Gå til innhold

Hva er det som gjør at enkelte får piggene helt ut at Tesla?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Ingen pigger, men ville ikke hatt den fordi det er den nye folkebilen. Den var ok når den kom, men nå som "alle" har den, er det ikke så interessant.

 

Anonymous poster hash: 31f67...a71

Akkurat slikt synes jeg er litt pussig. Jeg velger bil ut fra behov og økonomi, ikke ut fra hva andre har.

 

 

Anonymous poster hash: e78a4...6a3

Fortsetter under...

Skrevet (endret)

Jeg innrømmer å ha litt pigger mot Tesla. Blant annet fordi det er så inderlig latterlig å tro at man er SÅ miljøvennlig når man fiser rundt i en sånn velstandsvorte. Det blir bare for dumt å prise den opp i skyene bare fordi den ikke bruker bensin eller diesel, men derimot går på fornybar kraft. Kullkraft er jo bare SÅ fornybart, liksom. Det nesten ingen tar med i regnestykket, er hva som forbrukes ved produksjon av bl.a. batteripakkene, og avfallsproblemet som oppstår når disse må skiftes. Det totale bildet er langt fra så grønt som de fleste later til å tro.

 

Dessuten er batteribil i kalde Norge omtrent som å tro på julenissen. Jeg har f.eks. ikke tall på hvor mange ganger jeg så Falken o.l. kjøre forbi hytta hos oss i løpet av sist jul med Teslaer på lasteplanet. Dette kommer da i tillegg til alle jeg ikke så i Norges største hytteområde.

 

Tesla har blitt det nye statussymbolet, og det er også helt feilslått politikk at de som har økonomi til å kjøpe disse bilene enn så lenge f.eks. kjører gratis gjennom alle bomringer. Disse menneskene har absolutt råd til å betale bompenger, mens mange andre, med dårligere økonomi må betale mer enn det smaker for å komme seg til en kanskje dårlig betalt jobb. Dette føyer seg inn i rekken av eksempler på at de som allerede har mer enn nok, stadig får mer, og flere goder, mens de som sliter skal straffes enda hardere.

 

At bilen i tillegg ser ut som ei padde og at man sitter så godt som nede på asfalten og kjører, kommer i tillegg. Jeg foretrekker å sitte så høyt som mulig, da har jeg langt bedre oversikt, og med to tonn stål under og rundt meg, er jeg også relativt trygg dersom noen kjører på meg. Dieselbilen min starter og går, selv i streng kulde, og med litt påfyll, som tar meg ti minutter, kan jeg kjøre akkurat så langt jeg bare vil.

 

Anonymous poster hash: 2a435...8e1

Det er akkurat dette jeg blir litt fornærmet over. Mange som antar at vi er overlegne, mener vi har en superbil og er hevet over andre. Jeg har ikke de holdningene, og tror ikke det er andre enn fanatikerne som hevder det. Vi byttet ut en Audi Q7 med en Tesla med firehjulstrekk. Vi har 4 barn og er helt avhengige av firehjulstrekk i vinterhalvåret. Tesla dekker våre behov til en bil nr. 2, og til småkjøring om ettermiddagene. Vi får plass til hele familien og den er billig i drift, driftsikker og samtidig helt grei å kjøre. Teslaen er ikke min favoritt av våre biler, og vi har en annen bil til ferier og lengre turer. Jeg synes komforten er bedre i den andre bilen, og den har også bedre plass til bagasje når vi er 6 stk. på tur. Det er i tillegg mye raskere å fylle diesel og mye enklere når man skal lange avstander på kort tid. 

 

Vi valgte ikke Tesla fordi vi mener det er så utrolig miljøvennlig. Vi har ikke satt oss inn i det, og med så mange meninger om saken velger vi å forholde oss nøytrale til konklusjonen. Må ærlig innrømme at vi personlig ikke er veldig opptatt av miljøet, og overlater det ansvaret til myndighetene. Foreløpig, vi burde skjerpe oss! At folk velger biler som kanskje ikke tåler kulden er vel ikke noe å få piggene ut for? Det rammer vel stort sett ikke andre enn de som kjører bilen. At elbileiere får mange fordeler føles ikke riktig for meg heller. Jeg har full forståelse for at det kan føles provoserende at veiavgiften, bompasseringer, ferje osv. er billigere, blant annet. Men heldigvis gjelder det for alle el-biler, ikke bare Tesla. 

 

Bilen ser ut som en padde, jeg er enig. Man sitter med ræva nærmest på asfalten, dessuten er det nesten som hodet presses opp i taket fordi det er så lavt. Så bilen føles litt flat og kort i høyden. Jeg syns også den gir litt dårlig sikt til sidene. Den er nesten ribbet for interiør, det er ikke en gang mulighet for å legge fra seg en kulepenn i dørene. Måtte kjøpe et eget konsoll til å ha mellom passasjer og fører, og det hjalp en liten smule. Bilen er lytt, som en slags kjørende høytaler. Du hører både radioen og alt som blir sagt inne i bilen om du står utenfor. Den er også såpass lydløs at jeg må være veldig tålmodig når jeg skal kjøre over parkeringsplasser eller andre steder der det er mennesker. Når det gjelder sikkerhet er vel Tesla en av de sikreste bilene som finnes. Til tross for alle de negative sidene, så er det alt i alt en god bil. Jeg er laldri bekymret for at noe skal ryke på den mens jeg er ute og kjører. Det har jeg nemlig opplevd mange ganger med de andre bilene vi har hatt. Da er det snakk om å stå og vente på Falken, og mannen (som må komme fra jobb), fordi ingen andre har plass til 4 barn der 3-4 av de bruker bilstol. I tillegg kommer skyhøye kostnader for å bytte ødelagte deler, ukesvis med venting på delene, der vi har leiebil som ikke får plass til hele familien og mangler firehjulstrekk. 

Endret av Elsker livet
Skrevet

Jeg innrømmer å ha litt pigger mot Tesla. Blant annet fordi det er så inderlig latterlig å tro at man er SÅ miljøvennlig når man fiser rundt i en sånn velstandsvorte. Det blir bare for dumt å prise den opp i skyene bare fordi den ikke bruker bensin eller diesel, men derimot går på fornybar kraft. Kullkraft er jo bare SÅ fornybart, liksom. Det nesten ingen tar med i regnestykket, er hva som forbrukes ved produksjon av bl.a. batteripakkene, og avfallsproblemet som oppstår når disse må skiftes. Det totale bildet er langt fra så grønt som de fleste later til å tro.

 

Dessuten er batteribil i kalde Norge omtrent som å tro på julenissen. Jeg har f.eks. ikke tall på hvor mange ganger jeg så Falken o.l. kjøre forbi hytta hos oss i løpet av sist jul med Teslaer på lasteplanet. Dette kommer da i tillegg til alle jeg ikke så i Norges største hytteområde.

 

Tesla har blitt det nye statussymbolet, og det er også helt feilslått politikk at de som har økonomi til å kjøpe disse bilene enn så lenge f.eks. kjører gratis gjennom alle bomringer. Disse menneskene har absolutt råd til å betale bompenger, mens mange andre, med dårligere økonomi må betale mer enn det smaker for å komme seg til en kanskje dårlig betalt jobb. Dette føyer seg inn i rekken av eksempler på at de som allerede har mer enn nok, stadig får mer, og flere goder, mens de som sliter skal straffes enda hardere.

 

At bilen i tillegg ser ut som ei padde og at man sitter så godt som nede på asfalten og kjører, kommer i tillegg. Jeg foretrekker å sitte så høyt som mulig, da har jeg langt bedre oversikt, og med to tonn stål under og rundt meg, er jeg også relativt trygg dersom noen kjører på meg. Dieselbilen min starter og går, selv i streng kulde, og med litt påfyll, som tar meg ti minutter, kan jeg kjøre akkurat så langt jeg bare vil.

 

Anonymous poster hash: 2a435...8e1

 

Enig i det meste du skriver her.

 

Jeg bor i et område med svært mange Teslaer. De brukes i hverdagen, til og fra jobb. De som har disse bilene er personer med svært god økonomi (så de trenger ingen sponsing for å kjøpe seg bil), de bor i store hus som er storforbrukere av strøm pga. store krav til oppvarming, masse lys, stooort boareal m.m. De fleste jeg har snakket med har selv begynt å snakke om hvor miljøvennlige de er fordi de har kjøpt seg Tesla. At de reiser på eksotiske reiser minimum 1-2 ganger i året, stadig er på langhelger til storbyer - og alle reisene foregår med fly, selvfølgelig - det tenker de ikke på.

At de velger å bruke SUV en når de skal på både fjellhytta og sjøhytta, det er jo en selvfølge, for på fjellet er det for kaldt, og ved sjøhytta så er det så praktisk med SUVen til å frakte alt utstyret de bruker på båten - som i de fleste tilfeller har stor bensinslukende motorer med unødvendig mange hestekrefter. Så har de selvfølgelig den eldre dieselbilen også som de bruker til mer skitnere oppgaver som å frakte materialer, hageavfall med - for det kan de jo heller ikke bruke Teslaen til, for den er jo for ny og fin til det, og SUVen er jo nyere enn den gamle, så bedre å bruke den eldre.

Og de helgene i lakseelvene på vestlandet, da er det jo så mye mer praktisk å leie et helikopter slik at de får utnyttet tiden i elven i stedenfor på veien...

 

Jeg har i løpet av siste årene bodd på et typisk skisted, og jeg så ikke en eneste Tesla der i løpet av de årene jeg bodde der. Men Teslaeierne var der med sine SUVer.

 

Så min erfaring er at Teslaen brukes som et statussymbol og som et "miljøstempel" som om de følger med i tiden og ønsker å ta vare på miljøet. Når sannheten for de aller fleste (vet om ett unntak) er at de driter i miljøet hvis det betyr at de må ta andre valg i sine svært så velstående liv.

 

Bitterhet eller misunnelse? Nei. Jeg kunne tenkt meg langt bedre økonomi enn jeg har, men jeg ville ikke levd et slikt miljøfiendtlig liv, jeg ville valgt anderledes. Teslaen er grei nok i utseende, men heller ikke mer enn det. Den gir meg asossiasjoner til menn i midtlivskrise som skal gi inntrykk av at de er yngre enn de er og som prøver å late som om de er noe de ikke er. Når den typiske kjøperen er en svært kjøpesterk person så mener jeg uansett at det er helt feil at staten sponser disse!

 

Anonymous poster hash: 14c4f...5de

Skrevet

Akkurat slikt synes jeg er litt pussig. Jeg velger bil ut fra behov og økonomi, ikke ut fra hva andre har. Anonymous poster hash: e78a4...6a3

 

Jeg velger bil ut fra følelser, så ikke så rart du ikke skjønner det.

 

Anonymous poster hash: 31f67...a71

Skrevet

Jeg innrømmer å ha litt pigger mot Tesla. Blant annet fordi det er så inderlig latterlig å tro at man er SÅ miljøvennlig når man fiser rundt i en sånn velstandsvorte. Det blir bare for dumt å prise den opp i skyene bare fordi den ikke bruker bensin eller diesel, men derimot går på fornybar kraft. Kullkraft er jo bare SÅ fornybart, liksom. Det nesten ingen tar med i regnestykket, er hva som forbrukes ved produksjon av bl.a. batteripakkene, og avfallsproblemet som oppstår når disse må skiftes. Det totale bildet er langt fra så grønt som de fleste later til å tro.

 

Dessuten er batteribil i kalde Norge omtrent som å tro på julenissen. Jeg har f.eks. ikke tall på hvor mange ganger jeg så Falken o.l. kjøre forbi hytta hos oss i løpet av sist jul med Teslaer på lasteplanet. Dette kommer da i tillegg til alle jeg ikke så i Norges største hytteområde.

 

Tesla har blitt det nye statussymbolet, og det er også helt feilslått politikk at de som har økonomi til å kjøpe disse bilene enn så lenge f.eks. kjører gratis gjennom alle bomringer. Disse menneskene har absolutt råd til å betale bompenger, mens mange andre, med dårligere økonomi må betale mer enn det smaker for å komme seg til en kanskje dårlig betalt jobb. Dette føyer seg inn i rekken av eksempler på at de som allerede har mer enn nok, stadig får mer, og flere goder, mens de som sliter skal straffes enda hardere.

 

At bilen i tillegg ser ut som ei padde og at man sitter så godt som nede på asfalten og kjører, kommer i tillegg. Jeg foretrekker å sitte så høyt som mulig, da har jeg langt bedre oversikt, og med to tonn stål under og rundt meg, er jeg også relativt trygg dersom noen kjører på meg. Dieselbilen min starter og går, selv i streng kulde, og med litt påfyll, som tar meg ti minutter, kan jeg kjøre akkurat så langt jeg bare vil.

 

Anonymous poster hash: 2a435...8e1

Den er da langt fra et statussymbol. Som flere her påpeker er den omtrent allemannseie. Vi har ikke spesielt god økonomi. To voksne i fulle jobber, med stor familie og ok lønn. At den er omtrent gratis i bruk er med i det totale regnskapet. Vi kjører ganske mye (ca 50.000 km i året, to pendlere og aktive idrettsbarn), og sparer stort på så godt som null utgifter til drivstoff.

 

 

Anonymous poster hash: e78a4...6a3

Skrevet

Jeg velger bil ut fra følelser, så ikke så rart du ikke skjønner det.

 

Anonymous poster hash: 31f67...a71

Ok. Jeg har aldri vært opptatt av bil, men da skjønner jeg hva du mener :)

 

Anonymous poster hash: e78a4...6a3

Annonse

Skrevet

Er nok litt misunnelse innblanda, -ein dyr, fin bil, som får lov å køyre i kollektivfeltet og parkere gratis.  Eg har stor sans for Teslakonseptet, der dei så og seie har oppfunne bilen på nytt, og teke den etablerte bilindustrien på senga og skunda på utviklinga av elektriske bilar.

Har prøvd modell S sjølv, men den var for breial og eit hakk for dyr for vårt bruk, så vi enda opp med ein annan elbil i tillegg til ein fossil familiebil i påvente av at det kjem ein høveleg elektrisk familiebil med nok køyrelengde.

 

Det snodige er at Teslaer køyrer på skitten kolkraft her i landet, medan vi ellers ikkje er så opptekne av å spare på vasskrafta vår.  Det er gjort fleire utrekningar på miljørekneskapen, og med dagens produksjonsmetodar må ein stor Tesla gå over 100 000 på kolkraft før den kjem på plussida  utsleppsmessig.  Men det er likevel eit stort seg framover for å utvikle meir miljøvenlege bilar, og med den nye batterifabrikken på plass vil rekneskapen komme betre ut.  Det er berre nokre få bakstreverske gretne gubbar som skriv desse anti-Tesla og el-bil artiklane som nokon over her linkar til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...