Gå til innhold

Benkeplate på kjøkken - laminat eller heltre?

Anbefalte innlegg

Vi er absolutt ikke av typen som pusser og steller og jeg er redd at en heltreplate fort vil bli stygg. Meeeen så er det jo ca 100 ganger finere enn laminat. (Og dobbelt så dyrt).

Noen som har erfaringer og tanker om dette?

Anonymous poster hash: 09610...279

Fortsetter under...

Jeg er veldig glad i heltre, men valgte allikevel laminat da vi pusset opp kjøkkenet. Det er ikke bare meg som lager mat på det kjøkkenet, og ungene søler en del når de kokkelerer, og tørker ikke alltid like godt opp etter seg. da er det deilig å ha ei benkeplate som tåler alt. 

Anonymous poster hash: 9ee74...3c3

Har hatt laminat før og det blir så stygt hvis noe varmt blir satt ned på det og det kan også fort bli oppripet. Ville nok satset på stein. Heltre trenger oljing og vedlikehold støtt og stadig. Kan også bli stygge merker etter vannglass og varme.

Det blir merker på en trebenk. Skal ikke så mye til, bare et gjenglemt vannglass med litt fukt under. En slitt trebenk kan være pen, men det er ikke så fint i perioden mellom ny og slitt, og det tar noen år. Oljing må til iblant, men det er ikke den helt store jobben. 

Anonymous poster hash: 29203...7ac

Annonse

Har hatt laminat før og det blir så stygt hvis noe varmt blir satt ned på det og det kan også fort bli oppripet. Ville nok satset på stein. Heltre trenger oljing og vedlikehold støtt og stadig. Kan også bli stygge merker etter vannglass og varme.

Jeg kan sette varme kjeler rett på laminaten, og det skjer ingenting. Det skal også mye til å få riper i den, så det er sikkert stor forskjell på kvaliteten på laminat.

Anonymous poster hash: 9ee74...3c3

Vi har heltre og den er så godt oljet at den tåler mye. Har fått noen få flekker og glassmerker, men de har blitt borte med tiden. Var veldig nøye i begynnelsen, men nå så stresser jeg ikke mye med det, for opplever at den tåler veldig mye.

Anonymous poster hash: a8f71...d4f

Valgte laminat fordi vi ikke hadde råd til stein. Kommer nok til å bytte til stein på et senere tidspunkt. Tre er uaktuelt, da jeg ikke er noe flink med vedlikeholdet og det blir mye vannsøl. Har prøvd det før, og de ble fort stygge.

Definitivt heltre. Vi har det, og så lenge men passer på at vann og flekker ikke blir liggende og ikke setter varme gryter ned på benken, så holder de seg faktisk ganske godt ;) Vår er oljet, og så lenge en passer på å olje godt med jevne mellomrom, så holder de unna mye. Laminat hadde jeg kun gått for om man ikke har budsjett til heltre (eller stein, corian eller kompositt)

Endret av MTF

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...