Gå til innhold

Barnehagestart til høsten, hva trenger jeg kjøpe inn av klær og utstyr?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min blir 14 mnd i august, og starter i barnehage. Dette er mitt første barn, og jeg aner ikke hva som bør kjøpes inn!

Er det noen her inne som jobber i b.hage eller med lignende erfaring som kan fortelle meg hvilke preferanser dere har angående utstyr/klær o.l barnet bør ha?

Trenger jeg sovevogn??

Både regndress og varmere dress? Bør den være hel, eller et todelt sett? Osv...

Fortsetter under...

Skrevet

Barnet trenger regnklær og parkdress. Men du har vel det fra før?

Ellers vanlige klær.

Ikke noe stress dette.

Bhg bruker å sende ut lister over hva de trenger i bhg.

Anonymous poster hash: 575a0...889

Skrevet

Barnet trenger regnklær og parkdress. Men du har vel det fra før?

Ellers vanlige klær.

Ikke noe stress dette.

Bhg bruker å sende ut lister over hva de trenger i bhg.

Barnet har nå en vindtett og vanntett babydress han har brukt lenge, men vokser ut av denne nå så må kjøpe nytt.. Tenkte å ligge litt foran og handle inn i god tid, derfor denne tråden ;)

Skrevet

Noen med gode tips og råd?

Skrevet

Barnehagen er ikke noe annerledes enn hjemme. Du er vel ute med gutten din og du vet hva han bør ha på seg?

Innesko, det bruker man ikke hjemme.

Anonymous poster hash: 540db...965

Skrevet

Barnehagen er ikke noe annerledes enn hjemme. Du er vel ute med gutten din og du vet hva han bør ha på seg?

Innesko, det bruker man ikke hjemme.

Anonymous poster hash: 540db...965

Neida gutten min har aldri vært utendørs, det er derfor jeg spør om dette..(ironi).

Husker det var vanlig med tøfler/sandaler i barnehagen min.

Annonse

Skrevet

Noen andre som ikke er surmaga som har gode tips til praktiske innkjøp til barnehagestart?

Skrevet

Minimum et fullt skift + ekstra sokker, regntøy, parkdress, støvler, nok votter/luer osv. Innesko/tøfler.

Anonymous poster hash: aca45...672

Skrevet

Votter (flere par, de blir borte)

Høstdress ( polern o pyret sine skalldresser er kjempebra)

Vinterdress

Lue

Ullsokker

Gummistøvler

Vintersko

Regntøy

Tynt ulltøy ( genser/body og strømpebukser)

Fleece tøy

Matboks

Drikkeflaske

Drikkekopp

Tursekk

I skiftkurven

3 skift og bleier.

Jeg vil anbefale 2 regndresser / vanlige dresser. De blir veldig møkkete når de er ute.

Skrevet

Noen andre som ikke er surmaga som har gode tips til praktiske innkjøp til barnehagestart?

Er en surmaga når en sier at en ikke trenger noe annet utstyr i bhg enn det man har hjemme?

Du høres ut som ei moden og ordentlig mor.

Skrevet

Du trenger uteklær etter været og sesong. Ellers er det i august fremdeles behov for solkrem. Hvis det ikke serveres mat i bhg trenger du 1-2 gode matbokser. I mange barnehager ønsker de at barnet skal ha med egen drikkeflaske som de bruker til vanndrikke gjennom dagen. Viktig at denne er slik at den ikke lekker og tåler oppvaskmaskin på høy varme. Ellers trenger barnet 2 skift.

Skrevet

Helst todelt regntøy, parkdress, støvler, matboks, flaske, skiftetøy, fleece/ulltøy som mellomlag, lue/caps. Om du trenger sovevogn kommer an på barnehagen om de sover på maf

Skrevet

Oi. Sover på madrass eller i vogn skulle det stå til slutt

Annonse

Skrevet

Er en surmaga når en sier at en ikke trenger noe annet utstyr i bhg enn det man har hjemme?

Du høres ut som ei moden og ordentlig mor.

Det er tydelig at du er veldig sur i dag. Derfor sender jeg deg en god klem!! ❤️❤️

Anonymous poster hash: aca45...672

Skrevet

Tursekk ville jeg ikke kjøpt til ettåringen, de skal uansett ikke bære sekk selv på tur på noen år,og det er lettere å frakte ting i handlenett.

De trenger (sånn ca)

- Regntøy

- Dress (ville hatt hel dress, men det er smakssak)

- Ulltøy, hel eller delt. Som mellomlag altså

- Tøfler (mine har brukt skinntøfler hele barnehagen)

- Sko

- Støvler

- Ekstra votter og sokker

- Lue som sitter godt på

- Buff/hals

- Om de sover i vogn må du ha med vogn, men trenger ikke en ekstra om du ikke har lyst til å la den stå igjen

- I så fall trenger du også f.eks lammeskinn og vognpose + myggnett

- Solbriller

- Evt krem/salve

Og skifteklær.

Mange barnehager sender ut liste over ting de anbefaler at man tar med.

Vi har alltid hatt et ekstra sett utetøy til barnehagen fordi det er litt stress å dra det med frem og tilbake, men man trenger det jo ikke.

Skrevet

Ull undertøy

Myke gode klær, nok skift. Begge barna mine brukte skjørt/kjoler (ikke sønnen min ;)) eller joggebukser. Det er mange som er uenig med meg her, som mener at barna skal kles skikkelig og pent i bhg. , men for meg var bevegelighet viktigst :)

Vi brukte de små skinn tøflene, de myke uten såle (husker overhode ikke hva de het) som innesko, bevegelige og gode :)

Vanlig regntøy, jeg ville hatt hel dress, så holder han seg tørr lengre.

En vindtett dress.

Husk at hette på alle klær bør være med trykknapper, så den faller av om de henger seg fast, og ta av alle evt snorer på hette på ytterklær :)

Anonymous poster hash: a3155...504

Skrevet

Og navnelapper, merk alt av utstyr, alltid. Da blir personalet veldig fornøyde. Ellers har du fått fine tips ser jeg 😊

Anonymous poster hash: 87cce...04a

Skrevet

Vil anbefale todelt regndress uten for, og todelte ull/fleece dresser.

Om du trenger sovevogn, kommer helt an på barnehagen

Anonymous poster hash: 4f72e...56e
Skrevet

Vil anbefale todelt regndress uten for, og todelte ull/fleece dresser.

Om du trenger sovevogn, kommer helt an på barnehagen

Og husk å merke alt utstyr med for og etternavn

Skrevet

Se der ja ramlet det inn mange gode tips! Regner med jeg ikke er den eneste som spekulerer i innkjøp ved barnehagestart nå til høsten så håper flere også finner hjelp i denne tråden  :Nikke: 

Kjempetakknemmelig for tips og gode råd dere! :hjerte:

Skrevet

Det kommer litt an på hvor i landet du bor og hva slags barnehage han skal starte i. Vi kjøpte tøfler, men fikk ikke bruk for dem da barnehagen hadde varmekabler i gulv og splitter nye lokaler. I en gammel barnehage ville de hatt bruk for det...

Anonymous poster hash: 37785...a47
Gjest Stjerneklart
Skrevet

Ser du har fått masse gode tips her :)

Jeg vil anbefale todelt regntøy uten fôr. Todelt fordi det er fint å bruke kun regnbukse når det er vått på bakken, men tørt i lufta. Og er den uten fôr tørker den mye fortere om den blir våt eller skal vaskes. 

Ellers kan du trenge solkrem og solhatt/caps i august. 

Skrevet

Hatt barn i et par ulike barnehager og det varierer litt fra sted til sted hva de trenger. Der vi er nå får de for eksempel solkrem, men trenger egen drikkeflaske. I den gamle barnehagen var det motsatt. Hvis du vet hvor dere får plass, kan du vel høre med barnehagen nå? :-)

Skrevet

Vil anbefale reflex regnsett til 1-åringen. Det er slitesterkt og litt tykt så han ikke blir så kald når det regner. Liker også reflex sine parkdresser jeg, spesielt til 1-åringer da de er romslige og lette å bevege seg i. Ellers er matbokser med flere rom gull verdt synes jeg! Da kan du sende med litt frukt/grønt uten at det klines sammen med kaviar f.eks. Og så sender jeg med disse helsmekkene fra IKEA når han spiser da det blir ekstremt flekkete klær når de spiser i barnehagen. Jeg liker også drikkeflaske med sugerør til de minste, da mine ikke klarte å løfte flaska høyt nok selv når de skulle drikke på den tiden. Avent sine drikkeflasker med sugerør er bra. Ville hatt en tynn flisdress (f.eks reflex) og en hel ulldress (fornøyd med de på name-it!) til å ha inni parkdress/regntøy for å holde varmen. Ellers må du stå for bleier og sårsalve (inotyol f.eks) selv, men de har vaskekluter, olje osv. Solkrem må du også ha. Innesko vil jeg anbefale sandaler da det er mye bedre støtte for foten enn disse myke tøflene og innesokkene. Ellers må du ha siklesmekker, bodyer og strømpebukser som skift der. Regnvotter (fora!), vanlige votter (jeg liker hestra og reima), lue med hals (F.eks reima), lue uten hals, ullsokker, gummistøvler, overgangssko Goretex, smokker, koseklut, ev tåteflaske hvis han drikker vann før han sover. Jeg kjøpte ikke ekstra sovevogn, men brukte den vanlige emmaljungavogna som sovevogn i barnehagen (egentlig ikke skjønt dette behovet for sovevogn?). Du må ha vognpose ev dyne og saueskinn med. Etter hvert ville jeg kjøpt reima tec sin vinterdress til han, gode dresser for de minste!

Skjønner deg godt jeg! Jeg lurte på akkurat det samme selv, og følte ikke jeg hadde oversikt i det hele tatt da første skulle begynne i barnehagen! Lykke til :)

Anonymous poster hash: 4db3a...667

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...