Anonym bruker Skrevet 16. april 2016 #1 Skrevet 16. april 2016 Vurderer en lengre reise, men da blir dette i skoleåret. Ingen av ungene har skolestart det året, det er snakk om 3 mnd. Vi vil selvfølgelig følge opp pensum i perioden. Det er litt nå eller aldri. Tenker også at å være i et engelskspråklig land i en lengre periode kan gi en booster til å øve seg på engelsk. Noen innspill? Er dette mulig å få til? Anonymous poster hash: 1570f...9e9
Anonym bruker Skrevet 16. april 2016 #2 Skrevet 16. april 2016 hvor gamle er ungene? Anonymous poster hash: dd243...ad4
Anonym bruker Skrevet 16. april 2016 #3 Skrevet 16. april 2016 hvor gamle er ungene? Anonymous poster hash: dd243...ad4 Barneskole. Fra 2-7 kl. Anonymous poster hash: 1570f...9e9
Anonym bruker Skrevet 16. april 2016 #4 Skrevet 16. april 2016 Barna blir utskrevet fra skolen og dere risikerer at det ikke er plass i klassen når dere kommer hjem. Har ikke tro på "boost " på engelsken fordi de vil gå sammen med dere...ikke i et skolemiljø etc hvor det kun prates engelsk Anonymous poster hash: fe8b6...955
Anonym bruker Skrevet 17. april 2016 #5 Skrevet 17. april 2016 Barna blir utskrevet fra skolen og dere risikerer at det ikke er plass i klassen når dere kommer hjem. Har ikke tro på "boost " på engelsken fordi de vil gå sammen med dere...ikke i et skolemiljø etc hvor det kun prates engelsk Anonymous poster hash: fe8b6...955 Det er for mange plasser på skolen, så veldig sikker på at vi får plass igjen. Vurderer også å bytte pga mobbing. Anonymous poster hash: 1570f...9e9
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 17. april 2016 #6 Skrevet 17. april 2016 Jeg hadde gjort det, Jeg tror man kan lære mye på en sånn tur.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2016 #7 Skrevet 17. april 2016 Får man lov til det? Jeg spør fordi jeg lurer, ikke fordi jeg vil være kjip? Har ikke skolebarn selv men hørt om så mange som ikke får innvilget fri. Anonymous poster hash: e42c1...476
Anonym bruker Skrevet 17. april 2016 #8 Skrevet 17. april 2016 Vi gjorde det, mot slutten av førsteklasse. Ikke ferie, men forskningsopphold i et engelskspråklig land + vi tok sommerferien der også etterpå. Tror vi var borte i fem uker av skoleåret + over halve av skolens sommerferie. Barnet ble skrevet ut av skolen, vi visste det ville være plass i klasse etc til h*n når vi kom tilbake. Både rektor og lærer var veldig positive. Vi tok med skolebøkene og fikk tilsendt ukeplaner fra læreren. Vi skypet også med klassen også en gang, på tross av stor tidsforskjell (Australia). For oss var dessverre oppholdet for kort til at h*n kunne gå på australsk skole, da ville h*n nok lært mye mer engelsk, men vi var overrasket over hvor mye engelsk h*n plukket opp! Da vi reiste hjem kunne h*n faktisk ha samtaler i fulle setninger på engelsk (seks år), og vi ser fremdeles at h*n har fordeler faglig i engelsken. I de andre fagene lå han godt an uansett, og vi fulgte skolens opplegg, så h*n gikk ikke glipp av noe. For oss var turen en helt fantastisk opplevelse som vi aldri vil glemme! For oss hadde det mye å si at både lærer og ikke minst rektor var så positive. De kan ikke nekte noen å skrive barna ut av skolen, men hvis vi hadde trodd de ville melde oss til barnevernet, ville vi sannsynligvis ikke dratt. 😬 Det er også viktig å følge opp skolearbeidet, det skal ikke være "fri", og det er svært uheldig hvis barna blir hengende etter faglig. Anonymous poster hash: b8b80...2cb
Anonym bruker Skrevet 17. april 2016 #9 Skrevet 17. april 2016 Vi gjorde det, mot slutten av førsteklasse. Ikke ferie, men forskningsopphold i et engelskspråklig land + vi tok sommerferien der også etterpå. Tror vi var borte i fem uker av skoleåret + over halve av skolens sommerferie. Barnet ble skrevet ut av skolen, vi visste det ville være plass i klasse etc til h*n når vi kom tilbake. Både rektor og lærer var veldig positive. Vi tok med skolebøkene og fikk tilsendt ukeplaner fra læreren. Vi skypet også med klassen også en gang, på tross av stor tidsforskjell (Australia). For oss var dessverre oppholdet for kort til at h*n kunne gå på australsk skole, da ville h*n nok lært mye mer engelsk, men vi var overrasket over hvor mye engelsk h*n plukket opp! Da vi reiste hjem kunne h*n faktisk ha samtaler i fulle setninger på engelsk (seks år), og vi ser fremdeles at h*n har fordeler faglig i engelsken. I de andre fagene lå han godt an uansett, og vi fulgte skolens opplegg, så h*n gikk ikke glipp av noe. For oss var turen en helt fantastisk opplevelse som vi aldri vil glemme! For oss hadde det mye å si at både lærer og ikke minst rektor var så positive. De kan ikke nekte noen å skrive barna ut av skolen, men hvis vi hadde trodd de ville melde oss til barnevernet, ville vi sannsynligvis ikke dratt. 😬 Det er også viktig å følge opp skolearbeidet, det skal ikke være "fri", og det er svært uheldig hvis barna blir hengende etter faglig. Anonymous poster hash: b8b80...2cb Takk for et veldig godt svar. Jeg er mest spent på skolen. Jobb ordner vi oss med, -vedr skole er vi begge utdannet via nettstudier store deler av utdanningen, så jeg tror vi stille sterkt når det gjelder å følge opp pensum. Det hørtes utrolig spennende ut. Jeg har vært i Australia og jeg elsket det. Vi har ikke en like god grunn til å reise som dere. Min mann får en jobb/skal drive firma fra neste år og dette blir eneste mulighet til å reise mer enn et par uker i fellesferie. Kommer til å pushe ungene til å snakke med folk, spørre om veien, ta kontakt med andre barn osv. Mulig vi melder på et kurs gjennom ef, men det blir for største, ikke minste. Anonymous poster hash: 1570f...9e9
Anonym bruker Skrevet 17. april 2016 #10 Skrevet 17. april 2016 Får man lov til det? Jeg spør fordi jeg lurer, ikke fordi jeg vil være kjip? Har ikke skolebarn selv men hørt om så mange som ikke får innvilget fri. Anonymous poster hash: e42c1...476 Blir så lenge at vi må skrive barna ut av skolen, men man er jo avhengig av skolens velsignelse for å følge pensum. Anonymous poster hash: 1570f...9e9
Anonym bruker Skrevet 17. april 2016 #11 Skrevet 17. april 2016 Jeg tror det er veldig sunt og lærerikt for barn å reise, bo og oppleve litt nytt. Anonymous poster hash: 53fdb...65c
Anonym bruker Skrevet 17. april 2016 #12 Skrevet 17. april 2016 kanskje kan dette være noe for dere, nettskole for norske barn i utlandet: globalskolen.no Anonymous poster hash: ba19f...078
Yellow Brick Road Skrevet 17. april 2016 #13 Skrevet 17. april 2016 Skal dere reise, må dere gjøre det nå. Det blir mye vanskeligere når den eldste begynner på ungdomskolen, der går de glipp av mye mer når de er borte. Så lenge man ikke velger begynnelsen av skoleåret for en førsteklassing, er det ikke noe problem for oppegående foreldre å følge opp barnet på en lengre reise, om man bare er bevisst på det. På skolen jeg jobber har vi hatt et par familier som har reist sånn og det har gått helt fint, i alle fall så lenge skolen er samarbeidsvillig. Ungene / familiene har skrevet reisebrev / blogg som klassen har fulgt med på. Det er lærerikt både for den som reiser og dem som er hjemme. I dag er det lett å kommunisere med dem som er hjemme, men det er viktig å at det ikke bare er dem som er ute som får fortelle, klassen hjemme kan lære mye av å også fortelle den som er ute hva de driver med og hva de har lært. Go for it! Jeg er ikke så opptatt av akkurat det med å bli god i engelsk, for det blir de fleste unger i dag uansett, men tenk alt det andre de kan lære dersom foreldre passer på at ferien ikke bare blir sol, strand og is.
Yellow Brick Road Skrevet 17. april 2016 #14 Skrevet 17. april 2016 kanskje kan dette være noe for dere, nettskole for norske barn i utlandet: globalskolen.no Anonymous poster hash: ba19f...078 Globalskolen er fantastisk, men den er for barn som bor i utlandet, ikke for dem som er på ferie.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2016 #15 Skrevet 17. april 2016 Kan de gå på skole der dere skal? Anonymous poster hash: 55afc...a7a
Anonym bruker Skrevet 17. april 2016 #16 Skrevet 17. april 2016 Så hyggelig å få svar fra lærere også, det er litt betryggende å høre at andre gjør dette og at det møtes positivt. Har vært redd dette ble sett på som fullstendig galskap. Er enig i at må gjøre før ungdomsskole, med tøffere pensum og prøver. Anonymous poster hash: 1570f...9e9
Anonym bruker Skrevet 17. april 2016 #17 Skrevet 17. april 2016 Kan de gå på skole der dere skal? Anonymous poster hash: 55afc...a7a Vi kommer til å forflytte oss mye, så det er kun et sted vi er lenge nok til å få på ef skolen (den ligger rett ved) Anonymous poster hash: 1570f...9e9
❤lille stjerne❤ Skrevet 17. april 2016 #18 Skrevet 17. april 2016 Hvis det er snakk om å gjøre ting, reise litt rundt og besøke, lære og oppleve ting så er jeg for. Har reist mye med barna mine og jeg ser at de lærer mye av det. Men da må man ta de med på ting, forklare og vise dem. De kan lære om kultur, geografi, matte, språk, historie og religion på en spennende måte hvis man gjør litt utav det. Er det snakk om å tilbringe masse tid ved svømmebasseng, bamseklubb etc så synes jeg ikke det har noe for seg.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2016 #19 Skrevet 17. april 2016 Takk for et veldig godt svar. Jeg er mest spent på skolen. Jobb ordner vi oss med, -vedr skole er vi begge utdannet via nettstudier store deler av utdanningen, så jeg tror vi stille sterkt når det gjelder å følge opp pensum. Det hørtes utrolig spennende ut. Jeg har vært i Australia og jeg elsket det. Vi har ikke en like god grunn til å reise som dere. Min mann får en jobb/skal drive firma fra neste år og dette blir eneste mulighet til å reise mer enn et par uker i fellesferie. Kommer til å pushe ungene til å snakke med folk, spørre om veien, ta kontakt med andre barn osv. Mulig vi melder på et kurs gjennom ef, men det blir for største, ikke minste. Anonymous poster hash: 1570f...9e9 Det var en fantastisk opplevelse, og jeg angrer ikke et sekund. Vi pushet ikke ungene til noe som helst, men de tok selv kontakt med andre barn på lekeplasser etc, selv da det eneste ordet eldstemann kunne på engelsk var "Tyrannosaurus rex" (med amerikansk uttale). 😂 Tror de ungene syntes han var litt rar. 😂 Men såpass små barn kan leke fint uavhengig av språk, og han lærte jo fort. Men vi så at de ble litt utsultet på kontakt med andre barn enn sitt søsken, og det er ikke så lett å møte noen å bli kjent med hvis man reiser litt rundt og barna ikke går på skole. Dine barn er jo litt større, så det er ikke sikkert lekeplasser vil være en sosial arena på samme måte. Australia er fantastisk - jeg vil gjerne tilbake, men da vil jeg være der så lenge at ungene går på skole. Det er også veldig lett å reise med barn der. Bare synd det er så langt dit! Ellers er jeg enig med anon over, dere bør gjennomføre dette før eldstemann begynner på ungdomsskolen. Anonymous poster hash: b8b80...2cb
Anonym bruker Skrevet 17. april 2016 #20 Skrevet 17. april 2016 Vurderer en lengre reise, men da blir dette i skoleåret. Ingen av ungene har skolestart det året, det er snakk om 3 mnd. Vi vil selvfølgelig følge opp pensum i perioden. Det er litt nå eller aldri. Tenker også at å være i et engelskspråklig land i en lengre periode kan gi en booster til å øve seg på engelsk. Noen innspill? Er dette mulig å få til? Anonymous poster hash: 1570f...9e9 Jeg hadde gjort det, og vurderer faktisk det samme selv med en 6.-klassing. I et langt skoleløp er det ikke så mye de går glipp av hvis dere underviser dem selv i de tre månedene, og tenk alt de opplever og lærer av turen. Det blir et minne for livet, og dere kommer aldri til å angre. Anonymous poster hash: d26f0...5d5
Anonym bruker Skrevet 17. april 2016 #21 Skrevet 17. april 2016 Vi kommer til å forflytte oss mye, så det er kun et sted vi er lenge nok til å få på ef skolen (den ligger rett ved) Anonymous poster hash: 1570f...9e9 Du har globalskolen ihvertfall. Anonymous poster hash: 55afc...a7a
Anonym bruker Skrevet 17. april 2016 #22 Skrevet 17. april 2016 Du har globalskolen ihvertfall. Anonymous poster hash: 55afc...a7a Globalskolen er beregnet på norske barn som bor i utlandet permanent eller over lengre perioder, og er nok ikke noe alternativ for denne familien. Anonymous poster hash: b8b80...2cb
Anonym bruker Skrevet 17. april 2016 #23 Skrevet 17. april 2016 Dere bør søke om hjemmeundervisning i så fall. Det er en god del man mister på tre måneder. Anonymous poster hash: ad618...1e4
spirelill Skrevet 17. april 2016 #24 Skrevet 17. april 2016 Hei. Prat med rektor og skriv et forklarende brev/søknad om hva dere har tenkt til å gjøre i denne perioden. Hvordan dere tenker dere opplegget med undervisning og kontakt med skolen. Dere må skrive ut barna fra skolen og skrive de inn igjen når de er tilbake. Dette gjøres med noen ord i det samme brevet. Det er som du sikkert vet, ikke sikkert de kommer i den samme klassen igjen, men det skal MYE til for at skolen velger å flytte de. Det er dere som foreldre som har undervisningsplikt nå. Jeg hadde ikke gjennomført dette hvis dere tviler på at dere kan undervise i pensumet eller hvis barna sliter faglig fra før. Vi reiste et halvt år rundt i USA. Skrev den eldste ut av skolen, den yngste gikk i bhg. Vi fulgte pensumet, hadde med alle bøker, gjorde lekser etter ukeplanen osv. Gutten vår kom hjem bedre enn gjennomsnittet i klassen og mange erfaringer rikere! Nyt livet og lev det! Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 17. april 2016 #25 Skrevet 17. april 2016 Tusen takk for mange gode svar. De skal jeg ta med videre. Anonymous poster hash: 1570f...9e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå