Gå til innhold

Noen miljøterapauter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan du fortelle hva som er positivt med denne jobben?

Hva kan være utfordringen?

Jobber du natt?

Anonymous poster hash: b8396...367

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobber i bhg med barn med spesielle behov. Kum dagtid. Positivt på den måten at man får være med å bety en forskjell i barns liv. Man må gi mye av seg selv i jobben!

Skrevet

En miljøterapeut kan jo jobbe med veldig ulike ting og på ulike steder da.... så det blir det vanskelig å si. Du kan jobbe innen rusomsorg, omsorgsboliger for barn, unge og voksne, psykiske og fysiske funksjonsnedsettelser, psykiatri, nav, flyktninger, barnevern og mye mye mer.....

Skrevet

Selv jobber jeg NÅ med barn og ungdom med autisme,i bolig. Veldig ok. Har jobbet med andre ting før. Ser ingen minus. Jobber noe natt, men det er frivillig ekstra når det er krise. Ellers har jeg turnus med kveld og dag og noe helg. 

Skrevet

Jeg skal jobbe i bolig med mindreårige ungdommer (flyktninger).

Men jobber miljøterapauter natt? Noen sier nei pågrunn av kostnader.

Skrevet

Miljøterapeut her. Jobber med flyktninger og møter på mange utfordringer. Det er krevende å måtte jobbe med visse muslimske menn som nekter å respektere meg som kvinne.

Ellers kan man bli litt mettet av å jobbe så tett på mennesker. Man må være på hele tiden og ha mange baller i lufta hele tiden. Skriving må gjerne vente til helt på tampen av vakta, det er litt stress siden man bør prestere godt skriftlig på lite tid.

Det positive er varierte arbeidsoppgaver og det å bli kjent med andre mennesker og andre kulturer😊

Anonymous poster hash: 91d44...175

Skrevet

Jobber for tiden med ungdom med rus og atferdsproblemer. Jobber i turnus 3-7/4-7, har jobbet 1 uke på-2 av og har jobbet i dagturnus( da jobbet jeg stort sett dag, men også kveld og helg i rotasjon).

Det positive er at man blir utfordret hele tiden, ingen dager er like, man kan gjøre en forskjell for noen som har behov for støtte og hjelp. Mange flotte og dyktige folk rundt en, spennede jobbhverdag. Jeg jobber hele døgnet når jeg er på jobb 18t dag( sover som oftest om natten mens jeg er på jobb)

Det som er mindre positivt er at jeg er lenge borte fra mine to veldig små og at jobben kan være veldig slitsom, dårlig timebetaling og kan til tider være veldig tung. Er ofte " på jobb" selv når jeg har fri

Anonymous poster hash: b9080...744
Skrevet

Miljøterapeut her. Jobber med flyktninger og møter på mange utfordringer. Det er krevende å måtte jobbe med visse muslimske menn som nekter å respektere meg som kvinne.

Ellers kan man bli litt mettet av å jobbe så tett på mennesker. Man må være på hele tiden og ha mange baller i lufta hele tiden. Skriving må gjerne vente til helt på tampen av vakta, det er litt stress siden man bør prestere godt skriftlig på lite tid.

Det positive er varierte arbeidsoppgaver og det å bli kjent med andre mennesker og andre kulturerAnonymous poster hash: 91d44...175

Hvordan ser en typisk dag ut? Kan du beskrive?

Skrevet

Jeg skal jobbe i bolig med mindreårige ungdommer (flyktninger).

Men jobber miljøterapauter natt? Noen sier nei pågrunn av kostnader.

Det kommer an på hvor du jobber hen. Jobber du døgnturnus, så jobber du natt som i sovende nattevakt. I mange tilfeller. Noen jobber tredelt turnus om de ikke jobber medlever, og noen jobber kun todelt turnus. Tidlig/seint.

Anonymous poster hash: b9080...744

Skrevet

Venninnen min er miljøterapeut, eller hun er sosionom da, men jobber som miljøterapeut.

Hun jobbet natt da hun jobbet på bolig, men nå jobber hun på ungdomsskole og jobber naturlig nok ikke natt.

Anonymous poster hash: 89dba...9a4
Skrevet

Jeg er førskolelærer i bunn, men ønsket meg lenge vekk fra barnehagen. Etter sommeren begynner jeg i ny jobb og har litt kalde føtter. Men jeg tror det vil bli mindre stress i en miljøterapaut stilling. En barnehage med over 100 barn er ikke noe for meg lenger.

Skrevet

Jeg jobber i bolig med mennesker med utvikingshemming. Syns det er en hyggelig jobb. Arbeidsoppgavene kommer veldig an på brukerens funksjon. Noen trenger bistand til alt fra mat til stell, mens andre ordner dette selv. De som er mer selvstendige har også gjerne aktiviteter utenfor boligen som vi av og til følger de på. Mange fine dager, men av og til krevende også, kommer an på brukerens dagsform.

Jobber dag, kveld og helg. Har egne miljøterapeuter på nattevakter.

Anonymous poster hash: c7490...ed1

Skrevet

Jobber dere i Kommunen?

Handler dere og vasker i boligene?

Skrevet

Hvordan ser en typisk dag ut? Kan du beskrive?

Jobber med EMA-barn. Skrev menn fordi mange av dem er MYE eldre enn de påstår.

Dagvakter går stort sett til å få dem på skolen, rydde, vaske, handle, møter, skriving (kartlegging), klargjøring av middag og ta i mot barna når de kommer fra skolen.

Aftenvakt: Middag, leksehjelp, kjøre hit og dit (fritidsaktiviteter), samtaler/tolkesamtaler, rydding/vasking, skriving, matlaging og felles hygge (kortspill, film etc).

Man er alltid en tydelig, stabil voksenperson. Man må være var på konflikter, hvordan stemningen er mellom barna og hvor de er til enhver tid.

Nattevakter er stort sett stille, bortsett fra under ramadan. Da snur de gjerne døgnet, er sultne og sure og finner på mye

f%#nskap😉

Skrevet

Jobber med EMA-barn. Skrev menn fordi mange av dem er MYE eldre enn de påstår.

Dagvakter går stort sett til å få dem på skolen, rydde, vaske, handle, møter, skriving (kartlegging), klargjøring av middag og ta i mot barna når de kommer fra skolen.

Aftenvakt: Middag, leksehjelp, kjøre hit og dit (fritidsaktiviteter), samtaler/tolkesamtaler, rydding/vasking, skriving, matlaging og felles hygge (kortspill, film etc).

Man er alltid en tydelig, stabil voksenperson. Man må være var på konflikter, hvordan stemningen er mellom barna og hvor de er til enhver tid.

Nattevakter er stort sett stille, bortsett fra under ramadan. Da snur de gjerne døgnet, er sultne og sure og finner på mye

f%#nskapAnonymous poster hash: 91d44...175

Tuuusen takk for dette svaret!!

Jobber du under Kommunen?

Skrevet

Tuuusen takk for dette svaret!!

Jobber du under Kommunen?

Bufetat.

Bare hyggelig! Håper du trives😊

Skrevet

Jeg gleder meg veldig. Går rundt og tenker på det hele tiden.

Jeg ble veldig glad jeg fikk en 100% fast stilling i kommunen.

Skrevet

Flere?

Skrevet

Jeg har jobbet som miljøterapeut i 10 år og elsker det. Er vernepleier med videreutdanning. Har jobbet litt forskjellige plasser, bolig for mennesker med utviklingshemming, avlastningshjem og psykiatrisk sykehus. Miljøterapeut er en samlebetegnelse mange arbeidsgivere bruker for oss med 3 årig høyskole. De veldig generelle spørsmålene dine blir litt absurde for slik jeg ser det går det ikke an å svare på dem fordi det er så ulik praksis. Der jeg jobber nå har de miljøarbeidere på natt, men på min forrige arbeidsplass kunne man kun ha miljøterapeuter (som på den arbeidsplassen var sykepleiere og vernepleiere) på natt.

Jeg reagerer litt på at du tror det blir mindre stressende å være miljøterapeut. Jeg skjønner godt at barnehage er stressende, det er ikke det. Men i jobben miljøterapeut har jeg skrevet en rekke skademeldinger som går på trusler og vold mot meg. Det er turnus jobb noe som mange ser på som belastende i seg selv (jeg elsker det). Hver så snill og sett deg skikkelig inn i hva du går til før du takker ja. Det er belastende både for deg Og ungdommene du skal jobbe med om du etter kort tid finner ut at dette var ikke det du trodde og du sier opp.

Jeg tror det en flott jobb du har fått, men hvis motivasjonen din er mindre stress ble du undersøke litt mer hva du går til. Ut i fra innleggene dine ser det ut som du ikke aner hverken hva du vil eller hva du går til. Les deg litt opp!! Dette kan være drømmejobben for deg, men du kan også risikere å gå skikkelig på trynet!

Anonymous poster hash: 554a0...d80

Skrevet

Jeg har jobbet som miljøterapeut i 10 år og elsker det. Er vernepleier med videreutdanning. Har jobbet litt forskjellige plasser, bolig for mennesker med utviklingshemming, avlastningshjem og psykiatrisk sykehus. Miljøterapeut er en samlebetegnelse mange arbeidsgivere bruker for oss med 3 årig høyskole. De veldig generelle spørsmålene dine blir litt absurde for slik jeg ser det går det ikke an å svare på dem fordi det er så ulik praksis. Der jeg jobber nå har de miljøarbeidere på natt, men på min forrige arbeidsplass kunne man kun ha miljøterapeuter (som på den arbeidsplassen var sykepleiere og vernepleiere) på natt.

Jeg reagerer litt på at du tror det blir mindre stressende å være miljøterapeut. Jeg skjønner godt at barnehage er stressende, det er ikke det. Men i jobben miljøterapeut har jeg skrevet en rekke skademeldinger som går på trusler og vold mot meg. Det er turnus jobb noe som mange ser på som belastende i seg selv (jeg elsker det). Hver så snill og sett deg skikkelig inn i hva du går til før du takker ja. Det er belastende både for deg Og ungdommene du skal jobbe med om du etter kort tid finner ut at dette var ikke det du trodde og du sier opp.

Jeg tror det en flott jobb du har fått, men hvis motivasjonen din er mindre stress ble du undersøke litt mer hva du går til. Ut i fra innleggene dine ser det ut som du ikke aner hverken hva du vil eller hva du går til. Les deg litt opp!! Dette kan være drømmejobben for deg, men du kan også risikere å gå skikkelig på trynet!Anonymous poster hash: 554a0...d80

Hei. Takk for svar og dine tanker.

Jeg har en nokså god forståelse av jobben, har vært litt vikar i helgene.

Det er ikke ett spørsmål om jeg skal takke ja til denne faste stillingen i Kommunen. Jeg er veldig ferdig med barnehage og små barn. En hverdag hvor det alltid er få folk og dårlige vikarer. Jeg har mogrene og fungerer dårlig i mye bråk og uro.

Dette er i tillegg en privat barnehage.

Det at jeg nå får en fast 100% i Kommunen er en gode. Jeg kan om noen år bli overflyttet til nytt arbeidssted i Kommunen om dette ikke skulle være en jobb for meg.

Jeg er selv ett flyktningbarn som kom til Norge for 27 år siden - så jeg går inn i stillingen med en god porsjon medfølelse og respekt. Jeg vet at dette ikke er ett produkt - men mennesker jeg skal jobbe sammen med.

Samtidig tror jeg det vil gi meg mer tilbake - jeg vil hjelpe mennesker i vanskelig situasjoner og bety noe viktig for dem.

Jeg får også tid til å rutte i boligen mens ungdommene er på skolen. Slik får jeg samle tanker. Jeg har en følelse av at dette er en jobb jeg kan trives i :)

Skrevet

Jeg er miljøterapeut, jobber med ungdom med ulike atferdsproblemer. Det er ingen dans på roser. Voldelig utagering er hverdagskost, det skrives avvik stadig vekk, og man jobber veldig tett på ungdommene. Jeg har faktisk vurdert motsatt (å få meg jobb i barnehage), fordi det ville være deilig å ha mer rutiner i hverdagen og mindre drama. Men for meg vil det være dårligere betalt, og dermed ikke aktuelt med det første.

Jeg jobber todelt turnus, dag/kveld, noe helg. Kommunalt ansatt. Jobben består bl.a. av å planlegge og gjennomføre ulike tiltak for å endre atferdsmønstre, bistå ungdommene med daglige gjøremål (rydding, vasking, matlaging, personlig hygiene, følge på dagaktivitet/arbeidstrening, handling), delta på ulike sosiale aktiviteter, rapportskriving, ansvarsgruppemøter, samtaler med pårørende, møter med samarbeidspartnere, møter med de andre miljøterapeutene, veilede kolleger osv.

Anonymous poster hash: 7e6d7...046

Skrevet

Hei. Takk for svar og dine tanker.

Jeg har en nokså god forståelse av jobben, har vært litt vikar i helgene.

Det er ikke ett spørsmål om jeg skal takke ja til denne faste stillingen i Kommunen. Jeg er veldig ferdig med barnehage og små barn. En hverdag hvor det alltid er få folk og dårlige vikarer. Jeg har mogrene og fungerer dårlig i mye bråk og uro.

Dette er i tillegg en privat barnehage.

Det at jeg nå får en fast 100% i Kommunen er en gode. Jeg kan om noen år bli overflyttet til nytt arbeidssted i Kommunen om dette ikke skulle være en jobb for meg.

Jeg er selv ett flyktningbarn som kom til Norge for 27 år siden - så jeg går inn i stillingen med en god porsjon medfølelse og respekt. Jeg vet at dette ikke er ett produkt - men mennesker jeg skal jobbe sammen med.

Samtidig tror jeg det vil gi meg mer tilbake - jeg vil hjelpe mennesker i vanskelig situasjoner og bety noe viktig for dem.

Jeg får også tid til å rutte i boligen mens ungdommene er på skolen. Slik får jeg samle tanker. Jeg har en følelse av at dette er en jobb jeg kan trives i :)

Hvis du jobber der nå vet du jo hva du går til. Skjønner ikke helt hva du da spørr om

Anonymous poster hash: 554a0...d80

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...