amandine Skrevet 9. april 2016 #26 Skrevet 9. april 2016 Jeg mener absolutt ikke at man skal ta opp lån og være bridezilla. Men jeg synes det er smålig å invitere noen få til kun kaffe. Du legger lista på selskapet sånn at du har råd til alle inviterte,verre er det ikke. Vil du ha alle må du kanskje velge rimeligere løsninger noen steder? Billigere kjole, blomster whatever, men å la noen stå ute og skrape fordi de ikke er gode nok til hele selskapet? Det synes jeg ikke noe om.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2016 #27 Skrevet 10. april 2016 Jeg var engang i en dåp jeg, hvor 3 (!) stk var invitert til kaffe og kake (var ett par og én singel person)...Etter at sikkert 40 andre gjester hadde vært i kirka, fått 3-retters middag etterpå og kost seg skikkelig. Midt i oppvasken kom da kaffegjesten - jepp, ble bare en slik gjest for den single kom ikke og kun én part av det inviterte paret hadde anledning til å komme. DET var kleint det! Anonymous poster hash: 52c42...8d1
Anonym bruker Skrevet 10. april 2016 #28 Skrevet 10. april 2016 Jeg ville ikke hatt kaffegjester. Det blir som mange sier en A og en B liste. Vært i noen bryllup med kaffegjester- alltid vært kleint... Gå heller ned på standard og inviter alle til alt eller dropp kaffegjester helt. Det teiteste er da man inviteres til vielse (skal jo pynte og ordne seg da også) får en lang pause der de andre spiser middag og koser seg, for så å skulle pynte seg på nytt for å reise til kaffe og kaker. Vi valgte å ha med alle på alt- noe annet var uaktuelt for oss. Ville ikke dele opp venner og familie i A og B. Anonymous poster hash: b163c...1d9
Anonym bruker Skrevet 10. april 2016 #29 Skrevet 10. april 2016 Det VAR skikk en gang at hele "bygda" stillte opp og arrangerte bryllup og brudeparet var gjester i sitt eget brullup. Det ER vanlig å dele opp, men flere og flere tar opp store lån for å ha det største bryllupet i venne gjengen. Om det er den nye normen, så er det mange som ikke kommer til kunne gifte seg. Anonymous poster hash: 7a58f...b55 Tror det er mer vanlig å ha mindre fancy bryllup med færre gjester der alle får være med på middagen gitt. Å invitere et B-lag er bare kleint. Anonymous poster hash: 869ad...23a
Anonym bruker Skrevet 10. april 2016 #30 Skrevet 10. april 2016 Jeg tror folk må tenke at det er ulike skikker rundt om i landet. Jeg har vært i bryllup på Østlandet der kakebordet bestod av en stor bryllupskake. Kun bryllupsvals med musikk fra en maskin og ingen annen dans osv. Stort, koselig bryllup der middag og taler er hoveddelen. Her på Vestlandet feirer alle bryllup på en helt annen måte. Middag med begrenset med taler! Så kommer de som er invitert på kaffi! Ofte har disse vært samlet et sted etter kirken. De som kommer langveisfra blir selvsagt invitert til middagen. Brudeparet står klar og tar imot kaffigjestene (det er aldri snakk om at middagen varer lengre og kaffigjester må vente). Så er det bryllupsfest med innleid band, brudevals og mye dansing. Diverse ritualer og gøy fra vennegjengen. Ofte sanger eller et par taler som er mer av det moro slaget (de seriøse tas under middag)! Så er det kaker. Flere bord med kaker, dessert, frukt og ofte spekemat! Her på Vestlandet er det vel vanlig med mellom 20-50 ulike kaker/desserter! Så er det fest og moro! Nattmat utpå natta og fest til neste morgen for de som vil! Middagen er bare en liten, formell del av bryllupet. Det man sitter og hører på taler fra gamle onkel og en tante man aldri har hørt om. Det er festen etterpå som ER bryllupet her på Vestlandet! Anonymous poster hash: 88ad6...6d0
Anonym bruker Skrevet 10. april 2016 #31 Skrevet 10. april 2016 Dette er mer vanlig på Vestlandet enn andre steder i landet (har jeg hørt). Her er det vanlig at nær familie med forlovere har middag, og alle venner/naboer/kollegaer til kaffe/selve festen. Da pleier ofte folk å ha forspiel et annet sted før de kommer. Det er ikke A eller B lag. Noen deler og opp bryllupet i 2 dager. Første dag selve bryllupet med formell middag med sine aller nærmeste, og dag 2 kun med venner/kollegaer og naboer. Begge dagene med servering av mat, men andre dagen en mer uformell setting som koltbord ect. Anonymous poster hash: 35597...a4d
Violeta Skrevet 10. april 2016 #32 Skrevet 10. april 2016 Her vi bor er det helt vanlig å invitere til kaffe (Trøndelag) Har aldri hørt om et bryllup uten kaffegjester faktisk. I invitasjonen skriver dere bare at xxxx inviteres til middag/kaffe kl XX.
Violeta Skrevet 10. april 2016 #33 Skrevet 10. april 2016 Jeg tror folk må tenke at det er ulike skikker rundt om i landet. Jeg har vært i bryllup på Østlandet der kakebordet bestod av en stor bryllupskake. Kun bryllupsvals med musikk fra en maskin og ingen annen dans osv. Stort, koselig bryllup der middag og taler er hoveddelen. Her på Vestlandet feirer alle bryllup på en helt annen måte. Middag med begrenset med taler! Så kommer de som er invitert på kaffi! Ofte har disse vært samlet et sted etter kirken. De som kommer langveisfra blir selvsagt invitert til middagen. Brudeparet står klar og tar imot kaffigjestene (det er aldri snakk om at middagen varer lengre og kaffigjester må vente). Så er det bryllupsfest med innleid band, brudevals og mye dansing. Diverse ritualer og gøy fra vennegjengen. Ofte sanger eller et par taler som er mer av det moro slaget (de seriøse tas under middag)! Så er det kaker. Flere bord med kaker, dessert, frukt og ofte spekemat! Her på Vestlandet er det vel vanlig med mellom 20-50 ulike kaker/desserter! Så er det fest og moro! Nattmat utpå natta og fest til neste morgen for de som vil! Middagen er bare en liten, formell del av bryllupet. Det man sitter og hører på taler fra gamle onkel og en tante man aldri har hørt om. Det er festen etterpå som ER bryllupet her på Vestlandet! Anonymous poster hash: 88ad6...6d0 Sånn er det her også Det er jo "kaffen" som ER bryllupet
Yellow Brick Road Skrevet 10. april 2016 #34 Skrevet 10. april 2016 Nå har jeg lest HI's innlegg om igjen og om igjen. Men jeg kan ikke finne at hun noen plasser spør om vår mening om å inviterer folk bare til kaffen. Er det jo jeg ikke ser her? Hun spør hvordan man inviterer, så vidt jeg kan se. Hva med å svare på det hun spør om, så kan man jo heller lage en egen tråd til å spy ut eder og galle om A-lag og B-lag i bryllupsinvitasjoner?!
Anonym bruker Skrevet 10. april 2016 #35 Skrevet 10. april 2016 Tja, er jeg invitert i bryllup skal jeg i bryllup og ikke en vill fest med hælene er i taket. Slike fester er det massevis av og da har jeg som regel klær på meg som er egnet til anledningen og ikke finstasen. Syns også der er ganske frekt å insinuere at et formelt bryllup er gørrkjedelig, det er hva man gjør ut av det. Vi hadde en deilig 4-retters middag, levende musikk og ja, bare én kake. Men vi hadde nattbuffet også, så det var slett ikke behov for massevis av kaker. Dere som skriver om "kaffi" er fra Vestlandet/Trøndelag og jeg har mistanke at slike type bryllup er resten fra gamle bondetider der man hadde faktisk så stor familie at foreldrene ikke hadde råd (ja, den gangen var det ikke paret som betalte) til alle, og så kom halve bygda etterpå. Det fantes ikke venner fra langtveisfra den gangen, bygda var alt de kjente. Men tidene forandrer seg. Anonymous poster hash: e081b...5c1
Anonym bruker Skrevet 10. april 2016 #36 Skrevet 10. april 2016 Syns det er helt på trynet å dele opp sånn. Kutt på gjestelista hvis ikke alle kan komme til hele bryllupet ! Hele eller ikke bedt! Vært på B laget før i en gruppe av 5 personer. Det var helt jævlig!!!! Anonymous poster hash: f22fc...a36 Jeg var 1 av 3! Anonymous poster hash: ca408...e02
aanonym Skrevet 10. april 2016 #37 Skrevet 10. april 2016 Jeg tror folk må tenke at det er ulike skikker rundt om i landet. Jeg har vært i bryllup på Østlandet der kakebordet bestod av en stor bryllupskake. Kun bryllupsvals med musikk fra en maskin og ingen annen dans osv. Stort, koselig bryllup der middag og taler er hoveddelen. Her på Vestlandet feirer alle bryllup på en helt annen måte. Middag med begrenset med taler! Så kommer de som er invitert på kaffi! Ofte har disse vært samlet et sted etter kirken. De som kommer langveisfra blir selvsagt invitert til middagen. Brudeparet står klar og tar imot kaffigjestene (det er aldri snakk om at middagen varer lengre og kaffigjester må vente). Så er det bryllupsfest med innleid band, brudevals og mye dansing. Diverse ritualer og gøy fra vennegjengen. Ofte sanger eller et par taler som er mer av det moro slaget (de seriøse tas under middag)! Så er det kaker. Flere bord med kaker, dessert, frukt og ofte spekemat! Her på Vestlandet er det vel vanlig med mellom 20-50 ulike kaker/desserter! Så er det fest og moro! Nattmat utpå natta og fest til neste morgen for de som vil! Middagen er bare en liten, formell del av bryllupet. Det man sitter og hører på taler fra gamle onkel og en tante man aldri har hørt om. Det er festen etterpå som ER bryllupet her på Vestlandet! Anonymous poster hash: 88ad6...6d0 Samme her (Nord-Norge).
3 i april Skrevet 10. april 2016 #38 Skrevet 10. april 2016 Hadde invitert familien (nærmeste også steve steforeldre og stesøsken) å så hatt søskenbarn og venner på kaffe og kake 😊
Kathrine. Skrevet 10. april 2016 #39 Skrevet 10. april 2016 Tja, er jeg invitert i bryllup skal jeg i bryllup og ikke en vill fest med hælene er i taket. Slike fester er det massevis av og da har jeg som regel klær på meg som er egnet til anledningen og ikke finstasen. Syns også der er ganske frekt å insinuere at et formelt bryllup er gørrkjedelig, det er hva man gjør ut av det. Vi hadde en deilig 4-retters middag, levende musikk og ja, bare én kake. Men vi hadde nattbuffet også, så det var slett ikke behov for massevis av kaker. Dere som skriver om "kaffi" er fra Vestlandet/Trøndelag og jeg har mistanke at slike type bryllup er resten fra gamle bondetider der man hadde faktisk så stor familie at foreldrene ikke hadde råd (ja, den gangen var det ikke paret som betalte) til alle, og så kom halve bygda etterpå. Det fantes ikke venner fra langtveisfra den gangen, bygda var alt de kjente. Men tidene forandrer seg. Anonymous poster hash: e081b...5c1 Først skriver du at du synes det er frekt å insuinere at et slik bryllup du hadde er gørrkjedelig, for så å rakke ned på andre sin måte å gjøre det på. Hahahahahahaha. Fine.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2016 #40 Skrevet 10. april 2016 Tja, er jeg invitert i bryllup skal jeg i bryllup og ikke en vill fest med hælene er i taket. Slike fester er det massevis av og da har jeg som regel klær på meg som er egnet til anledningen og ikke finstasen. Syns også der er ganske frekt å insinuere at et formelt bryllup er gørrkjedelig, det er hva man gjør ut av det. Vi hadde en deilig 4-retters middag, levende musikk og ja, bare én kake. Men vi hadde nattbuffet også, så det var slett ikke behov for massevis av kaker. Dere som skriver om "kaffi" er fra Vestlandet/Trøndelag og jeg har mistanke at slike type bryllup er resten fra gamle bondetider der man hadde faktisk så stor familie at foreldrene ikke hadde råd (ja, den gangen var det ikke paret som betalte) til alle, og så kom halve bygda etterpå. Det fantes ikke venner fra langtveisfra den gangen, bygda var alt de kjente. Men tidene forandrer seg. Anonymous poster hash: e081b...5c1 Fantes ikke kjente utenom bygda? Hvor har du levd livet ditt? Før kom det slekt og venner langveisfra, de overnattet og feiret i dagesvis. Bryllup har alltid vært feiret stort i bygdenorge. Anonymous poster hash: 51fce...26d
Anonym bruker Skrevet 10. april 2016 #41 Skrevet 10. april 2016 Tja, er jeg invitert i bryllup skal jeg i bryllup og ikke en vill fest med hælene er i taket. Slike fester er det massevis av og da har jeg som regel klær på meg som er egnet til anledningen og ikke finstasen. Syns også der er ganske frekt å insinuere at et formelt bryllup er gørrkjedelig, det er hva man gjør ut av det. Vi hadde en deilig 4-retters middag, levende musikk og ja, bare én kake. Men vi hadde nattbuffet også, så det var slett ikke behov for massevis av kaker. Dere som skriver om "kaffi" er fra Vestlandet/Trøndelag og jeg har mistanke at slike type bryllup er resten fra gamle bondetider der man hadde faktisk så stor familie at foreldrene ikke hadde råd (ja, den gangen var det ikke paret som betalte) til alle, og så kom halve bygda etterpå. Det fantes ikke venner fra langtveisfra den gangen, bygda var alt de kjente. Men tidene forandrer seg. Anonymous poster hash: e081b...5c1 Som sagt det er forskjell på hvordan man er vant med bryllup. Ditt bryllup ville alle jeg kjenner synes var dødskjedelig, fordi vi har andre forventninger til bryllup. Vi er vant med middag OG fest! Vi lette lenge etter kakebordet når det kun kom en kake! Vi er nemlig vant medvanvittig store kakebord. I tillegg kommer mange som ikke er invitert i bryllup på kakerester i dagene etter! Anonymous poster hash: 88ad6...6d0
Magandang anak ko Skrevet 10. april 2016 #42 Skrevet 10. april 2016 Syns det er helt på trynet å dele opp sånn. Kutt på gjestelista hvis ikke alle kan komme til hele bryllupet ! Hele eller ikke bedt! Vært på B laget før i en gruppe av 5 personer. Det var helt jævlig!!!! Anonymous poster hash: f22fc...a36 På hvilken måte var det helt jævlig?
Von Hertelhofen Skrevet 10. april 2016 #43 Skrevet 10. april 2016 Ærlig talt, det er bare tull, det er helt vanlig å bli invitert til "kaffe", det er jo det som er selve festen. Selv om det er vanlig, betyr ikke det at det er greit.
Anonym bruker Skrevet 10. april 2016 #44 Skrevet 10. april 2016 Ditt bryllup ville alle jeg kjenner synes var dødskjedelig, fordi vi har andre forventninger til bryllup. Vi er vant med middag OG fest! Anonymous poster hash: 88ad6...6d0 Vi hadde jo fest også! Til kl 4 om natten, det holder vel det? Fri bar forresten, men det ble ikke rølpefest fordi. Anonymous poster hash: e081b...5c1
Anonym bruker Skrevet 10. april 2016 #45 Skrevet 10. april 2016 Vi ønsker i utgangspunktet at alle skal komme, men det går på økonomien. Vi har 50-70.000kr å rutte med. Hvis 50.000kr går til mat og drikke. Holder det da med20.000kr til resten?? Hi Anonymous poster hash: 75ce1...cbb
Anonym bruker Skrevet 10. april 2016 #46 Skrevet 10. april 2016 Vi ønsker i utgangspunktet at alle skal komme, men det går på økonomien. Vi har 50-70.000kr å rutte med. Hvis 50.000kr går til mat og drikke. Holder det da med20.000kr til resten?? Hi Anonymous poster hash: 75ce1...cbb Herregud... 20.000,- holder jo bare til kjolen! Anonymous poster hash: d7cf7...c10
Fandens Oldemor Skrevet 10. april 2016 #47 Skrevet 10. april 2016 Jeg er så utrolig lei av at folk skal blande seg inn i hvordan andre velger å gifte seg. MÅ absolutt ALLE gjøre det akkurat nøyaktig sånn eller sånn? Er ikke nettopp et bryllup en anledning man burde få styre litt selv? Noen vil reise bort, noen vil invitere bare venner, noen vil ha 3-retters hotellmiddag, noen vil ha kaffegjester. Er det så himla nøye for dere at alle har helt like bryllup?! Gah, nå ble jeg skikkelig irritert, kjenner jeg. La nå folk gifte seg på den måten de selv har lyst til, og som passer dem best! HI: Bare skriv det slik som flere har tipset om her, det er helt greit og helt legitimt.
aanonym Skrevet 11. april 2016 #48 Skrevet 11. april 2016 Selv om det er vanlig, betyr ikke det at det er greit. Nei, men i dette tilfellet ER de faktisk helt greit. Uansett hva du måtte mene om den saken. Som du kanskje har skjønt ut fra svarene i denne tråden så er det vanlig/greit/akseptert overalt. Med unntak av innbyggerne i DIB-land, selvsagt:)
Von Hertelhofen Skrevet 11. april 2016 #49 Skrevet 11. april 2016 Nei, men i dette tilfellet ER de faktisk helt greit. Uansett hva du måtte mene om den saken. Som du kanskje har skjønt ut fra svarene i denne tråden så er det vanlig/greit/akseptert overalt. Med unntak av innbyggerne i DIB-land, selvsagt:) Ikke bare er det ugreit, det er også direkte flaut. Men det er min mening, andre får ha sin selvsagt. Hi får sikkert et flott bryllup uansett.
3 i april Skrevet 12. april 2016 #50 Skrevet 12. april 2016 Herregud... 20.000,- holder jo bare til kjolen! Anonymous poster hash: d7cf7...c10 Kjolen kan du kjøpe brukt på finn til under 2000 kr. Det gjorde jeg. Betalte 1700 kr for fjorårets modell 😊. Mannen leide snoking for 1500 kr.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå