Anonym bruker Skrevet 18. april 2016 #1 Skrevet 18. april 2016 Unnskyld ekkel overskrift, men sånn er det nå. Det spiller ingen rolle hva jeg spiser, pasta, salat, kylling, fisk og grønnsaker, pannekaker, supper.. Uansett hva jeg spiser skjer det samme. Det er bare etter middag, reagerer ikke på samme måte ved noen andre måltider, så jeg lurer jo på hva i alle dager dette er? Noen som har vært borti det samme? Anonymous poster hash: f010d...c5f
Anonym bruker Skrevet 18. april 2016 #2 Skrevet 18. april 2016 Det er jo ganske seriøst da.. Har du prøvd deg på en rå-diett? Å spise mat som ikke er varmebehandlet? Eventuelt Lav-FODMAP diett? En klassisk variant for å kartlegge hva man ikke tåler er å spise ris og drikke vann i noen dager for å nullstille kroppen og så prøve en og en ingrediens sammen med risen. Håper du tar opp dette med fastlegen din og finner ut av det. Anonymous poster hash: 56e38...0fd
Anonym bruker Skrevet 18. april 2016 #3 Skrevet 18. april 2016 Det er jo ganske seriøst da.. Har du prøvd deg på en rå-diett? Å spise mat som ikke er varmebehandlet? Eventuelt Lav-FODMAP diett? En klassisk variant for å kartlegge hva man ikke tåler er å spise ris og drikke vann i noen dager for å nullstille kroppen og så prøve en og en ingrediens sammen med risen. Håper du tar opp dette med fastlegen din og finner ut av det. Anonymous poster hash: 56e38...0fd Takk for svar! Det har jeg ikke prøvd, nei. Har liksom tenkt at det ikke er varmebehandlet mat som er problemer da jeg fint kan spise pizza eller pølser til lunsj f.eks uten å få vondt i det hele tatt. Har som sagt også spist salater osv i lange perioder til middag, men får likevel det samme problemet. Ble så rar av det her at jeg tenkte at klokkeslettet spilte inn, så prøvde å ikke spise etter f.eks seks på kvelden, men det hjalp heller ikke. Kanskje det er måltidsnummeret som er problemet? Spiser alltid tre måltider før middag ila dagen.. Blir litt tullete av det, ja! Har vært sånn i et års tid nå.. Anonymous poster hash: f010d...c5f
Anonym bruker Skrevet 18. april 2016 #4 Skrevet 18. april 2016 Takk for svar! Det har jeg ikke prøvd, nei. Har liksom tenkt at det ikke er varmebehandlet mat som er problemer da jeg fint kan spise pizza eller pølser til lunsj f.eks uten å få vondt i det hele tatt. Har som sagt også spist salater osv i lange perioder til middag, men får likevel det samme problemet. Ble så rar av det her at jeg tenkte at klokkeslettet spilte inn, så prøvde å ikke spise etter f.eks seks på kvelden, men det hjalp heller ikke. Kanskje det er måltidsnummeret som er problemet? Spiser alltid tre måltider før middag ila dagen.. Blir litt tullete av det, ja! Har vært sånn i et års tid nå.. Anonymous poster hash: f010d...c5f Kan du spise pzza til lunsj, men ikke til middag? Anonymous poster hash: 2cb09...c76
Anonym bruker Skrevet 18. april 2016 #5 Skrevet 18. april 2016 Kan du spise pzza til lunsj, men ikke til middag? Anonymous poster hash: 2cb09...c76 Ja, og det er jo det som er så veldig merkelig! Kanskje det er psykisk? Eller som jeg nevnte før: at det har med måltidene før middag å gjøre? Kanskje magen ikke klarer fordøye de tre måltidene skikkelig før jeg spiser igjen? Jeg blir litt tullete av dette, noen ganger husker jeg å ta ibux før jeg spiser, da får jeg ikke like vondt, men må på do innen en halvtime likevel, og det er likevel diaré. Anonymous poster hash: f010d...c5f
Anonym bruker Skrevet 18. april 2016 #6 Skrevet 18. april 2016 Ja, og det er jo det som er så veldig merkelig! Kanskje det er psykisk? Eller som jeg nevnte før: at det har med måltidene før middag å gjøre? Kanskje magen ikke klarer fordøye de tre måltidene skikkelig før jeg spiser igjen? Jeg blir litt tullete av dette, noen ganger husker jeg å ta ibux før jeg spiser, da får jeg ikke like vondt, men må på do innen en halvtime likevel, og det er likevel diaré. Anonymous poster hash: f010d...c5f Hmm, det var snodig. Du har ikke vært til legen for dette, for det må jo styre ganske mye av livet ditt vil jeg tro Anonymous poster hash: 2cb09...c76
Anonym bruker Skrevet 18. april 2016 #7 Skrevet 18. april 2016 Hmm, det var snodig. Du har ikke vært til legen for dette, for det må jo styre ganske mye av livet ditt vil jeg tro Anonymous poster hash: 2cb09...c76 Veldig snodig, ja! Har snakket med legen om det, men siden jeg kan spise samme type mat til lunsj uten å få det problemet mente han at det ikke var allergier/intoleranse (det er jo logisk egentlig), og da var det lite man fikk gjort.. Anonymous poster hash: f010d...c5f
Anonym bruker Skrevet 18. april 2016 #8 Skrevet 18. april 2016 Da ville jeg absolutt sjekket om det var noe psykisk.. Prøv å kartlegg litt hva du gjør mot slutten av arbeidsdagen, hvordan det er å komme seg hjem og hva du gjør når du kommer hjem. Håper du finner ut av dette. Høres utrolig slitsomt ut! Første jeg tentke var jo irritabel tarm, men er absolutt snodig at lunsj-pizza er greit med middags-pizza er feil. Det kan ikke være noe med vannet deres da? Eller er det bare hjemme-middag du reagerer på, ikke "hjemme-lunsj"? Høres ut smo noe for en spesialist, ikke en fast lege Anonymous poster hash: 56e38...0fd
Anonym bruker Skrevet 18. april 2016 #9 Skrevet 18. april 2016 Har du det sånn hver dag, året rundt? Jeg er som deg, men varer noen uker før jeg får en pause, så er det i gang igjen. Anonymous poster hash: e961c...190
Anonym bruker Skrevet 18. april 2016 #10 Skrevet 18. april 2016 Jeg slet med det samme i noen måneder mens jeg var gravid. Ble alltid dårlig i magen etter middag, samme hva jeg spiste. Men for meg må det ha vært varmmat da, for hvis jeg spiste en varmrett til lunch fikk jeg det på samme måte. Det gikk over etter noen måneder i svangerskapet. Du er ikke gravid da? 😉 Eller har det vart veldig lenge? Anonymous poster hash: b2ccf...d66
Gjest Skrevet 18. april 2016 #11 Skrevet 18. april 2016 Jeg har det også sånn, men etter frokost og ikke middag. Brød til frokost går ikke, men brød til lunsj er helt greit. Har funnet en frokostblanding som fungerer, men må raskt på do etterpå ja, aller helst før jeg forlater huset.
Anonym bruker Skrevet 18. april 2016 #12 Skrevet 18. april 2016 Du som har problemer med magen bør være forsiktig med ibux, fordi det er veldig sterkt for magen Anonymous poster hash: 6c3a9...0df
Anonym bruker Skrevet 18. april 2016 #13 Skrevet 18. april 2016 Kroppen har jo ulike immunresponser. Noen kommer akutt, noen trenger litt lenger tid, noen tar timer før de slår ut, andre dager. Kanskje er det det du spiser før middag som blir feil, men at det tar tid før kroppen reagerer, og så kommer reaksjonen etter middag når magen igjen blir aktivisert? Gjør det systematisk. Om du bruker melk, kutt ut all melk i en periode og se om du merker forskjell. Hvis ikke, be legen ta blodprøver for cøliaki, det er ikke alle som har typiske reaksjoner på det. Om du ikke slår ut på cøliaki, prøv likevel å kutte ut glutenholdig mat i en periode. Og uansett - ta tilskudd med probiotika. Spesielt om du har hatt antibiotikabehandling(er). Tenk også gjennom om det skjedde noe spesielt i den perioden du begynte å få dette, fysisk eller psykisk med deg eller noen rundt deg. Tenk også en god periode tilbake for når du begynte å få problemet. Ekstra stort stress? Sykdom? Antibiotikabehandling? Følelsesmessig vanskelige ting som skjedde? Ulykke? Hos deg eller noen du bryr deg om. Anonymous poster hash: 1cdea...5cb
Anonym bruker Skrevet 19. april 2016 #14 Skrevet 19. april 2016 Tusen takk for svar, dere Litt godt å høre fra deg som opplever det samme med brød Da følte jeg meg ikke så rar Antibiotika, ja! Jeg gikk på et par hestekuren med det (5 stk på et år) da jeg hadde tilbakevendende infeksjon i livmora, siste kuren tok det heldigvis, men problemet startet ganske rett etter det. Da skal jeg få meg probiotika og prøve det, gitt! Anonymous poster hash: f010d...c5f
Anonym bruker Skrevet 19. april 2016 #15 Skrevet 19. april 2016 Jeg har det slik og jeg har crohns. Ibux skal man ikke bruke ved tarmproblemer. Jeg ville fått dette sjekket ut hos lege evt fått time på en gadtroavdeling for å teste diverse. Anonymous poster hash: 2f095...4f3
Anonym bruker Skrevet 19. april 2016 #16 Skrevet 19. april 2016 Jeg har det lignende som deg. Men det går i perioder. Tidligere fikk jeg diaré av alt jeg spiste rundt middagstider. Nå sliter jeg med frokost. Er 3-4 ganger på do på jobb på morgenen og har magesmerter og diaré. Jeg har slått meg til ro med at jeg har irritabel tarm og at det vil være gode og dårlige perioder. Anonymous poster hash: b701d...0a8
Anonym bruker Skrevet 19. april 2016 #17 Skrevet 19. april 2016 Jeg har det sånn som deg, men bare i perioder. Merker det som regel best om jeg spiser noe som er mektig - spaghetti carbonara til middag i går for eksempel.. Anonymous poster hash: be737...640
Anonym bruker Skrevet 19. april 2016 #18 Skrevet 19. april 2016 Drikker du nok vann? Anonymous poster hash: 4e07e...db4
Anonym bruker Skrevet 19. april 2016 #19 Skrevet 19. april 2016 Kan anbefale deg å lese boken "sjarmen med tarmen". Da får du bedre forståelse for hva som skjer. Og der står det en del om hva antibiotika gjør med tarmsystemet. Lettlest og faktisk morsom. Anonymous poster hash: e5b50...848
Anonym bruker Skrevet 19. april 2016 #20 Skrevet 19. april 2016 Tusen takk for svar, dere Litt godt å høre fra deg som opplever det samme med brød Da følte jeg meg ikke så rar Antibiotika, ja! Jeg gikk på et par hestekuren med det (5 stk på et år) da jeg hadde tilbakevendende infeksjon i livmora, siste kuren tok det heldigvis, men problemet startet ganske rett etter det. Da skal jeg få meg probiotika og prøve det, gitt! Anonymous poster hash: f010d...c5f Når du hadde fem hestekurer med antibiotika på et år og problemene startet rett etterpå så er det nærliggende at det var der problemene dine startet. Veldig synd at leger ikke opplyser pasienter om at det er nødvendig å ta probiotika etter antibiotikakurer - det kunne hindret at mange blir syke eller får problemer! Ellers enig med hun over - les "Sjarmen med tarmen" Anonymous poster hash: 1cdea...5cb
Anonym bruker Skrevet 19. april 2016 #21 Skrevet 19. april 2016 En ting til - ta først en probiotikakurs som er beregnet å bruke etter man har tatt antibiotika. Spør på helsekosten, jeg synes de har de beste probiotikaproduktene. De fleste merkene der er gode, men spør der. Det er også en del forskjeller i pris, men det lønner seg å først ta en runde med de produktene som helst skal tas etter antibiotikakur, og så heller gå over på et billigere med færre bakterier etterpå. Husk også at det tar tid å reparere tarmen. Om du ikke merker endring, og heller ikke forstår sammenhenger etter å ha lest boken som er nevnt, da bør du selvfølgelig oppsøke lege. Det kan uansett være greit å få tatt cøliakiprøver mens du fremdeles spiser brød! Så ta en blodprøve i det minste. Anonymous poster hash: 1cdea...5cb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå