Gå til innhold

Hvordan skille bryllupsinvitasjon....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi ønsker be noen til hele bryllupet og noen til kake, kaffi og fest etterpå. Noen som har gjort det og kan fortelle meg hva dere skrev på de forskjellige invitasjonene? ☺️

Anonymous poster hash: 75ce1...cbb

Fortsetter under...

Skrevet

Du skriver bare hva de er invitert til?  Kan da ikke verre enn det?

Du / dere er invitert til bryllupsfest / middag på xx kl. yy.  Vielse i zz-kirke kl. vv

Du / dere er invitert til kaffe på xx, kl. ww.

Skrevet

Vi hadde to sett med innbydelser. Et sett der det sto at invitert i bryllup, med vielse kl...., middag kl..... med påfølgende kaffe og fest. Og et sett med klokkeslett til vielsen også klokkeslett for kaffe og fest.

Også passet vi på at alt med middagen var ferdig i god til før kaffe slik at vi sto og tok o mot hver enkelt kaffe gjest.

Ikke inviter 6-7 stykk bare til kaffen, da kan de får komme på middag også. Vi var kun foreldre, søsken og forlovere til middag. For så å ha en masse folk på kaffe og kaker etterpå. Var helt perfekt.

Anonymous poster hash: 7a58f...b55

Skrevet

Vi hadde to sett med innbydelser. Et sett der det sto at invitert i bryllup, med vielse kl...., middag kl..... med påfølgende kaffe og fest. Og et sett med klokkeslett til vielsen også klokkeslett for kaffe og fest.

Også passet vi på at alt med middagen var ferdig i god til før kaffe slik at vi sto og tok o mot hver enkelt kaffe gjest.

Ikke inviter 6-7 stykk bare til kaffen, da kan de får komme på middag også. Vi var kun foreldre, søsken og forlovere til middag. For så å ha en masse folk på kaffe og kaker etterpå. Var helt perfekt.

Vi har stor familie begge to, uten mine søskenbarn (pga de er så mye yngre en meg) så er vi over 40 stk bare på min side med tanter, onkler, foreldre, besteforeldre, søsken og nærmeste venner med følge. Han har skilte foreldre som har nye partnere og har en del kontakt med ene stefamilien der, de anser seg som besteforeldre på lik linje som biologiske gjør.

Derfor tenker vi venner utenom forlovere og hans søskenbarn med følge kan komme til kake, kaffe og fest. Sikkert 20-25 stk.

Hi

Skrevet

Mitt forslag er å la være å dele opp gjestene i et A og B lag. Det tar seg ikke ut.

Skrevet

Mitt forslag er å la være å dele opp gjestene i et A og B lag. Det tar seg ikke ut.

Ærlig talt, det er bare tull, det er helt vanlig å bli invitert til "kaffe", det er jo det som er selve festen.

Annonse

Skrevet

Vi har stor familie begge to, uten mine søskenbarn (pga de er så mye yngre en meg) så er vi over 40 stk bare på min side med tanter, onkler, foreldre, besteforeldre, søsken og nærmeste venner med følge. Han har skilte foreldre som har nye partnere og har en del kontakt med ene stefamilien der, de anser seg som besteforeldre på lik linje som biologiske gjør.

Derfor tenker vi venner utenom forlovere og hans søskenbarn med følge kan komme til kake, kaffe og fest. Sikkert 20-25 stk.

Hi

Syns det høres flott ut.

Vi er veldig glade for at vi delte opp i to lag. Var en kjempekoselig og rolig middag med fantastisk påfølgende fest.

Du kommer nok til å få en masse pes her inne for ikke invitere alle på middagen, blandt annet om å dele inn i A og B lag. For oss så var det to A lag. B laget var ikke invitert.

Skrevet

Jeg var ikke inne på tanken om å be noen bare til kaffen da vi gifta oss. Enten var folk såpass viktige for oss at vi ville ha de der hele tida, eller så kunne vi like gjerne la være å be dem. Jeg ville heller ha servert en billigere middag til alle enn å rangere gjestene slik.

Anonymous poster hash: 4ed70...ebf

Skrevet

Jeg var ikke inne på tanken om å be noen bare til kaffen da vi gifta oss. Enten var folk såpass viktige for oss at vi ville ha de der hele tida, eller så kunne vi like gjerne la være å be dem. Jeg ville heller ha servert en billigere middag til alle enn å rangere gjestene slik.

Anonymous poster hash: 4ed70...ebf

Det er faktisk helt vanlig å gjør det på den måten. Selv om det ikke er det alle steder. Her er det så vanlig at jeg har enda ikke vært i et bryllup der de ikke har gjort det. Har vært både gjest og kjøkkenhjelp i en del bryllup.

Byllupet vi skal i til sommeren er det til og med kurvfest. Alle gjestene tar med en rett hver og paret får til og med gave. Noe som er helt vanlig der søskenbarnet mitt er i fra. Skikkene er forskjellige.

Skrevet

Syns det er helt på trynet å dele opp sånn.

Kutt på gjestelista hvis ikke alle kan komme til hele bryllupet !

Hele eller ikke bedt!

Vært på B laget før i en gruppe av 5 personer. Det var helt jævlig!!!!

Anonymous poster hash: f22fc...a36

Skrevet

Det er helt vanlig å invitere venner og søskenbarn o.l. til kaffe, kaker og fest. Det er slett ikke å dele opp i A- og B-lag. Synes det høres ut som dere har en grei plan.

Anonymous poster hash: 5e419...423

Skrevet

Synes det er helt ok å gjøre det slik dere har tenkt!

Anonymous poster hash: 3677c...e8b

Skrevet

Syns det er helt på trynet å dele opp sånn.

Kutt på gjestelista hvis ikke alle kan komme til hele bryllupet !

Hele eller ikke bedt!

Vært på B laget før i en gruppe av 5 personer. Det var helt jævlig!!!!

Anonymous poster hash: f22fc...a36

Der er jeg helt enig med deg. Kommer kaffe gjestene kun på så få personer så kan de godt komme i middagen også, noe annet er ufint.

Men slik vi gjorde det blir noe helt annet. Vi var 20 til middag også var kom det 60 til kaffe og fest. Altså totalt 80 gjester. Hos oss var det to A lag. De som passet til et B lag hadde ikke noe i vårt bryllup å gjøre og var ikke invitert. Vi ville dele dagen vår med alle vi var glade i. Derav, to A lag.

Annonse

Skrevet

Ærlig talt, det er bare tull, det er helt vanlig å bli invitert til "kaffe", det er jo det som er selve festen.

det er flere bakdeler med å være kaffegjest. Først, det er veldig ofte middagen drar ut slik at man blir sittende og vente på gangen mens man hører at folk prater, skåler og spiser god mat. Feirer du et sted der det ikke er mat å få i nærheten, så ender man opp med leie, sultne og tørste kaffegjester. Ikke alle synes "selve festen", dvs masse alkohol, er det beste med bryllupet. For noen er rolig middag med mingling det beste.

Skrevet

Det er faktisk helt vanlig å gjør det på den måten. Selv om det ikke er det alle steder. Her er det så vanlig at jeg har enda ikke vært i et bryllup der de ikke har gjort det. Har vært både gjest og kjøkkenhjelp i en del bryllup.

Byllupet vi skal i til sommeren er det til og med kurvfest. Alle gjestene tar med en rett hver og paret får til og med gave. Noe som er helt vanlig der søskenbarnet mitt er i fra. Skikkene er forskjellige.

Så paret gidder verken å betale for maten eller varte opp gjestene? Får festen påspandert OG bryllupsgave i tillegg? Classy... Hadde ikke gått i et bryllup der jeg måtte kjøpe gave, ordne finklær, reise og enda betale min egen mat og drikke selv.

Skrevet

"Dere er våre litt dårlige B-venner, så dere får bare komme til kaffe og kaker. De vi verdsetter litt mer får middag". Dummeste jeg vet er å dele opp vennene sine på den måten. Har dere ikke råd til å likestille gjestene, så får dere ha et mindre bryllup eller be alle til alt!

Anonymous poster hash: d7cf7...c10

Skrevet

Jeg inviterer ikke gjester til fest uten å gi dem mat.

Skrevet

Som en skriver over her, så er det ulike skikker rundt om i landet. Og selv noen av DERE ikke liker det så er det en både vanlig og akseptert måte å gjennomføre et bryllup på, at en mindre gruppe kommer til middag og resten til kaffe. Skjønner ikke hvorfor dere gidder å diskutere det engang, dere har ikke noe med det å gjøre. Blir dere noengang invitert som kaffegjest i et slikt bryllup så er det vel bare å takke nei?

Skrevet

Som en skriver over her, så er det ulike skikker rundt om i landet. Og selv noen av DERE ikke liker det så er det en både vanlig og akseptert måte å gjennomføre et bryllup på, at en mindre gruppe kommer til middag og resten til kaffe. Skjønner ikke hvorfor dere gidder å diskutere det engang, dere har ikke noe med det å gjøre. Blir dere noengang invitert som kaffegjest i et slikt bryllup så er det vel bare å takke nei?

Har aldri blitt invitert som "kaffe-gjest" (dårlig B-venn), men du kan banne på at jeg hadde takket nei i så fall. Og det vennskapet hadde nok dessverre vært over.

Anonymous poster hash: d7cf7...c10

Skrevet

Jeg inviterer ikke gjester til fest uten å gi dem mat.

Men så fint for deg da. Da kan du fortsette med, og drite i å være ufin med folk som er vant til andre, HELT AKSEPTERTE, tradisjoner enn det du er. 🙄

Anonymous poster hash: 6577a...37c

Skrevet

Det kleineste bryllupet jeg har vært i var delt.. Tror vi må ha vært 120 gjester til middag, og så kom det en stakkars b-gjeng på ca 30 stk til forsinket kaffe. Jeg skjønner det om du bare har foreldre og forlovere til middag og alle de andre til fest, men ellers synes jeg det bare er smålig. Alle eller ingen, tenker jeg egentlig.

Skrevet

Skikker og tradisjoner er forskjellige fra sted til sted. Noen har alle til middag. Noen stikker i matpausen innom kontoret og signerer papirene. Noen har en stor overdådig dag som de forsatt betaler for i 10 år etter de er skilt. Noen deler opp bryllupet i to lag. Noen har kurvfest. Noen inviterer til dåp og ender dåpssermonien med et bryllup. Noen stikker til utlandet. Noen gifter seg for så å fortelle alle det senere. Noen har festen en evighet etter bryllupet. Osv osv osv. Ingenting av dette er feil og om enkelte syns det er så forbanna jævlig å ikke få middag i et bryllup. Ja så drit i å dra da. Om dere mener det er nok til å bryte et vennskap eller kutte familie. Ja, så sier det mer om dere enn de som gifter seg og faktisk inviterer dere til å dele den store dagen med dem. Dere er så viktig at de skrev dere på gjestelisten, ordnet og sendte ut invitasjon til dere. De ønsket at dere skulle være der sammen med dem, men neida. "Buhu, får jeg ikke middag så er du ikke en god nok venn for meg og nå er ikke vi venner lengre".

Skikkene er forskjelle og B laget blir ikke invitert. De får stå på utsiden og se inn.

Er fakstisk kun her inne jeg har hørt at det er en uskreven regel at i et bryllup skal alle inviteres til middag. I det virkelige liv har jeg ikke hørt om at det var dette som var normen.

Skrevet

Så paret gidder verken å betale for maten eller varte opp gjestene? Får festen påspandert OG bryllupsgave i tillegg? Classy... Hadde ikke gått i et bryllup der jeg måtte kjøpe gave, ordne finklær, reise og enda betale min egen mat og drikke selv.

Nei nei, så får du i et slikt tilfelle takke nei da. Ingen som tvinger deg til å komme et slik bryllup. Forteller bare om de forskjellige skikkene. Dette er helt vanlig der hun er i fra.

Skrevet

Det VAR skikk en gang å be noen til middag og andre til kaffe. Så skjønte de fleste at dette var en jævlig dårlig skikk, og slutta med det.

Er åpenbart igjen noen etterslengere, slik er det med alt.

Anonymous poster hash: 869ad...23a

Skrevet

Det VAR skikk en gang å be noen til middag og andre til kaffe. Så skjønte de fleste at dette var en jævlig dårlig skikk, og slutta med det.

Er åpenbart igjen noen etterslengere, slik er det med alt.

Anonymous poster hash: 869ad...23a

Det VAR skikk en gang at hele "bygda" stillte opp og arrangerte bryllup og brudeparet var gjester i sitt eget brullup.

Det ER vanlig å dele opp, men flere og flere tar opp store lån for å ha det største bryllupet i venne gjengen. Om det er den nye normen, så er det mange som ikke kommer til kunne gifte seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...