Gå til innhold

Mulig prolaps i nakken...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har over litt tid hatt vondt i nakken. Det tok seg opp før påske og jeg fikk tips om naprapat. Han mener at det muligens er en prolaps jeg har i nakken... 2. Time hos naprapat om jeg følte meg mye bedre, selv om nakken ikke var 100%. Denne uken har nakkesmerter igjen tatt seg opp, og det er utrolig slitsomt. Jeg har ny time til naprapat neste uke....

Men altså, det jeg egentlig lurer på er;

Bør jeg oppsøke fastlegen? Hva kan hun Evt gjøre? For de gjør vel sjelden noe med slike smerter eller? Og om jeg så skulle bli sendt til MR og få en klar diagnose, så vil jo ikke det endre på det faktum at det gjør vondt...

Ikke vant til å ha det slik, så er litt usikker på hvordan jeg skal håndtere det hele. Prøver å gjøre mest som vanlig ifht bevegelse ol.

Anonymous poster hash: ec6be...77d

Fortsetter under...

Skrevet

På hvilket grunnlag mener naprapaten at du muligens har prolaps i nakken? 
Dersom du har utstrålende smerter til en eller begge armer, prikking i fingre, nedsatt følelse i huden på deler av armen eller hånd, nedsatt kraft osv. er det ting som tyder på prolaps. Fastlegen din vil kunne henvise deg til røntgen undersøkelse, og bør også eventuelt gjøre en enkel nevrologisk undersøkelse for å sjekke de tingene jeg nevnte over. 

Dersom du opplever at du ikke klarer å koordinere hånden så godt som tidligere f.eks er det ting du bør reagere på og iallefall om det blir værre. Ved prolaps i nakken, kan man også faktisk få noe balanseproblemer, vansker med å gå på tå og hæl, linjegange. 

Anbefaler at du uansett tar kontakt med fastlege for vurdering og røntgen.

Hilsen fysioterapeut som har jobbet med nakkeprolaps pasienter ved nevrokirurgisk avdeling på sykehus :) 

Anonymous poster hash: 0306f...aa5
Skrevet

Hvis naprapaten din har noe som helst grunnlag til å mene du har prolaps i nakken burde vedkommende visst bedre enn å behandle deg.

Anonymous poster hash: 767d1...0b1

Skrevet

Jeg er sikkert veldig dum, men hvorfor skal ikke en naprapat vite hvordan han skal håndtere en prolaps? Kjenner flere andre som bruker han, bl annet ei som har prolaps....

Takk for tips over. Jeg har noen av symptomene du nevner (og mer når jeg kjenner etter ;)). Han mistenker det da jeg verker/er nummen ut i skulder og litt i arm. Jeg klarer å vri på hodet, men ikke å vippe det til ene siden. Noe jeg skjønte kunne skyldes trange forhold.

Naprapaten satt forøvrig ingen diagnose. Han var i grunn veldig tilbakeholden med å skulle "skremme" meg med det at det kunne være en prolaps.

Skrevet

Enkelt og greit skal den ikke røres fordi den er som et åpent sår som kan skades ytterligere. Det er derfor han burde sendt deg til lege.

Anonymous poster hash: 767d1...0b1

Skrevet

Helt greit for en naprapat å behandle en prolaps så lenge han vet hva han gjør.

Prolapser har vi stadig vekk i nakke og rygg. Det kan ta inntil ett år før det går over og det er noe herk om det er smertefullt.

Hvis du vil forsikre deg om hva det er, så går du til fastlegen for å få henvisning til aktuell røntgenundersøkelse (MR f.eks.)

Anonymous poster hash: d7705...686

Annonse

Skrevet

For meg spiller det i utgangspunktet ingen rolle hva det heter. Utfordringen er hva det gjør med meg...:/ Jeg er derfor usikker på om lege er nødvendig, da det vel ikke er noen spesifikk behandling?

Jeg jobber forøvrig mye foran PC, noe som nok ikke er ideelt ifht de naturlige bevegelsene man bør ha.

Skrevet

Jeg har hatt prolaps i nakken flere ganger. Mine blir bedre om jeg får behandling av kiropraktor/naprapat. Dvs. de behandler da selvfølgelig ikke i nivå med prolapsen, men de behandler under. I rygg behandler de under og over, men ikke på selve prolapsen. Det gjør at belastningen på selve prolapsstedet blir mindre og det hjelper dermed på smertene.

Det tar en del uker før prolapset trekker seg tilbake, men som regel ordner det seg selv. Vær obs på forverringer som fysioterapeuten over nevnte.

Anonymous poster hash: 213f8...45b
Skrevet

Kan jeg spørre hva du gjør som hjelper? Min er ganske pyton, og jeg har mest lyst til å ligge flatt selv om jeg vet at jeg må røre meg.

Noen tips? Prøver rødvinen i dette øyeblikk, og det betyr at jeg er litt desperat 😅

Skrevet

Kan jeg spørre hva du gjør som hjelper? Min er ganske pyton, og jeg har mest lyst til å ligge flatt selv om jeg vet at jeg må røre meg.

Noen tips? Prøver rødvinen i dette øyeblikk, og det betyr at jeg er litt desperat

Trenger ikke være det dummeste med rødvin - det virker lett muskelavslappende ;)

Det verste for meg når jeg får prolaps er det muskulære som bare knyter seg ekstrem. De smertene muskelspenningene gir er for meg verre enn nervesmertene (men jeg er også vant med nervesmerter, så det er nok mange som vil si det ikke er mulig). Så for meg hjelper varme på nakken.

Kiropraktorer i flertall har fortalt meg at det må jeg IKKE gjøre, at is er bedre. Jeg har jobbet sammen med kiropraktorer i mange år og de har sett at når jeg legger meg på is så blir jeg mye verre - og når jeg legger meg på varme så blir jeg mye bedre. Så de ler bare av meg og sier at jeg ikke er normal, at det går mot det meste av teori å bruke varme på. Men med tanke på at mitt hovedproblem blir det muskulære så er det likevel logikk i det. Når det muskulære spenner seg mer får jeg også mindre bevegelse, og det gir også mer press på prolapsen.

Gå tur og slenge avspent med armene hjelper. Gå gjerne på lett ulent underlag, det er bedre enn å gå på asfalt. Gå i hvert fall på mykt underlag.

De ømmeste muskulære punktene i nakken kan respondere godt om du trykker på dem (da stråler det ofte smerte opp i hodet - da er du på et godt punkt ;) ). Da er kunsten å puste rolig og avslappet. Jeg trykker på punktene og tenker at for hver gang jeg slipper pusten ut så slipper alle spenninger under fingeren/fingrene min. Trykker på ett og samme punkt til jeg kjenner at smerten der avtar eller forsvinner, så tar jeg neste punkt.

Jeg kan også ha hjelp av å ta magnesiumtilskudd, det virker lett muskelavslappende også.

Ellers kan det hjelpe å trykke på et akupunkturpunkt for nakken som ligger i hånden. Om du knytter neven lett og ser på lillefingersiden av hånden, så ser du at du på siden får en "rynke" på siden, rett under lillefingeren. Midt på siden, akkurat der "rynken" er kan du presse ganske hardt inn - press med neglen på en av fingrene på motsatt hånd. Sjekk på bildet her:

http://albanacupuncture.com/back-pain-acupressure/

Det står her at det fungerer for rygg, men det er også et punkt som kan fungere på nakke.

Sitt med rett rygg på en stol (sitt ytterst på stolen), press på punktet og beveg hodet forsiktig, nikke, se deg over ene skulderen og andre, bikk hodet sideveis der det går. Ikke press så langt at det blir smerter, dette skal bare gjøres helt rolig og avslappet - mens du presser hardt på det punktet.

Og det går greit, så kan det også hjelpe godt å tøye brystmuskelen (er den stram blir det større press på muskulaturen bak og i nakken). Sjekk denne linken:

https://www.vektklubb.no/artikkel/toeyeprogram-i-7263240

Scroll nedover til "Bryst". Og gjør som på bildet. Ha bøy i albuen og la hånd og albue støtte mot en kant (dørkarm, hjørnet på en vegg, et tre ute e.l.), roter ryggen bort fra armen slik at du føler at det strekker i brystet. Ikke gjør det med strak arm!

Helt til slutt - det er ikke sikkert at du har prolaps heller. Av og til kan det "bare" være låsninger i nakken og muskulære problemer som trykker på nerver og gjør slik at det kan synes som om det er prolaps uten at det egentlig er det.

Prøv deg frem på hva som fungerer for deg. Unngå å være statisk stille i en stilling for lenge. Når du sitter, pass på at du sitter ytterst på stolen slik at du ikke "henger" og blir krum i ryggen.

Og når det verste er over - tenk å forebygge lignende problemer. Riktig trening er alfa og omega, likeså riktig tøyning, spesielt brystmuskelen, men også muskler andre steder i kroppen, f.eks. hoftebøyeren om du sitter mye, og latissimus. Googler du tøyning + muskel så finner du eksempler. Få gjerne hjelp av en fysioterapeut til å sette opp et godt treningsprogram for deg. Stabilitetstrening mage/rygg/nakke er kjempeviktig.

Tja... det jeg kom på i farta. Vær obs om du ev. får en forverring (nedsatt kraft, ikke følelse i hud), da oppsøker du lege. Men om det ikke blir verre, ha tålmodighet, ikke vær redd for smerten, ikke press på og gjør ting som forverrer smerten, hold deg mest mulig innenfor smertegrensen.

God bedring :)

Anonymous poster hash: 213f8...45b

Skrevet

Tusen takk for langt og utfyllende svar!:) Jeg skal ta med meg tipsene dine og ta de i bruk. For meg fremstår de som ufarlige og harmløse, så de gjør uansett ikke noe verre.

Jeg trener en del faktisk, både styrke, kondisjon, yoga og slynge. Hvor ofte avhenger av tidsskjema ellers. Turgåing bør jeg bli flinkere til ;)

Skrevet

Hvis du får strålende smerter ned i armen så burde du gå til fastlegen og få henvisning til MR. Hvis det er prolaps så bør du bli henvist til nevrokirurg for vurdering.

Jeg fikk påvist prolaps i nakken og kom inn til nevrokirurg ved sykehuset veldig fort. Ble så satt opp til venteliste for operasjon med en gang, 10 mnd ventetid. Trodde jo aldri at det ville bli aktuelt med operasjon, men det ble dessverre det for min del. Prolapsen var tørket inn på feil plass, så jeg ville aldri blitt bedre uten operasjon.

Så kom deg til legen :)

Anonymous poster hash: b9440...4f5
Skrevet

Får nok gjøre det ja. Har noe smerter i skulder, men mest en litt nummen følelse i armen. Så armen er ikke vond og funker bra.

Er i grunn vant til å være frisk og rask, så dette er noe nytt for meg (selv om jeg fortsatt vil beskrive meg selv som frisk og rask) :)

Annonse

Skrevet

Får nok gjøre det ja. Har noe smerter i skulder, men mest en litt nummen følelse i armen. Så armen er ikke vond og funker bra.

Er i grunn vant til å være frisk og rask, så dette er noe nytt for meg (selv om jeg fortsatt vil beskrive meg selv som frisk og rask) :)

Nummen følelse er heller ikke bra... Og for meg utviklet smertene seg over tid, og kunne variere en del gjennom de 10 månedene.

Anonymous poster hash: b9440...4f5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...