Gå til innhold

Dere som har store basseng i hagen, av de som man setter sammen selv. Hvordan sikrer dere det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det noe trekk e.l. slik at man slipper å bygge gjerde rundt?

Fortsetter under...

Skrevet

Vi har trekk på, men det er for å holde innsekter og bøss ute, fungerer ikke som sikring

Vi har det på platting med rekkverk rundt og bor samtidig sånn til at det ikke kommer folk i hagen når vi ikke er hjemme

Anonymous poster hash: 95f8e...eab

Skrevet

Finnes trekk som skal tåle at voksne går på det. Bare vær veldig nøye på at det er ordentlig kvalitet. Enda skumlere å gå gjennom hvis trekk over.

Finnes også andre løsninger som glass man skyver over osv, men ganske dyrt og tar jo litt plass.

Anonymous poster hash: ec138...651

Skrevet

Takk for svar begge to. Vi bor slik til at det i utgangspunktet ikke kommer noen i hagen uten at vi er hjemme selv. Men man vet jo aldri, og jeg lyst til å følge lovverket. Samtidig ønsker jeg ikke å sette opp gjerde eller bruke mye penger. Så lurte på om det fantes et nett e.l. til å feste med hengelås eller noe slikt. Vi får kanskje lage et selv.

Skrevet

Vi har basseng som er gravd ned i bakken. Det er sikret med et trekk som tåler at man tråkker på det. Husker ikke helt hva butikken het, men hvis du googler bassengtrekk så finner du det. Tror de passer til sånn basseng du har også. Koster ca 10 000 for det minste mener jeg.

Skrevet

Vi har basseng som er gravd ned i bakken. Det er sikret med et trekk som tåler at man tråkker på det. Husker ikke helt hva butikken het, men hvis du googler bassengtrekk så finner du det. Tror de passer til sånn basseng du har også. Koster ca 10 000 for det minste mener jeg.

Så ikke helt for meg å legge like mye i trekket som i selve bassenget men. Bassenget vi vurderer er et fra toysrus til ca. 10000 kr. http://www.toysrus.no/merker/intex/intex-graphite-panelbasseng?id=637270&vid=201831#.VxZG3_mLTIU

Annonse

Skrevet

Alvorlig talt. Hvirdan holder dere vannet rent i et slikt basseng? Tok for gitt at du faktisk snakket om et svømmebasseng med rensesystem.

Anonymous poster hash: ad6c7...4d6

Skrevet

Vi hadde det noen år, da laget jeg til et lokk av tykk isopor (sånn blå) og fugemasse, det tar litt tid og koster rundt en 1000-lapp, men med den og trekk over er det umulig for noen å dette oppi, og det holder på varmen :)

Anonymous poster hash: 70b63...bca

Skrevet

Finnes det noe trekk e.l. slik at man slipper å bygge gjerde rundt?

Var ei 5 år gammel jente som druknet her for noen år siden....nettopp pga sånt trekk. Hun hadde tydeligvis gått rett utpå trekket og trekket hadde kveilet seg rundt jenta slik at hun druknet. Fungerer absolutt ikke som sikkerhet. Skal du ha basseng må du ha gjerde.

Anonymous poster hash: b2f5f...ed3

Skrevet

Var ei 5 år gammel jente som druknet her for noen år siden....nettopp pga sånt trekk. Hun hadde tydeligvis gått rett utpå trekket og trekket hadde kveilet seg rundt jenta slik at hun druknet. Fungerer absolutt ikke som sikkerhet. Skal du ha basseng må du ha gjerde.

Gjerde eller fast trekk som tåler en voksen mannsperson. Hvis du ser på "bassenget" HI skal ha så er det vanskelig å bygge gjerde rundt da det må være meget høyt i og med at plastikkbassenget står på plenen, det er altså ikke et kar som er felt ned i jorden slik som ordentlige svømmebasseng. Usikker på om det finnes sikre overtrekk for den type som HI ser på.

Skrevet

Alvorlig talt. Hvirdan holder dere vannet rent i et slikt basseng? Tok for gitt at du faktisk snakket om et svømmebasseng med rensesystem.

Vi har saltvann og rensesystem for saltvann i vårt. Veldig fornøyd.

Skrevet

Da er det ikke et slikt trekk jeg snakker om. Jeg tenker på et sikkerhetstrekk som tåler vekten av flere personer, slik at man ikke trenger gjerde. Et slikt trekk du snakker om koster 150 kr og holder bare borte løv og insekter. Det skal vi ha uansett.

Skrevet

Vi har saltvann og rensesystem for saltvann i vårt. Veldig fornøyd.

Det følger med sandfilterpumpe, og i tillegg bør man kjøpe et klor eller saltbasert rensesystem. Til den prisen bør man nesten regne med å måtte kjøpe nødvendig hygiene- og vedlikeholdsutstyr utenom.

Annonse

Skrevet

Vi hadde det noen år, da laget jeg til et lokk av tykk isopor (sånn blå) og fugemasse, det tar litt tid og koster rundt en 1000-lapp, men med den og trekk over er det umulig for noen å dette oppi, og det holder på varmen :)

Det hørtes lurt ut. Brukte du biter som du skar til og fuget sammen til ett stykke?

Skrevet

Det hørtes lurt ut. Brukte du biter som du skar til og fuget sammen til ett stykke?

Jeg hadde litt mindre basseng enn deg, men de isopor bitene kjøpes på byggevare osv og de er ganske store. Målte opp bassengets diameter, la isoporen i en firkant, festet en spiker med tråd i midten med lengde av radiusen til bassenget og dro den rundt med blyant, så skar jeg isoporen og fuga sammen. Bare husk fugemasse/silikonmasse som tåler vann ;)

Legg gjerne til et par cm ekstra på diameter/radius slik at lokket blir liggende oppå kanten :)

Funka helt utmerket her! Jeg testa ved å gå og hoppe oppå selv først, og det rikka seg ikke i det hele tatt.

Om det blir tuvlete med så stort lokk (blir tungt), kan du dele det i fire deler med en hektefunksjon på midten slik at de sitter sammen oppå bassenget, men kan deles opp og bæres ned enklere :)

Skrevet

Jeg hadde litt mindre basseng enn deg, men de isopor bitene kjøpes på byggevare osv og de er ganske store. Målte opp bassengets diameter, la isoporen i en firkant, festet en spiker med tråd i midten med lengde av radiusen til bassenget og dro den rundt med blyant, så skar jeg isoporen og fuga sammen. Bare husk fugemasse/silikonmasse som tåler vann ;)

Legg gjerne til et par cm ekstra på diameter/radius slik at lokket blir liggende oppå kanten :)

Funka helt utmerket her! Jeg testa ved å gå og hoppe oppå selv først, og det rikka seg ikke i det hele tatt.

Om det blir tuvlete med så stort lokk (blir tungt), kan du dele det i fire deler med en hektefunksjon på midten slik at de sitter sammen oppå bassenget, men kan deles opp og bæres ned enklere :)

Tusen takk for utfyllende svar og god ide :) Tror vi skal få til dette. Vi kan evt. lage til to deler som vi bruker en stropp på tvers som vi fester i bassengkanten. Vanlig trekk på toppen. Blir i praksis nesten som lokket vi har på jacuzzien, og det tåler alt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...