Gå til innhold

Unødvendig reaksjon av lærer?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter er stort sett konfliktsky, og skolen har sagt at hun er veldig pliktoppfyllende.

En dag her kom hun gråtende hjem fra skolen, fordi hun var redd for at kontaktlærer skulle ringe og kjefte. Da jeg spør hvorfor så sier hun at hun i en engelsktime hadde skrevet teksten med fargeblyant (hun går i 3. klasse og syntes det var en god idé). Hun rakk å skrive over en halv side før læreren hun har i engelsk oppdaget dette. Da fikk hun beskjed om å starte på nytt med gråblyant. Datteren min sa nei, det vil jeg ikke, det tar så lang tid. Læreren hadde da sagt at hun ikke fikk lov til å være så frekk, og hvis hun ikke hørte, kom hun til å snakke med kontaktlærer om dette. Jenta mi fikk næremest sjokk og ble livredd for kjeft.

Er det bare jeg som synes dette er en overreaksjon fra læreren? Jenta mi bruker som mange andre nok så lang tid på stavskrift, så hun kunne bedt henne fortsette med gråblyant i stedet for å starte på nytt. Også tenker jeg at du har lite pedagogiske hjelpemidler å ty til, hvis du truer med å sladre. Dama er 50 år, og bruker sladrekortet på en 8åring.

Jeg skjønner at historien har to sider, men jeg har ikke noen grunn til å tro at jenta mi overdriver. Den læreren har tråkket over grenser i forhold til meg flere ganger tidligere. Hun er veldig rigid og valser over for å få vilja si. 

Skal i samtale med kontaktlærer i dag, og vurderer samtidig å ta opp denne lærerens adferd. Det har vært flere småepisoder som gjør at datteren min er redd for denne læreren og som bidrar til at hun misliker engelsk. 

Anonymous poster hash: b057b...1ae
Skrevet

Enig med deg. Og jeg ville ha tatt det opp med kontaktlærer.

Skrevet

Lær datteren din at tilsnakk og rettledning ikke er farlig og at hun må gjøre som læreren sier selv om hun ikke bestandig forstår hvorfor. Ofte må man gjøre som læreren eller sjefen sier selv om man ikke er enig i avgjørelsen. Dagene hadde blitt håpløse om alle fillesaker skulle diskuteres og stemmes. Læreren bestemmer slike ting. Ferdig med det.

Anonymous poster hash: 1eadd...58a
Skrevet

Jeg synes det burde holde å be henne ta resten med gråblyant og ikke lage så mye drama ut av dette. På vår skole skjer det langt verre ting enn at barna skriver noen linjer med feil blyant. Ingenting å hisse seg opp for synes jeg.

Skrevet

Enig med deg. Hva var vitsen med å tvinge henne til å skrive alt på nytt?

Hva skjer om noe står skrevet i farger og resten i blått?

Sånne rigide lærere passer ikke til såpass unge elever.

Anonymous poster hash: 9676f...4da
Skrevet

Lær datteren din at tilsnakk og rettledning ikke er farlig og at hun må gjøre som læreren sier selv om hun ikke bestandig forstår hvorfor. Ofte må man gjøre som læreren eller sjefen sier selv om man ikke er enig i avgjørelsen. Dagene hadde blitt håpløse om alle fillesaker skulle diskuteres og stemmes. Læreren bestemmer slike ting. Ferdig med det.

Enig!

Om dette er den verste motgang jenta di har opplevd så kan det bli hardt framover i livet. Den lille episoden er ikke noe å ta videre. Stakkars kontaktlærer viss barn og foreldre skal ta opp slike bagateller.

Anonymous poster hash: 95b2e...1ce

Skrevet

1. Fargeblyanter, tusjer osv skal jo ikke brukes til noe annet enn tegning, noe barnet ditt sikkert vet om. På alle skoler jeg har vært på så har hvertfall reglene vært sånn.

2. Ut fra det du skriver så virker det mer som om læreren reagerer på at datteren din "svarer" enn at hun bruker fargeblyanten.

Anonymous poster hash: 7eab9...87b

Skrevet

HI her

Jo, det lærer hun faktisk, men hun lærer også at hun ikke må godta alt. Hun er høflig, og har aldri før ytt motstand mot en lærer, men i dette tilfellet følte hun at læreren var unødvendig kravstor. Jeg sa at det enkleste hadde vært å gjøre som hun fikk beskjed om, men at hun må få lov til å reagere på ting hun føler er urimelig. Det er der jeg mener at læreren bør ha flere pedagogiske kort å spille på. Motiver datteren min til å begynne på nytt, i stedet for å bli snurt fordi hun ikke hører etter på første tilsnakk. Elevene er da ikke en flokk med sauer, og læreren kan ikke forvente at alle til enhver tid kjøper alt hun sier. 

Skrevet

Enig!

Om dette er den verste motgang jenta di har opplevd så kan det bli hardt framover i livet. Den lille episoden er ikke noe å ta videre. Stakkars kontaktlærer viss barn og foreldre skal ta opp slike bagateller.

Anonymous poster hash: 95b2e...1ce

Hun har faktisk såpass respekt for kontaktlæreren at hun var redd for å få kjeft. Hun har alltid tidligere gjort det hun har fått beskjed om, fordi hun vil gjøre lærerne til lags. Hun har møtt mye motstand ellers, men har ikke vært den som har ytt motstand. det handler om trivsel. Jeg kan ikke akkurat lukke øynene å la henne mistrives i timene heller. Da står jo hensynet til læreren høyere enn hensynet til elevene. Som sagt har denne læreren en væremåte som gjør at hun er redd henne. Hadde ikke vært kjekt å gå på jobb når man frykter en sjef eller annen ansatt. Nå er ikke datteren min den eneste som er redd denne læreren heller. 

HI

Skrevet

Hun har faktisk såpass respekt for kontaktlæreren at hun var redd for å få kjeft. Hun har alltid tidligere gjort det hun har fått beskjed om, fordi hun vil gjøre lærerne til lags. Hun har møtt mye motstand ellers, men har ikke vært den som har ytt motstand. det handler om trivsel. Jeg kan ikke akkurat lukke øynene å la henne mistrives i timene heller. Da står jo hensynet til læreren høyere enn hensynet til elevene. Som sagt har denne læreren en væremåte som gjør at hun er redd henne. Hadde ikke vært kjekt å gå på jobb når man frykter en sjef eller annen ansatt. Nå er ikke datteren min den eneste som er redd denne læreren heller. 

HI

Hvis jenta er redd læreren kan du ta opp det, men dette eksempelet var ingenting å bry seg med. Verken elever eller lærere reagerer 100% perfekt bestandig. Ikke du eller jeg heller. Mennesker er ikke perfekte. Det må vi alle lære oss å leve med.

Skrevet

1. Fargeblyanter, tusjer osv skal jo ikke brukes til noe annet enn tegning, noe barnet ditt sikkert vet om. På alle skoler jeg har vært på så har hvertfall reglene vært sånn.

2. Ut fra det du skriver så virker det mer som om læreren reagerer på at datteren din "svarer" enn at hun bruker fargeblyanten.

Ja, jeg vet at hun reagerte på det, men en lærer må da tåle at ikke alle elever til enhver tid er enig i hva de ber om? De er ikke en gjeng lakeier?! Jeg ønsker ikke at min datter skal kverulere på alt hun får beskjed om, men de må kunne ytre seg når de føler at noe er urimelig. Da fikk læreren argumentere for hvorfor hun burde skrive på nytt, framfor å kalle henne frekk fordi hun ukke hopper når hun får beskjed om det. 

HI 

Skrevet

HI

Jeg holder fullstendig med deg, hi. En lærer har så utrolig mye å si for barns trivsel, og trivsel er avgjørende for barnas læring.

En rigid lærer som ikke forstår seg på barn kan ødelegge utrolig mye. Man kan selvsagt være streng, men ikke urimelig. Og en lærer skal ikke ha en slik væremåte at barna blir engstelige for henne.

Anonymous poster hash: 9676f...4da

Skrevet

Ja, jeg vet at hun reagerte på det, men en lærer må da tåle at ikke alle elever til enhver tid er enig i hva de ber om? De er ikke en gjeng lakeier?! Jeg ønsker ikke at min datter skal kverulere på alt hun får beskjed om, men de må kunne ytre seg når de føler at noe er urimelig. Da fikk læreren argumentere for hvorfor hun burde skrive på nytt, framfor å kalle henne frekk fordi hun ukke hopper når hun får beskjed om det.

HI

Hun kaller henne jo ikke frekk fordi hun ikke automatisk gjør det hun får beskjed om, men fordi hun svarer frekt. Da må det være lov som voksen å si fra.

Du refererer til arbeidslivet i svarene dine, så da skal jeg gjøre det samme. Det er slett ikke alltid jeg er enig i det min arbeidsgiver sier, men jeg utfører likevel oppgaven uten å svare frekt.

Skrevet

Dette er en bagatell. Læreren har nok lagt dette bak seg. Jeg hadde ikke tatt ddt opp. Noe annet er det hvis dettf er en av mange hendelser.

Anonymous poster hash: ffdef...d2e

Skrevet

Unødvendig og maktsyk reaksjon av en lærer uten nødvendig naturlig autoritet og uten læringsfokus. Ja, det var feil blyant - bytt blyant, få jobben gjort. Lærers fokus skal være på læring, det er ingen målrettet læring i å måtte skrive det på nytt.

Skrevet

HI

Og elever må lære seg at ikke alltid lærere er enig i det de ber om, og kanskje tilogmed har en dårlig dag innimellom. See, it goes both ways.

Når det er sagt, kunne læreren godt ha gått med på å skrive resten med gråblyant, men igjen- du var ikke der, det var ikke noen av oss andre heller. Det kan ha skjedd mye i forkant som gjorde at dette ville fått en annen kontekst.

Snakk med datteren din om livets realiteter, men ta også en prat med skolen uten å angripe. Da får du mye mer gehør. Det er selvsagt ikke ok at elever er redd for læreren.

Skrevet

Jeg er lærer, og dette synes jeg var en uforståelig reaksjon fra lærer. Ja vel, så skrev hun med fargeblyant. Jeg tenker i utgangspunktet at det er i orden (man har ikke mange utfordringer i klasserommet dersom man henger seg opp i sånt!), men dersom dette av en eller annen grunn var viktig så burde læreren bedt jenta om å skrive resten av teksten med gråblyant. Å lage en sak ut av noe sånt er en merkelig prioritering, og kan vanskelig forsvares verken pedagogisk eller didaktisk. 

Jeg må legge til at man som lærer noen ganger kan bli småsprø av alle de tusen "småtingene" som dukker opp i løpet av en dag og som fører til at undervisningen ikke glir glatt, men selv om dette kan ha vært dråpen som fikk det til å flyte over, så var det en uprofesjonell reaksjon.

Anonymous poster hash: 3aa83...b66
Skrevet

Hun kaller henne jo ikke frekk fordi hun ikke automatisk gjør det hun får beskjed om, men fordi hun svarer frekt. Da må det være lov som voksen å si fra.

Du refererer til arbeidslivet i svarene dine, så da skal jeg gjøre det samme. Det er slett ikke alltid jeg er enig i det min arbeidsgiver sier, men jeg utfører likevel oppgaven uten å svare frekt.

Hvis det ikke skal mer enn et nei, før du blir oppfattet som frekk, er jo læreren hårsår også. Jeg har jobbet i mange år under flere forskjellige sjefer. Når jeg har hatt en urimelig, korttenkt og dårlig sjef, har jeg byttet jobb. Jeg har mange ganger argumentert for hvorfor ikke alle ting sjefer ber om er til det beste. Mange ganger har jeg endt opp med å gjøre det allikevel, men andre ganger har mine argumenter vært bedre. En god sjef må også ta til seg det som blir sagt. Min datter kan ikke bare bytte arbeidsplass. Hun må gå på denne skolen i 4 år til, og jeg har da selvfølgelig et ønske om at hun skal trives.

HI

Skrevet

Dette er en bagatell. Læreren har nok lagt dette bak seg. Jeg hadde ikke tatt ddt opp. Noe annet er det hvis dettf er en av mange hendelser.

En bagatell for læreren, ikke for jenta. Husker selv hvor fælt det var å være redd for kjeft på skolen. Ikke alle barn "tåler" like mye, og det er greit. HI, ta dette opp, men gjør det gjerne på en fin måte. Spør læreren om begrunnelsen for reaksjonen, og forklar hvordan jenta di opplevde det. Og det ER ikke en stor sak at en tredjeklassing (altså en åtte-niåring) ønsker å være litt kreativ med farger. Greit nok hvis de har fått beskjed om ikke å bruke farger og hun likevel gjorde det, men det var vel ikke tilfellet her.

Skrevet

Hvis det ikke skal mer enn et nei, før du blir oppfattet som frekk, er jo læreren hårsår også. Jeg har jobbet i mange år under flere forskjellige sjefer. Når jeg har hatt en urimelig, korttenkt og dårlig sjef, har jeg byttet jobb. Jeg har mange ganger argumentert for hvorfor ikke alle ting sjefer ber om er til det beste. Mange ganger har jeg endt opp med å gjøre det allikevel, men andre ganger har mine argumenter vært bedre. En god sjef må også ta til seg det som blir sagt. Min datter kan ikke bare bytte arbeidsplass. Hun må gå på denne skolen i 4 år til, og jeg har da selvfølgelig et ønske om at hun skal trives.

HI

Sa hun "nei", eller sa hun "nei, det vil jeg ikke. Det tar for lang tid"?

Skrevet

Det er jo mange småhendelser, som nevnt tidligere. Det er en grunn til at hun er redd læreren. Hun sier også at kontaktlæreren er veldig streng, men hun liker henne godt og er ikke redd henne. 

HI

Skrevet

Sa hun "nei", eller sa hun "nei, det vil jeg ikke. Det tar for lang tid"?

I følge min datter sa hun nei, det vil jeg ikke, for det tar så lang tid. Men det kan være at hun sa nei, men tenkte resten. Det kan jeg ikke svare på.

Men uansett føler jeg at læreren fort føler seg trengt opp i et hjørne, hvis hun begynner å kalle en person frekk (siden hun aldri har gjort frekke ting tidligere) og truer med å sladre. 

HI

Skrevet

HI 

Nå ble det mange svar på rad fra meg. Jeg har alt skrevet at jeg synes reaksjonen var unødvendig, og at det bør tas opp med lærer hvordan jenta reagerte. Men jeg er ikke enig med deg i at elever ikke alltid skal være enig med lærerne fordi de ikke er en gjeng lakeier. I utgangspunktet skal elever følge lærerens beskjeder. Om 25-30 elever skal komme med innvendinger hver gang de helst ville gjort noe annerledes, så hadde det ikke blitt mye undervisning. Selvsagt skal de få si i fra dersom det er noe de virkelig er uenige i eller som plager dem, men læreren kan ikke stå og argumentere med mange elever hver eneste time. Det tror jeg alle forstår. Men som jeg alt har skrevet: Det er forskjell på dersom læreren ga beskjed om at de skulle skrive med gråblyant og jenta bevisst trasset ved å bruke farge, eller om læreren ikke sa noe, jenta syntes det var morsommere å skrive med farge og læreren deretter så det og lagde en sak ut av det. Å be henne om å skrive på nytt er tullete, man lærer like godt om man skriver med grønt eller grått.

Skrevet

Unødvendig og maktsyk reaksjon av en lærer uten nødvendig naturlig autoritet og uten læringsfokus. Ja, det var feil blyant - bytt blyant, få jobben gjort. Lærers fokus skal være på læring, det er ingen målrettet læring i å måtte skrive det på nytt.

Var i grunn akkurat det jeg tenkte også. 

HI

Skrevet

HI

Hadde datteren din vært redd henne hadde hun ikke turt å svare henne. Tipper hun var frekk og det må du jobbe med. Dessuten vet ALLE at man skriver md blyant, farger er til fargelegging. Ville også øvd på å følge regler.

Når det er sagt overreagere læreren også.

Anonymous poster hash: ae8cf...2b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...