Gå til innhold

Pergotime og provera!?

Anbefalte innlegg

Fikk beskjed av gynekologen at jeg skulle ta Pergo 4. dag i syklusen og provera fra dag 16. I syklusen. Er nå på dag 16, å ble usikker siden jeg leser at det ikke skal taes når man er gravid.. Har pcos, med veldig ustabile og ikke eksiterende sykluser. Noen andre som har tatt denne kombinasjonen? Kan jo umulig vite om jeg er blitt gravid på denne Pergo kuren enda.

Anonymous poster hash: c76cb...1be

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144271008-pergotime-og-provera/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fikk beskjed av gynekologen at jeg skulle ta Pergo 4. dag i syklusen og provera fra dag 16. I syklusen. Er nå på dag 16, å ble usikker siden jeg leser at det ikke skal taes når man er gravid.. Har pcos, med veldig ustabile og ikke eksiterende sykluser. Noen andre som har tatt denne kombinasjonen? Kan jo umulig vite om jeg er blitt gravid på denne Pergo kuren enda.Anonymous poster hash: c76cb...1be

Det høres snodig ut at legen sier at du skal ta pergo før provera. Provera er til for å starte mens, og har du regelmessig mens benyttes ikke provera. Pergotime skal starte modning av egg/eggene. Du kan få eggløsning mye senere med pergotime (f.eks på dag 20 eller senere, men også mye tidligere som dag 10). Etter det jeg fikk beskjed om fra sykehuset har ikke dagene på provera innvirkning på et eventuelt svangerskap- MEN du må ikke finne på å ta pergotime mens du er gravid!

Jeg hadde ekstremt sjelden mens og skulle kun bruke provera en gang for å starte mens. Etter dette kunne jeg ta 3-4 kurer med pergotime uten ny syklus. Ventet 1.5 mnd mellom hver av pergokurene med tester mellom for å unngå overlapping. Pergo uten provera etter den første gangen var det da gynekologisk ved sykehuset som informerte om så er derfor overrasket over at din lege vil plassere deg på provera igjen etter pergokuren. Første enkeltkur var ingen suksess hos oss. Andre kuren kjørte vi dobbel pergo og de ga full uttelling (15 uker i morgen) :)

Et lite tips hvis du har bieffekter av pergotime er å ta dem på kvelden før du skal sove. Lykke til!

Gratulerer så mye :-D

Hmm.. Nå blir jeg veldig usikker på om jeg skal ta provera i dag eller ikke. Fikk utskreve 5 enkle pergo kurer og 5 provera kurer. Er så redd for å gjøre noe galt :-/ Har for første gang etter mange år uten, fått mensen etter jeg begynnte på metformin i januar. Så har hatt den hver månde omtrent i hele år. Så regner med den kommer av seg selv uten provera. Veldig forvirret nå, ehe.

Det høres snodig ut at legen sier at du skal ta pergo før provera. Provera er til for å starte mens, og har du regelmessig mens benyttes ikke provera. Pergotime skal starte modning av egg/eggene. Du kan få eggløsning mye senere med pergotime (f.eks på dag 20 eller senere, men også mye tidligere som dag 10). Etter det jeg fikk beskjed om fra sykehuset har ikke dagene på provera innvirkning på et eventuelt svangerskap- MEN du må ikke finne på å ta pergotime mens du er gravid!
Jeg hadde ekstremt sjelden mens og skulle kun bruke provera en gang for å starte mens. Etter dette kunne jeg ta 3-4 kurer med pergotime uten ny syklus. Ventet 1.5 mnd mellom hver av pergokurene med tester mellom for å unngå overlapping. Pergo uten provera etter den første gangen var det da gynekologisk ved sykehuset som informerte om så er derfor overrasket over at din lege vil plassere deg på provera igjen etter pergokuren. Første enkeltkur var ingen suksess hos oss. Andre kuren kjørte vi dobbel pergo og de ga full uttelling (15 uker i morgen) :)

Et lite tips hvis du har bieffekter av pergotime er å ta dem på kvelden før du skal sove. Lykke til!

Gratulerer så mye :-D Hmm.. Nå blir jeg veldig usikker på om jeg skal ta provera i dag eller ikke. Fikk utskreve 5 enkle pergo kurer og 5 provera kurer. Er så redd for å gjøre noe galt :-/ Har for første gang etter mange år uten, fått mensen etter jeg begynnte på metformin i januar. Så har hatt den hver månde omtrent i hele år. Så regner med den kommer av seg selv uten provera. Veldig forvirret nå, ehe.   Anonymous poster hash: c76cb...1be

Takk :)

Jeg ville nok ha ventet med proverakuren hvis du får mens av deg selv. Mens gir bare bedre slimhinner his du ikke har fornyet dem på lenge. Har du ikke hatt sa pga det så ville jeg nok ventet og sett om mens kom av seg selv. Selve prøveprosessen tar kanskje litt lenger tid, men da har du i alle fall ikke gjort noe galt. Sa ikke legen noe om når du skulle over på dobbel pergo? Jeg fikk beskjed om følgende: enkel, dobbel, dobbel, trippel- etter dette ivf. Enkelte praktiserer med 2-3 enkle først, men ikke hørt om 5 enkle.

Takk :)

Jeg ville nok ha ventet med proverakuren hvis du får mens av deg selv. Mens gir bare bedre slimhinner his du ikke har fornyet dem på lenge. Har du ikke hatt sa pga det så ville jeg nok ventet og sett om mens kom av seg selv. Selve prøveprosessen tar kanskje litt lenger tid, men da har du i alle fall ikke gjort noe galt. Sa ikke legen noe om når du skulle over på dobbel pergo? Jeg fikk beskjed om følgende: enkel, dobbel, dobbel, trippel- etter dette ivf. Enkelte praktiserer med 2-3 enkle først, men ikke hørt om 5 enkle.

Nei, hun nevnte ikke noe om dobbelkur. Hun sa 5 enkle kurer, å komme tilbake etter det visst jeg ikke ble gravid. Jeg har aldri vært gravid før og har ikke så dårlig tid(er bare 20). Så tror jeg holder meg til pergo denne gangen ihvertfall. Så får jeg heller ta provera visst jeg ikke får mensen. 

Takk for svar og råd :-)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...