Anonym bruker Skrevet 11. april 2016 #1 Skrevet 11. april 2016 Vil gjerne ta lappen før jeg får baby, det får jeg om få måneder. Jeg har Søkt og førerkort og har fått godkjent vanselsattest trafikalt grunnkurs Førstehjelpskurs Mørkekjøring Glattkjøring Teoritimer trinn 3 Bestått teoriprøve Neste ukenskal jeg få attest fra optiker. Så skal jeg straks ha langkjøring, har bare ikke fått tilbakemelding på når. Hva består langkjøring av? Hvor mangkjøretimer, teoritimene osv? Hva mangler jeg etter dette før jeg kan ta oppkjøring? Anonymous poster hash: 10bac...1f9
Anonym bruker Skrevet 11. april 2016 #2 Skrevet 11. april 2016 Har termin i juli og håper så immari å klare å få lappen Anonymous poster hash: 10bac...1f9
TPK Skrevet 11. april 2016 #3 Skrevet 11. april 2016 Har du ikke en kjørelærer du kan snakke med dette om? Da jeg tok lappen for 15 år siden var langkjøring 3-4 timer en kveld med 3 andre elever i bilen, så vi byttet på å kjøre.
Anonym bruker Skrevet 11. april 2016 #4 Skrevet 11. april 2016 Jo, men hver gang jeg har kjøretime så glemmer jeg å spørre han. Anonymous poster hash: 10bac...1f9
Anonym bruker Skrevet 11. april 2016 #5 Skrevet 11. april 2016 Kartkjøring mangler du. Men du finner alt inne på "din side" på vegvesenet. Hva du har, og hva du mangler. Anonymous poster hash: ef452...506
Anonym bruker Skrevet 11. april 2016 #6 Skrevet 11. april 2016 Må man ha kartkjøring? Høres veldig gammeldags ut. De fleste bruker GPS og skilt nå, ikke kart. Er du sikker? Står ingenting på din siderom kartkjøring Anonymous poster hash: 10bac...1f9
Anonym bruker Skrevet 11. april 2016 #7 Skrevet 11. april 2016 § 11-8.Sikkerhetskurs på veg - klasse B Kurset er på 13 undervisningstimer. Kurset begynner med 2 timer undervisning i klasserom om bilkjøringens risiko. Hver elev skal deretter ha 5 timer praktisk øving i landevegskjøring og forbikjøring. Tredje del er 4 timer undervisning i kjøring i variert trafikkmiljø, hvorav hver elev i tillegg til planlegging og oppsummering, skal ha minst 3 timer praktisk øving. Kurset avsluttes med 2 timer refleksjon og oppsummering i klasserom. Praktisk øving kan gjennomføres med inntil 2 elever. Øvrig undervisning kan gjennomføres med inntil 16 elever. Hver del av kurset skal gjennomføres samlet. 0 Endret ved forskrift 29 mai 2009 nr. 593 (i kraft 1 juli 2009). Del paragraf § 11-9.Kursmål for sikkerhetskurs på veg - klasse B Eleven skal gjennom opplevelse og erfaring videreutvikle sin kompetanse i å opptre slik at ulykker unngås. Eleven skal utvikle evne til refleksjon, til å ta andres perspektiv og til å velge kjøremåter med lav risiko. Eleven skal 1. ha forståelse for bilkjøringens risiko ved å a) kjenne til fordelingen av de alvorligste ulykkene i forhold til alder, kjønn og tidspunkt gjøre rede for begrepet kjøredyktighet og sammenhengen mellom denne og de krav trafikkmiljøet stiller til førere c) drøfte årsakene til de vanligste og alvorligste ungdomsulykkene og foreslå, argumentere for og ta stilling til effektive tiltak for å motvirke disse d) identifisere og beskrive mulige risikofaktorer i en gitt trafikksituasjon, forklare hva risikoen består i og velge ut, beskrive og argumentere for en ønsket atferd e) gjøre rede for hvordan eleven selv påvirker og påvirkes av andre og være bevisst på sin personlige kjørestil med tanke på risiko og miljø 2. videreutvikle sin kjørekompetanse i landevegsmiljø og forbikjøringssituasjoner ved å a) øve på kjøring på landeveg med varierende standard med særlig vekt på presis kjøreteknikk i kurver arbeide med å identifisere og beskrive trafikkmiljøet, forutse og påpeke mulige risikomomenter og angi en hensiktsmessig strategi fremover i tid med vekt på vegens forløp, føreforhold og risiko for møteulykker c) anvende og videreutvikle en miljøvennlig og økonomisk kjøremåte d) oppleve og erfare situasjoner med særlig stor risiko ved inn- og/eller avkjøring fra større veg som krever spesielle løsninger for å ivareta sikkerheten e) utvise en hensiktsmessig atferd og vise vilje til og ivareta egen og andres sikkerhet ved møtende forbikjøring, når de blir forbikjørt og ved vurdering av om en forbikjøring kan gjennomføres eller ikke f) oppleve og erfare at forbikjøringssituasjoner er vanskelige og de særlige risikoforhold som må vurderes ved en forbikjøring g) gjøre rede for erfaringene fra denne delen av opplæringen i ettertid 3. arbeide med sin kjøremåte i variert trafikkmiljø ved å a) planlegge kjøreruten og ved hjelp av kart eller annen rutebeskrivelse kunne beskrive, forklare og begrunne ulike forhold de må forvente å møte og ta hensyn til i løpet av kjøreturen kjøre selvstendig over lengre strekninger i et skiftende miljø som varierer i vegstandard og mellom typisk landeveg, by- og tettstedsmiljø c) reflektere over og begrunne egne handlingsvalg i etterkant av en situasjon 4. utveksle erfaringer med sine medelever, utvikle selvinnsikt, risikoforståelse og evne til å vurdere egen kjørekompetanse ved å a) bearbeide sine erfaringer og opplevelser, gjøre rede for egne valg, begrunne disse og vise evne og vilje til ettertanke og selvkritisk vurdering vurdere egne sterke og svake sider som bilførere og velge ut områder med utviklingsmuligheter c) vurdere og ta stilling til ulike løsninger i en gitt problemstilling, gjøre rede for sitt syn og kunne argumentere for dette. Anonymous poster hash: 45f40...acc
Mamma_til_2 Skrevet 11. april 2016 #8 Skrevet 11. april 2016 (endret) Langkjøring er en lengre kjøretur, jeg kjørte fra Bærum til svinesund og tilbake hadde og forbikjøring på samme tur. Kartkjøring er for at du skal lære deg og lese skilt og klare og kjøre i ukjente omgivelser uten og få noya! Jeg hadde og 4 timer obligatorisk Oslo kjøring ( byen) Endret 11. april 2016 av Mamma_til_2
Anonym bruker Skrevet 11. april 2016 #9 Skrevet 11. april 2016 Okei, jeg har kjørt fra Oslo til kvitfjell, fra Oslo til Trysil og fra Oslo til Sverige og jeg klarte å finne veien, så kartkjøring blir nesten som det da? Er jo ikke akkurat ruter jeg hadde kjørt før Anonymous poster hash: 10bac...1f9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå