Gå til innhold

Hadde dere holdt tale i konfirmasjonen til et fadderbarn dere såvidt kjenner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Av forskjellige grunner har vi hatt lite med hverandre å gjøre oppover. Nå et det konfirmasjon. Hva gjør jeg her som fadder/gudmor?

Anonymous poster hash: acf01...32a

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg hadde ikke gjort noe som helst uover å møte opp og gi en gave/penger. Det blir bare teit å skulle holde tale eller skrive sang til noen man knapt kjenner.

Anonymous poster hash: a9c89...82f
Skrevet

Av forskjellige grunner har vi hatt lite med hverandre å gjøre oppover. Nå et det konfirmasjon. Hva gjør jeg her som fadder/gudmor?

Nei, men jeg hadde ikke gjort det til fadderbarn jeg kjenner godt heller

Anonymous poster hash: 445af...b1b

Skrevet

Nei, men så hater jeg å holde tale, og det er heller ikke vanlig i vår familie.

Skrevet

Nope, er i samme situasjon og kommer ikke til å holde noen tale.

Anonymous poster hash: 400cb...1ff

Skrevet

Men, forventes det av meg? 😅

Annonse

Skrevet

Jeg hadde ikke forventet tale fra en jeg vet ikkje kjenner barnet mitt særlig godt, til tross for fadderrollen...

Anonymous poster hash: 0af81...297

Skrevet

Nei, det blir bare pinlig. Jeg liker forøvrig ikke taler uansett...

Anonymous poster hash: 10b49...9cc

Skrevet

Snakket med konfirmasjonsbarnet sine foreldre nå, de ønsker jeg skal tale siden jeg er gudmor. Hjelp😢

Skrevet

Si det som det er. At du føler det blir helt feil når dere (du og konfirmanten) ikke kjenner hverandre særlig godt. 

Anonymous poster hash: 18822...cc4
Skrevet

Si det som det er. At du føler det blir helt feil når dere (du og konfirmanten) ikke kjenner hverandre særlig godt.

Anonymous poster hash: 18822...cc4

Ja det er det jeg vil si, men får meg ikke til det siden de sa det de sa .. Prøvd begynne på en tale i dag. Det blir så overfladisk og grusomt... Vondt å tenke på at de blir skuffet, sikkert andre også så forventer det av meg... Huff.

Skrevet

Jeg gjorde ikke det.

Anonymous poster hash: 19cad...cfd

Skrevet

Aldri i verden. Hadde ikke engang holdt tale for egne barn.

Annonse

Skrevet

Snakket med konfirmasjonsbarnet sine foreldre nå, de ønsker jeg skal tale siden jeg er gudmor. Hjelp😢

Da hadde jeg nok vært syk den dagen.

Anonymous poster hash: 10b49...9cc

Skrevet

Snakket med konfirmasjonsbarnet sine foreldre nå, de ønsker jeg skal tale siden jeg er gudmor. HjelpAnonymous poster hash: acf01...32a

For det første er det ganske sært å BE noen om å holde tale for barnet sitt. Vil de at barnet skal få en tale så får de holde den selv!

For det andre er det å holde tale noe man gjør FOR eller TIL noen. Fordi man selv har lyst. Og Man kan ikke holde en personlig tale til noen man ikke kjenner.

Anonymous poster hash: bf572...e8a

Skrevet

Hmmmm. Vanskelig når foreldrene ønsker at du skal si noe! Jeg ville anbefalt deg ikke å si noe, verken i konfirmasjon eller bryllup (og jeg liker taler), men de burde være personlige, noe som er vanskelig når man ikke kjenner hovedpersonen! Når du først "må" : Prøv å holde det kort, gi råd for fremtiden (typiske, som gjelder all ungdom, ) og..... Lykke til 😉

Anonymous poster hash: 74714...b8d

Skrevet

Uansett årsak, så er det i alle fall ikke fadderbarnets skyld at dere ikke har holdt kontakten.  Jeg er heller ingen taler, men jeg tenker at om foreldrene ønsket det, ville jeg ha sagt noen få ord.  Jeg antar at du hadde kontakt med gutten da han var liten, så du kan jo si noen få ord om det, si at dessverre ble det sånn at dere ikke har hatt kontakt oppover, men at du synes at det er kjekt å se ham nå - og så kanskje et par fine ord om det, du kan sikkert få noen tips av foreldrene.  Så kan du finne en liten tekst eller et lite dikt om det å være ungdom og bli voksen.  Det ville i alle fall jeg ha gjort.  

Skrevet

Ja det er det jeg vil si, men får meg ikke til det siden de sa det de sa .. Prøvd begynne på en tale i dag. Det blir så overfladisk og grusomt... Vondt å tenke på at de blir skuffet, sikkert andre også så forventer det av meg... Huff.

Du må bare si det som det er til foreldrene at du dessverre ikke har noe å bygge en personlig tale på siden du ikke har hatt så mye kontakt med barnet. Og barnet driter jo i om du taler eller ikke! Jeg kommer ikke til å holde tale til h*n jeg er gudmor for nå til konf i mai, akkurat av samme grunn som deg; at vi ikke har hatt særlig kontakt (jeg har prøvd, men hverken h*n eller foreldrene har ikke engang takket for bursdagsgaver eller julegaver jeg har gitt hvert eneste år siden h*n ble født).

Anonymous poster hash: 400cb...1ff

Skrevet

Jeg hadde ikke holdt tale til noen overhode, uansett nære kontakt eller ikke.

Det er et av mine mareritt, og hadde jeg blitt tvunget til det hadde jeg ikke kommet.

Skrevet

Angrer nesten på at jeg spurte foreldrene, nå må jeg liksom når de svarte ja. Blir det for dumt å bare lese et dikt?

Skrevet

Nå snakket jeg med foreldrene og fortalte det som det var, at jeg følte det ukomfortabelt siden jeg ikke kjente han så godt Osv. Det ble ikke godt mottatt, moren var åpenlyst skuffet. Off.. Føler meg dritt 😩 Hi

Skrevet

Det er jo fint mulig å tale om tiden frem til konfirmantene ble født og legge til at det er synd dere ikke kjenner ham bedre, for du ser jo hvilken kjekk ungdom han har blitt og lese et dikt der du ønsker ham alt godt i det voksne livet..

Anonymous poster hash: 41707...b60

Skrevet

Det er jo fint mulig å tale om tiden frem til konfirmantene ble født og legge til at det er synd dere ikke kjenner ham bedre, for du ser jo hvilken kjekk ungdom han har blitt og lese et dikt der du ønsker ham alt godt i det voksne livet..

Anonymous poster hash: 41707...b60

Tiden før han ble født husker jeg nesten ikke, var veldig ung da jeg ble gudmor. Har liksom ingenting å si.... Kan lese et dikt, men blir ikke det litt kort og lite? Upersonlig? Hvordan avslutte liksom??

Skrevet

Jeg kunne dessverre ikke komme i konfirmasjonen til et fadderbarn av den typen du beskriver. Jeg skrev en hyggelig tale som faren til konfirmanten leste opp og sendte en presang med mening.

Det går helt fint å lese et dikt. Si to ord i forkant og så leser du.

Anonymous poster hash: 01c09...acc
Skrevet

Men kan du ikke bare si noen få overflatiske ord, med ønske om all lykke for framtiden og heller lese opp et passende dikt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...