Gå til innhold

Isjias eller falsk isjias. Noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Har smerter i det ene benet som ikke vil gi Sri, men kommer og går og intensiteten varierer. Sliter mye med korsryggen til vanlig, men ingen problemer akkurat nå. Smertene er som regel verst på natta typisk nok, så sliter med å sove. Hvordan behandler man dette? Ser for meg at det ikke er stort Fastlegen kan gjøre.

Anonymous poster hash: 35f47...7b9

Fortsetter under...

Isjas er når smertene løper nedover hele beinet, falsk isjas går ikke under kneet (er snakk om nervesmerter).

Kiropraktor, naprapat eller manuellterapeut er de som er best på behandlinger som dette.

Anonymous poster hash: 28603...580

Isjas er når smertene løper nedover hele beinet, falsk isjas går ikke under kneet (er snakk om nervesmerter).

Kiropraktor, naprapat eller manuellterapeut er de som er best på behandlinger som dette.

Smertene går helt ned og ut i foten. Får bare ringe kiropraktoren min i morgen da. Bare så kipt at det er så utrolig dyrt 😯.

Anonymous poster hash: 35f47...7b9

Enig med nr. to ang. kiropraktor, naprapat eller manuellterapeut.

Ikke helt enig i den første setningen hennes, selv om det er det man vanligvis lærer. Jeg har sett flere pasienter som kun har hatt smerte i sete, ev. lår og likevel hatt prolaps (ekte isjias), og jeg har vært bort i mange med falsk isjias som likevel har hatt smerter i hele benet. Min erfaring er at det er individuelt, og at man ikke kan gå slavisk etter teoretiske definisjoner av ekte/falsk.

Også låsninger i bekken/korsrygg kan etterligne ekte isjias i noen tilfeller.

De fleste har falsk isjias, forårsaket av for stiv muskulatur i hoftebøyer og sete spesielt (men også ellers i låret og ryggen), eller låsninger. Ofte en kombinasjon.

Best å få noen til å sjekke deg, Hi. Kiropraktor og manuellterapeut kan også henvise deg til MR om de anser det som nødvendig.

Anonymous poster hash: 84169...f40

Enig med nr. to ang. kiropraktor, naprapat eller manuellterapeut.

Ikke helt enig i den første setningen hennes, selv om det er det man vanligvis lærer. Jeg har sett flere pasienter som kun har hatt smerte i sete, ev. lår og likevel hatt prolaps (ekte isjias), og jeg har vært bort i mange med falsk isjias som likevel har hatt smerter i hele benet. Min erfaring er at det er individuelt, og at man ikke kan gå slavisk etter teoretiske definisjoner av ekte/falsk.

Også låsninger i bekken/korsrygg kan etterligne ekte isjias i noen tilfeller.

De fleste har falsk isjias, forårsaket av for stiv muskulatur i hoftebøyer og sete spesielt (men også ellers i låret og ryggen), eller låsninger. Ofte en kombinasjon.

Best å få noen til å sjekke deg, Hi. Kiropraktor og manuellterapeut kan også henvise deg til MR om de anser det som nødvendig.

Var dumt at jeg glemte å få med ordene "som regel", har selv hatt isjas pga prolaps som er operert, jeg slet mest med smerter i korsrygg og nervesmerter ned til kneet, ca.

Uttalelsen min kommer fra legen og som hovedregel stemmer utsagnet ganske godt, men ingen kropp reagerer likt :)

Du kan få henvisning til kiropraktoren, hi, da blir det ikke like dyrt tror jeg (lenge siden jeg har vært der).

Er det vanlig med henvisning til kiropraktor osv i forbindelse med isjias-smerter/prolaps? Har slitt med isjias/prolaps-problematikk siden 2010. En prolapsoperasjon (vellykket, var smertefri i flere år). Har nå et nytt prolaps i korsryggen, ikke operert. Har hatt 2 perioder med smerter fra helvete. Sist gang klarte jeg knapt gå til tross for store mengder smertestillende. Beskjeden fra legen har hver gang vært: smertestillende etter behov, gi det tid, trening. Joda, har blitt bedre og er ganske bra nå, og har vært det i flere mnd. Ingen smertestillende nødvendig. Trener. Men, har trent regelmessig i flere år nå, for å unngå tilbakefall. Allikevel kommer tilbakefallene med jevne mellomrom. Bør legen henvise meg til noe annet enn fysioterapeut, slik dere sier? Kan en av "disse andre" hjelpe leg fortere "over smertekneika", slik at jeg slipper langvarig sykemelding og håndfuller med sterke smertestillende? Isjias-smerter er det jævligste jeg noen gang har opplevd!! Føder heller en gang per mnd enn å gå igjennom det helvete der en gang til...

Ikke meninga å kuppe tråden din HI...!

Anonymous poster hash: d0fee...7b2

Annonse

Man trenger ikke lenger henvisning til kiropraktor eller manuellterapeut, man kan bestille direkte uten å gå om lege. Den delen av egenandelen som man tidligere kunne få refundert hvis man hadde henvisning til kiropraktor var et lite beløp, og det beløpet er allerede trukket fra på den egenandelen man i dag betaler hos kiropraktor.

Til nr. 6. Kiropraktor, manuellterapeut eller naprapat kan hjelpe deg med å holde rygg og bekken fri for låsninger. Dette vil gjøre at du får mindre belastning over og under ev. låsninger. Det vil kunne forebygge ev. fremtidige prolapser. Da er det selvfølgelig også viktig med egentrening, spesielt målrettet stabilitetstrening. Men også tøyninger av lyske, lår og sete og legg vil virke forebyggende, noe som ofte blir glemt.

Jeg har en skade i nakken, har også hatt flere prolapser der. Jeg er helt avhengig av å holde bekken og rygg fri for låsninger for å slippe å få prolapser. Når jeg fikk system på å gå regelmessig til kiropraktor, ble strukturert med stabilitetstrening og tøyde regelmessig, da gikk det lenger og lenger mellom prolapsene. Innimellom, hvis jeg ikke har hatt mulighet til å trene på lengre tid (pga. sykdom) og jeg så begynner å trene meg opp igjen, da kan jeg fort få låsninger. Da er det viktig at jeg får løsnet disse så fort som mulig.

Jeg foretrekker kiropraktor eller naprapat. Mye pga. at det er mange manuellterapeuter som ikke vil justere låsninger i bekken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...