Anonym bruker Skrevet 19. april 2016 #1 Skrevet 19. april 2016 Min mann drikker som regel alltid et par øl til tv-kvelden. Dvs. så godt som hver dag. Kan han være alkoholiker? Han drikker ikke mer selv om det er helg heller, og sjeldent når barna ser han, da de som regel er i seng på den tiden av døgnet. Bør jeg være bekymret? Har prøvd å google, men finner så sprikende info. Noen steder står det at 3 enheter i døgnet er greit for menn, men at en bør ha blanke dager. Hva tror dere? Anonymous poster hash: 4c64f...6bd
Anonym bruker Skrevet 19. april 2016 #2 Skrevet 19. april 2016 Selvsagt er ikke mannen alkoholiker. Blir ikke ruset av to øl og han stopper på to, det gjør ikke en alkoholiker Anonymous poster hash: 2a3d7...fc9
Anonym bruker Skrevet 19. april 2016 #3 Skrevet 19. april 2016 Nei. Anonymous poster hash: fc11c...175
Anonym bruker Skrevet 19. april 2016 #4 Skrevet 19. april 2016 Jeg tenker at hvis han MÅ ha to øl 7 dager i uken kan han ha et begynnende alkoholproblem. Det er ikke nødvendigvis mengden det kommer an på, men det at han ikke kan la være å drikke de. Og man blir nok ruset av 2 øl til at man ikke kan kjøre bil. Anonymous poster hash: 86504...287
Anonym bruker Skrevet 19. april 2016 #5 Skrevet 19. april 2016 En alkoholisker er vel en som ikke klarer la vær å drikke. Om han klarer seg fint en uke uten å drikke på kvelden er han ikke alkoholiker. Anonymous poster hash: bc884...bc9
Anonym bruker Skrevet 19. april 2016 #6 Skrevet 19. april 2016 Svaret er fortsatt nei. Ingen har blitt alkoholiker av 2 øl. Ingen. Det er ingenting. Hadde det vært det 4-dobbelte, eller hadde blitt prioritert over aktiviteter der man må være helt edru, etc. Men 2 rutinemessige kveldskos-øl? Ikke tale om. Ikke i nærheten av alkoholisme på noen som helst måte. Anonymous poster hash: fc11c...175
Anonym bruker Skrevet 19. april 2016 #7 Skrevet 19. april 2016 Svaret er fortsatt nei. Ingen har blitt alkoholiker av 2 øl. Ingen. Det er ingenting. Hadde det vært det 4-dobbelte, eller hadde blitt prioritert over aktiviteter der man må være helt edru, etc. Men 2 rutinemessige kveldskos-øl? Ikke tale om. Ikke i nærheten av alkoholisme på noen som helst måte. Anonymous poster hash: fc11c...175 Toleransen til folk er forskjellig, så å uttale seg så bombastisk blir helt feil. Det er et problem når man ikke kan la være å drikke, uavhengig av mengde. Og man får høy nok promille til at man ikke kan kjøre bil av to øl. Anonymous poster hash: 86504...287
Anonym bruker Skrevet 19. april 2016 #8 Skrevet 19. april 2016 Nei. Slutt med det tøvet. Promillegrensa for bilkjøring er arbitrær fra et biologisk/avhengighets-ståsted. Den er basert på reaksjonstider og handlingsmønstre fra den svært unaturlige og rare aktiviteten bilkjøring akkurat i våre dager er. Det er ingen målestokk for noe annet. Anonymous poster hash: fc11c...175
Twintipp og himmelblå Skrevet 19. april 2016 #9 Skrevet 19. april 2016 Jeg hadde nok ikke svart så bombastisk nei. Jeg hadde ikke tolerert at min mann satt og nøt rusmidler hver kveld. Tydelig gjør denne rusen noe med han. Om det ikke er rusen så kan han vel drikke lettøl? Man kan ikke kategorisere utifra så få opplysninger, men det er alarmerende å drikke alkohol hver dag. Det hadde ikke skjedd i huset her.
Anonym bruker Skrevet 19. april 2016 #10 Skrevet 19. april 2016 Svaret er fortsatt nei. Ingen har blitt alkoholiker av 2 øl. Ingen. Det er ingenting. Hadde det vært det 4-dobbelte, eller hadde blitt prioritert over aktiviteter der man må være helt edru, etc. Men 2 rutinemessige kveldskos-øl? Ikke tale om. Ikke i nærheten av alkoholisme på noen som helst måte. Anonymous poster hash: fc11c...175 Alkoholisme handler ikke om mengde eller promille, men om man er avhengig eller ikke. Om han MÅ ha de to boksene hver kveld, og det å måtte la det være skaper ubehag og problemer for han og/eller de rundt han, da er han avhengig da. Man er, til sammenligning, like avhengig av røyk enten man MÅ ha 3 om dagen eller 30 om dagen. Anonymous poster hash: 0a97e...57e
Anonym bruker Skrevet 19. april 2016 #11 Skrevet 19. april 2016 Alkoholisme handler ikke om mengde eller promille, men om man er avhengig eller ikke. Om han MÅ ha de to boksene hver kveld, og det å måtte la det være skaper ubehag og problemer for han og/eller de rundt han, da er han avhengig da. Man er, til sammenligning, like avhengig av røyk enten man MÅ ha 3 om dagen eller 30 om dagen. Anonymous poster hash: 0a97e...57e Enig i dette! En over her skriver også at hvis mannen greier seg fint en uke uten alkohol så er han ikke alkoholiker - det er jo også veldig feil! Jeg kjenner flere alkoholikere, de er alle periodedrankere. De kan holde seg helt uten alkohol i dager, uker og, i noen heldige perioder, måneder - før de bare må ha alkohol igjen. Noen ganger kan de holde det på samme nivå som His mann i uker og måneder, men så raser de utpå igjen. Kjennetegn for dem alle - de har alle ødelagt familiene sine, til slutt har ikke konene orket meg og tatt med seg barna og flyttet. Uten unntak har barna fått større eller mindre utfordringer selv pga. fars (eller mors) forhold til alkohol. Jeg hadde ikke akseptert at mannen drakk hver eneste kveld. Ikke sikkert han er alkoholiker, men om han ikke greier å la være så har han udiskutabelt et alkoholproblem. Og et alkoholproblem sklir som regel over i alkoholisme, spørsmålet er gjerne hvor lang tid det tar. Anonymous poster hash: 4c7bf...9d9
Anonym bruker Skrevet 19. april 2016 #12 Skrevet 19. april 2016 Kan drikke på seg alkoholmisbruk. Kan han klare seg uten en uke? Er det smaken så hvorfor ikke alkoholfri? Anonymous poster hash: 067a8...ea7
Anonym bruker Skrevet 19. april 2016 #13 Skrevet 19. april 2016 Enig i dette! En over her skriver også at hvis mannen greier seg fint en uke uten alkohol så er han ikke alkoholiker - det er jo også veldig feil! Jeg kjenner flere alkoholikere, de er alle periodedrankere. De kan holde seg helt uten alkohol i dager, uker og, i noen heldige perioder, måneder - før de bare må ha alkohol igjen. Noen ganger kan de holde det på samme nivå som His mann i uker og måneder, men så raser de utpå igjen. Kjennetegn for dem alle - de har alle ødelagt familiene sine, til slutt har ikke konene orket meg og tatt med seg barna og flyttet. Uten unntak har barna fått større eller mindre utfordringer selv pga. fars (eller mors) forhold til alkohol. Jeg hadde ikke akseptert at mannen drakk hver eneste kveld. Ikke sikkert han er alkoholiker, men om han ikke greier å la være så har han udiskutabelt et alkoholproblem. Og et alkoholproblem sklir som regel over i alkoholisme, spørsmålet er gjerne hvor lang tid det tar. Anonymous poster hash: 4c7bf...9d9 He-he... ikke at konene ikke har orket meg - de har ikke orket MER Og jeg burde skrevet konene/mennene, for jeg vet om to kvinner som også har blitt alkoholikere av å drikke mer og mer i perioder. Anonymous poster hash: 4c7bf...9d9
Anonym bruker Skrevet 19. april 2016 #14 Skrevet 19. april 2016 Ser at noen tror at alkoholfritt smaker det samme som vanlig øl, det gjør det altså ikke. blir som å sammenligne light brus med vanlig brus. Light brus smaker forferdelig, samme gjør alkoholfri øl. Men spørsmålet var jo om han er eller er i fare for å bli alkoholiker. Når en ser på drikkekulturen i mange andre land så er det nok godt innafor å ha seg et par bokser til kvelden, men så ser jeg jo at vi har mange forskjellige oppfatninger her inne. Uansett, takke for svar. Anonymous poster hash: 4c64f...6bd
Anonym bruker Skrevet 19. april 2016 #15 Skrevet 19. april 2016 Er man en røyker hvis man røyker to røyk om dagen? Anonymous poster hash: 14e3f...10c
Anonym bruker Skrevet 19. april 2016 #16 Skrevet 19. april 2016 Helt innafor å ta seg en øl eller to om kvelden. Du over her som snakket om periodedrankere som klarer seg fint i uker uten, for så å "ramle utpå igjen", vi snakker altså da om et par pils om kvelden, hva er greia? Hvis alle som drikker i perioder er alkoholikere så er vi alle som ikke er totalavholds alkoholikere da. Jeg er selv glad i å ta meg en øl på kvelden, blir ganske ofte. Klarer meg likevel fint uten. Er jeg alkoholiker da. Som en annen nevner, var vel HI, så er det helt vanlig å ta seg et glass til maten i veldig mange andre kulturer, hver dag. Å drikke seg stupfull derimot... Anonymous poster hash: ac4e4...f27
Anonym bruker Skrevet 19. april 2016 #17 Skrevet 19. april 2016 Ser at noen tror at alkoholfritt smaker det samme som vanlig øl, det gjør det altså ikke. blir som å sammenligne light brus med vanlig brus. Light brus smaker forferdelig, samme gjør alkoholfri øl. Men spørsmålet var jo om han er eller er i fare for å bli alkoholiker. Når en ser på drikkekulturen i mange andre land så er det nok godt innafor å ha seg et par bokser til kvelden, men så ser jeg jo at vi har mange forskjellige oppfatninger her inne. Uansett, takke for svar. Anonymous poster hash: 4c 64f...6bd Vet da om fler som liker alkoholfri øl meg inkludert. Anonymous poster hash: 067a8...ea7
Anonym bruker Skrevet 19. april 2016 #18 Skrevet 19. april 2016 Absolutt ikke. La oss ikke bli hysteriske her! Anonymous poster hash: 55415...2ce
Anonym bruker Skrevet 19. april 2016 #19 Skrevet 19. april 2016 Min mann drikker som regel alltid et par øl til tv-kvelden. Dvs. så godt som hver dag. Kan han være alkoholiker? Han drikker ikke mer selv om det er helg heller, og sjeldent når barna ser han, da de som regel er i seng på den tiden av døgnet. Bør jeg være bekymret? Har prøvd å google, men finner så sprikende info. Noen steder står det at 3 enheter i døgnet er greit for menn, men at en bør ha blanke dager. Hva tror dere? Anonymous poster hash: 4c64f...6bd Spør ham om han kan la være å drikke en kveld selv om han ser på tv. Hvis det er vanskelig for ham å la være er han alkoholiker! Anonymous poster hash: 68aa0...768
Anonym bruker Skrevet 19. april 2016 #20 Skrevet 19. april 2016 Det kommer jo an på, om han kan gå noen kvelder uten eller ikke. Jeg mener at min søster er alkoholiker, men hun drikker ikke hver dag, men hun er full hele helgen, alle fridager og ferier. Og hun klarer ikke å være edru en dag, er det ferie. Starter å drikke rundt 12 på formiddagen, og fortsetter til hun sovner på natta. Hun selv mener at hun ikke er alkoholiker da, hun ikke drikker da hun skal på jobb, og klarer å gå på jobb. Vi har alkoholiker foreldre og. Anonymous poster hash: bbcb4...0fd
Anonym bruker Skrevet 19. april 2016 #21 Skrevet 19. april 2016 Om han blir stressa av å ikke få de to øllene, så er han alkoholiker. Anonymous poster hash: 71749...9fb
Anonym bruker Skrevet 19. april 2016 #22 Skrevet 19. april 2016 Helt innafor å ta seg en øl eller to om kvelden. Du over her som snakket om periodedrankere som klarer seg fint i uker uten, for så å "ramle utpå igjen", vi snakker altså da om et par pils om kvelden, hva er greia? Hvis alle som drikker i perioder er alkoholikere så er vi alle som ikke er totalavholds alkoholikere da. Jeg er selv glad i å ta meg en øl på kvelden, blir ganske ofte. Klarer meg likevel fint uten. Er jeg alkoholiker da. Som en annen nevner, var vel HI, så er det helt vanlig å ta seg et glass til maten i veldig mange andre kulturer, hver dag. Å drikke seg stupfull derimot... Anonymous poster hash: ac4e4...f27 Enten så har du virkelig lite peiling på alkoholproblemer, eller så prøver du bare å kverrulere, tror jeg. Du skriver om deg selv: "Klarer meg likevel fint uten." Og der har du gjerne forskjellen på en person med alkoholproblemer og en som ikke har det. En som ikke har et avhengighetsproblem har ingen problemer om den ikke skulle få drikke alkohol mer. En som har et alkoholproblem greier ikke å la være - eller en periodedranker kan greie å la være i kortere eller lengre perioder. Noen har mer snikende alkoholisme med lite og jevnt forbruk over lang tid. Noen kan holde seg unna en stund fordi de rundt påpeker at de drikker for mye. Men de med problemer begynner på igjen. Noen greier da fremdeles å holde et lavt forbruk en stund. Men veldig mange som drikker så ofte utvikler etterhvert en avhengighet uten at de ser det selv, og da begynner det som regel å utvikle seg. De øker kanskje bare litt i slengen, de begynner kanskje å drikke i skjul. Fordi de blir så vant med å gå med promille så er det ikke alltid de virker påvirket heller. Jeg kjenner en som er alkoholiker som begynte akkurat som His mann. Holdt det på det nivået i flere år, så begynte han å utvide gradvis, han skjulte forbruket. Han mistet familien og er nå eksmannen til en venninne av meg. Han er en fantastisk mann på så mange måter. Flott samtalepartner, omsorgsfull, god humor, intelligent, holder seg oppdatert om det meste. Det er vel og merke når han er edru. Det tok meg over to år å greie å se på ham når han hadde drukket. En gang stod jeg en god stund og pratet med ham, alle trodde da at han hadde vært av alkohol i mange måneder. Jeg hadde ingen mistanker om at han hadde drukket. Det eneste jeg stusset på var at han ikke ga meg en klem slik han brukte gjøre da vi møttes, og han stod litt lengre unna enn han normalt gjorde. Spurte ham rett ut dagen etterpå, for tenkte gjennom det etterpå. Da jeg ikke hadde merket noe som helst på ham hadde han drukket en kartong rødvin og var godt over halvparten nede i en vodkaflaske. Så hadde han kommet på noe han måtte gjøre, og det var da vi møttes. På alle andre kan jeg si umiddelbart om noen har fått i seg alkohol eller ikke, men på han her har jeg ikke sjanse før han er totalt dritings. Jeg har sett ham etter tre liter vin og en hel liter vodka en gang, da virket han litt beruset, ikke mye... Alkoholisme utvikler seg på mange forskjellige måter. Noen går det veldig gradvis med. Det er et stort faresignal når en person ikke vil eller ikke kan la være å drikke i perioder. Å la være å drikke en dag eller to eller en uke, det er ikke nok til å avsløre en periodedranker. Anonymous poster hash: 4c7bf...9d9
Anonym bruker Skrevet 20. april 2016 #23 Skrevet 20. april 2016 https://snl.no/alkoholisme Anonymous poster hash: 4c64f...6bd
Mamma_til_2 Skrevet 20. april 2016 #24 Skrevet 20. april 2016 Nei så lenge han ikke blir irritabel uten de så går det nok fint.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2016 #25 Skrevet 20. april 2016 Vet da om fler som liker alkoholfri øl meg inkludert. Anonymous poster hash: 067a8...ea7 Og en del raringer liker også lettbrus, inkluderer ikke meg😂. Anonymous poster hash: 84764...439
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå