Gå til innhold

Noen som kan gi meg et godt råd? Eie eller evig leie som alenemor...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alenemor til en datter på 6 år. Vi har allerede flyttet 5 ganger ila hennes korte liv, grunnet at leilighetene vi har leid skulle selges. Jeg har pr dags dato fast jobb og sikker inntekt, men blir student til høsten.

Nå skal leiligheten vi leier selges, og igjen skjer det..Vi må flytte. Jeg har lenge tenkt tanken på å eie, men siden jeg ikke har egenkapital eller foreldre eller kjente som kan stille som kausjonist, har den tanken vært rimelig dødfødt. Men, nå har jeg pratet med boligkontoret i kommunen, og jeg har "pratet meg til" et fullt huslån hos dem. Jeg har ikke større betjeningsevne enn ca 1,5-1,7 mill., og dette får jeg nå i lån hvis jeg ønsker, og hvis jeg finner ei leilighet som er brukbar til den prisen.

Men jeg er usikker, burde jeg gjøre det? Jeg ønsker veldig da..

Nå betaler jeg ca 10 000 kr i måneden til leie/strøm/internett. Hvis jeg tar et boliglån i den størrelsen, vil jeg betale ca 11 000 (inkl strøm) i måneden. Det er jo verdt det, ikke sant?! Det blir en andelsleilighet, så kommunale utgifter o.l er inkludert i fellesgjelden.. 

Nå sa jeg nettopp at jeg blir student til høsten, og det vil nærmest være lik inntekt da som nå når jeg er i jobb. Jeg får støtte fra NAV til å studere, og tror jeg faktisk sitter igjen med mer penger som student enn som alenemor i jobb...Norge i et nøtteskall, jaja.

Men hva tenker dere? Er jo både fordeler og ulemper..

Anonymous poster hash: 682c3...677
Skrevet

ALLTID eie!

Anonymous poster hash: 920c4...56e

Skrevet

Det er ingen ulemper med å eie mot det å leie. Hadde ikke vært noe i tvil.

Kanskje blir det bare en to-roms men du kan fint sove på stuen.

Å bruke 10 000 i måneden på å leie er tull når disse pengene kan betale for egen leilighet.

Anonymous poster hash: f7b8d...7dc

Skrevet

Hi

Har også tenkt at å eie alltid er det beste, uansett. Damen på boligkontoret sa noen ord at jeg hadde større frihet av å leie, for hvis jeg plutselig ønsket å flytte eller lignende, var jeg ikke avhengig av salg av leiligheten..

Men hvis jeg får et lån, betaler jeg hvertfall ned på mitt eget enn andres.

Skrevet

HI

Jeg har en datter på 6 år, som har behov for sitt eget rom. Sånn som det ser ut på boligmarkedet nå, blir det en 2-roms. Men jeg satser på en 2-roms som har stor stue/gang/bod, som kan gjøres om til et soverom etterhvert. Har en veldig flink storebror med sitt eget snekkerfirma som kan hjelpe meg der.

Skrevet

Hi

Har også tenkt at å eie alltid er det beste, uansett. Damen på boligkontoret sa noen ord at jeg hadde større frihet av å leie, for hvis jeg plutselig ønsket å flytte eller lignende, var jeg ikke avhengig av salg av leiligheten..

Men hvis jeg får et lån, betaler jeg hvertfall ned på mitt eget enn andres.

For et dusteråd av den dama. Da tror jeg at jeg hadde spurt om hun leide av den grunnen selv.

Eie er absolutt best hvis du har mulighet til det

Anonymous poster hash: 16e7e...724

Skrevet

Har du mulighet, kjøp! Så betaler du ned på ditt eget. Selv om det blir 2-roms nå, vil du betale ned på ditt eget, og kanskje har du råd til å oppgradere om et par år når din leilighet har steget i verdi, og du har betalt ned litt.

Jeg lurer på hvorfor du skal betale så mye på lånet? Velger du det selv? Jeg betaler 8800kr/mnd, lån 2.050.000kr. Men har riktignok nedbetalingstid 30 år, da...

Anonymous poster hash: 7db58...994

Skrevet

HI

Takk, nå vet jeg hvertfall at jeg ikke er helt på bærtur. De ordene boligdama sa, satte seg liksom litt fast, av uforståelige grunner. Hun la også ganske mye i om jeg klarte å takle et lån på den størrelsen alene, men jeg har jo i alle år betalt like mye i LEIE..

Også er det vel også slik at en bolig i en populær by alltid stiger i pris med årene, med mindre jeg raserer den? Altså, hvis jeg skulle ønske å flytte om feks 5 år, så vil jeg faktisk sitte igjen med penger som er nok til startkapital til et lån i en vanlig bank?

Skrevet

Det er ingen ulemper med å eie! Du betaler til deg selv, du bor "trygt", du skaper et ordentlig eget hjem til din datter som dere ikke blir kastet ut av.

Du vinner økonomisk i lengden med å eie! Hver måned du betaler leie, så betaler du husleien til noen andre.. Den kan like gjerne gå til deg!

Du er en studerende alenemor som får sjansen til boliglån, du er sinnsykt heldig!

Anonymous poster hash: 146a1...319
Skrevet

Hadde helt klart kjøpt. Er selv enslig mor, og det lureste jeg har gjort er å kjøpe. Da sitter jeg trygt her, må ikke flytte, jeg får fradrag på skatten, er billigere for meg å eie, enn å leie. Og på 6 år, så har det vært en verdistigning på ca 800 000 på boligen min.

Anonymous poster hash: 89596...438
Skrevet

HI

Det er boligkontoret som har laget det budsjettet, og boligdama jeg har pratet med som kom med den summen..Det er da et lån på 1,7 mill på en bestemt leilighet, og nedbetalingstiden er faktisk 30 år..2900 kr i måneden går til fellesutgifter, og 7500 i lån. Finner jeg en selveierleilighet, regner jeg med at jeg betaler mindre i måneden

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt avtalen du har fått fra kommunen.

Vi har nettopp kjøpt med fullfinansiering startlån på 2 mill.

Og vi skal betale rundt 7000kr i mnd

Hvordan har de fått til at du skal betale 11000kr i mnd med mindre lån?

Anonymous poster hash: bc020...ed2

Skrevet

Hadde ikke vært i tvil, har du fått lån er det bare å kline til!

Penger i egen lomme:) lykke til!!

Hilsen alenemor til 2:)

Skrevet

Jeg ser IKKE ulempen med å eie?! Alle flyttingene dere har måttet gå gjennom viser jo bare hvor stor en ulempe det er å leie.. Nei, kjøp så fort du klarer sier nå jeg! Det vil du vinne på UANSETT.

Anonymous poster hash: bdfd7...611
Skrevet

HI

Hvorfor har jeg fått så høy sum å betale i måneden kontra andre med lav inntekt da, hmm...

Skrevet

Er jo ikke sikkert det blir så høyt, men kanskje de setter ett max tak på hva du kan klare.. Så justeres summen etter rente osv..

Anonymous poster hash: 146a1...319
Skrevet

HI Det er boligkontoret som har laget det budsjettet, og boligdama jeg har pratet med som kom med den summen..Det er da et lån på 1,7 mill på en bestemt leilighet, og nedbetalingstiden er faktisk 30 år..2900 kr i måneden går til fellesutgifter, og 7500 i lån. Finner jeg en selveierleilighet, regner jeg med at jeg betaler mindre i måneden Anonymous poster hash: 682c3...677

Ahm oki, jeg trodde du mente i bare lån. Jeg betaler 3100 kr i fellesutgifter utenom, men det inkl alle utvendige reparasjoner, eiendomsskatt, vann, kommunale avgifter, kabel TV, osv. Det er likevel en noe bedre "deal" enn det du beskriver, da... Men det er ganske lav rente, ikke husbanklån. Mener renten gikk ned til 2,05% nå nylig.

Anonymous poster hash: 7db58...994

Skrevet

Beklager avsporing, men kan jeg spørre hva dere har i inntekt dere som har fått fullfinansiering fra kommunen?

Anonymous poster hash: 920c4...56e

Skrevet

Vil anta at summen som er beregnet er med høyere rente enn hva den er i dag. Slik at de ser at du klarer å betjene lånet selv om renten stiger.

Anonymous poster hash: b4b83...173

Skrevet

hi

Jeg lurer også på hva dere andre som har fått fullfinansiering har i inntekt?

Skrevet

Jeg har samme type lån som du har mulighet til å få.

Jeg fikk 1,6 og betaler 6700 i mnd på dette lånet. 3700 er renter, resten er avdrag.

I tillegg er det fellesutgifter på 3800 her i mitt borettslag.

Det er 500 kr mer pr mnd enn da jeg leide.

Jeg har også 30 års nedbetaling.

Jeg trodde aldri i verden jeg skulle få lån som ufør alenemor, så jeg var i himmelen da jeg fikk innvilget!

Gå for det,sier jeg bare 😄👍

Min leilighet har økt 400.000 på to år uten at jeg har gjort noe som helst her 😄

Husk bare å legge opp en buffer, for du blir ansvarlig for varmtvannstanker,panelovner og alt det innvendig elektriske selv, og det er ikke billig om det må ordnes med.

Vanlig oppussing tar du etterhvert når du har tid og økonomi, dessuten kan litt maling gjøre underverker 😄

Anonymous poster hash: 4a5c4...3fe

Skrevet

Jeg har samme type lån som du har mulighet til å få.

Jeg fikk 1,6 og betaler 6700 i mnd på dette lånet. 3700 er renter, resten er avdrag.

I tillegg er det fellesutgifter på 3800 her i mitt borettslag.

Det er 500 kr mer pr mnd enn da jeg leide.

Jeg har også 30 års nedbetaling.

Jeg trodde aldri i verden jeg skulle få lån som ufør alenemor, så jeg var i himmelen da jeg fikk innvilget!

Gå for det,sier jeg bare 😄👍

Min leilighet har økt 400.000 på to år uten at jeg har gjort noe som helst her 😄

Husk bare å legge opp en buffer, for du blir ansvarlig for varmtvannstanker,panelovner og alt det innvendig elektriske selv, og det er ikke billig om det må ordnes med.

Vanlig oppussing tar du etterhvert når du har tid og økonomi, dessuten kan litt maling gjøre underverker 😄

Og inntekta mi er 22.000 netto pr mnd i ung uføre inkl barnetillegg. (+ barnetrygd og bidrag).

Skrevet

Så du har 22 000 netto pr mnd, og boligutgifter på 10 500? Det var mye... 

Skrevet

Så du har 22 000 netto pr mnd, og boligutgifter på 10 500? Det var mye...

Og så har jeg bidrag på 4000 og barnetrygd på 3000 i tillegg. Klarer oss fint vi :-)

Skrevet

Godt å høre at det ikke bare er de med lomma full av penger, og snille foreldre, som får lån da :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...