Gå til innhold

Noen grafisk designere eller lignende her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurdere å søke i kveld - men såååå usikker 🙈 Hvilken utdanning tok du/hvor? Hvordan var det?

Er det lett å få jobb?

Hva tjener en grafisk designer og hvordan ser arbeidsdagen ut?

Valgets kvaler, setter stor pris på svar 🙏🏼💕

Anonymous poster hash: c7083...e21

Skrevet

Jeg er, og det eneste jeg kan si er at ja, det er gøy, men det er ufattelig vanskelig å få jobb. Var vel 40-50 stk i klassen, og kanskje 10 stk jobber med det. (6 år siden ferdig utdannet.)

Anonymous poster hash: ce664...496

Skrevet

jeg tok 1 år nettutdanning. totalt bortkastet. veldig vanskelig og helt umulig å få jobb. Tok nettutdanning ved noroff... må omtrent finne ut av alt selv.. hadde jeg visst det hadde jeg aldri tatt det året.

Anonymous poster hash: fb742...c3a
Skrevet

Vurdere å søke i kveld - men såååå usikker 🙈 Hvilken utdanning tok du/hvor? Hvordan var det?

Er det lett å få jobb?

Hva tjener en grafisk designer og hvordan ser arbeidsdagen ut?

Valgets kvaler, setter stor pris på svar 🙏🏼💕

Hei!

Jeg er grafisk designer :)

Tok utdanningen min på det som nå heter Norges Kreative Høgskole i Bergen. Veldig fornøyd med skolen da iallefall, flinke lærere og godt opplagt undervisning. Dette er ca 10 år siden nå.

Av de jeg gikk i klasse med da, vil jeg anslå at kanskje 1/3 - halvparten fikk seg relevant jobb etter endt utdanning. De som fikk seg jobb var ganske enkelt stort sett de som var særiøse og jobbet godt med oppgavene.

Det er nok ikke den letteste bransjen å få jobb i for tiden, men jobbene fins bare man er villig til å flytte litt på seg. Jeg var heldig og fikk jobb i en markedsavdeling i en mellomstor bedrift rett etter endt utdanning. Da hadde jeg tatt litt gratis oppdrag og jobbet litt ekstra med oppgavene mine, slik at jeg hadde en bra portfolio å vise til.

Nå har jeg jobbet der i 8 år, og trives veldig godt. Hverdagen i en markedsavdeling og i feks et byrå fortoner seg nok litt forskjellig. Mine "kunder" er kollegaene mine i bedriften og jeg jobber stort sett innenfor et par grafiske profiler, mens i et byrå vil du jo i de fleste tilfeller ha kunder fra mange forskjellige bransjer, bedrifter osv.

Men kan jo si litt om hva jeg jobber med. Jeg har ansvaret for hele den grafiske profilen til bedriften min, og lager det av den visuelle kommunikasjonen. Av trykksaker går det i brosjyrer, annonser, gavekort, visittkort, plakater osv. Nå for tiden går det meste av kommunikasjonen digitalt, så der lager jeg skjermreklame, nettannonser, bilder til nyhetsbrev, bidrar til kinoreklamer og annen film, infografikk. Er også involvert i utvikling av nettsider. Ellers er vi en veldig operativ markedsavdeling, som lager det meste av kampanjene våre selv, så da deltar jeg i dette fra a til å. Planlegger, er med på fotografering og produserer sluttproduktet.

Jeg vet det kan virke snevert å bare jobbe med en bedrift som "kunde", men som du ser så har jeg veldig varierte oppgaver. Man må være litt "potet" og kunne mye forskjellig.

Jeg elsker yrket mitt og føler meg veldig priviligert som får ha det så gøy på jobb. Er det dette du har lyst til, ville jeg tatt sjansen - og jobbet hardt med studiene, for det funker 😊

Anonymous poster hash: 1c879...c61

Skrevet

Tusen takk for svar 👍🏼 har tenkt lenge på dette, søkte meg inn på Kristiania (NKF)i Oslo ✨💕✨✨ gleder meg, håper det blir noe ut av det :)

Tar gjerne imot flere erfaringer / tips

Skrevet

Mannen min har mastergrad i grafisk design, fra et stort universitet i utlandet. Jobber i media. Ikke lett å få jobb her, men det hadde nok vært lettere om vi flyttet til Oslo, eller utenlands.

Anonymous poster hash: 75c8d...530

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...