Gå til innhold

Noen som er dyktige på HPV viruset her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer litt opphav du mener med dette, jeg skrev over her at jeg ble smittet for 16 år siden. Da fikk jeg kondylomer, disse forsvant etter behandling. Etter dette hadde jeg fine celleprøver i mange år, helt til etter andre graviditet, da var det små endringer dom gikk tilbake. Samme skjedde etter neste graviditet. Du mener at jeg fortsatt har en pågående infeksjon? At det har holdt på i 16 år? Det var forresten gynekologen min som sa at 80 % har viruset.. Har ikke hørt at alle menn er bærer.

Anonymous poster hash: 1cc2f...72f

HPV som forårsaker kjønnsvorter og HPV som forårsaker celleforandringer er ikke den samme typen. De deles opp i lavrisikotype og høyrisikotype. Så det du ble smittet av for 16 år siden og ga deg kjønnsvorter er ikke samme virus som ga deg celleforandringer senere.

Enten har du misforstått gynekologen din eller så vet ikke gynekologen din hva han/hun prater om (som forøvrig ikke er så uvanlig). Det som er riktig er at rundt 75% av seksuelt aktive kvinner blir smittet en eller annen gang i løpet av sitt seksuelt aktlive liv. Denne infeksjonen forsvinner jo, derfor er det helt feil å si at 75-80% av kvinner er bærere eller smittet av dette viruset.

Skrevet

Ja det kan den, for man kan ha hatt en persisterende infeksjon over tid. Men majoriteten av alle som blir smittet kvitter seg med viruset innen et år. Har man en persisterende infeksjon så kan viruset ligge i kroppen lenger. Men i de aller aller fleste tilfeller av persisterende infeksjoner så vil de forårsake små celleforandringer, iallefall under graviditet når immunforsvaret går ned.

Når majoriteten som blir smittet kvitter seg med viruset innen et år betyr det også at det er noen som ikke gjør det.

Når det sies at de aller fleste tilfeller av persisterende infeksjoner vil forårsake celleforandringer, så betyr det også at noen kan ha en persisiterende infeksjon uten å få celleforandringer.

For de få prosentene dette gjelder er det svært viktig å vite dette, ellers vil man feilaktig kunne bli erklært smittefri uten at man egentlig er det.

Anonymous poster hash: 3dc38...2ae

Skrevet

Når majoriteten som blir smittet kvitter seg med viruset innen et år betyr det også at det er noen som ikke gjør det.

Når det sies at de aller fleste tilfeller av persisterende infeksjoner vil forårsake celleforandringer, så betyr det også at noen kan ha en persisiterende infeksjon uten å få celleforandringer.

For de få prosentene dette gjelder er det svært viktig å vite dette, ellers vil man feilaktig kunne bli erklært smittefri uten at man egentlig er det.

Det var vel en fryktelig forenkling av en klønete formulering av meg selv.

Erfaringsmessig så vil persisterende infeksjoner skape celleforandringer av en eller annen type (lette eller mer alvorlige) hvis kroppen ikke greier å kvitte seg med viruset. Har man i tillegg vært gravid i løpet av denne perioden - da hvor immunforsvaret naturligvis blir svekket - så vil en infeksjon skape forbigående celleforandringer.

Skrevet

Så greit at noen med peiling tar seg tid til å svare 😊

Du vet tydeligvis hva du snakker om, gemini👍

Anonymous poster hash: a5369...061

Skrevet

Har du forresten også peiling på om hormonspiral har en gunstig effekt på påbegynnende kreft i livmorhals?

Dette bekrefter ulike sider jeg har lest, men hvordan stiller leger seg til det idag?

Skrevet

Det var vel en fryktelig forenkling av en klønete formulering av meg selv.

Erfaringsmessig så vil persisterende infeksjoner skape celleforandringer av en eller annen type (lette eller mer alvorlige) hvis kroppen ikke greier å kvitte seg med viruset. Har man i tillegg vært gravid i løpet av denne perioden - da hvor immunforsvaret naturligvis blir svekket - så vil en infeksjon skape forbigående celleforandringer.

Men det jeg skrev over er jo ikke feil. Du kaller det en forenkling, men er det ikke fakta? Jeg sier jo ikke at det gjelder alle eller de fleste, men man kan ha persistente infeksjoner i årevis, og det er også mulig å ha det uten at det skjer celleforandringer (selv om de fleste blir kvitt viruset innen ett år, og persisitente infeksjoner som regel gir celleforandringer).

Skrevet

Men det jeg skrev over er jo ikke feil. Du kaller det en forenkling, men er det ikke fakta? Jeg sier jo ikke at det gjelder alle eller de fleste, men man kan ha persistente infeksjoner i årevis, og det er også mulig å ha det uten at det skjer celleforandringer (selv om de fleste blir kvitt viruset innen ett år, og persisitente infeksjoner som regel gir celleforandringer).

Jeg har ikke sett noen data på at det er fakta.

Skrevet

Har du forresten også peiling på om hormonspiral har en gunstig effekt på påbegynnende kreft i livmorhals?

Dette bekrefter ulike sider jeg har lest, men hvordan stiller leger seg til det idag?

Dessverre har ikke jeg vært borte i noen studier om hormonspiral og livmorhalskreft så der kan jeg ikke hjelpe deg.

Skrevet

Men hvis man først har denne persisterende infeksjonen - er man da dømt til å få celleforandringer av alvorlig grad etterhvert? Og har man ingen sjanse å bli kvitt det? Kan l-lysin ha en positiv effekt? Vil jeg og min partner smitte hverandre igjen og igjen, dersom man blir kvitt det etter en stund?

Skrevet

Men hvis man først har denne persisterende infeksjonen - er man da dømt til å få celleforandringer av alvorlig grad etterhvert? Og har man ingen sjanse å bli kvitt det? Kan l-lysin ha en positiv effekt? Vil jeg og min partner smitte hverandre igjen og igjen, dersom man blir kvitt det etter en stund?

Lurer jeg også på

Anonymous poster hash: b7b75...31b

Skrevet

Min gynokolog sa at ett svangerskap kunne trigge viruset.

Anonymous poster hash: e29a2...ed2

Skrevet

Gemini77, er du her?

Skrevet

Dere HPV positive damer: fikk dere vite hvor mye celleendringer d var snakk om? Og hvor lang tid skulle d gå til neste sjekk?

Skrevet

Ja, det var grad 1 og sjekke etter 6 mnd. Mine var gått tilbake.

Skrevet

Men du er fortsatt HPV positiv eller?'

Er du en av dem som har vært i fast forhold lenge?

Skrevet

Hpv-virus kan være i akutt fase, det kan være en persistent infeksjon og det kan være en latent infeksjon. I persistent og latent fase kan virusene leve i tiår. Noen kvinner kvitter seg med viruset, andre gjør det ikke.

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1044579X99901414

http://journals.lww.com/greenjournal/Abstract/2009/07000/Human_Papillomavirus_Infection__A_Concise_Review.23.aspx

http://www.uptodate.com/contents/the-life-cycle-natural-history-and-immunology-of-human-papillomaviruses?source=search_result&search=hpv+infection&selectedTitle=6~150

"Most HPV infections, including carcinogenic HPV genotypes, typically resolve within 6 to 12 months [25,28]. However, women with persistent carcinogenic HPV infections are at risk of developing precancerous lesions, although not all persistent infections progress. In the United States, the median age of cytologically-detected precancerous lesions occurs approximately 10 years after the median age of sexual debut [29].

There is increasing evidence that HPV can enter a latent state [30,31]. Additionally, there is evidence of cervical viral reactivation in HIV-infected women and in older women [30,32]. However, it is unknown whether all or only a subset of HPV infections becomes latent and whether re-emergent HPV infections carry a significant cancer risk."

"Most HPV infections, including carcinogenic HPV genotypes, typically resolve within 6 to 12 months. However, women with persistent carcinogenic HPV infections are at risk of developing precancerous lesions, although not all persistent infections progress."

Skrevet

Selv om man har hatt samme partner i åtte år og to svangerskap, vil det vel ikke si det samme som at viruset er nytt? Dersom man ikke har hatt celleforandringer tidligere, blir man som regel ikke testet for celleforandringer under svangerskap såvidt meg bekjent. Og ved normalintervall på tre år så kan perioden med imunforsvarsnedsettelse under svangerskap være over ved neste test?

Anonymous poster hash: b9640...2ef

• 7 måneder senere...
Skrevet

Jeg er molekylærbiolog og har jobbet med HPV i over 10 år. Jeg har publikasjoner innen feltet og er skremt over oppfatningen mange har av dette viruset.

80% sv befolkningen har IKKE dette viruset. Dette er et virus som kroppen kvitter seg med og som regel innen 1 år. Gjør ikke kroppen det så har kvinnen noe vi kaller en persisterende infeksjon. Dette skaper da celleforandringer. Forbigående celleforandringer kan man også selvfølgelig få ved en kortvarig infeksjon men da ordner kroppen opp selv. Greier ikke kroppen det så må kanskje kvinnen inn for konisering hvor man brenner av den delen av livmorhalsen som har celleforandringer.

At HPV ligger i dvale og kan slå inn etter 17 år er veldig lite sannsynlig. Ikke bland HPV med herpes, som er et virus som ligger i nervegangliene. HPV er et vortevirus og integreres med epitelcellene våre. Med andre ord så kan de ikke legge seg noe sted i dvale i underlivet men integreres i epitelcellene våre (som er en type hudceller) og skaper problemer for nettopp disse cellene.

Litt kjip lesning. Madammen fikk påvist kjønnsvorte etter nesten 14 år sammen. Selv har jeg ikke vært borti noe som helst og har aldri fått påvist noe før vi ble sammen heller. Gynokologen sa det var cervixpolypp, men det hørtes meget rart ut når det også var en synelig utvekst utvendig? Fikk da også bekreftet i ettertid at det var vorte utvendig, ikke polypp.

Det et kanskje på tide å pakke sekken å komme seg avsted? 🤔

Hun fikk alt dette mellom to svangerskap og muligens når hun var gravid.

Men Informasjonene om hpv på nett er veldig tvetydige, og det er vanskelig å vite hva man skal tro?

Har hun har bært på viruset så mange år, eller er det utroskap, er vanskelige spørsmål, spesielt når diagnoser fra lege ikke lyder til å stemme helt?

Kan gynokologen være så dum å kalle en utvendig vorte polypp, slik hun påstod?

Hun har ikke påvist celleforandring.

Jeg synes heller ikke kjønnsvorter er en bagatell slik mange vil ha det til. Det er jo en kjønnsykdom man helst ikke vil bli rammet av og spesielt ikke av partner etter 14 års samliv!

Anonymous poster hash: 0adff...33c

Skrevet

Hvorfor sier dere HPV virus. Vet dere ikke at V'en i HPV står for "virus"? Humant papillomavirus virus liksom??

Anonymous poster hash: 19aad...f8f

Skrevet

Jeg synes det er ille at en såkalt fagperson ikke kan skille mellom det man vet og det man ikke har undersøkt. Selv om noe ikke er blitt forsket nok på kan det allikevel være sant. Veldig synd om haugevis med trofaste ektepar skal skille seg pga nydiagnostisert HPV....

Gemini77 er ikke nødvendigvis den beste på sitt felt, just sayin...

En god forsker kjennetegnes ved at man sier mer om hva man ikke vet sikkert enn hva man kan vite med nogenlunde sikkerhet. Gemini77 stryker på denne enkle testen.

Anonymous poster hash: 8ca8b...ad7

Skrevet

Litt kjip lesning. Madammen fikk påvist kjønnsvorte etter nesten 14 år sammen. Selv har jeg ikke vært borti noe som helst og har aldri fått påvist noe før vi ble sammen heller. Gynokologen sa det var cervixpolypp, men det hørtes meget rart ut når det også var en synelig utvekst utvendig? Fikk da også bekreftet i ettertid at det var vorte utvendig, ikke polypp.

Det et kanskje på tide å pakke sekken å komme seg avsted?

Hun fikk alt dette mellom to svangerskap og muligens når hun var gravid.

Men Informasjonene om hpv på nett er veldig tvetydige, og det er vanskelig å vite hva man skal tro?

Har hun har bært på viruset så mange år, eller er det utroskap, er vanskelige spørsmål, spesielt når diagnoser fra lege ikke lyder til å stemme helt?

Kan gynokologen være så dum å kalle en utvendig vorte polypp, slik hun påstod?

Hun har ikke påvist celleforandring.

Jeg synes heller ikke kjønnsvorter er en bagatell slik mange vil ha det til. Det er jo en kjønnsykdom man helst ikke vil bli rammet av og spesielt ikke av partner etter 14 års samliv!

Den du skrev dette til er dessverre ikke helt oppdatert på feltet, selv om hun sier hun har en tittel og har forsket på dette.

Anbefaler deg å lese linkene i innlegg nr. 41.

Slike virus kan gå inn i en latent fase hvor de kan ligge i dvale i flere tiår.

Det er selvfølgelig ikke det som er vanligst, men det er absolutt mulig!

Når det gjelder din kone. Hun har hatt to svangerskap på rappen? Uansett, svangerskap kan være en stor belastning på kvinnens kropp og immunsystem. Samme med den perioden i etterkant hvor kvinnen ammer og kanskje tar det meste av nattevåk også. Dette gjør at manges immunsystem kan være svakere i disse periodene. Slike latente virus har en tendens til å slå ut igjen i perioder hvor immunsystemet er svekket.

Kjenner du til vannkopper og helvetesild? Når man har hatt vannkopper går viruset i dvale i kroppen. Hos noen våkner det aldri til en aktiv form igjen, men noen kan få helvetesild. De hadde kanskje vannkopper som barn, og får helvetesild (som kommer av vannkoppeviruset) når de er 50-60-70-80-90 år, og det slår gjerne ut etter en periode med store fysiske eller psykiske påkjenninger som har svekket immunforsvaret. Det viser hvordan mange virus kan ligge latente i tiår. Og mer og mer forskning viser at dette også gjelder HPV.

Man skal selvfølgelig ikke være godtroende, noen pådrar seg slike virus ved utroskap. Men om kona di er helt klar på at hun ikke har vært utro så kan det være sannheten.

Skrevet

Den du skrev dette til er dessverre ikke helt oppdatert på feltet, selv om hun sier hun har en tittel og har forsket på dette.

Anbefaler deg å lese linkene i innlegg nr. 41.

Slike virus kan gå inn i en latent fase hvor de kan ligge i dvale i flere tiår.

Det er selvfølgelig ikke det som er vanligst, men det er absolutt mulig!

Når det gjelder din kone. Hun har hatt to svangerskap på rappen? Uansett, svangerskap kan være en stor belastning på kvinnens kropp og immunsystem. Samme med den perioden i etterkant hvor kvinnen ammer og kanskje tar det meste av nattevåk også. Dette gjør at manges immunsystem kan være svakere i disse periodene. Slike latente virus har en tendens til å slå ut igjen i perioder hvor immunsystemet er svekket.

Kjenner du til vannkopper og helvetesild? Når man har hatt vannkopper går viruset i dvale i kroppen. Hos noen våkner det aldri til en aktiv form igjen, men noen kan få helvetesild. De hadde kanskje vannkopper som barn, og får helvetesild (som kommer av vannkoppeviruset) når de er 50-60-70-80-90 år, og det slår gjerne ut etter en periode med store fysiske eller psykiske påkjenninger som har svekket immunforsvaret. Det viser hvordan mange virus kan ligge latente i tiår. Og mer og mer forskning viser at dette også gjelder HPV.

Man skal selvfølgelig ikke være godtroende, noen pådrar seg slike virus ved utroskap. Men om kona di er helt klar på at hun ikke har vært utro så kan det være sannheten.

Det er akkurat disse tingene du skriver som har gjort at jeg hele tiden har vært veldig i tvil.

Det som gjør saken verre er at diagnosen hun fikk i utgangspunktet viser seg å være delvis feil. Cervixpolypp er alltid en polypp innvendig og ikke utvendig. Derfor satt jeg spørsmål ved dette, og fikk bekreftet at det var kjønnsvorte utvendig.

Flere andre omstendigheter jeg ikke kan nevne, gjør at det veier mot utroskap.

For å si det sånn, så gjør ikke løgn eller prøve å holde tilbake informasjon saken bedre, men heller mye verre.

Har ikke bestemt meg enda hva jeg skal gjøre.

Skrevet

Det er akkurat disse tingene du skriver som har gjort at jeg hele tiden har vært veldig i tvil.

Det som gjør saken verre er at diagnosen hun fikk i utgangspunktet viser seg å være delvis feil. Cervixpolypp er alltid en polypp innvendig og ikke utvendig. Derfor satt jeg spørsmål ved dette, og fikk bekreftet at det var kjønnsvorte utvendig.

Flere andre omstendigheter jeg ikke kan nevne, gjør at det veier mot utroskap.

For å si det sånn, så gjør ikke løgn eller prøve å holde tilbake informasjon saken bedre, men heller mye verre.

Har ikke bestemt meg enda hva jeg skal gjøre.

Det høres merkelig ut om hun skulle få såpass feil diagnose av en gynekolog, forstår at det gjør deg mer usikker.

Jeg tror at eneste vei å gå etter en ev. utroskap er full ærlighet, innrømme at man ev. har vært utro. Har man lært noe av det og ønsker å fortsette forholdet så kan forholdet reddes hvis også den bedratte er villig til det. Men det krever mye jobb for å bygge opp igjen tilliten. Jeg tror også at man i slike tilfeller bør gå i parterapi sammen, for det er så mye vanskelige følelser inne i bildet, svik, manglende tillit, sårethet m.m.

Håper du i hvert fall kan få ærlighet, da er det enklere for deg å vite hva du skal gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...