Gå til innhold

noen hobbygartnere her? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har så lyst til å plante noe som ungene kan få glede av, men jeg er så dårlig på dette.

Feks. rips, bringebær eller lignende i hagen.

Men når planer man? Leser at de skal beskjæres,aner ikke hva det innebærer.

Hva bør en nybegynner starte med?

Anonymous poster hash: 36821...97f

Skrevet

Solsikker er stas for barna! For de vokser og blir så store på kort tid 😊 Vi pleier å ha solsikkekonkurranse. Hvem sin blir høyest 😊

Anonymous poster hash: 3179a...3c5

Skrevet

Avhengig av plassen du har:

Reddiker

Gulerøtter

Solsikker

Sukkererter

Jordbær (månedsjordbær er fine, ikke så gode bær, tåler alt. Markjordbær sprer seg noe helt enormt, og smaker bedre)

Bringebær sprer seg noe voldsomt, og både det og rips tar ei stund før det blir noe av.

Skrevet

Avhengig av plassen du har:

Reddiker

Gulerøtter

Solsikker

Sukkererter

Jordbær (månedsjordbær er fine, ikke så gode bær, tåler alt. Markjordbær sprer seg noe helt enormt, og smaker bedre)

Bringebær sprer seg noe voldsomt, og både det og rips tar ei stund før det blir noe av.

Takk for svar :) er gulrøtter og markjordbær vanskelig for en nybegynner? Takk for tips ang bringebær og rips, trodde det kom ganske kjapt :)

Skrevet

Takk for svar :) er gulrøtter og markjordbær vanskelig for en nybegynner? Takk for tips ang bringebær og rips, trodde det kom ganske kjapt :)

Markjordbær er bare å plante, så styrer de seg selv. Plantet to planter sent på sommeren i fjor, de har spredt seg en halvmeter allerede.

Gulerøtter er også enkelt, så i feks melkekartonger nå, eller vent litt til og så dem ut i et litt dypt bed. Styrer seg selv :)

Skrevet

Hvis du har plass så bør du så gresskar. Det vokser lange ranker langs bakken, i superfart, og så får dere kule gresskar til halloween.

Skrevet

Rips er veldig enkelt. De skal det mye til før en tar livet av dem. Beskjæres på våren, og det går fint hvis en ikke beskjærer også.

Sukkererter er gøy, og godt

Jordbær.. Nam nam.

Få tak i pallekarmer, så planter du i dem.

Poteter.

Anonymous poster hash: 5a8c5...906

Skrevet

Hvis du har plass så bør du så gresskar. Det vokser lange ranker langs bakken, i superfart, og så får dere kule gresskar til halloween.

Du det skal jeg jammen plante på komposthaugen i år! Lure Luten!

Skrevet

Markjordbær er bare å plante, så styrer de seg selv. Plantet to planter sent på sommeren i fjor, de har spredt seg en halvmeter allerede.

Gulerøtter er også enkelt, så i feks melkekartonger nå, eller vent litt til og så dem ut i et litt dypt bed. Styrer seg selv :)

Kan det plantes nå som våren kommer? Må jeg plante et sted de får sol, eller kan jeg bruke skyggesiden av hagen?

Skrevet

Vi har stikkelsbær både røde og gule. Disse er enkle syns jeg, og har beskjært de noen ganger. Bare klippet av litt på de grene som har vokst veldig mye i løpet av året slik at det beholder formen. Ikke alle år jeg har gjort det heller.

Ripsbuskene våre har vi flyttet på tre ganger, de trivdes ikke der de sto så vi har måtte flytte litt rundt. Nå har de virkelig skyti fart. Det er to ulike busker og de vokser veldig ulikt. Den ene busken må jeg beskjæree men den andre syns jeg ikke jeg trenger å beskjære. Ungene klarer også å beskjære om de får en grensaks, de syns slikt er gøy.

Sukkererter er veldig enkelt. Så i ett bed eller i en stor krukke. De gror så lenge de får nok vann. Om de står ett sted der det er naturlig fultig i jorden eller i en potte du husker å vanne ofte velger du. Vi skal ha ulike steder i år. Der vi hadde de før har vi nå hekk så vi skal prøve oss på krukker ulike steder i hagen. Vi har nemlig noen dyr som også er veldig glad i sukkererter, så vi må ha masse. Vi må ha noen sådd på bakkeplan for to pusekatter og ett piggsvin spiser sammen, de er så søte sammen då de må vi ha for. Muligens kaninen slår følge med de i år også.

Grassløk, takløk, persille har vi i ett bed. De ordner seg selv, trenger bare litt vann innimellom.

Rabarbra har vi. Den sto her når vi flyttet inn, den står på ett skikkelig teit sted jeg ikke trodde noe ville gro men den vokser og vokse. Selv om jeg har halvert den siden pappa ville ha litt kommer det mere og mere for hvert år. Heldigvis lage min mor saft av den for vi klarer ikke å få spist opp alt. Den kommer nemlig fire ganger gjennom sesongen om jeg klipper vekk alt før blomsten står i full blomst.

Anonymous poster hash: 6b793...395

Skrevet

Et dumt spørsmål kanskje. Hvis jeg planter/sår i krukker,må det være hull i bunnen slik at overflødig vann renner ut?

Skrevet

Et dumt spørsmål kanskje. Hvis jeg planter/sår i krukker,må det være hull i bunnen slik at overflødig vann renner ut?

Ja :)

Skrevet

Ja :)

Tusen takk for hjelpen :)

Hilsen frøken stupid som bare vil glede ungene med ting hun ikke kan 😊

Skrevet

Noe som er kjempe gøy for barna er å sette opp pinner som danner en tipi/lavo og så sukkererter i ring rundt den, men la vær å så på en del av ringen, dette blir åpningen.

Når de vokser så er det bare å hjelpe skuddene oppover pinnene/trådene og plutselig har dere en "ertelavo" i Hagen hvor barna kan gjemme seg og leke.

Stor stas!

Skrevet

Reddiker, gulrot pg knutekål er lett. Det står ofte bak på frøposenr hvordan du skal gjøre det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...