Anonym bruker Skrevet 19. april 2016 #26 Skrevet 19. april 2016 Min andreklassing har i løpet av en uke 2-3 sider i matte, 4-6 ord å lære i engelsk, differansierte leselekser der de flinkeste leser to sider i leseboka, mens de andre leser en side. Samme leksen skal leses to ganger hver dag i fire dager. Leksene leveres på torsdager. Har blitt litt skriving siste mnd, men ikke finskrift eller sammnehengende. Det tror jeg kommer i tredje. Anonymous poster hash: 44da8...1aa
Anonym bruker Skrevet 19. april 2016 #27 Skrevet 19. april 2016 ca 10 min tilsammen for hele ukes leksen. Matte og norsk. Anonymous poster hash: 1eab5...313
Anonym bruker Skrevet 19. april 2016 #28 Skrevet 19. april 2016 Vi syns de har lite og har bedt læreren om mer siden hun sa vi kunne det. Så langt har vi ikke fått mer så vi lager engen oppgaver til henne. Jeg trodde hun var på gjennomsnittet, men fikk nå vite at hun var den flinkeste i lesing i klassen og veldig flink i matte( det siste viste vi). Anonymous poster hash: 1f2d8...466
Anonym bruker Skrevet 19. april 2016 #29 Skrevet 19. april 2016 Min 1. Klassing har mer lekser enn det. De har en side i matte, en i norsk, skal i tillegg øve på å telle forlenge og baklengs 0-20, svare på reknestykker + og - som vi lager hjemme, og 5-6 engelske gloser. I tillegg er det øveord, leselekse og lese ett kvarter i valgfri bok hver dag. På torsdagene har de diktat med øveordene. Mi jente er smart og det går greit med slik mengde, tenker med skrekk på når mellomstore skal begynne om 1 år. Anonymous poster hash: a31ee...668
Anonym bruker Skrevet 19. april 2016 #30 Skrevet 19. april 2016 Må vel være fordelt på hele uka det der da vel? Hvis ikke er det jo SINNSSYKT mye lekser for en 7-åring! Anonymous poster hash: e34ea...0b9 3 timer med skriving/matte i løpet av uka, selvfølgelig. Pluss ca 1 time med lesing. Det er leksene, og mitt barn jobber sakte. Anonymous poster hash: 1cb6e...f7a
Anonym bruker Skrevet 19. april 2016 #31 Skrevet 19. april 2016 Og mattegrublingen de har hver uke er enkel. I dag var det 7 + 3 = 116. Et tall mangler på enerplassen. Tallet på enerplassen er det samme på begge sider av plusstegnet, hvilket tall mangler? Så sa barnet mitt: lett, det er 8. Så sier jeg, hvordan kom du frem til det, så sier han: først tar jeg 70+30=100. Så tar jeg 116-100= 16. 16/2=8. Da mangler hvert av tallene en 8ener. 78+38=116. Husker da jeg gikk på barneskolen så kunne man få oppgaver fra klassetrinn over, om pensum på trinnet er for enkelt, rart det ikke er sånn mer. Får nesten ta det opp med lærer. Han kan finne på å hjelpe tanten sin med mattelekser, hun går 4. Klasse og sliter litt mer. Anonymous poster hash: 502ed...751
Anonym bruker Skrevet 19. april 2016 #32 Skrevet 19. april 2016 Min 1. Klassing har mer lekser enn det. De har en side i matte, en i norsk, skal i tillegg øve på å telle forlenge og baklengs 0-20, svare på reknestykker + og - som vi lager hjemme, og 5-6 engelske gloser. I tillegg er det øveord, leselekse og lese ett kvarter i valgfri bok hver dag. På torsdagene har de diktat med øveordene. Mi jente er smart og det går greit med slik mengde, tenker med skrekk på når mellomstore skal begynne om 1 år. Anonymous poster hash: a31ee...668 hvis det er hver dag så er det mer, hvis det er for hele uka så er det litt mindre enn 2. Klassen har Anonymous poster hash: 502ed...751
Anonym bruker Skrevet 19. april 2016 #33 Skrevet 19. april 2016 3 timer med skriving/matte i løpet av uka, selvfølgelig. Pluss ca 1 time med lesing. Det er leksene, og mitt barn jobber sakte. Anonymous poster hash: 1cb6e...f7a oi, det var lenge å sitte med lekser. :/ Anonymous poster hash: 502ed...751
Anonym bruker Skrevet 19. april 2016 #34 Skrevet 19. april 2016 Mi jente brukte 1 - 1,5 time per dag i begynnelsen av 2. klasse, men etter anbefaling fra ppt ble vi enig med skolen om maks 30 min pr. dag, selv om hun ikke ble ferdig. Men alle i klassen må lese 15 min pr. dag. Anonymous poster hash: b05f5...012
Anonym bruker Skrevet 19. april 2016 #35 Skrevet 19. april 2016 oi, det var lenge å sitte med lekser. :/ Anonymous poster hash: 502ed...751 ikke uenig i det, men det er så lang tid det tar dessverre. Anonymous poster hash: 1cb6e...f7a
Anonym bruker Skrevet 19. april 2016 #36 Skrevet 19. april 2016 Vi sitter ca en time. Det er alt for mye. Anonymous poster hash: 59c53...8cf
frk Nilsen Skrevet 19. april 2016 #37 Skrevet 19. april 2016 5-10 minutter hver dag(norsk eller matte, er annenhver dag), leselekse, ukens ord og engelske gloser. I tillegg leser han bøker på senga. Kaptein Supertruse og Gutta i trehuset er favoritter.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2016 #38 Skrevet 19. april 2016 Kaptein supertruse ble sønnen min også akkurat ferdig med, han syns den var morsom hi Anonymous poster hash: 502ed...751
Anonym bruker Skrevet 19. april 2016 #39 Skrevet 19. april 2016 De har én side i matte hver dag, tar maks 5 min. Og de skal lese en bok høyt 3 ganger. Den pløyer han igjennom på 2 min. (Skal sies at boka er på 9-10 sider og det står maks 2 setninger på hver side ) Det hender det går LITT for fort, da klarer han ikke gjenfortelle hva han har lest. Da må han begynne på nytt Ellers varierer det. Én dag skal de skrive en setning med ukas ord, en annen dag er det engelske gloser osv.. De har også et slags lesehefte der de får hver sin bok og da skal de lese den og svare på noen oppgaver/lage spm til teksten osv.. Vil tro han bruker 10-15 min pr dag på lekser.. Anonymous poster hash: d271e...c77
Anonym bruker Skrevet 20. april 2016 #40 Skrevet 20. april 2016 Min 2. klassing bruker alltid minst 1-1,5 time på leksene hver dag. Han sliter på skolen og synes det er vanskelig. Han har ikke så mye lekse, men sliter med å få det til. Føler lite mestring og er generelt lei. Hater allerede skolearbeid og lekser. Vi motiverer og hjelper alt vi kan, men det er tungt. Vær glad for at deres barn er flinke på skolen. Hvis de får for lite utfordringer så finn interessante bøker de kan lese selv, eller faktabøker de kan lære av. Anonymous poster hash: b64f0...060
Anonym bruker Skrevet 20. april 2016 #41 Skrevet 20. april 2016 Min 2-klassing har: - 4 sider matte - 2 fulle A4 sider lesing - 1 side engelsk lesing - 1 oppgaveark med ca 15 spørsmål til leseleksa - 3 engelske gloser som skal pugges (skrives rett) - 3 norske gloser som skal pugges (skrives rett) - 2 sider penskrift (løkkeskrift) i løpet av en uke. Han sitter gjerne med lekser ca 10 min hver dag. Anonymous poster hash: 354cb...ee3
Anonym bruker Skrevet 20. april 2016 #42 Skrevet 20. april 2016 jeg vet det, og man har ulike tiltak som fks leksehjelp osv. Men jeg syns også de burde sette inn tiltak til de som syns pensum generelt er for lett. Jeg har tatt det opp fler ganger men ingentingmblir gjort. Fks på de kartleggingsprøver bruker han veldig lite tid og får alt rett, lekser og skolearbeid har han alt rett på, så læreren ser at jeg ikke dikter heller, men de gjør ikke mye for å gi han mer utfordring heller. Det kan være vel så negativt å slite med lekser uten at noe blir gjort, som å gli gjennom uten å gjære en innsats Anonymous poster hash: 502ed...751 Min fikk andre lekser, tyngre leselekser og andre matteoppgaver de første årene på skolen. Dette var først foreslått av lærer da datteren syns det var for lett. Nå i 4.klasse har det utjevnet seg og hun har nok med de "vanlige" leksene. Snakk med lærer igjen og be om andre lekser. Anonymous poster hash: 9e24c...45a
Anonym bruker Skrevet 20. april 2016 #43 Skrevet 20. april 2016 Her brukte de stort sett ca 1-1,5 time 4 dager i uka. Rektor mener det bør beregnes minimum en time frem til 4. klasse og minst 1,5 time på hverdager + litt i helgene fra 5. klasse. I andre klasse fikk elevene en liten bok hver uke som skulle leses høyt for foreldrene 3 ganger hver dag (drepende kjedelig for barn og voksne). Det var skjønnskrift 2 ganger i uka, matte 3 ganger i uka og litt andre fag. Oftest var deler av leksa på nett der ungene skulle løse oppgaver i minst 15-20 minutter i hvert fag. Anonymous poster hash: f9e88...aa6
LivetErEnLek Skrevet 20. april 2016 #44 Skrevet 20. april 2016 Her brukte de stort sett ca 1-1,5 time 4 dager i uka. Rektor mener det bør beregnes minimum en time frem til 4. klasse og minst 1,5 time på hverdager + litt i helgene fra 5. klasse. I andre klasse fikk elevene en liten bok hver uke som skulle leses høyt for foreldrene 3 ganger hver dag (drepende kjedelig for barn og voksne). Det var skjønnskrift 2 ganger i uka, matte 3 ganger i uka og litt andre fag. Oftest var deler av leksa på nett der ungene skulle løse oppgaver i minst 15-20 minutter i hvert fag. Anonymous poster hash: f9e88...aa6 Det der er drøyt og en slik arbeidsmengde pålagt en 7 - åring hadde jeg aldri i verden godtatt. Når i all verden skal de ha tid til å bare være barn?
Anonym bruker Skrevet 20. april 2016 #45 Skrevet 20. april 2016 Det går veldig fort unna med leksene. Hvis hun ikke tuller, kan hun gjøre ukas lekser på ca 1 time. Det er ikke gøy med penskrift, så det tar derfor tid og det den uka ikke er tidfastsatt hvor lenge de skal jobbe.. Leseleksa er svært fort unnagjort. Vi har avtalt med lærerne at de skal skrive at barna skal lese i 15 min når de har leselekse. Det skjer ofte. Det gjør at selv om leseleksa går fort, så skal de lese andre ting i tillegg. På den måten henger alle med. Hun leser som regel en bok om dagen som f.eks. rampete robin e.l. Jeg ser at vårt barn nå har fått mye mer kompliserte lekser i matte enn en annen jente på samme skole og trinn, men i en annen klasse. Jeg vet ikke om det er tilfeldig at klassene er på forskjellig nivå eller om det er fordi barnet vårt har fått mer avansert lekse fordi hun trenger det. Jeg tenker at ca 30 min med lekser er passelig for en 2.klassing. Vi sørger for andre utfordringer i tillegg til leksene (et instrument å øve på) Anonymous poster hash: 679a7...884
Anonym bruker Skrevet 20. april 2016 #46 Skrevet 20. april 2016 og hvem var den kommentaren til? Matteleksene er så simple som 50-32= Leseleksen er å fks lese om Maiken er sjalu på boblejakken til sin storebror og skriveleksen er så enkel som å svar på noen spørsmål utifra en tekst man leser. Hva tror du vi hadde slitt med om vi skulle gjort de leksene Anonymous poster hash: 502ed...751 Rettskrivning, tegnsetting, stor bokstav og ordforråd. Anonymous poster hash: 56c9d...417
Anonym bruker Skrevet 20. april 2016 #47 Skrevet 20. april 2016 Rettskrivning, tegnsetting, stor bokstav og ordforråd. Anonymous poster hash: 56c9d...417 jaja, jeg skriver fra en telefon, så den retter ordene av seg selv. Går litt fort unna. Anonymous poster hash: 502ed...751
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå