Anonym bruker Skrevet 12. april 2016 #1 Skrevet 12. april 2016 Det er snakk om butikk sjef i en bokhandel som er del av en stor kjede. Du som har jobbet/ jobber som butikk sjef: - Hvordan er lønnen? - Er det mye regnskap osv? - Er det " vanskelig" ? Anonymous poster hash: 67f0d...f92
Anonym bruker Skrevet 12. april 2016 #2 Skrevet 12. april 2016 I større kjeder er det gjerne lagt opp en mal for hvordan ting skal drives. Jeg personlig syns ikke det er vanskelig, men til tider utfordrende. Ja det er mye regnskap. Men det jeg syns kan være vanskeligst er de ansatte. Men om du faktisk lurer på dette, ville jeg gått en runde på om det faktisk var noe for deg. Anonymous poster hash: 30c62...8e1
Anonym bruker Skrevet 12. april 2016 #3 Skrevet 12. april 2016 Om du aldri har jobbet i butikk før kan det nok være utfordrende å gå rett i en butikksjefstilling, de fleste butikksjefer har gått stegene fra selger til butikksjef så de har erfaring fra butikkdrift før de blir sjef. Jeg har vært butikksjef i bokhandel i 15 år og elsker jobben min, men det er ikke akkurat noe du blir rik av. Lønnen er ikke så mye å skryte av, hva du får kommer an på din ansiennitet og butikkens omsetning. Butikksjefen i en stor butikk med mange ansatte tjener mer enn sjefen i en liten butikk med få ansatte. Du må regne med å jobbe full tid på papiret, men i realiteten blir det mye mer enn full tid. Jeg er full tid i butikk, mens kontorarbeid som skriving av vaktlister, planlegging av kampanjer og slike ting gjerne skjer på fritiden. Ombygging av butikk til store kampanjer som f.eks Mamut er umulig å rekke i åpningstiden så da blir det litt søndagsjobbing for å rigge kampanjer også. Man får ikke overtid som butikksjef, og å avspasere alle timene man jobber ekstra er helt umulig. Derfor spøker vi jo litt "oss sjefer imellom" på senteret om at det å være butikksjef er en livsstil mer enn en jobb Det er ikke mye regnskap, men budsjetter skal jo følges opp og det krever en del planlegging. Særlig lønnsbudjsettene kan vøre en utfordring, blir det mye sykdom må du gjerne ta noen doble vakter selv for å unngå å sprenge budsjettet. Salgsbudsjetter skal nås, bruttofortjeneste skal være over et visst nivå osv. Men slike ting vil du jo få opplæring i. Personalpolitikk er også en del av jobben, det er din jobb å legge til rette for et godt arbeidsmiljø, mekle i konflikter, gi advarsler ved uønsket oppførsel, ansatte ekstrahjelper, skrive ferielister osv. Så summert blir det sånn at det er mye jobb, det er i perioder krevende, det er dårlig betalt i forhold til hvor mye tid og energi du må legge ned i det, men det er fantastisk gøy. Bøker og litteratur er kjempegøy, bokmøter, diskusjoner med kunder og de andre ansatte om de forskjellige bøkene, forfattermøter og signeringer. Det er en forutsetning for å jobbe i bokhandel at du er glad i å lese altså, ellers får du ikke jobben. Vi har en veldig stor og fast kundegruppe som man jo kjenner godt etterhvert, som vi diskuterer bøkene vi har lest med, som vi vet hva liker og ikke liker så vi kan anbefale bøker akkurat til dem osv. Det er kjempegøy. Jeg liker også sesongene med masse liv og røre, f.eks skolestart og julesalget, ingen dag er lik og det går i ett fra morgen til kveld. Du kjeder deg aldri på jobb Anonymous poster hash: 9ade8...eff
Anonym bruker Skrevet 12. april 2016 #4 Skrevet 12. april 2016 Takk for gode svar. Ja, jeg er en ekte "lesehest" og leser alltid, og bokhandel har jeg alltid hatt lyst til å jobbe i. Jeg har ikke erfaring som butikk sjef, men har jobbet mye i butikk tidligere. Jobbet mye med salg. Jobben jeg har nå, har jeg mye ansvar. Slik du beskriver det, 9ade8...eff , så får jeg virkelig lyst å søke... Anonymous poster hash: 67f0d...f92
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå