Anonym bruker Skrevet 6. april 2016 #1 Skrevet 6. april 2016 Hvordan fungerer dette? Trekker man mindre skatt per mnd? Eller er det noe som regnes sammen på slutten av året? Kan noen vise et eksempel? Anonymous poster hash: f685b...c73
Livmor Skrevet 6. april 2016 #2 Skrevet 6. april 2016 (endret) Særfradrag for enslig forsørger gis per måned i alle måneder man har krav på utvidet barnetrygd. Særfradraget utgjør i 2015 kr 4.067 per måned, og dersom man har hatt krav på særfradrag for hele året utgjør dette til sammen kr 48.804. Dette beløpet føres som et fradrag i inntekt (ikke direkte på skatten slik noen tror!). For å finne ut hvor mye mindre skatt du skal betale som følge av særfradraget, tar du fradraget og multipliserer med alminnelig skattesats (satsen for alle typer skattefradrag). I 2015 var alminnelig skattesats 27%. Man skal altså, med fullt særfradrag, betale 48.804 * 27% = 13.177 kr mindre i skatt i 2015 enn hvis man ikke oppfylte kravene til dette fradraget. Dersom man har hatt krav på utvidet barnetrygd i 8 av årets måneder, får man særfradrag tilsvarende 8 måneder: 4.067 * 8 = 32.536 kr i fradrag på inntekt. Dette gir 32.536 * 27% = 8.784 kr mindre i skatt. Det oppgis på selvangivelsen om særfradraget har kommet med. Dersom du ikke finner det, korrigerer du selv. Men merk! Har du ikke krav på utvidet barnetrygd, får du heller ikke særfradrag. Personlig ville jeg oppgitt særfradraget når skattekortet mitt ble regnet ut hvert år, men det er en smaksak. Jeg liker ikke å få mye igjen på skatten, jeg sparer mye heller pengene selv (eventuelt har mer bruk for pengene løpende gjennom året), men hvis man ønsker å få igjen et større beløp ved skatteoppgjøret eller ha en buffer for å sikre seg mot baksmell, kan man bestille skattekort uten denne opplysningen. Endret 6. april 2016 av Livmor
Anonym bruker Skrevet 6. april 2016 #3 Skrevet 6. april 2016 Så det vil si at jeg får 1000kr mer lønn (mindre skatt) per mnd dersom dette føres på skattekortet ? Tusen takk for svar 😊 Anonymous poster hash: f685b...c73
Livmor Skrevet 6. april 2016 #4 Skrevet 6. april 2016 Så det vil si at jeg får 1000kr mer lønn (mindre skatt) per mnd dersom dette føres på skattekortet ? Tusen takk for svar 😊 Anonymous poster hash: f685b...c73 Stemmer:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå