Gå til innhold

Er invitert i konfirmasjon... Må man delta på gudstjenesten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller er det greit å møte opp til markeringen etterpå?

Er på en annen kant av landet, og vi reiser med tre barn i barnehage-/småskolealder. Mannen er onkel til konfirmanten, men vi har i grunn lite kontakt med barnet.

Anonymous poster hash: b30da...23a

Fortsetter under...

Skrevet

Det er jo normal folkeskikk å komme i kirken om man har mulighet.

Er det veldig vanskelig å få til pga reisevei er dere litt unnskyldt

Anonymous poster hash: 36a56...d4d

Skrevet

Det er ikke sikkert dere kan få komme i kirken. De konfirmasjonene jeg har vært i, og selv hatt, har det vært streng antallsbegrensning på hvor mange gjester hver konfirmant fikk ha med seg. Tror det er ganske vanlig.

Jeg ville tenkt sånn: Står det i invitasjonen at dere er bedt til kirken, kan dere komme. Da kan dere evt. ta kontakt med konfirmantens foreldre og forklare at det blir litt vanskelig for dere. Står det ikke presisert at dere er bedt til kirken, er dere ikke telt med i de (få) som kan få komme dit og da er det ikke noe problem.

Skrevet

Det er jo normal folkeskikk å komme i kirken om man har mulighet.

Er det veldig vanskelig å få til pga reisevei er dere litt unnskyldt

Vi kommer dagen før. Tar 10 timer å kjøre. Tenker mer på ungene som må sitte stille. Mange konfirmanter, så det tar vel ganske lang tid.

Hi

Anonymous poster hash: b30da...23a

Skrevet

Det er ikke sikkert dere kan få komme i kirken. De konfirmasjonene jeg har vært i, og selv hatt, har det vært streng antallsbegrensning på hvor mange gjester hver konfirmant fikk ha med seg. Tror det er ganske vanlig.

Jeg ville tenkt sånn: Står det i invitasjonen at dere er bedt til kirken, kan dere komme. Da kan dere evt. ta kontakt med konfirmantens foreldre og forklare at det blir litt vanskelig for dere. Står det ikke presisert at dere er bedt til kirken, er dere ikke telt med i de (få) som kan få komme dit og da er det ikke noe problem.

Hæ?? Aldri hørt om, hørtes veldig spesielt ut!

Anonymous poster hash: 1af73...459

Skrevet

Hvor mange konfirmanter er det i hver gudstjeneste da?

Her har de delt opp i tre gudstjenester, 15 konfirmanter i hver. Da tar det ikke så lang tid og alle som vil komme får plass i kirken.

Annonse

Skrevet

Vi kommer dagen før. Tar 10 timer å kjøre. Tenker mer på ungene som må sitte stille. Mange konfirmanter, så det tar vel ganske lang tid.

Hi Anonymous poster hash: b30da...23a

Så grunnen din er at barna dine må sitte stille under tror de har godt av å lære det.

Anonymous poster hash: 4a0c0...f25

Skrevet

Sånn er det her jeg bor og. Det er jo ikke noe spesielt med det. Med mange konfirmanter og ikke så stor kirke så må det begrenses. Er jo veldig trasig om noen av de nærmeste ikke får plass, fordi andre har med seg svære slekter

Anonymous poster hash: d1325...2ce

Skrevet

Så grunnen din er at barna dine må sitte stille under tror de har godt av å lære det.Anonymous poster hash: 4a0c0...f25

Der forsvant det noe. Prøver igjen.

Så grunnen for at dere ikke vil komme er at barna dine må sitte stille under gudstjenesten? Jeg tror de kan ha godt av å lære det..

Skrevet

Sånn er det her jeg bor og. Det er jo ikke noe spesielt med det. Med mange konfirmanter og ikke så stor kirke så må det begrenses. Er jo veldig trasig om noen av de nærmeste ikke får plass, fordi andre har med seg svære slekter

Kan de nekte noen å komme i kirka da? Her er det en reservert benk til hver konfirmant, men på de resterende plassene kan gjerne hele bygda prøve å klemme seg inn om de vil. (Og det gjør de som regel også.)

Anonymous poster hash: 4e034...658

Skrevet

Kan de nekte noen å komme i kirka da? Her er det en reservert benk til hver konfirmant, men på de resterende plassene kan gjerne hele bygda prøve å klemme seg inn om de vil. (Og det gjør de som regel også.)

Det er jo selvfølgelig ingen som står dørvakt. Men konfirmantene/foreldrene får beskjed om det, og da har jo de fleste vett nok til å følge det.

Skrevet

Der forsvant det noe. Prøver igjen.

Så grunnen for at dere ikke vil komme er at barna dine må sitte stille under gudstjenesten? Jeg tror de kan ha godt av å lære det..

Etter 10 timer i bilen? Og så lang middag med taler osv etterpå? Synes det er helt ok at barna slipper en lang gudstjeneste først da.

Anonymous poster hash: 71a67...fdd

Skrevet

Her hvor jeg bor er det en brannforskrift som sier hvor mange personer det maks kan være i kirken samtidig. Denne har de valgt å følge. Da tar de antall mulige plasser og deler på antall konfirmanter, dette blir antallet gjester hver konfirmant kan få ha med seg. Selvsagt nektes ingen inngang, men folk tar jo hensyn. Ingen presser seg inn, for man vet jo at da blir det noen av konfirmantene som ikke får ha med seg alle gjestene sine inn.

Man kunne selvsagt valgt å blåse i brannforskrifter og slike ting, og bare stappet kirken full av folk, men her gjør de altså ikke det.

Annonse

Skrevet

Sånn er det her også.

Anonymous poster hash: a1be2...fe4

Skrevet

Om det er mannen din som er onkel til konfirmanten ville jeg da sendt han i gudstjenesten og selv vært ute og lekt med barna så lenge, skikkelig herjet så de fikk brukt opp litt energi før middagen...

Skrevet

Her hvor jeg bor er det en brannforskrift som sier hvor mange personer det maks kan være i kirken samtidig. Denne har de valgt å følge. Da tar de antall mulige plasser og deler på antall konfirmanter, dette blir antallet gjester hver konfirmant kan få ha med seg. Selvsagt nektes ingen inngang, men folk tar jo hensyn. Ingen presser seg inn, for man vet jo at da blir det noen av konfirmantene som ikke får ha med seg alle gjestene sine inn.

Man kunne selvsagt valgt å blåse i brannforskrifter og slike ting, og bare stappet kirken full av folk, men her gjør de altså ikke det.

Ah, det høres jo logisk ut, men vet alle som bor der og ikke har konfirmant i slekta det året at de ikke kan komme i kirken denne dagen?

Skrevet

Ah, det høres jo logisk ut, men vet alle som bor der og ikke har konfirmant i slekta det året at de ikke kan komme i kirken denne dagen?

Konfirmasjonsgudstjenestene er jo egne arrangementer da, utenom normal gudstjeneste...

Det er forresten vanligbåde der jeg er fra og der jeg bor også.

Anonymous poster hash: d33a5...977

Skrevet

Konfirmasjonsgudstjenestene er jo egne arrangementer da, utenom normal gudstjeneste...

Det er forresten vanligbåde der jeg er fra og der jeg bor også.

Anonymous poster hash: d33a5...977

Ok da så. Det er de ikke her. :)

Skrevet

Er dere invitert til kirken, så er det direkte uhøflig å la være og å komme kun til selskapet.

Om noen av barna er under tre år, anbefales å sette seg nær inngangen og eventuelt gå ut om ungen tørner.

Anonymous poster hash: 1e053...270
Skrevet

Konfirmasjonsgudstjenestene arrangeres på lørdager her.

(Dessuten er det ikke akkurat veldig mange som går til gudstjeneste sånn til vanlig, så selv om disse dukker opp går det nok fint. Tror neppe det er flere enn du kan telle på en hånd uansett.) 

Men det går ikke fint hvis hver konfirmant tar med seg 50 gjester hver...

Skrevet

Etter 10 timer i bilen? Og så lang middag med taler osv etterpå? Synes det er helt ok at barna slipper en lang gudstjeneste først da. Anonymous poster hash: 71a67...fdd

Det er jo ikke snakk om samme dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...