Gå til innhold

En av ungene hadde besøk i går og sofaen ble ødelagt fordi

Anbefalte innlegg

Skrevet

den ene ungen hoppet i den så noe er knekt under den, mannen min sier at dette går ikke å fikse. Jeg gruer bare for å ringe å informere om dette da jeg vet moren til dette barnet er enslig og ikke har verdens beste råd. Sofaen kostet 17999 ny i 2014 så den er ikke så gammel heller. Går det å få denne skaden dekt på innbo å evnt be moren om egenandelen?

Anonymous poster hash: f30c4...79f
Skrevet

Hvor gammel var barnet?

Jeg hadde sett det slik at det var sure penger, men at det hadde vært mitt ansvar. Man bærer en viss risiko for ødeleggelser på inventar når man har barn..

Hadde aldri krevd foreldrene for penger! Og i alle fall ikke en enslig mor med økonomiske utfordringer..

Anonymous poster hash: 1e73a...58c

Skrevet

Kjipt selvfølgelig. Men jeg hadde ikke forlangt betaling.

Løp han bort for å hoppe alene på sofaen? Eller gjorde han det med ungen deres?

Anonymous poster hash: 508b4...aea

Skrevet

den ene ungen hoppet i den så noe er knekt under den, mannen min sier at dette går ikke å fikse. Jeg gruer bare for å ringe å informere om dette da jeg vet moren til dette barnet er enslig og ikke har verdens beste råd. Sofaen kostet 17999 ny i 2014 så den er ikke så gammel heller. Går det å få denne skaden dekt på innbo å evnt be moren om egenandelen?

I deres hus har dere ansvar, mener nå jeg. Dere kunne bedt barnet om å ikke hoppe i sofaen. Hvis barnet er helt ustyrlig og ingen ting nytter er det kanskje annerledes.

Jeg ville nok tilbudt meg å betale egenandel hvis barnet ødela noe (avhengig av situasjonen), men ville vært litt rart om de krevde det selv. Og 17.000 for en ny sofa kan man ikke be noen om, da kan man ikke invitere noen inn, altså.

Anonymous poster hash: e6dca...7c7

Skrevet

Det hadde jeg verken informert om eller bedt om betaling for. Det ville virket veldig smålig, og er nok ikke verdt pengene. Synd med sofaen da. Mulig du kan få det på innboforsikring, men jeg hadde betalt egenandelen selv. 

Skrevet

Dette ansvaret ligger på deg. Har du barn på besøk er det ditt ansvar å følge dem opp og påse at ingenting skjer.

Anonymous poster hash: 3ef1f...fcc

Skrevet

Både jeg og mannen var ute ellers hadde det jo vært vårt ansvar, bruker normalt å si til ungene at de bør ringe å spørre om de kan ta inn andre unger. Uansett er det ikke en gammel sofa fra 70 tallet ungen har ødelagt.

Skrevet

Ærlig talt, du mener vel ikke at du skal ha penger for det? Da må du jo slutte å ha besøk.

Anonymous poster hash: 2d81a...fe9

Skrevet

Det hjelper ikke. Dette er ikke noe man ringer og ber om penger for.

Anonymous poster hash: ecd86...c25

Skrevet

Har det noe å si for bruken av sofaen da? 
Om ikke, ville jeg latt det være. Om det ødelegger sittemulighetene i sofaen, ville jeg prøvd å få den på innbo og tatt egenandelen selv. Særlig når dere vet at hun er enslig med økonomiske utfordringer. Neste gang dere har besøk, så får dere si tydelig ifra at det ikke er lov å hoppe i sofaen.
Alder på barnet?

Anonymous poster hash: 9c9b7...fb1
Skrevet

I følge en el anna lov så er foreldre pliktig til å dekke skader som barn gjør opp til en sum. Jeg ville prøvd å finne ut av det med forsikringa. Og går det ikke an å bruke forsikringa så kanskje mora kan betale 500 som en symbolsk sum el noe sånt. Og lære barnet sitt å ikke hoppe i sofaer. Også lærer du barnet ditt å ikke hoppe i sofaer. Jeg skjønner at dere ikke var hjemme så da hadde dere ikke kontroll men barna kan ikke gjøre hva de vil fordi dere ikke var hjemme og det bør de lære seg.

Anonymous poster hash: 65ae8...fbc

Skrevet

Hvor gamle var disse og hvor sikker kan du egentlig være på at det er nettopp denne guttens skyld? Du var jo ikke hjemme!

Anonymous poster hash: e925a...8d0

Skrevet

Da er jo barnet ditt også ansvarlig. Han tok med seg besøk uten å spørre. Hvordan ver du at ikke han også hoppet? Eller at hans skylder på besøket?

Anonymous poster hash: 32398...bc7

Skrevet

Om dere ikke var hjemme. Hvordan kan dere være sikre på at det var gjesten. Unger lyver ofte for å slippe kjeft.

Og deres unge var vel med på det?

Anonymous poster hash: 0d6c4...edf

Skrevet

Jeg forstår at du ikke vil like svaret mitt. Men det blir bare feil å be om penger. Dere var ikke hjemme. Det er dere som bor i huset som er ansvarlige for hva som foregår hjemme hos dere. Så lenge ingen tvinger seg eller bryter seg inn.

Skrevet

Kan du bevise at det var bare dette barnet som hoppet i sofaen og at den ikke var skadet fra før?

Hvor gammelt var barnet?

Uansett vil du nok ikke få dekket ny soffa. Moren er muligens ansvarlig opp til 5000. Reparasjon må forsøkes. Det er mye som kan fikses av en ekspert uten at det koster mer enn et par tusen.

Anonymous poster hash: 52299...ce4

Skrevet

Både jeg og mannen var ute ellers hadde det jo vært vårt ansvar, bruker normalt å si til ungene at de bør ringe å spørre om de kan ta inn andre unger. Uansett er det ikke en gammel sofa fra 70 tallet ungen har ødelagt.

Det er fremdeles deres ansvar. 

Deres sofa, deres hus, deres barn som hadde besøk. Mulig det går på innboforsikring, men dere kan ikke kreve penger av moren til den som var på besøk. 

Anonymous poster hash: a1afa...a47

Skrevet

Det er fremdeles deres ansvar.

Deres sofa, deres hus, deres barn som hadde besøk. Mulig det går på innboforsikring, men dere kan ikke kreve penger av moren til den som var på besøk.

Anonymous poster hash: a1afa...a47

I en del tilfeller kan man faktisk det. Opp til en viss sum, tror det er 5000, er foreldrene ansvarlig for ting barna ødelegger. Hvis barna har egne penger kan de kreves brukt.

Anonymous poster hash: 52299...ce4

Skrevet

Det hadde jeg verken informert om eller bedt om betaling for. Det ville virket veldig smålig, og er nok ikke verdt pengene. Synd med sofaen da. Mulig du kan få det på innboforsikring, men jeg hadde betalt egenandelen selv.

Enig!

Anonymous poster hash: 7c5c9...ee1

Skrevet

Du kan ikke mene at moren til barnet skal kjøpe ny sofa! Er jo dette innboforsikring er til for.

Skrevet

du får høre om mora har reiseforsikring, for da kan det dekkes av den. evt om dere har innbo forsikring så er vel egenandelen på 1500kr eller no. Men mener som de over sier at det er deres ansvar, om dere ikke var til stedet, hvordan kan dere vite at det var besøksungen som ødela det? kan jo like gjerne være deres egne barn.

Anonymous poster hash: 6604b...9d0
Gjest Stjerneklart
Skrevet (endret)

Om du faktisk har tenkt å ringe til henne skjønner jeg godt at du gruer deg til den samtalen, for herregud - noe så pinlig!

Hadde det vært mitt barn og du hadde ringt til meg med denne beskjeden, så hadde jeg syntes det var så ekstremt ubehagelig pinlig ... på dine vegne. Jeg hadde kanskje betalt deg en 500-lapp som en symbolsk sum, og som et lite bidrag til å få den reparert (at du sier sofaen ikke kan repareres er vel på grunn av sofa-typen, ikke på grunn av at den er knekt i to?). Men å skulle betale for en ny sofa til dere? Aldri i livet.  Og jeg hadde nok aldri sendt barnet mitt på besøk til dere igjen.

Når dere vet at dere har barn, så kjøper dere ikke en sofa til 18 000 om dere ikke har råd til å kjøpe en ny eller repare den dersom den skulle bli ødelagt. Det kunne like gjerne være ditt barn som hoppet i sofaen, og for alt du vet, så hoppet de begge to i sofaen og det var bare flaks/uflaks at den knakk akkurat under barnet som var på besøk. 

Endret av Stjerneklart
Skrevet

Hadde jeg vert deg hadde jeg snakka med barnet mitt. At de vet veldig godt at det ikke skal hoppes i sofaen og at hverken de eller gjestene skal gjøre dette og at det må de si ifra om. Om det er barn som ikke kan oppføre seg får de ha forbud mot å komme inn til dere når dere ikke er hjemme å får passet på. Synes det ligger mye ansvar også hos egne barn her. 

Husker en gang jeg fikk skylda for noe jeg ikke hadde ødelagt hjemme hos noe. Hu jenta hadde hest, så jeg fikk beskjed om at jeg bare kunne glemme å komme dit å ri mer om jeg sa at det var hun selv som hadde ødelagt parasollen. Sier det bare som en påminner om at barn gjør og sier mye for selv å slippe kjeft

Anonymous poster hash: 340e7...1d4
Skrevet

Hærregud så smålig av deg! Om ikke dere har hjemme så er det faktisk ditt barn sitt ansvar ikke mammaen til det barnet som var på besøk.

Skrevet

Dette kan du ikke mene? Ditt hus- ditt ansvar så lenge ungen ikke har gjort dette for å bevisst ødelegge sofaen så hadde jeg ikke gjort noenting annet enn å snakke med barnet om hvorfor dette var dumt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...