mitt spørsmål er om det finnes andre mammaer i samme situasjon som meg ? .. Jeg kjenner personlig ingen andre enn meg selv .. Og skulle gjerne snakket med andre som har det på samme måten eller som har eller er i behandling for tvangstanker :) man føler seg lett litt alene !

Anonymous poster hash: aaee6...37c

Skrevet

Takk for svar ! 😊 slet du lenge med dette ? Hadde du tvangshandlinger ? ..

Jeg har nok alltid hatt tendensene til en dramatisk hjerne og bekymrer meg lett av natur.. Dette ble urolig ille i svangerskapet og jeg har aggressive tvangstanker, frykt for og klikke eller bli gal, for og skade noen ved et uhell, eller at det skal skje vonde ting med de jeg er glad i .. Jeg vet at tankene er urimelige og overdrevne men likevel agerer jeg på tankene og blir redd og unngår ting som er skummelt , feks nyhetene på tv , eller kniver .. Nå får jeg hjelp av et ocd team som sier at mange sliter med dette og at det er veldig normalt.. Det hadde jeg aldri trodd 😳😄 har følt meg veldig annerledes ! Behandlingen går ut på og eksponere meg for det som trigger angsten min.. Jeg skal bla annet se på nyhetene , holde i kniver ol mens terapeutene skal si ting som " nå kan du ikke være sikker på at det skjer noe fælt ol" .. Gruer meg veldig ,'men er motivert . ! :) hva var dine tvangstanker ? 😊

Skrevet

Jeg går ikke på medesiner siden jeg er gravid, håper jeg vil ha god effekt av behandlingen .. Det har vært noen lange tøffe Mnd for meg ..

Skrevet

Hadde aggressive tvangstanker selv. Er utrolig skremmende med slike tanker,jeg unngikk nyheter,krimserier o.l . Fikk bare vanlig psykologhjelp,men hun gav meg oppgaver jeg skulle utføre hjemme,som å se på nyheter osv . Og hun sa alltid at det ikke var mulig og bare klikke og bli gal ut av det blå,det må rus eller traumer til. Det betrygget meg veldig 😊 Jeg var så redd jeg skulle skade barnet mitt, det mente hun var fordi det er den personen jeg bryr meg mest om,derfor tankene gikk på det😞 men alt jeg kan si er at det blir bedre,og det er veldig vanlig! Du må bare sende meg en PM hvis du vil,vet hvor mye dette sliter på en 😊

Anonymous poster hash: 84f5f...721

Skrevet

Samme som svarte i stad forresten 😊

Skrevet

Ja, altså det er nok noe av det vondeste jeg har opplevd og få slike "impulsive tanker" altså dem bare kommer av seg selv, og man føler seg helt forferdelig .. Ja det er jo altså bare tanker og ting man frykter som pesten ... Spesielt hvis man er følsom og veldig ansvarsfull kan man rammes av slike tanker har jeg blitt fortalt . Og at det ofte veldig snille og omsorgsfulle personer som kan få det sånn, og det hjelper jo litt !

Huff nå ble jeg redd Mtp at jeg har opplevd endel traumer i livet , og miste mennesker som sto meg nært ol .. Men disse tankene kan utløses av traumer også .. Man har kanskje sett at andre har vært impulsive eller tatt livet sitt så begynner man og tenke "tenk om jeg blir sånn " tenk om det skjer meg " også får man bilder av det i hodet ol .. Slik har det vært litt for meg.. Jeg er nok i det heltatt veldig redd for og gjøre noe galt eller være uansvarlig så jeg ser for meg at jeg gjør alt som er fælt på en måte .. Vanskelig og forklare 😂 men det er kjempe slitsomt.. Jeg unngår også alt av krim , og nyheter ,radio .. Generelt alt som omhandler det og bli gal eller sånne fæle ting .. Jeg tørr heller ikke bli særlig sint .. Håper jeg kan bli fri fra dette og nyte barseltiden jeg har i vente 😊 psykologene sier at tvangslidelse er det ganske lett og bli bedre av så lenge man er motivert, og dem har troen på at det skal bli mye bedre for meg, jeg håper det ! :) .. Det som var vanskelig for meg er at dette er så tabu og man føler seg unormal , ingen av mine venner hadde gjettet at jeg har det på denne måten.. Man holder det liksom skjult .. Men jeg valgte og søke hjelp da det tilslutt føltes uutholdelig og ha det sånn som dette :/

Skrevet

Jeg har ocd - tvangstanker og tvangshandlinger

Hos meg har alle ting en fast plass (glass, skåler, tallerkener står på egne plasser i par tall), alle klær er sortert, takler ikke rot så er alltid strøkent (mange som reagerer for vi har flere barn men alltid ryddig)

Jeg teller alt i par, 2-4-6-8-10 osv

Må dusje to ganger pr dag, morgen og kveld

Hater skitt under negler og ørevoks

Må alltid sjekke ytterdøra to ganger om den er låst

Perfeksjonist på alt jeg gjør

Må skifte på senga hver fredag før kl 18:00

Må re opp senga hver dag

Putene i sofaen må stå riktig

Og en del ting til

Ingen direkte behandling men går til psykolog

Anonymous poster hash: 8cab7...5a2

Skrevet

Okei .. Det høres slitsomt ut ! Høres ut som du har mest tvangshandlinger .. Er det slik at du tenker at dersom du ikke gjør dette så skjer det noe feks ? .. Jeg har også tvangshandlinger , men mest unggåelses atferd og tanke ritualer .. Bra du får hjelp .. Det er ikke lett og ha det sånn her .. Slitsomt og tidskrevende .. Hilsen trådstarter ! 😊😊

Skrevet

Uff var ikke meningen å skremme deg. Mente sånne type traumer som at man har blitt stengt inne,krigstraumer o.l som kan gjøre at man får psykose og det er jo ikke slike traumer du har 😊 man kan ikke plutselig bli psykotisk,og skulle det være noe tegn til det hadde det vist seg tidlig i tenårene sa min psykolog 😊 og at vi som fungerer normalt,har relasjoner osv ikke kan oppleve dette . Så du har ingenting å bekymre deg for😊 jeg fikk det etter barnet var født , så er normalt å få det i forbindelse med det(masse hormoner ). Og det er sant som du sier,at det er de mest omsorgsfulle som gjerne får disse tankene😒 typisk😉 og du kan også berolige deg med at en person som er gal,går ikke og lurer på om han er det ,de føler seg jo helt normale . Min forrige omgang med disse tankene ble utløst av en ekkel dokumentar,så jeg skydde alt sånt som pesten 😅 men nå kan jeg se det meste igjen,og fungerer bra 😊 så IGJEN det blir bedre ❤️ så bra du får behandling av et ocd team,anbefaler deg og lese en blogg som heter surfer. Hun var så langt nede og har blitt helt bra ved hjelp av et slikt team😊

Skrevet

Åå det var betryggende og høre !! Ja jeg forstår ikke helt Hvorfor jeg har fått det slik som dette, alt i livet er stabilt normalt og trygt .. Og barnet er planlagt og vi har prøvd i 2 år og lage dette barnet, så det føltes veldig tungt og få det sånn her .. Jeg ble faktisk tilslutt så redd at jeg la meg inn siden jeg ikke skjønte hva som skjedde med meg.. Jeg var livredd .. På den måten kom jeg i kontakt med ocd team og fikk i hvertfall bekreftet at jeg ikke var gal, heldigvis ! Det var veldig ille for noen Mnd siden, men nå går det bedre og bedre .. Får ikke like mye angst som før og jeg takler det bedre .. Så nå er det siste innspurt med ocd teamet og få trent på og se på tv ol igjen .. Tåle og få angst uten og utføre tvangshandlinger ...

Oi er det sånn for det også at tankene plutseleg ble utløst av en film eller sånt ? Sånn har jeg det og .. Ja hormonene har nok veldig mye og si ja ..

❤️❤️

Skrevet

Jeg var innlagt bare en veldig kort periode . Jeg hadde hørt så lite om dette og ble fryktelig redd ..

Skrevet

Ja kunne bli utløst av bare en avisforside på butikken 😅 hva tanker kan gjøre med en altså ! Er sikker på at du kommer til å bli en fantastisk mor og at dere vil få det bra❤️ jeg ville også legge meg inn 😅 man blir jo så redd og vil beskytte verden fra seg selv tilfelle man klikker . Er mannen din forståelsesfull? Det hjalp meg veldig at han bekreftet og beroliget meg 😊 han ble faktisk med til psykologen for å lære om hvordan han skulle håndtere det. Tør vedde på at du kommer styrket ut av dette til slutt ☺️ utfordre deg selv så mye du kan og takler, og snakk snakk snakk om det😊 jeg var åpen om det og fant ut at det var mange som hadde angst i en eller annen form ❤️

Skrevet

Heeeelt likt med meg ! 😂 avis forside i butikken, en reklame, artikler venner deler på Ja hva som helst egentlig 😳

Ja samboeren min er veldig forståelsesfull og har aldri bekymret seg for at jeg skal gjøre noen noe vondt .. Har jo hatt slike tanker om han også .. Han ble ikke det gram redd men smilte og sa " dette er nok noe du bare er redd for, for du er den snilleste jeg vet om ! " så han har vært helt enestående oppi alt dette ❤️ Han roer meg ofte ned og bekrefter meg, men idag fikk jeg beskjed av terapeutene at det var feil .. Man skal visst ikke bli bekreftet eller søke bekreftelser eller bli trøstet hver gang man får den angsten .. For det opprettholder bare tvangstankene på sikt .. Men det har ihvertfall funket veldig på meg nå i påvente av hjelp 💗 og det har vært godt med noen som forstår ihvertfall endel av det . Så fint at mannen din også er forståelsesfull 💗 veldig fint når disse mennene stiller opp og er med på timer og lignende ... Det fine oppi alt dette er at man ser virkelig hvor sterkt forholdet er også, for det er neimen ikke en lett greie og stå i bestandig .

Takk skal du ha, du er også helt sikkert en kjempegod mamma ❤️😊

Skrevet

På Facebook **

Skrevet

Lykke til med alt,og bare skriv om du trenger å snakke om det ❤️

Skrevet

Lykke til med alt,og bare skriv om du trenger å snakke om det ❤️

Skrevet

Takk i lige måde ! 😊😊 kjempe ålreit og snakke med andre som har hatt det likt, man tror man er alene ,'men det er man ikke 💗😊

Skrevet

Håper jeg klarte å berolige deg litt å ☺️

Skrevet

Jeg har tvangstanker og tvangshandlinger. For meg er skrekken hodelus. Jeg tror konstant at jeg har det, eller at barna mine har det. Ser jeg noen klø seg i hodet, tenker jeg at de har lus. Jeg sjekker barna ca hver 2 uke, og ellers når jeg grer håret deres (sånn uten at de skjønner at jeg ser etter det).

Sjekker meg selv flere ganger om dagen. Klør i hodet konstant føles det ut som. Kan ikke se på enkelte kanaler på tvn om dagen for ene kanalen reklamerer for lusemiddel mellom hver program. Er det mulig liksom! Snakk om å være gærn! 😂

Kjøpte for en stund tilbake siden lusemiddel fordi ei i klassa til datteren min hadde lus. Kl 23 på kvelden fikk jeg for meg at jeg hadde lus (var bombesikker) så jeg tok denne lusekuren selv.

Mannen min sjekket meg hver dag i 3-4 dager etter dette uten å finne noe som helst, og sa at dette var tåpelig så han ville ikke fortsette. Det var jo krise for meg, for jeg får jo ikke sett skikkelig i mitt eget hår. Innerst inne vet jeg jo at jeg sikkert ikke har lus, men føler jeg har det så og si hver dag. I denne perioden sjekket jeg meg selv med lusekam sikkert 20-30 ganger om dagen.

Har angst og PTSD fra før, så denne luseangsten er nok forsterket pga dette. Har sagt i fra at jeg har veldig skrekk for lus, men psykologen har ikke snakket noe særlig om det.

Det skal også sies at hverken jeg eller barna mine har noensinne hatt lus... 😝 Så hvorfor jeg er sånn, vet jeg ikke...

Må ta Sobril de dagene det pågår som verst.

Utrolig slitsomt!! Er veldig flau over dette også, så ikke mange som vet om det...

Anonymous poster hash: dfbed...a79

Skrevet

Hei du med lus angst ! Godt man kan le litt av det også 🙈 selvom det er fryktelig slitsomt, uansett hva man har tvangstanker om så er jo følelsene rundt tankene det samme uansett .. Angst og usikkerhet og høyt stressnivå og man bare mååå sjekke ting gjentatte ganger selvom man vet at det er helt urimelig ! Ja er ikke det typisk ?! Sånn er det for meg også skal alltid være en reklame eller noe annet jeg bemerker meg meg flere ganger om dagen som omhandler det jeg er redd for !! 😂 sliiiitsomt !!! Det er klart det er flaut , jeg syns også det .. Selvom det ikke burde være det .. Tror mange kanskje lider i det skjulte .. Detsverre .. Men man føler seg jo helt tullete til tider, også gjør det forferdelig vondt også og ha det sånn .

Hva med og kontakte et ocd team ? Disse vil ta deg på alvor og jobber kun med tvang 😊 jeg har 2 damer hjemme hos meg nå sånn 2 ganger i uken, de er kjempeflinke og ingenting føles flaut sammen med dem 😊👏

Skrevet

Okei .. Det høres slitsomt ut ! Høres ut som du har mest tvangshandlinger .. Er det slik at du tenker at dersom du ikke gjør dette så skjer det noe feks ? .. Jeg har også tvangshandlinger , men mest unggåelses atferd og tanke ritualer .. Bra du får hjelp .. Det er ikke lett og ha det sånn her .. Slitsomt og tidskrevende .. Hilsen trådstarter ! 😊😊

Nei har både tvangstanker og tvangshandlinger.

Mye unngåelse her også, har ADHD og ptsd i tillegg.

Nei men blir fryktelig stressa hvis ting ikke er slik de skal være. Får faktisk angst av å stresse med det men så fremt alt går slik det skal så er det ikke noe problem Hehe

Slitsomt og slitsomt, viktig at hverdagen fungerer og deg gjør den

Anonymous poster hash: 8cab7...5a2

Skrevet

Hei du med lus angst ! Godt man kan le litt av det også 🙈 selvom det er fryktelig slitsomt, uansett hva man har tvangstanker om så er jo følelsene rundt tankene det samme uansett .. Angst og usikkerhet og høyt stressnivå og man bare mååå sjekke ting gjentatte ganger selvom man vet at det er helt urimelig ! Ja er ikke det typisk ?! Sånn er det for meg også skal alltid være en reklame eller noe annet jeg bemerker meg meg flere ganger om dagen som omhandler det jeg er redd for !! 😂 sliiiitsomt !!! Det er klart det er flaut , jeg syns også det .. Selvom det ikke burde være det .. Tror mange kanskje lider i det skjulte .. Detsverre .. Men man føler seg jo helt tullete til tider, også gjør det forferdelig vondt også og ha det sånn .

Hva med og kontakte et ocd team ? Disse vil ta deg på alvor og jobber kun med tvang 😊 jeg har 2 damer hjemme hos meg nå sånn 2 ganger i uken, de er kjempeflinke og ingenting føles flaut sammen med dem 😊👏

Ja, klarer å le av det innimellom. Men er mest angst ja.. 😫

Livredd for å få hjelp også, for jeg ser for meg at det blir type; nå skal vi besøke noen med lus så skal du få se hvordan det ser ut!

SKREKK!!! 😱😱😱

Hvordan ellers skal man behandle det? Huff, blir jo helt besatt. Tenker på lus sikkert 10 ganger på en god dag.. Da kan du tenke deg hvor mye jeg tenker/handler på mine dårlige dager! 😅

Anonymous poster hash: dfbed...a79

Skrevet

Forstår veldig godt det med angsten 😣

Ja at du er redd for og få hjelp skjønner jeg også veldig godt, jeg skal begynne med eksponering neste uke og gruer meg til det . Men man begynner altid med det som er minst skremmende først, man skal føle ubehag men det skal ikke være rett på angstnivå 110 hvis du skjønner ? .. Ser for meg at terapeuten først hadde spurt om alle tingene du er redd for eller gjør ift dette med lus også hadde dere startet med det aller letteste først for og så øke på .. Men det er jo en tøff behandling, jeg har helst lyst og bare ringe og si at " nei men jeg føler meg helt fin jeg nå så tror vi avslutter " 😂 men samtidig er jeg så sliten av og bli styrt av dette her og ønsket om og bli fri fra det er veldig stort .. Føler meg som fange i mitt eget hodet .. Jeg vil slippe og føle meg begrenset i livet mitt fordi jeg må unngå alt mulig ..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...