Gå til innhold

Smør som oppbevares i romtemperatur

Anbefalte innlegg

Hei, er gravid og kom plutselig til å tenke på noe. Jeg pleier å kjøpe slike småpakker/kurverter med meierismør i kantina, og disse ligger ute i romtemperatur hele dagen... Mulig de tar de inn på kjølerommet ved stengetid, det vet jeg ikke. Men, det jeg lurer på er om ikke smør er kjølevare? Har spist dette et par ganger og tenker selvsagt på listeria og det som værre er... Pakkene er jo forseglet, men er jo faktisk meieriprodukt... Huff, angrer nå ja.

Anonymous poster hash: 5a1ab...6f9

Fortsetter under...

På melk.no står det at smør og margarin ideelt sett oppbevares ved 0-4 grader (altså kjøleskap), men at det tåler godt å oppbevares i romtemperatur korte perioder av gangen. På Tine sine hjemmesider står det at smør godt tåler å oppbevares i romtemperatur i opptil 6 timer. Det står også at det som først og fremst skjer ved oppbevaring i romtemperatur i perioder er st holdbarheten forkortes, og at smøret kan bli harskt. Finner ingenting om bakterier eller noe slikt, verken på disse to sidene eller matportalen.

Så jeg tror det går fint. Du kan jo sjekke holdbarheten på smøret og velge et smør som ikke går ut på dato snart feks.

Og spør noen ansatte om de oppbevarer smøret i kjøleskap etter åpningstid.

Anonymous poster hash: 1b07f...dd0

takk for svar. jeg har jo vokst opp med at besteforeldre osv. har hatt smør i romtemp. men har ikke kommet på at det kan vokse noe i dette. er over gjennomsnittlig engstelig, da dette barnet har tatt sin tid å få til, og er svært svært ønsket.

Anonymous poster hash: 5a1ab...6f9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...