Anonym bruker Skrevet 10. april 2016 #26 Skrevet 10. april 2016 I en del tilfeller kan man faktisk det. Opp til en viss sum, tror det er 5000, er foreldrene ansvarlig for ting barna ødelegger. Hvis barna har egne penger kan de kreves brukt. Anonymous poster hash: 52299...ce4 Det er overhodet ikke i en del tilfeller nei! Dette har vært oppe i høyeste rett og det skal hensyntas alder på barnet samt grad av ufirsvarlighet. For å si det sånn, listen ligger på nivå med å slippe barn inn i glassmagasinet. Der ble foreldrene dømt til å betale 5000. I dette tilfellet som det her vil ikke moren ha noe som helst sjanse til å kunne be om penger juridisk sett. Hun vet jo ikke engang om det er dette barnet som faktisk hoppet. Anonymous poster hash: 900db...753
Anonym bruker Skrevet 10. april 2016 #27 Skrevet 10. april 2016 Det er overhodet ikke i en del tilfeller nei! Dette har vært oppe i høyeste rett og det skal hensyntas alder på barnet samt grad av ufirsvarlighet. For å si det sånn, listen ligger på nivå med å slippe barn inn i glassmagasinet. Der ble foreldrene dømt til å betale 5000. I dette tilfellet som det her vil ikke moren ha noe som helst sjanse til å kunne be om penger juridisk sett. Hun vet jo ikke engang om det er dette barnet som faktisk hoppet. Anonymous poster hash: 900db...753 Skrivefeil: høyesterett og uforsvarlighet Anonymous poster hash: 900db...753
Hjertefru Skrevet 10. april 2016 #28 Skrevet 10. april 2016 Kjipt med den dyre sofaen, men hadde prøvd innboforsikringen. Hadde aldri krevd foreldrene for noe her. Dere var jo ikke vitne til hva som egentlig skjedde. Så store barn (de var alene hjemme) bør vite at man ikke hopper i sofaen, btw.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2016 #29 Skrevet 10. april 2016 Den pillen hadde jeg svelget glatt, aldri hadde jeg ringt og bedt noen betale for en sofa som ble ødelagt slik. Du var ikke der så du vet ikke hva som skjedde, hva skjer hvis ungen til moren sier at det var ungen din som gjorde det?? Du kan si ifra til moren at begge ungene var hjemme og sofaen ble ødelagt og at du tar en samtale med ungen din at "vi hopper ikke i sofaen". Jeg hadde satt pris på den informasjonen ihvertfall slik at jeg kunne snakket med min sønn angående det å hoppe på møbler hvis han hadde gjort noe sånt. Anonymous poster hash: e04cd...a66
Anonym bruker Skrevet 10. april 2016 #30 Skrevet 10. april 2016 Så barnet ditt hoppet ikke i soffan? Dette stoler du 100% på? Og hvor gamle er egentlig disse barna? Siden de er alene hjemme? Har du overlatt huset til en 6åring, får du ta dette på din egen kappe, du kan da ikke ringe moren til dette barnet (med mindre hun også var der) Ditt hus, dine regler, ditt ansvar. Ville heller ha tatt en prat med mitt eget barn som drar folk i hus for så å gå bananas. Det skal mye hopping til for å knekke en så dyr og god soffa.... Anonymous poster hash: 690d9...db5
Anonym bruker Skrevet 10. april 2016 #31 Skrevet 10. april 2016 Du og mannen var ute? Hvordan vet du da at det var det andre barnet og ikke ditt eget som hoppet? Mulig det er ditt barn ikke tør å fortelle sannheten og "skylder" på kompisen? Uansett ditt ansvar. Anonymous poster hash: ac838...220
Brutalius Skrevet 10. april 2016 #32 Skrevet 10. april 2016 http://www.familieverden.no/Forbruker/Ansvar/Knust-rute-Hvem-betaler/ Moren er nok ikke juridisk ansvarlig her. Se eksempelet i linken om 8-åringen som hoppet på naboens hustak.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2016 #33 Skrevet 10. april 2016 Herlighet, dette kan du ikke mene? Selvfølgelig ringer du IKKE for å be om erstatning for dette, overhodet ikke! Anonymous poster hash: 9b174...329
Anonym bruker Skrevet 10. april 2016 #34 Skrevet 10. april 2016 Du svarer ikke på hvor gamle barna er Hi? Anonymous poster hash: 2ba09...3e5
Anonym bruker Skrevet 10. april 2016 #35 Skrevet 10. april 2016 Ærlig talt altså, dette er DITT ansvar å passe på når dere har besøk av andre barn... Makan! Revnet stoffet i sofaen også eller? Hvis ikke går det fint å reparere en knekt sofa, dersom man har en handy mann eller er handy selv vel og merke... Anonymous poster hash: ff4f8...90b
Anonym bruker Skrevet 10. april 2016 #36 Skrevet 10. april 2016 Gi HI litt tid nå, så har historien snudd. Da er det hun som er aleinemor og sønnen har blitt beskyldt for å hoppe i sofaen til naboen... Anonymous poster hash: eb429...398
FlightlessBird Skrevet 10. april 2016 #37 Skrevet 10. april 2016 Herlighet, jeg ER alenemor til 3 barn. Hadde aldri falt meg inn å ringe andre foreldre for dette om de bodde i et slott og hadde gode feer og 15 baderom Altså... mitt hus - mitt ansvar. Det skulle vært ganske drøyt om jeg bad om erstatning for noe her. Men, jeg forventer at mine barn vet hva som er ok og ikke her, og hadde nok tatt en alvorsprat med de i etterkant ja..
Anonym bruker Skrevet 10. april 2016 #38 Skrevet 10. april 2016 Gi HI litt tid nå, så har historien snudd. Da er det hun som er aleinemor og sønnen har blitt beskyldt for å hoppe i sofaen til naboen... Anonymous poster hash: eb429...398 Haha, tenkte det samme Anonymous poster hash: 6a67a...c1e
Anonym bruker Skrevet 10. april 2016 #39 Skrevet 10. april 2016 Ungene er 10 år gamle og en av våre eldste barn var hjemme og kan bekrefte at det er ikke vårt barn som har hoppet i sofaen, han tok til og med en filmsnute av episoden så nå vet dere det. Denne ungen har ødelagt ting før og man hopper å spretter da ikke i andre sine møbler sånn helt uten videre? Tror dere moren slapp unna da han ripet opp en bil i fjor? vel skadene beløp seg til 37.000 med skader og bulk i lakken, var da vel ikke rett at bileier skulle dekke dette? Er i tenkeboksen om jeg skal kontakte moren, hun bør i alle fall få vite hva han har gjort hjemme hos oss. Sofaen er knekt under å jeg tviler på at den blir stabil sånn helt uten videre, til og med ungene vil ikke sitte i den i dag. De oppholder seg i loftstuen for der er ikke sofaen knekt. Anonymous poster hash: f30c4...79f
Anonym bruker Skrevet 10. april 2016 #40 Skrevet 10. april 2016 I en del tilfeller kan man faktisk det. Opp til en viss sum, tror det er 5000, er foreldrene ansvarlig for ting barna ødelegger. Hvis barna har egne penger kan de kreves brukt. Anonymous poster hash: 52299...ce4 Foreldrene er kun ansvarlig for ersatning dersom foreldrene har opptrått uaktsomt og kunne forhindret skaden. I HI sitt tilfelle vil mor neppe bli holdt erstatningsansvarlig. Anonymous poster hash: c9488...fcf
Anonym bruker Skrevet 10. april 2016 #41 Skrevet 10. april 2016 Ungene er 10 år gamle og en av våre eldste barn var hjemme og kan bekrefte at det er ikke vårt barn som har hoppet i sofaen, han tok til og med en filmsnute av episoden så nå vet dere det. Denne ungen har ødelagt ting før og man hopper å spretter da ikke i andre sine møbler sånn helt uten videre? Tror dere moren slapp unna da han ripet opp en bil i fjor? vel skadene beløp seg til 37.000 med skader og bulk i lakken, var da vel ikke rett at bileier skulle dekke dette? Er i tenkeboksen om jeg skal kontakte moren, hun bør i alle fall få vite hva han har gjort hjemme hos oss. Sofaen er knekt under å jeg tviler på at den blir stabil sånn helt uten videre, til og med ungene vil ikke sitte i den i dag. De oppholder seg i loftstuen for der er ikke sofaen knekt. Anonymous poster hash: f30c4...79f Dere var fremdeles ikke hjemme. Eldste burde kanskje bedt naboungen ikke hoppe i sofaen istedenfor å filme mens han hoppet i sofaen... for det høres bare pussig ut. Eller kanskje det var slik at det ble filmet fordi alle ungene som var hjemme syntes det var morsomt at dette barne hoppet i sofaen inntil noe plutselig ble ødelagt? Dere vet ikke om ditt barn også har hoppet i sofaen eller om de f.eks. har utfordret hverandre. Snakk med moren, fortell hva som har skjedd uten å kritiserer henne (hun var ikke der). Dere er ansvarlig i deres hjem, etter min mening. Dere er også ansvarlig for å gjøre det klart for deres unger hva som er greit og ikke greit i deres hjem. Om dine unger ikke kan sette grenser for sine venner de selv tar inn, da er dine unger også indirekte medansvarlig, etter min mening. Men om dette barnet stadig sliter med grenser så trenger kanskje barnet mer oppfølging, kanskje moren sliter? Kanskje dere kan la dette barnet OG eget barn gjøre f.eks. hagearbeid en periode for å "betale" for det som ble ødelagt da DE lekte? Anonymous poster hash: f9a06...47e
Anonym bruker Skrevet 10. april 2016 #42 Skrevet 10. april 2016 Ville ikke bedt om erstatning, men gitt klar beskjed til barnet om hvorfor det ikke får komme på besøk. Herregud, 10-åringer holder da ikke på sånn. Anonymous poster hash: db55a...083
Anonym bruker Skrevet 10. april 2016 #43 Skrevet 10. april 2016 Hadde ikke krevd penger. Jeg har krevd penger en gang av ei veninne som var her på besøk med guttungen, vi hadde mange ganger tidligere sagt at hun måtte passe på sønnen sin når de var her da han ofte med vilje ødela ting, hadd ødelagt flerne ganger leker og tegnt på veggen osv. Men etter gjentatte beskjeder og lite forbedring og han da den ene gangen tok en leke og kasta med vilje inn i tven som var knappe 2 mnd gammel slik den knuste så krevde vi hun skulle erstatte den uansett hva det måtte koste. Så hun måtte kjøpe helt ny tv som måtte ha samme standard som den vi hadde. Vi fikk kjøpt vår på januarsalg ganske billig mens hun måtte ut med ordinærpris som var 19000. Sure penger for henne desverre men det ble ikke noe krangel ut av dt. Men heller en oppvekker for hennes del med og faktisk ta mer ansvar for guttungen på regler og grenser osv. Vi undersøkte først ang forsikring om det på noen måte kunne dekkes av noen typer forsikring som vi hadde eller hun hvor hun slapp unna med en egenandel men det lot sg desverre ikke gjøre. Anonymous poster hash: ce7a3...259
Anonym bruker Skrevet 10. april 2016 #44 Skrevet 10. april 2016 Foreldrene er kun ansvarlig for ersatning dersom foreldrene har opptrått uaktsomt og kunne forhindret skaden. I HI sitt tilfelle vil mor neppe bli holdt erstatningsansvarlig. Anonymous poster hash: c9488...fcf Opp til 5000 er de erstatningspliktig selv om de ikke har opptrådt uaktsomt. Erstatning ut over det beløpet skal det relativt mye til at de er. Anonymous poster hash: 52299...ce4
Anonym bruker Skrevet 10. april 2016 #45 Skrevet 10. april 2016 Foreldrene er kun ansvarlig for ersatning dersom foreldrene har opptrått uaktsomt og kunne forhindret skaden. I HI sitt tilfelle vil mor neppe bli holdt erstatningsansvarlig. Anonymous poster hash: c9488...fcf Opp til 5000 er de erstatningspliktig selv om de ikke har opptrådt uaktsomt. Erstatning ut over det beløpet skal det relativt mye til at de er. Anonymous poster hash: 52299...ce4
Love my kidz Skrevet 10. april 2016 #46 Skrevet 10. april 2016 Selvfølgelig går det an å reparere, tror nok dere krisemaksimerer ut i fra historikken til denne gutten jeg.. La en handy kar eller fagfolk se på skaden, knekt treverk kan byttes ut.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2016 #47 Skrevet 10. april 2016 Må bare ha en liten avsporing, dette minnet meg om da jeg var i utlandet som au pair. Hun som hadde vært au pair i den familien litt over et år før jeg kom dit, det var visst en ganske livlig ung og stor dame. Hun hadde vært 180 høy, og litt kraftig. Bilen hun hadde til rådighet der var en Minimorris. Hun fikk seg kjærest som var nesten 2 meter høy. De var visst veldig forelsket... sex i Minien.... forsetet ble ødelagt. Familien betalte med et smil, men ba henne helst ha sex steder som var litt mer egnet til formålet De tok familien på ordet. Neste gang hadde se sex i senga hennes. Men jammen brakk de ikke noe i den også Familien betalte det også mens de lo høyt! Da jeg kom dit fikk jeg beskjed om at så lenge jeg ikke overgikk henne i ødeleggelser så var det greit Anonymous poster hash: f9a06...47e
Anonym bruker Skrevet 10. april 2016 #48 Skrevet 10. april 2016 Må bare ha en liten avsporing, dette minnet meg om da jeg var i utlandet som au pair. Hun som hadde vært au pair i den familien litt over et år før jeg kom dit, det var visst en ganske livlig ung og stor dame. Hun hadde vært 180 høy, og litt kraftig. Bilen hun hadde til rådighet der var en Minimorris. Hun fikk seg kjærest som var nesten 2 meter høy. De var visst veldig forelsket... sex i Minien.... forsetet ble ødelagt. Familien betalte med et smil, men ba henne helst ha sex steder som var litt mer egnet til formålet De tok familien på ordet. Neste gang hadde se sex i senga hennes. Men jammen brakk de ikke noe i den også Familien betalte det også mens de lo høyt! Da jeg kom dit fikk jeg beskjed om at så lenge jeg ikke overgikk henne i ødeleggelser så var det greit Anonymous poster hash: f9a06...47e Faktisk! Hvilket land var dette? Artig at de tok det med humor. Jeg hadde nok blitt litt sint og hadde syntes det var ekkelt.. Anonymous poster hash: e6dca...7c7
Superdolly Skrevet 10. april 2016 #49 Skrevet 10. april 2016 Jeg skjønner at det er skikkelig kjipt å få ting ødelagt av andres unger. Jeg skjønner også at du (dere) tenker at det er den andre moren som bør ta denne regningen. I dette tilfellet er det likevel ikke helt rettferdig. Ditt barn inviterte dette barnet på besøk mens dere voksne ikke var hjemme. Ditt barn gikk imot din beskjed om å ringe og spørre først. Ditt eldste barn filmet det andre barnet som hoppet i sofaen, men du kan ikke være helt sikker på at ikke dine barn også hoppet, eventuelt ertet opp den andre til å gjøre det. Og hva gjør du hvis den andre moren snakker med sitt barn og sier: "Mitt barn sier at ditt barn hoppet først, og utfordret mitt barn til å hoppe etterpå." Eller noe slikt. Jeg synes likevel du skal ta en prat med denne moren, ikke for å kreve erstatning, men for å fortelle henne hva som skjedde. Sånn at hun kan ta en prat med sitt barn. Hadde det vært mitt barn ville jeg da tilbudt deg en erstatning, men ikke hele beløpet for en ny sofa. Jeg ville tilbudt deg halvparten, nettopp fordi jeg mener at det er en viss skyld også på ditt barn her. Og så synes jeg du skal ta en alvorsprat med ditt eget barn i samme slengen. Fortelle at episoder som dette er grunnen til at de skal spørre om lov FØR de tar med seg besøk hjem. SPESIELT når dere ikke er hjemme og kan passe på. Skikkelig bittert, og surt å måtte kjøpe ny sofa, men ditt eget barn er dessverre heller ikke uten skyld.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2016 #50 Skrevet 10. april 2016 Faktisk! Hvilket land var dette? Artig at de tok det med humor. Jeg hadde nok blitt litt sint og hadde syntes det var ekkelt.. Anonymous poster hash: e6dca...7c7 Frankrike - l'amour settes pris på Anonymous poster hash: f9a06...47e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå