Gå til innhold

Hvor mye sitter 2. Klassingen deres med lekser om dagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er pensum veldig lett, eller får min 2. Klassing sin klasse for lite lekser?

De får 4 mattetimer i uken, bruker ca 30-60 sekunder Pr. Side.

Får en side med skriving i uka, bruker 2-3 minutter på dette.

Både matte og skriving får han alt rett på.

Så får han en lesebok han skal lese ut hver dag, nivå 6/13. Den har 24 sider, bruker 2-3 minutter på denne. Han leser den ofte opp ned og veldig fort. Har prøvd å spørre læreren om han kan få en vanskeligere bok men har fåt alltid samme nivå. Han er ganske smart ang, å få det lettest mulig, så mistenker at han later som han er dårligere på skolen enn det han egentlig er, Mtp lesing, så at det er derfor han ikke får noe mer avansert å lese.

Hvor mye lekser får deres 2. Klassing? Syns skolen krever litt lite av barna, barnet mitt blir ikke utfordret nok i det heletatt.

Anonymous poster hash: 502ed...751

Fortsetter under...

Skrevet

Mattetimer=mattesider i lekse* går litt fort her.

Skrevet

Har du tatt det opp med læreren og fortalt akkurat det du skriver her? Det ville jeg gjort og i tillegg ville jeg funnet andre, vanskeligere bøker han kan lese i tillegg. Hos oss har de ikke hatt veldig mye mer lekser, men fra 2.klasse har de hatt som lekse å lese 10 min i en bok de velger selv.

Anonymous poster hash: 2ef44...9b3

Skrevet

Bruker ca 20-30 min hver dag.

Anonymous poster hash: a1304...790

Skrevet

Nei, har ikke tatt det opp med henne, har bare sagt jeg ønsker mer utfordrende og lengre bøker siden han leser de veldig fort og opp ned. noen få uker i året, 2-3 uker, så har de ikke de lesebøkene, da skal de lese 15 minutter hver dag i en bok han har hjemme, det syns jeg er mye bedre. Gjennom hele uka, de dagene han har de bøkene fra skolen, og da inkluderer jeg matte og engelskleksen, bruker han 10 min på lekser i uka, altså litt mindre enn 3 minutter i lekser hver dag i gjennomsnitt, det er veldig lite.

Noe jeg glemte å skrive i første innlegg, er at de har 5 øveord i engelsk og 5 i norsk, så får de en prøve på dette på fredagene, men disse ordene er så enkle at han kan lese på de en gang på lekseplanen også får han alt rett på den fredagsprøven.

Jeg liker læreren veldig godt, men jeg skulle ønske sønnen min kunne få litt større utfordringer, fordi han glir gjennom veldig lett uten å anstrenge seg.

Skrevet

De får 1-2 sider i matte hver dag. Det tar fra 5-15 min. Mine barn syns matteoppgavene er lette. I norsk skal de lese en tekst minst 4 ganger. Teksten er en fortelling som er delt opp i 4 deler, en til hver dag. Det blir som oftest ikke lest 4 ganger når de leser teksten feilfritt første eller andre gangen. Det er en side med oppgaver/spørsmål knyttet til teksten hver dag. Det tar 5-15 min. I tillegg skal de skrive avskrift fra en tekst på ca. 3 setninger. (Der har det variert hvor lang tid som brukes. Jenta bruker mye kortere tid, mens gutten har strevd mer. Er ikke så glad i å skrive for hånd). Eller de skal skrive 3 egenproduserte setninger innen et bestemt tema. Bruker 2-4 timer hver uke på lekser. Jeg synes de har nok lekser, tenker da spesielt på de barna som strever innen noen fag. De må bruke lang tid på enkelte av leksene.

Annonse

Skrevet

Glemte 6 øveord i norsk + telling, månendene, ukedagene e.l. de skal pugge hver uke.

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Lekser er et helvete for noen. Vær glad på ungens veier at den kommer seg så lett gjennom det.

Skrevet

Min 2. klassing har: 

3 sider matte - tar omtrent 1 time

2 sider finskrift eller annen skrivelekse - tar ca 45 minutter

Utdelt lesebok er for tiden på nivå 8. Det skal skrives to sider med langsvar til teksten - skrivingen tar 1 time. 

Og så skal boken leses 10 minutter pr dag. Det er ok å lese andre bøker noen av dagene, og det gjør vi som regel etter 2-3 gjennomlesninger. 

Hos oss går skriving og regning veldig sent, mens lesing går som en vind, det er nok forskjell på unger, så noen synes det er for lite mens andre synes det er for mye. 

Anonymous poster hash: 1cb6e...f7a
Skrevet

Lekser er et helvete for noen. Vær glad på ungens veier at den kommer seg så lett gjennom det.

jeg vet det, og man har ulike tiltak som fks leksehjelp osv. Men jeg syns også de burde sette inn tiltak til de som syns pensum generelt er for lett. Jeg har tatt det opp fler ganger men ingentingmblir gjort. Fks på de kartleggingsprøver bruker han veldig lite tid og får alt rett, lekser og skolearbeid har han alt rett på, så læreren ser at jeg ikke dikter heller, men de gjør ikke mye for å gi han mer utfordring heller. Det kan være vel så negativt å slite med lekser uten at noe blir gjort, som å gli gjennom uten å gjære en innsats

Skrevet

Leksene er ment for alle. Noen bruker lang tid mens andre har lett for det. Leksene er for lette for vår 2.-klassing, og han trenger mer utfordringer. Vi skriver ut matteoppgaver for større barn fra nett, og lar ham lese "ordentlige" bøker i 15 minutter i tillegg.

Skrevet

Leksene er ment for alle. Noen bruker lang tid mens andre har lett for det. Leksene er for lette for vår 2.-klassing, og han trenger mer utfordringer. Vi skriver ut matteoppgaver for større barn fra nett, og lar ham lese "ordentlige" bøker i 15 minutter i tillegg.

hvor finner dere de mattesidene? Sønnen min leser Harry Potter på sengen, 30 min hver dag, så lesingen er vel egentlig greit. Men matte, engelsk og skriving burde han hatt mer utfordring på.

Skrevet

Han bruker som oftest 5-10 min.

3 x3 sider lesing tar ca 3 min. Matte går fort unna, norsk-leksene bruker han litt mer tid på.

Ser at førsteklassingen min har omtrent samme mengde lekser, så håper andreklassingen får betydelig mer lekse neste år.

Anonymous poster hash: 2b0ec...9ad

Annonse

Skrevet

jeg vet det, og man har ulike tiltak som fks leksehjelp osv. Men jeg syns også de burde sette inn tiltak til de som syns pensum generelt er for lett. Jeg har tatt det opp fler ganger men ingentingmblir gjort. Fks på de kartleggingsprøver bruker han veldig lite tid og får alt rett, lekser og skolearbeid har han alt rett på, så læreren ser at jeg ikke dikter heller, men de gjør ikke mye for å gi han mer utfordring heller. Det kan være vel så negativt å slite med lekser uten at noe blir gjort, som å gli gjennom uten å gjære en innsats

Det hadde vært vakkert om skolen kunne følge opp alle barn på deres nivå, men det er en utopisk tanke. Jeg vil heller at de skal bruke ekstra ressurser på de barna som sliter, og så kan jeg ta ansvar for mine barn som er så heldige at de møter lite motstand. Synes tross alt det er bedre ressursfordeling selv om jeg skulle ønske at skolen kunne gjøre mer for flinke barn.
Skrevet

hvor finner dere de mattesidene? Sønnen min leser Harry Potter på sengen, 30 min hver dag, så lesingen er vel egentlig greit. Men matte, engelsk og skriving burde han hatt mer utfordring på.

Bare søk på nett: matte 4. Klasse, gangeoppgaver, enkel algebra, ligninger, logikk... Be barnet skrive historier om familie, dyr, ferie, spøkelser... Finn noe dere liker :-) Tenker at det ikke er så farlig hva de lærer så lenge de har noe å bryne seg på!
Skrevet

Ja, om å gjøre å ikke gjøre skolen for kjedelig. Han blir lite motivert dessverre om jeg bare gir han matteoppgaver uten at det er krav fra skolen, han liker EST å løpe ute med venner. Men jeg kan prøve :)

Skrevet

20-30 minutter. Synes de har mye lekser - gutten min tar det meste kjapt, tenker med gru på hvor lang tid det må ta for de som sliter på skolen. Husker jeg sammenlignet leksemengde i 1kl på et annet forum, mitt barn hadde desidert mest lekser...

De er flinke på å differensiere leseleksa. Tror vi hadde slitt hvis han hadde vært nødt til å lese ting 4x, det sluttet han heldigvis med ganske tidlig i 1kl, da han fikk lese bøker i stedet for arkene skolen sendte med alle.

Anonymous poster hash: 7b003...ed1

Skrevet

Oi, det var mye lekser rundt omkring! Her har 2. klassingen 2 sider matematikk, 1 side med lesing og skriving (altså noen linjer tekst som skal leses også skal det skrives noen linjer i forbindelse med teksten), ei side å skrive i ei "finbok", noen sider å lese i ei KRLE-bok og ei ny lesebok hver uke som er lekse å lese x 3 pr uke.

Nå har vårt barn ekstra utfordringer da, så er vel i grunnen uvesentlig hvor lang tid leksene bruker å ta...

Anonymous poster hash: e34ea...0b9

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Min 2. klassing har: 3 sider matte - tar omtrent 1 time2 sider finskrift eller annen skrivelekse - tar ca 45 minutterUtdelt lesebok er for tiden på nivå 8. Det skal skrives to sider med langsvar til teksten - skrivingen tar 1 time. Og så skal boken leses 10 minutter pr dag. Det er ok å lese andre bøker noen av dagene, og det gjør vi som regel etter 2-3 gjennomlesninger.  Hos oss går skriving og regning veldig sent, mens lesing går som en vind, det er nok forskjell på unger, så noen synes det er for lite mens andre synes det er for mye.  Anonymous poster hash: 1cb6e...f7a

Sånn ca tre timer da? Må si jeg er glad for at det er jeg som er mamma til mitt barn, og ikke du. Tre timer lekser er tortur, og du har totalt misforstått. Jeg blir faktisk litt dårlig av å se for meg det du beskriver.

Skrevet

Sånn ca tre timer da? Må si jeg er glad for at det er jeg som er mamma til mitt barn, og ikke du. Tre timer lekser er tortur, og du har totalt misforstått. Jeg blir faktisk litt dårlig av å se for meg det du beskriver.

Må vel være fordelt på hele uka det der da vel? Hvis ikke er det jo SINNSSYKT mye lekser for en 7-åring!

Anonymous poster hash: e34ea...0b9

Skrevet

Syns vel heller du selv burde sette deg ned og friske litt opp på 2.klassepensum selv. Du hadde neppe fått alt rett på de leksene.

Anonymous poster hash: 56c9d...417

Skrevet

Syns vel heller du selv burde sette deg ned og friske litt opp på 2.klassepensum selv. Du hadde neppe fått alt rett på de leksene.Anonymous poster hash: 56c9d...417

og hvem var den kommentaren til? Matteleksene er så simple som 50-32=

Leseleksen er å fks lese om Maiken er sjalu på boblejakken til sin storebror og skriveleksen er så enkel som å svar på noen spørsmål utifra en tekst man leser. Hva tror du vi hadde slitt med om vi skulle gjort de leksene

Skrevet

Her har de 10 min lesing hver dag i en bok som er på deres nivå. De får spennende og bra bøker, så ofte leses det mye lengre enn det som er krevd 😊. Ellers har de avskrift som skal skrives i stavskrift en gang i uka. To dager med matematikk (2 sider x2) og en dag de skal svare på spørsmål utfra et bilde. Har en unge som jobber fort og nøyaktig, så som regel gjør hun alle leksene unna på mandag og har kun lesing de andre dagene.

Anonymous poster hash: 58deb...67e

Skrevet

Bruker ca 10-20 min på lekser hver dag.

Det var noe annet da eldste var 2.klassing, der snakker vi timer med lekser HVER dag. Vi brukte tilogmed helgene for å bli ferdig i løpet av uka. Huff😳

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Må vel være fordelt på hele uka det der da vel? Hvis ikke er det jo SINNSSYKT mye lekser for en 7-åring! Anonymous poster hash: e34ea...0b9

Å hjelp, ja nå håper jeg jeg har misforstått totalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...