Gå til innhold

Dugnad på skolen... Er det vanlig?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Spørs hva det gjelder. Vet enkelte offentlige skoler har prøvd seg med dugnad der foreldrene skal male vinduskarmer, pusse opp kjøkkenmøblene, male lekeapparater osv. Skolen får offentlig støtte og skal bruke det til vedlikehold. Ikke bruke foreldrenes fritid og krefter til gratis arbeid, mens vedlikeholdsmidler brukes til heisaturer og kurs for de ansatte.

Anonymous poster hash: c6a78...b34

De forsøkte seg her men det ble så mye støy.

Å male skolen er IKKE foreldrenes jobb. Og når de i tillegg forsøker å få en gruppe stå for servering av mat og drikke for egen regning til de som maler blir det baluba.

Anonymous poster hash: b885f...21f

Ingen kan bli tvunget på dugnad, verken i det private eller det offentlige. Hvis skolen (eller barnehagen) inviterer til dugnad kan man tenke to ting, enten dette gidder jeg ikke møte på fordi de bør betale noen for å gjøre det. Eller så kan man tenke at hvis vi maler på dugnad kan de bruke alle pengene på å betale maling og på den måten male 10 klasserom og ikke ett.

I barnehagen vår er mange veldig flinke til å stille opp på dugnad, det er med på å gjøre at barna har et veldig fint uteareale. Vi maler opp paradis, reparerer lekestativ,beiser benker, raker osv som gjør at barnehagen ikke trenger å leie inn noen til å gjøre det, så kan de heller bruke pengene på nye lekestativ, mer sand til sandkasser ol. Dessuten blir man som forelder bedre kjent med foreldrene til barnas venner, noe som bare er positivt når de blir eldre og man ikke har like god kontroll på hvor de er.

Anonymous poster hash: 50df9...73a

Er vanlig her. Men da er det snakk om å lage noe til for barna utendørs. Det er som oftest noen få som gjør jobbene som har relevant erfaring/kompetanse og/eller utstyr. Det kan være en som stiller med traktor og henger, en med gravemaskin og en annen med kappsaga og snekkerferdigheter, i tillegg til frivillige håndlangere de som har startet prosjektet spør privat. Det blir ikke kalt inn foreldre til alle skolebarna som skal koste, plante blomsterløker, male benker og stille med kake og kaffe. 

Endret av Elsker livet

Ingen kan bli tvunget på dugnad, verken i det private eller det offentlige. Hvis skolen (eller barnehagen) inviterer til dugnad kan man tenke to ting, enten dette gidder jeg ikke møte på fordi de bør betale noen for å gjøre det. Eller så kan man tenke at hvis vi maler på dugnad kan de bruke alle pengene på å betale maling og på den måten male 10 klasserom og ikke ett.

I barnehagen vår er mange veldig flinke til å stille opp på dugnad, det er med på å gjøre at barna har et veldig fint uteareale. Vi maler opp paradis, reparerer lekestativ,beiser benker, raker osv som gjør at barnehagen ikke trenger å leie inn noen til å gjøre det, så kan de heller bruke pengene på nye lekestativ, mer sand til sandkasser ol. Dessuten blir man som forelder bedre kjent med foreldrene til barnas venner, noe som bare er positivt når de blir eldre og man ikke har like god kontroll på hvor de er.

På de dugnadene i barnehagen der jeg var så jobbet man og hadde ikke tid til å mingle med andre foreldrene. Man vil jo bli fortest mulig ferdig og komme seg hjem til ungene.

Annonse

På de dugnadene i barnehagen der jeg var så jobbet man og hadde ikke tid til å mingle med andre foreldrene. Man vil jo bli fortest mulig ferdig og komme seg hjem til ungene.

Man mingler jo samtidig som man jobber. Alltid minst to som gjør de samme tingene og da skravler man mens man jobber. Her i huset krangler vi ikke om hvem som må gå på dugnad, men om hvem som må bli hjemme å leve barna. Jeg er faktisk så rar at dugnadene er en av tingene jeg kommer til å savne når jeg til høsten ikke har barn i barnehagen.

Vi har dugnad på vår skole!

Maler opp paradis og stikkballbaner, plukker søppel, maler lekestativ, har malt klasserom, noen har gjort vaktmesterarbeid (sammen med skolens vaktmester), malt hyller i klasserommene til ungene, ryddet "glemt tøy" i ganger og SFO osv! Noen stiller med traktor og graver opp sandkassen eller fyller i ny sand osv.

Dugnad på skolen to ganger i året, vår og høst! Noen har med kaffi og kake! Hun ene sitter i rullestol og hun ønsker å delta med å steke vafler ute!

Mye foreldre som stiller opp. Alltid et par lærere, rektor, sfoleder og vaktmester til stede som organiserer. Noen har med barna som leker ute eller hjelper til. Veldig sosialt og veldig kjekt!

Rektor bruker dermed de få pengene hun har til oppussing og vedlikehold på mye mer enn om hun skal leie inn folk. Fordelen for dugnaden får våre barn!

Anonymous poster hash: 87bc6...dd1

Vi har dugnad på skolen. Typiske ting er raking, søppelplukking, kosting, småreparasjoner på uteleker, klippe busket osv.

Skolen stiller med drikke og snaks. Etterpå griller vi og er sosiale:)

Anonymous poster hash: 9fdf5...3fc

Her har foreldrene ansvar for en ting hvert år. Foreldrene på et trinn har ansvar for å arrangere 17. Mai, et år er det juletrefest for de yngste, et år å ordne uteområdet osv. I tillegg må vi stå trafikkdata en eller to morgener for hvert barn.

Anonymous poster hash: d3731...a10

Her har foreldrene ansvar for en ting hvert år. Foreldrene på et trinn har ansvar for å arrangere 17. Mai, et år er det juletrefest for de yngste, et år å ordne uteområdet osv. I tillegg må vi stå trafikkdata en eller to morgener for hvert barn.

Ikke trafikkdata men trafikkvakt.

Annonse

Ikke trafikkdata men trafikkvakt.

Stå trafikk vakt? Har alle som er i jobb mulighet til det?

De dugnadene vi hadde i bhg, og har på skolen er barna med på.

Anonymous poster hash: cdc76...59e

Det er bare en

N time om morgenen og vi får beskjed i God tid. Det må vi bare ordne enten med å komme litt seint på jobb eller bytte vakt med andre. Det er enklere enn alle de andre tingene som foregår midt på dagen.

Det er bare en

N time om morgenen og vi får beskjed i God tid. Det må vi bare ordne enten med å komme litt seint på jobb eller bytte vakt med andre. Det er enklere enn alle de andre tingene som foregår midt på dagen.

Det er bare en

Midt på dagen? Ikke alle som får fri en time eller byttet. Synes det kreves mye av foreldrene nå.

Superhyggelig med dugnad for å fikse det lille ekstra som kommunen ikke kan fikse! Vi har laget kjempemye kjekt både på skolen og barnehagen vår! :) Kioskboder, bensinstasjon, hinderløyper i skogen, utrolig at så mange er negativ til å bruke en dag i året på å gjøre noe ekstra for skolen og barnehagen hvor barna våre er SÅ mye!

Anonymous poster hash: c97d6...720

Midt på dagen? Ikke alle som får fri en time eller byttet. Synes det kreves mye av foreldrene nå.

Rett som det er skjer det jo et eller annet man må følge opp. Alle konferansetimer og tannlrgetimer kommer for eksempel midt på dagen.

Nå har skolen dugnad på noen arrangemanger i løpet av skoleløpet. To alderstrinn har ansvaret for en nærmiljødag hvert år. 3 og 4 trinnet tror jeg det er. Så en får dugnad to år på rad, dette for å få nok folk og for at noen har vårt med på det slik at det går mer glatt.

Også skal 6klasse hjelpe under 7klasses avsluttningsfest.

Så dette er ikke mye dugnad i løpet av de 7årene ungene går der.

Men jeg har vært med på mange dugnader på skolen. For vi har vårt så heldige å få ny skole mens ungene har gått her. Da fridde skolen til oss foreldre og ba om hjelp. Først hjelp var til å få pakket ned alt go få flyttet tingene fra skolen som skulle rives og inn i brakkebyen. Det var mest bæring, for elevene hadde brukt mange time på å pakke og sortere sammen med skolen. Ting som ikke trengtes på noen år ble flyttet i egene rom, og ting i klasserom i klasse rom.

Så ny dugnad når ett bygg til skulle rives. Da skulle ting ut av det ene bygget og inn i den nye skolen som ikke var helt ferdig enda. Det var veldig gøy, for det var så mye gøy på loftet der. Ting skolen ikke skulle ha ble solgt på loppemarked ungene arrangerte og inntektene gikk til nye uteleker som baller, sykler osv samt en diskokveld for de. Ungene var helt i hundre.

Før vi fikk ny skole var det dugnad to gange i året ca. Det var å rake, vende litt sand i sandakassa osv. Igrunn gjøre det litt hyggeligere ute for ungene. Nå er uteområdet laget for at det ikke trengs mye vedlikehold. Sopebilen kommer til de fleste steder, og sandkasse har de ikke lengre. Så disse dugnadene har vi ikke lengre.

Skolen sender ut brev når de trenger hjelp til ulike ting. I høst satt jeg vakt på aktivitetsdagen deres. De kunne få det til å gå uten hjelp av foreldre, men de hadde blitt veldig glade om noen hadde mulighet til å komme. Jeg storkoste meg! Satt og så unger hoppe over høydehopp, ga stempel og nøt solen. Fikk noen timer hjemme før jeg skulle på kveldsvakt. Utrolig hyggelig å få lov til p ta del i ungenes hverdag på denne måten. Så jeg er veldig glad for at skolen faktisk tørr å spørre om litt hjelp innimellom. De får ting til utn hjelp av oss, men om tre foreldre har mulighet til å hjelpe litt sp glir ting så mye bedre. Skolen forventer ikke at vi kan, men noen foreldre har dene muligheten. Jeg har ofte denne muligheten siden jeg jobber turnus.

Anonymous poster hash: da206...ec3

Vi har ganske mange dugnader på vår skole. Etablere og utvikle uteområder, bygge oppbevaringsboder, sosiale treff for skolebarna, juleball, kakebaking, bevertningskomitee, 17 mai arrangementet, julefrokoster, påskefrokoster, sommeravslutninger, vakter til overnattinger, sjåfører til ekskursjoner og assistere på turer. Det er flere også, men de har jeg fortrengt. Disse dugnaden fordeles jo litt utover klassene så d er ikke så ekstremt.

Mange av disse dugnaden bestemmes i fau i samråd med skolen og noen bestemte av den enkelte klasse.

Anonymous poster hash: 8c028...51a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...