Gå til innhold

Er halal-slakt dyremishandling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har jeg også, i tillegg har jeg jobbet med landbruk en liten periode. Det å ikke bedøve dyr før de blør ihjel er en voldsomt mye verre dyremishandling enn det som skjer i vanlig slaktesituasjon. Ja det er ikke hyggelig på noe slakteri og jeg støtter heller ikke alt i vårt landbruk men det som skjer ved "normal" halalslakting er over en vær fatteevne når det finnes bedre alternativer!

Anonymous poster hash: cf4ad...8e4

Nå var det altså snakk om norskprodusert kjørt i denne tråden. Den perioden du jobbet i norsk landbruk var tydeligvis ikke lang nok til å få med seg at dyr som halalslaktes i Norge blir bedøvet på nøyaktig samme måte som ved konvensjonell slakting. Er helt enig i at halalslakting uten bedøvelse er grusomt, men det gjøres IKKE i Norge.

Og ja, jeg har erfaring med både konvensjonell slakting og halalslakting (i Norge).

Anonymous poster hash: 587bc...206

Fortsetter under...

Skrevet

Nå var det altså snakk om norskprodusert kjørt i denne tråden. Den perioden du jobbet i norsk landbruk var tydeligvis ikke lang nok til å få med seg at dyr som halalslaktes i Norge blir bedøvet på nøyaktig samme måte som ved konvensjonell slakting. Er helt enig i at halalslakting uten bedøvelse er grusomt, men det gjøres IKKE i Norge.

Og ja, jeg har erfaring med både konvensjonell slakting og halalslakting (i Norge).

Sorry til deg jeg quotet i innlegget jeg akkurat skrev over her, ser jeg rotet litt med hvem som mente hva i quotene deres. My bad! Selvsagt fullstendig enig. Å være imot måten dyr holdes og slaktes på er helt OK (men regner da med at man faktisk er vegetarianer, evt spiser bare viltkjøtt eller egenprodusert), men det blir et blindspor å blande inn halalslakting i Norge i det, for dyrevelferdsmessig er det akkurat det samme.

Skrevet

Halalslakt er forferdelig. I alle andre land slaktes dyr da uten bedøvelse. Muslimer i Norge presser på for å få gjøre dette i Norge også. Det foregår dessuten ulovlig slakt på denne måten i disse miljøene også her i landet.

Anonymous poster hash: 29bf3...42e

Skrevet

Sorry til deg jeg quotet i innlegget jeg akkurat skrev over her, ser jeg rotet litt med hvem som mente hva i quotene deres. My bad! Selvsagt fullstendig enig. Å være imot måten dyr holdes og slaktes på er helt OK (men regner da med at man faktisk er vegetarianer, evt spiser bare viltkjøtt eller egenprodusert), men det blir et blindspor å blande inn halalslakting i Norge i det, for dyrevelferdsmessig er det akkurat det samme.

Fint du så at vi var ganske enige..😄. Jeg har vært vegetarianer i 5 år pga dyrevelferd men har også drevet forsvarlig jakt i perioder da det er viktig å forvalte vilt ressursene godt.

Skrevet

Det har jeg også, i tillegg har jeg jobbet med landbruk en liten periode. Det å ikke bedøve dyr før de blør ihjel er en voldsomt mye verre dyremishandling enn det som skjer i vanlig slaktesituasjon. Ja det er ikke hyggelig på noe slakteri og jeg støtter heller ikke alt i vårt landbruk men det som skjer ved "normal" halalslakting er over en vær fatteevne når det finnes bedre alternativer!

Det finnes bedre alternativer. Det beste er vel å la dyra få leve!

Skrevet

I Norge blir de bedøvet før de kutter strupen og ber en bønn. Men de er fremdeles i live 😳. Ville aldri kjøpt halal mat overhode.

Klart de fremdeles er i livet frem til de dør 😳

Å kutte strupen er en rask død. Ikke istandsetting.

Anonymous poster hash: d3a30...afe

Annonse

Skrevet

Halalslakt er forferdelig. I alle andre land slaktes dyr da uten bedøvelse. Muslimer i Norge presser på for å få gjøre dette i Norge også. Det foregår dessuten ulovlig slakt på denne måten i disse miljøene også her i landet.

Hahaha...så du tror at dyrene bedøves i kristne asiatiske land? Eller kristne europeiske land,for den saks skyld? Jeg tror ikke heller at dyrene her bedøves for dyrenes velferd men fordi det er lettere å gjøre jobben ferdig.

Anonymous poster hash: 2d1c8...31a

Skrevet

Den blir slaktet på samme måte men der må stå ein å ta på dyret og si noe få ord. Da er det ok og ete.

TRYNE FAKTOR.

Anonymous poster hash: 75bb1...90c
Skrevet

Rennende blod fra strupen er snadder for dei. Da kutter dei rett over uten noen form for bedøvelse. FY for troen.

Anonymous poster hash: 75bb1...90c

Skrevet

Å si at man ikke tror på Allah, men på Gud, er like kunnskapsløst som å si at man ikke tror på Isa, men på Jesus.

Anonymous poster hash: e8de9...11f

Skrevet

Det er helt ok å si man tror på Gud vår herre og si man ikke tror på Allah. Ja Allah er deres Gud. Men dere kan ikke bare si det er den samme guden. Muhammed og Jesus er feks ikke de samme, historiene i Bibelen og Koranen er ikke like . Er ikke kun " oversatt" med bytting av navn. To forskjellige religioner og to forskjellige guder, og sendebuder.

Anonymous poster hash: 26540...b89

Skrevet

Det er helt ok å si man tror på Gud vår herre og si man ikke tror på Allah. Ja Allah er deres Gud. Men dere kan ikke bare si det er den samme guden. Muhammed og Jesus er feks ikke de samme, historiene i Bibelen og Koranen er ikke like . Er ikke kun " oversatt" med bytting av navn. To forskjellige religioner og to forskjellige guder, og sendebuder.

"Allah er deres Gud?" Virkelig?

Kan strekke meg til at det ikke er samme guden, i den forstand at man ikke er enig i hvilken eventyrbok man leser. Men det er like forbasket samme ordet. Kristne arabisktalende sier Allah, kristne engelsktalende sier God, i Norge sier man Gud. Å skille mellom Gud og Allah blir bare dumt. God=Allah, Josef=Yusuf, Maria=Maryam, Abraham=Ibrahim, Jesus=Isa osv. Trenger ikke lage kunstige skiller for å distansere seg.

Anonymous poster hash: 961d6...eca

Skrevet

For å distansere meg? Jeg er hverken muslimhater eller kristen selv. Blir nesten som å si at Sidharta ( Budha) er samme som Jesus? Selvfølgelig ikke helt det samme men det skiller mye mellom koranen og Bibelen altså.

Annonse

Skrevet

Fint du så at vi var ganske enige..😄. Jeg har vært vegetarianer i 5 år pga dyrevelferd men har også drevet forsvarlig jakt i perioder da det er viktig å forvalte vilt ressursene godt.

Jeg følte meg ganske dum da jeg leste innleggene en gang til etter å ha trykket "publiser" og innså at vi var jo enige! Og å være vegetarianer av dyrevelferdsårsaker, men drive forsvarlig jakt, respekterer jeg selvsagt fullt ut. Tydelig at du har satt deg inn i saken og tatt valg basert på det.

Det er derimot vanskelig å respektere de rasistiske og/eller kunnskapsløse uttalelsene som kommer fra enkelte andre her inne.

Skrevet

For å distansere meg? Jeg er hverken muslimhater eller kristen selv. Blir nesten som å si at Sidharta ( Budha) er samme som Jesus? Selvfølgelig ikke helt det samme men det skiller mye mellom koranen og Bibelen altså.

Feil. Buddha er noe helt annet og stammer ikke fra samme tro. Jødedommen kristendommen og islam tror på samme Gud.

Anonymous poster hash: 2d1c8...31a

Skrevet

Jøder, kristne og muslimer tror på samme gud og har samme stamfar. Det er ikke bare et ordet betyr det samme

Skrevet

Du fulgte ikke med i religionstimen du. Hvorfor drar du inn Buddha?

Skrevet

Nei, med Gud heter Gud på norsk enten en er muslim eller kristen, og Allah på arabisk enten en er muslim eller kristen.

Anonymous poster hash: 961d6...eca

Skrevet

Du har jo misforstått hele greia!

Selv om det ikke står om Jesus i Toraen så bygger kristendommen på jødedommen og vi har samme gud. Det står skrevet om Jesus i koranen, men siden det er en nyere religion inneholder den altså flere profeter enn bibelen.

Kristendommen, jødedommen og islam bygger på samme stamfar og samme gud. Hvor du får faktaene dine fra skjønner jeg ikke.

Og det å dra inn Buddha(som ikke er en gud engang) i en religionsblanding den ikke hører til gjør at du bare virker enda mer forvirra. Du kan ikke sammenligne to arter når den ene er en plante og den andre en fisk.

Anonymous poster hash: 9700f...fc9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...