Anonym bruker Skrevet 18. april 2016 #1 Skrevet 18. april 2016 Tenåringsdatteren min er en del plaget av kviser. Noen av dem får etter hvert tydelig gul topp, med rød betennelse rundt. Jeg mener at hun bør kleme ut pusset i disse (på en mest mulig skånsom og hygienisk måte), både fordi det ser lite pent ut og fordi det jo fortsetter å være betent så lenge verken er i. Hun nekter dette, og mener at alle hudeksperter sier at klemming av kviser forårsaker arr. Hun må selvsagt få bestemme hva hun skal gjøre med huden sin selv, men jeg kan ikke forstå at hun kan ha rett. Jeg forstår at klemming som medfører sår kan føre til arr, men det kan da umulig være bra for huden at det er en betennelse i ukevis, kanskje månedsvis? Pusset forsvinner jo heller ikke, og blir etter lang tid en liten klump inne i huden. Anonymous poster hash: a990a...f02
Pobie Skrevet 18. april 2016 #2 Skrevet 18. april 2016 Kviser som ikke klemmes forsvinner av seg selv innen få dager. Det er lettere å dekke til en kvise enn ei skorpe med sminke. Pusset blir ikke liggende i huden, det forsvinner av seg selv. Hvis hun har kviser som varer i flere uker eller måneder, burde du ta henne med til hudlege som kan gi henne noe på resept.
Anonym bruker Skrevet 18. april 2016 #3 Skrevet 18. april 2016 Klok datter du har Det er helt rett at klemmeing kan føre til arr, men det er alternativer. Dersom man forsiktig stikker hull på kvisen med en nål el. (steril helst) når den er helt gul, kan man forsiktig klemme ut pusset uten at dette skal etterlate noe særlig med arr. Anonymous poster hash: b47d2...ae1
Anonym bruker Skrevet 18. april 2016 #4 Skrevet 18. april 2016 Kviser som ikke klemmes forsvinner av seg selv innen få dager. Det er lettere å dekke til en kvise enn ei skorpe med sminke. Pusset blir ikke liggende i huden, det forsvinner av seg selv. Hvis hun har kviser som varer i flere uker eller måneder, burde du ta henne med til hudlege som kan gi henne noe på resept. De kvisene hun ikke klemmer ut, er røde og betente i flere uker. Og jo, etter hvert blir det en liten klump i huden der pusset har vært. Etterhvert blir det veldig store svarte prikker. HI Anonymous poster hash: a990a...f02
Anonym bruker Skrevet 18. april 2016 #5 Skrevet 18. april 2016 Datteren din har rett Selv har jeg kanskje 4 kviser i året, og da er jeg bortpå og klemmer og styrer verre. Så jeg følger IKKE rådene Men jeg bruker brulidin på kvisa så fort jeg ser antydning til at den kommer, og den er en fin krem. Får minimalt med arr (arrene mine forsvinner etter kort tid uansett, er derfor jeg ikke stresser med det). Men om det ikke bare gjelder en kvise her og der i ny og ne, men akneproblemer, ville jeg oppsøkt en hudlege.. Anonymous poster hash: 7d6fa...09b
Anonym bruker Skrevet 18. april 2016 #6 Skrevet 18. april 2016 De kvisene hun ikke klemmer ut, er røde og betente i flere uker. Og jo, etter hvert blir det en liten klump i huden der pusset har vært. Etterhvert blir det veldig store svarte prikker. HI Anonymous poster hash: a990a...f02 Da er det på overhøy tid at du tar henne med til en hudlege slik at hun kan få hjelp! Det finnes masse ulike produkter hun i samråd med lege kan prøve ut og som hun kan få god hjelp av. Bestill time allerede i dag. Anonymous poster hash: b47d2...ae1
Anonym bruker Skrevet 18. april 2016 #7 Skrevet 18. april 2016 Jeg har klemt kviser i alle år, og aldri fått arr. Anonymous poster hash: 79f2b...809
Anonym bruker Skrevet 18. april 2016 #8 Skrevet 18. april 2016 Da er det på overhøy tid at du tar henne med til en hudlege slik at hun kan få hjelp! Det finnes masse ulike produkter hun i samråd med lege kan prøve ut og som hun kan få god hjelp av. Bestill time allerede i dag. Anonymous poster hash: b47d2...ae1 Hun har vært hos hudlege, og har nettopp avsluttet en antibiotikakur som gikk over flere måneder. Ser ikke ut til at den har hjulpet. HI Anonymous poster hash: a990a...f02
Pobie Skrevet 18. april 2016 #9 Skrevet 18. april 2016 Hun har vært hos hudlege, og har nettopp avsluttet en antibiotikakur som gikk over flere måneder. Ser ikke ut til at den har hjulpet. HI Anonymous poster hash: a990a...f02 Kan ikke tro at det fremdeles finnes leger som bruker antibiotika mot kviser. Det finnes massevis av kremer og tabletter man kan bruke som er beregnet spesifikt på kviser. Trodde man sluttet med antibiotika for minst 20 år siden. Ville prøvd en annen hudlege. Men hudlegen må jo ha sagt noe om kvisene skal skvises eller ikke?
Anonym bruker Skrevet 18. april 2016 #10 Skrevet 18. april 2016 Hun har vært hos hudlege, og har nettopp avsluttet en antibiotikakur som gikk over flere måneder. Ser ikke ut til at den har hjulpet. HI Anonymous poster hash: a990a...f02 Hun bør begynne på isotretinoin. Eneste som garantert hjelper/kurerer. Anonymous poster hash: 965d6...84d
Anonym bruker Skrevet 18. april 2016 #11 Skrevet 18. april 2016 Kan ikke tro at det fremdeles finnes leger som bruker antibiotika mot kviser. Det finnes massevis av kremer og tabletter man kan bruke som er beregnet spesifikt på kviser. Trodde man sluttet med antibiotika for minst 20 år siden. Ville prøvd en annen hudlege. Men hudlegen må jo ha sagt noe om kvisene skal skvises eller ikke? Så du tror jeg lyver om det? Veldig rar ting å si. Hvorfor skulle jeg det? Hun får også krem, men det hjelper som sagt ikke stort. Nei, hun har aldri spurt ham om klemming av kviser. Og det er ikke snakk om skvising, men forsiktig fjerning av gul verk. HI Anonymous poster hash: a990a...f02
Anonym bruker Skrevet 18. april 2016 #12 Skrevet 18. april 2016 Dersom hun har mye kviser ville jeg vært forsiktig med å anbefale henne og klemme på de. Arr er ikke mye pent. Jeg har mange. Men om antibiotika ikke hjelper, så bør dere se på kostholdet hennes. Kutt sukker, melk og gluten i en mnd og se om det hjelper. Lag så ren mat som mulig med masse grønnsaker, bær og litt frukt. Anonymous poster hash: 5c6d9...e2d
Anonym bruker Skrevet 18. april 2016 #13 Skrevet 18. april 2016 Dersom hun har mye kviser ville jeg vært forsiktig med å anbefale henne og klemme på de. Arr er ikke mye pent. Jeg har mange. Men om antibiotika ikke hjelper, så bør dere se på kostholdet hennes. Kutt sukker, melk og gluten i en mnd og se om det hjelper. Lag så ren mat som mulig med masse grønnsaker, bær og litt frukt. Anonymous poster hash: 5c6d9...e2d Takk for det, men jeg er egentlig ikke interessert i andre typer råd enn akkurat det jeg spurte om. Hun er i kontakt med hudlege, og får oppfølging. Orker ikke å skulle redegjøre for hva vi har prøvd og ikke prøvd, og hva hun spiser. Vi tar dette på alvor. Skal få henne til å spørre om pusset bør fjernes eller ikke neste gang hun er hos hudlegen. Men de av dere som mener at pusset forsvinner i løpet av få dager, dere tar virkelig feil. Det blir værende i ukevis, og det er rødt og betent rundt. HI Anonymous poster hash: a990a...f02
Anonym bruker Skrevet 18. april 2016 #14 Skrevet 18. april 2016 Jeg gjør det! Ingenting i veien dersom det gjøres riktig Anonymous poster hash: e62ca...d75
Anonym bruker Skrevet 18. april 2016 #15 Skrevet 18. april 2016 Har aldri fått arr og jeg var en ivrig kviseklemmer. Høres ut som noe mer enn kviser om pusset blur kapslet inn i huden etter flere uker Anonymous poster hash: 81eb7...6df
Anonym bruker Skrevet 18. april 2016 #16 Skrevet 18. april 2016 Det finnes slike kviseklemmesett på ebay, de kan kanskje brukes på de verste? "Pimple popper set" eller "black head remover" søkte jeg på da jeg kjøpte mine Søk på Dr.Pimplepopper på YouTube. Ikke alle kviser forsvinner av seg selv, og som du sier, det kan ende med slike store svarte prikker. Da har det gått et lite hull på huden og guffa som ligger under får oksygen og blir svart (forstår jeg deg rett når du ikke mener slike små svarte hudormer som man typisk får på nesa, men større svarte flekker med hevelse rundt?). Disse settene må kokes og sprites mellom hver gang, men de er skånsomme å bruke og vil ikke skade huden rundt, som jo gjerne er problemet når man klemmer kviser.. Det finnes en rensekrem man får på resept (nå husker jeg selvfølgelig ikke hva den heter), men det skal brukes i 3-4 mnd, de første fem ukene ser det ikke ut som det skjer noe, men så kommer det en uke hvor man flasser noe grusomt. Vet du ikke ba om andre tips, men jeg klarte ikke dy meg.. Anonymous poster hash: e5dcf...3fe
Anonym bruker Skrevet 18. april 2016 #17 Skrevet 18. april 2016 Takk for det, men jeg er egentlig ikke interessert i andre typer råd enn akkurat det jeg spurte om. Hun er i kontakt med hudlege, og får oppfølging. Orker ikke å skulle redegjøre for hva vi har prøvd og ikke prøvd, og hva hun spiser. Vi tar dette på alvor. Skal få henne til å spørre om pusset bør fjernes eller ikke neste gang hun er hos hudlegen. Men de av dere som mener at pusset forsvinner i løpet av få dager, dere tar virkelig feil. Det blir værende i ukevis, og det er rødt og betent rundt. HI Anonymous poster hash: a990a...f02 Hvorfor så aggressiv? Vi prøver jo bare å hjelpe!? Fint at dere har kontakt med hudlege, og som prøver ut div ting, men det skader da virkelig ikke å få råd fra andre som kanskje vet litt om akneproblemer eller har vært igjennom det selv. For det KUNNE jo hende at noen faktisk har råd som kunne funket?? Men for å svare deg på spm ditt igjen, nei, kviser skal ikke klemmes om man vil unngå arr.. Anonymous poster hash: 7d6fa...09b
Anonym bruker Skrevet 18. april 2016 #18 Skrevet 18. april 2016 Hvorfor så aggressiv? Vi prøver jo bare å hjelpe!? Fint at dere har kontakt med hudlege, og som prøver ut div ting, men det skader da virkelig ikke å få råd fra andre som kanskje vet litt om akneproblemer eller har vært igjennom det selv. For det KUNNE jo hende at noen faktisk har råd som kunne funket?? Men for å svare deg på spm ditt igjen, nei, kviser skal ikke klemmes om man vil unngå arr.. Anonymous poster hash: 7d6fa...09b Jeg er overhodet ikke aggressiv, selv om jeg skjønner at det kan oppfattes sånn. Det var ment som en høflig beskjed. Jeg orker rett og slett ikke å begynne en lag utlegning omalt som er prøvd og ikke prøvd. HI Anonymous poster hash: a990a...f02
Anonym bruker Skrevet 18. april 2016 #19 Skrevet 18. april 2016 Jeg er overhodet ikke aggressiv, selv om jeg skjønner at det kan oppfattes sånn. Det var ment som en høflig beskjed. Jeg orker rett og slett ikke å begynne en lag utlegning omalt som er prøvd og ikke prøvd. HI Anonymous poster hash: a990a...f02 Ok, da forstår jeg. Takk for oppklaringen Anonymous poster hash: 7d6fa...09b
Anonym bruker Skrevet 18. april 2016 #20 Skrevet 18. april 2016 Jeg var mye plaget med kviser tidligere. I en alder av over 40 er det blitt såpass lite at jeg ikke bryr meg, men fikk kviser i 12-13-årsalderen. Jeg fikk antibiotika og Diane p-piller da jeg var ca. 20. Hadde lite eller ingen virkning. Etter et år doblet de dosen antibiotika, og så doblet de den igjen. Fremdeles lite eller ingen virkning. Jeg fikk beskjed hele tiden at jeg bare ikke hadde gått på dem lenge nok eller ikke hadde brukt høy nok dose. Dette var fastlege. Dro så til hudlege som sa det samme som fastlegen - og doblet dosen igjen med tetracycliner. Etter et år til dro jeg tilbake til hudlegen som atter en gang ville doble dosen. Da hadde jeg heldigvis vett nok til å si stopp selv. Spurte rett ut om han egentlig visste hva han drev med og hvorfor han mente enda en dobling av dosen skulle hjelpe når jeg hadde hatt tilnærmet ingen virkning av de høye dosene jeg hadde tatt tidligere. Fikk da bare til svar at hvis jeg ikke ville høre på spesialister så var det mitt valg. (jeg vet at samme hudlege er blitt restriktiv mot å bruke antibiotika mot slike hudplager i dag... han så vel til slutt at det skapte for mye ødlagte tarmsystem, vil jeg tro...) Så jeg kuttet ut antibiotikaen - da hadde jeg gått i nærmere fire år på antibiotika. Den effekten jeg hadde av antibiotika + Diane var bare såvidt merkbar, og i lange perioder var det ingen forskjell. Jeg har måttet betale for denne galskapsbehandlingen i mange år i form av mage-/tarmproblemer! For på den tiden var det jo ingen som heller sa at man måtte ta probiotika/gode tarmbakterier både under og etter behandlingen med ab.... En annen ting jeg opplevde. Før jeg begynte på antibiotikaen (dvs. i ca. 8 år) hadde jeg kun kviser i ansiktet, aldri andre steder. Etter at jeg sluttet med antibiotikaen utviklet jeg masse kviser også på hals, bryst og rygg. Jeg tror årsaken til det var at kroppen min var kommet i så stor ubalanse etter årevis med antibiotika uten å tilføye probiotika. Jeg har slitt med opptak av næringsstoffer i kroppen siden den gang. Så om dere ikke har gitt jenta probiotika, så vær så snill å gjøre det nå. Kjøp en type som er beregnet å bruke etter antibiotikabehandling, og bruke den minst like lenge som hun gikk på antibiotikaen. Så litt mer til spørsmålet ditt... jeg opplevde akkurat det samme som din datter opplever. Om jeg gjorde som "alle" sa (også de som skulle ha peiling), dvs. ikke klemme kvisene, da kunne kvisene vare og vare og vare. Og når de omsider forsvant så satt også jeg igjen med en fettpropp der som gjerne utviklet seg til sånne svarte talgpropper. Det virket også som om jeg fikk mer kviser når jeg ble gående med disse kvisene, selv om jeg ikke var borti dem. Så jeg klemte. Har i dag ikke arr i ansiktet, selv etter 30 år med klemming. Men, og det er et viktig men... gjør man det på feil måte, da risikerer man at betennelsen går dypere ned. Derfor de sier at man må vente til kvisen er blitt gul og så stikke hull på den med en steril nål. Det er sikkert riktig, men heller ikke det fungerte bra nok for meg. For meg har det vært viktig å få tatt kvisene tidlig nok, da ble de mye mindre, og jeg fikk også totalt færre kviser enn om jeg "fulgte boka". Jeg har vært til min del av hudbehandlere, gått ukentlig, hver 14. dag, månedlig til hudterapeut i lange perioder. Uten effekt. Fikk der også beskjed om å ikke klemme. De to siste jeg var hos lyttet omsider til meg. Jeg gikk med på å ikke røre kvisene selv. De ville sette opp ny time om to uker, det var ikke nødvendig med oftere på det tidspunktet mente de. Når de så hvor mye talg jeg fikk i huden - som også utviklet seg til kviser - på to uker, da gikk de ned til ukentlige timer... og så det samme som jeg, at fremdeles dannet jeg unormalt mye fettpropper, og at når disse ikke ble tatt så ble det større kviser. Samme om jeg ikke tok de kvisene som utviklet seg direkte til kviser først. Så begge to sa at jeg hadde rett - selv om det stred mot alt de hadde lært og erfart tidligere! - at det var bedre for meg å fjerne dem selv så fort de dukket opp. Det som har hjulpet meg mest er å peele ansiktet veldig regelmessig og få masse fuktighet til huden. Når jeg peeler huden ofte nok danner det seg både færre kviser og færre talgpropper (som hos meg ofte blir til kviser), og fuktigheten gjør at de lettere kommer ut. Må bare tilføye at for alle jeg kjenner har det vært riktig å gjøre slik hudterapeutene sier. Men for meg ble det altså helt feil, jeg måtte klemme kvisene for å ha mindre av dem og også for å hindre arr. Jeg har som sagt ingen kvisearr selv etter så mange år med klemming. Det er nok også en treningssak, for om man klemmer feil så risikerer man at man gjør kvisen større. Jeg har lært meg å se an hver kvise og vet akkurat hvor jeg må legge trykket. Men, det er viktig å huske at det er din datter som må bestemme hva hun selv skal gjøre. Det som fungerte best for meg var å oppdage at jeg ikke tåler melk, og redusere gluten, og å unngå sukker. Og få i meg nok omega3. Og tarmbakterier, selvfølgelig. Anonymous poster hash: 08f3e...0f0
Anonym bruker Skrevet 18. april 2016 #21 Skrevet 18. april 2016 Jeg klemte alltid kvisene mine, da de ble til byller om jeg ikke gjorde det. Har ingen arr i dag. Har jobbet som modell i flere år (reklame/fashion) og der krever de plettfri hud. Peeling, både profesjonell og hjemmebehandling, reddet meg. IKKE driv med antibiotika på stakkars jenta, det finnes så mye annet. Gjør litt research. Anonymous poster hash: 5b62e...816
Anonym bruker Skrevet 18. april 2016 #22 Skrevet 18. april 2016 Så du tror jeg lyver om det? Veldig rar ting å si. Hvorfor skulle jeg det? Hun får også krem, men det hjelper som sagt ikke stort. Nei, hun har aldri spurt ham om klemming av kviser. Og det er ikke snakk om skvising, men forsiktig fjerning av gul verk. HI Anonymous poster hash: a990a...f02 Oida, snakk om å være hårsår. For meg virket det som om hun mente at det var en lite oppdatert hudlege, ikke at du lyver Anonymous poster hash: 3eec1...292
Anonym bruker Skrevet 18. april 2016 #23 Skrevet 18. april 2016 Jeg har klemt kviser i alle år, og aldri fått arr. Anonymous poster hash: 79f2b...809 Jeg også. Finnes det noe mer ekkelt enn folk som går runt med gule kviser!? Anonymous poster hash: c77c0...1a6
Anonym bruker Skrevet 18. april 2016 #24 Skrevet 18. april 2016 Ta varmt vann eller damp før hun klemmer, da åpner porene seg og man trenger ikke å klemme så hardt. Anonymous poster hash: 4f7bd...d59
Anonym bruker Skrevet 18. april 2016 #25 Skrevet 18. april 2016 Jeg klemmer på alt kviselignende i ansiktet, og har gjort det i nærmere 30 år nå. Ikke et eneste arr i ansiktet, med unntak av et hakk i haken etter en heftig tur på fylla. Anonymous poster hash: 4aa94...0f9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå