Gå til innhold

Er det vanskelig å få henvisning til spesialist?

Anbefalte innlegg

Jeg fikk et allergisjokk og er urolig og redd for at det er noe annet jeg ikke vet at jeg ikke tåler. Har epipen liggende i tilfelle jeg skulle få et nytt sjokk, men det står på nhi at man bør få henvisning til allergispesialist. 

Jeg tok blodprøver hos fastlegen der han sjekker litt generelt hva jeg er allergisk mot, men det jeg ønsker er igrunn en ordentlig utredning der de sjekker for mye mer, og mye mer nøyaktig enn hos fastlegen. Men fastlegen ignorerte det da jeg sa det, og helsesekretæren virket ikke overbevist da jeg ringte inn senere for å spørre om det var mulig. 

Fastlegen ringer meg når prøvesvarene har kommet, og da skal jeg ta det opp, men er utredning hos spesialist så uvanlig å få? 

(Sjokket artet seg slik: tett pust, ingen følelse i bena, klarte ikke å gå selv, kraftig panikkanfall pga jeg trodde jeg skulle dø, kløe i hodet og ellers på kroppen, kaldsvette og hetetokter, kraftige skjelvinger - iflg legevakt var det sekundet før jeg besvimte, men jeg hadde klart å få i meg allergitabletter før det verste startet, og de virket relativt raskt)

Anonymous poster hash: dabe2...1dc

Fortsetter under...

Allergispesialist er min erfaring at har time raskt.

Andre spesialister kan ta lengre tid der det ikke er hast.

Lungespesialist måtte jeg vente i seks måneder på. Hudspesialist hadde faktisk inntaksstopp så måtte gå privat.

Lungespesialist fikk jeg privat gjennom forsikring på jobben takk og lov.

Sjekk om du har helseforsikring via jobb. De pleier å ha fem dagers garanti og du får time hos privatklinikk (Volvat brukes mye) i tillegg er det gratis.

Anonymous poster hash: 90118...cd2

Det er ikke vanskelig å få henvisning til spesialist hvis du har behov for det.

Så spørsmålet blir vel egentlig om det er medisinsk nødvendig at du får henvisning til spesialist eller om fastlegen kan ta de nødvendige prøvene.

Jeg har vært til spesialist, dvs ØNH-lege. Han tok ordinære allergiprøver og pusteprøver da min fastlege ikke hadde utstyr til dette. Hvis legen din har mulighet til å ta allergitest, så er jo det første steget. Så får evt. Prøvesvarene vise om du trenger ytterligere utredning

Anonymous poster hash: 6397d...aeb

Allergispesialist er min erfaring at har time raskt.

Andre spesialister kan ta lengre tid der det ikke er hast.

Lungespesialist måtte jeg vente i seks måneder på. Hudspesialist hadde faktisk inntaksstopp så måtte gå privat.

Lungespesialist fikk jeg privat gjennom forsikring på jobben takk og lov.

Sjekk om du har helseforsikring via jobb. De pleier å ha fem dagers garanti og du får time hos privatklinikk (Volvat brukes mye) i tillegg er det gratis.

Jeg tenkte ikke på privat - selvom det jo er en mulighet, jeg vet bare at jeg må ha en henvisning fra fastlegen?

Det er ikke vanskelig å få henvisning til spesialist hvis du har behov for det.

Så spørsmålet blir vel egentlig om det er medisinsk nødvendig at du får henvisning til spesialist eller om fastlegen kan ta de nødvendige prøvene.

Jeg har vært til spesialist, dvs ØNH-lege. Han tok ordinære allergiprøver og pusteprøver da min fastlege ikke hadde utstyr til dette. Hvis legen din har mulighet til å ta allergitest, så er jo det første steget. Så får evt. Prøvesvarene vise om du trenger ytterligere utredning

Anonymous poster hash: 6397d...aeb

Fastlegen sjekker jo "de vanlige" tingene, som pollen og matvarer. Men han sjekker ikke alle matvarer, jeg tenkte at en spesialist kanskje hadde et bredere spekter over hva han tester for? Og kanskje vet mer om kryssallergier, og hva som kan utløse allergisjokk etc. 

Fastlegen min tar jo en blodprøve, som alle andre fastleger, og sender inn til analyse.

Jeg tenkte ikke på privat - selvom det jo er en mulighet, jeg vet bare at jeg må ha en henvisning fra fastlegen?

Fastlegen skriver henvisning. Med din historie burde ikke det være vanskelig.

Uansett, sjekk om du har helseforsikring. Da trenger du bare en åpen henvisning.

Har aldri opplevd å få nei av min lege når jeg har sagt jeg trenger henvisning til spesialist.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...