Gå til innhold

Hvor lang tid tar det å komme i løpeform?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke trent på mange år før jeg i januar meldte meg inn i Fresh Fitness og har trent der ca 2-3 ganger i uken frem til nå. Har aldri likt å løpe, så har trent en del sykkel og ellipsemaskin, samt romaskin. 

Nå er det jo vår og jeg tenkte å løpe ute istedet, selv om dette er mitt verste mareritt. Hater det intenst, da jeg helt sikkert ikke har løpeteknikken inne og syns bare det er pyton.

MEN, har nå løpt 3 ganger ute, og merket at formen var bedre allerede i går. Målet er å løpe 3,5-4,5 km 3 ganger i uken. Nå skal det sies at jeg går endel ennå mens jeg er ute og "løper" men i går klarte jeg nesten 2 km uten stopp (dog en del nedover).

Noen som har erfaring i hvor lang tid det tar å komme i løpeform, altså dit at man kjenner at formen er god og man koser seg med løpingen? 

Hører gjerne om erfaringer i forhold til vektnedgang her også, veier nå 72 og vil ned til 68 (er 1.71 høy). Holder det med 3 ganger i uken og spise normalt sunt?

Håper på litt innspill her :)

Fortsetter under...

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg lastet ned joggeapp. Hadde aldri noensinne løpt, og knapt nok trent. Hadde et mål om å begynne å jogge når jeg hadde gått ned 30 kilo. Første gang dæva jeg nesten av å jogge 1 minutt, men etter 6 uker jogga jeg 20 minutter uten stopp. Var så sliten at jeg tryna på slutten, men det gikk bra! ;)

Tror appen heter c25k. Den er lagt opp til intervaller med gange og løping som øker for hvert program

Skrevet

Jeg lastet ned joggeapp. Hadde aldri noensinne løpt, og knapt nok trent. Hadde et mål om å begynne å jogge når jeg hadde gått ned 30 kilo. Første gang dæva jeg nesten av å jogge 1 minutt, men etter 6 uker jogga jeg 20 minutter uten stopp. Var så sliten at jeg tryna på slutten, men det gikk bra! ;)

Tror appen heter c25k. Den er lagt opp til intervaller med gange og løping som øker for hvert program

Takk, kanskje jeg skal prøve den! Hvordan er formen nå da! Har du klart å holde den vedlike? Ønsker så fælt å komme i den der "Jeg gleder meg til å ut og løpe" modusen som jeg hører folk har.

Skrevet

Hvordan fungerer appen? Sier den til deg hvordan du skal løpe eller sporer den bare hvor du har løpt?

Anonymous poster hash: a7d3c...d7f

Skrevet

Hvordan fungerer appen? Sier den til deg hvordan du skal løpe eller sporer den bare hvor du har løpt?

Anonymous poster hash: a7d3c...d7f

Den sier når du skal gå og når du skal løpe, men ingenting om hvordan du faktisk har løpt.

Jeg har brukt den litt, men fant ut at for meg var det mer effektivt å bare tvinge meg til å løpe så lenge jeg kunne, for så å gå så kort jeg kunne og så løpe igjen. Fikk opp løpeformen mye raskere på den måten og ettersom du allerede løper 2km sammenhengende, ville jeg ikke brukt appen.

Anonymous poster hash: 11b74...0e8

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Takk, kanskje jeg skal prøve den! Hvordan er formen nå da! Har du klart å holde den vedlike? Ønsker så fælt å komme i den der "Jeg gleder meg til å ut og løpe" modusen som jeg hører folk har.

Nei jeg dro på meg betennelse i hoftene og ble parkert i sofaen. Men det var ikke appen sin feil ;)

Annonse

Skrevet

Hei MJ<3!

Jeg vil si jeg har en del løpe-erfaring, og absolutt er der hvor jeg gleder meg til å komme meg ut for å løpe.

Først og fremst så vil jeg anbefale deg å ha forskjellige type løpe-økter.

For eksempel så hadde jeg et mål for 2016 om å klare å løpe 3km på under 12m.

Det har jeg klart (:D) via tredemølle på treningsenter. Her kan du se nøyaktig hvor langt du har løpt, styre hvor fort du løper etc etc. Men det er ikke gangbart å full gass hver gang du løper, og du kan ende med å grue deg til å løpe fordi det er så krevende.

Videre så har jeg pleid å ha en økt på tredemølla hvor jeg skal løpe en mil (senere la jeg inn et mål om å klare dette på under en time). Fokus da er ikke høy fart, men mer jevnt og trutt/rolig langkjøring. Da fokuserer jeg på løpeteknikk, rulle på føttene, god pust (stabil), generelt ikke belaste kroppen men være lett og ledig.

Nå som godværet er her så kan jeg endelig løpe ute med sol i ansiktet. Da er fokuset på selve turen, jeg bestemmer meg for hvor jeg skal løpe mens jeg er hjemme (dette tror jeg er veldig viktig) også holder jeg meg til planen når jeg er ute. Igjen, her er fokuset på god løpeteknikk, holde meg unna asfalt så mye som mulig og generelt få en fin tur hvor jeg får sett ting, folk osv.

Har jeg energi igjen når jeg nærmer meg slutten av turen, pleier jeg å dra på litt for å få opp pulsen.

Til slutt vil jeg anbefale deg å lage en god spilleliste med musikk som virkelig gjør deg glad. Det vil hjelpe deg de gangene hvor føttene dine er bly. Persoinlig, så synes jeg det en gang i blant er sunt å løpe uten musikk også, bare for å se at du klarer å motivere deg uten ekstern hjelp, og i stedet hente kreftene dine inni deg!

Lykke til, og husk å lytte til kroppen din, det bedre å ta det forsiktig i starten og så gønne mer på senere! :D 

Skrevet

Hei MJ<3!

Jeg vil si jeg har en del løpe-erfaring, og absolutt er der hvor jeg gleder meg til å komme meg ut for å løpe.

Først og fremst så vil jeg anbefale deg å ha forskjellige type løpe-økter.

For eksempel så hadde jeg et mål for 2016 om å klare å løpe 3km på under 12m.

Det har jeg klart ( :D) via tredemølle på treningsenter. Her kan du se nøyaktig hvor langt du har løpt, styre hvor fort du løper etc etc. Men det er ikke gangbart å full gass hver gang du løper, og du kan ende med å grue deg til å løpe fordi det er så krevende.

Videre så har jeg pleid å ha en økt på tredemølla hvor jeg skal løpe en mil (senere la jeg inn et mål om å klare dette på under en time). Fokus da er ikke høy fart, men mer jevnt og trutt/rolig langkjøring. Da fokuserer jeg på løpeteknikk, rulle på føttene, god pust (stabil), generelt ikke belaste kroppen men være lett og ledig.

Nå som godværet er her så kan jeg endelig løpe ute med sol i ansiktet. Da er fokuset på selve turen, jeg bestemmer meg for hvor jeg skal løpe mens jeg er hjemme (dette tror jeg er veldig viktig) også holder jeg meg til planen når jeg er ute. Igjen, her er fokuset på god løpeteknikk, holde meg unna asfalt så mye som mulig og generelt få en fin tur hvor jeg får sett ting, folk osv.

Har jeg energi igjen når jeg nærmer meg slutten av turen, pleier jeg å dra på litt for å få opp pulsen.

Til slutt vil jeg anbefale deg å lage en god spilleliste med musikk som virkelig gjør deg glad. Det vil hjelpe deg de gangene hvor føttene dine er bly. Persoinlig, så synes jeg det en gang i blant er sunt å løpe uten musikk også, bare for å se at du klarer å motivere deg uten ekstern hjelp, og i stedet hente kreftene dine inni deg!

Lykke til, og husk å lytte til kroppen din, det bedre å ta det forsiktig i starten og så gønne mer på senere! :D

Tusen takk for langt og informativt svar! Her var det mange tips å ta med seg videre :)

Skrevet

Tusen takk for langt og informativt svar! Her var det mange tips å ta med seg videre :)

Bare hyggelig, kos deg på tur! :) 

Skrevet

Nei jeg dro på meg betennelse i hoftene og ble parkert i sofaen. Men det var ikke appen sin feil ;)

Huff, så kjipt :( God bedring, håper du kommer deg på beina igjen fort!

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Huff, så kjipt :( God bedring, håper du kommer deg på beina igjen fort!

Takk for det, men jeg har fått beskjed om at jeg nok aldri vil kunne løpe igjen. Nå klarer jeg hvertfall å lage middag til ungene uten å sette meg ned ;-) lykke til med løpingen!! You can do it!!

Skrevet

Det høres fælt ut: MEN begynn med å løpe i oppoverbakkene og gå i nedoverbakkene og bortover. Finn deg også noe som ikke er asfalt å løpe på.

Dette er med på å forebygge skader

Anonymous poster hash: 45ff4...c86
Skrevet

Du vil raskt komme i bedre form. Det vil gå i platåer. De første platåene kommer raskt. Og så vil det ta lengre tid.

Jeg startet som helt utrent og 30 kg overvektig.

Etter tre måneder klarte jeg å løpe 1 mil i rolig tempo. Ca 1 time og 5 minutter.

Målet var 1 mil på 50 minutter, det brukte jeg vel nesten ett år på.

Jeg trente uten mål og mening da. Ikke noe program. En kort tur, en lengre og en gang intervaller i uka.

Med målrettet trening kan du sikkert nå målene mye raskere enn meg.

Anonymous poster hash: fd389...8a0

Annonse

Skrevet

Du vil raskt komme i bedre form. Det vil gå i platåer. De første platåene kommer raskt. Og så vil det ta lengre tid.

Jeg startet som helt utrent og 30 kg overvektig.

Etter tre måneder klarte jeg å løpe 1 mil i rolig tempo. Ca 1 time og 5 minutter.

Målet var 1 mil på 50 minutter, det brukte jeg vel nesten ett år på.

Jeg trente uten mål og mening da. Ikke noe program. En kort tur, en lengre og en gang intervaller i uka.

Med målrettet trening kan du sikkert nå målene mye raskere enn meg.

Så utrolig bra!

Tok det lang tid før kiloene rant av?

Nå ble jeg motivert :)

Skrevet

Så utrolig bra!

Tok det lang tid før kiloene rant av?

Nå ble jeg motivert :)

Tok 15 kg de første tre månedene. De siste 15 brukte jeg vel 9-10 måneder på. Jeg ville ikke ta av for mye for fort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...