Anonym bruker Skrevet 1. april 2016 #1 Skrevet 1. april 2016 Ren nysgjerrighet, da jeg skulle kjøpe kylling og det var umulig å få kylling som ikke var halalslaktet. Anonymous poster hash: d3ebd...684
Anonym bruker Skrevet 1. april 2016 #2 Skrevet 1. april 2016 Nei, i Norge er det samme slaktingen som for andre dyr. Det blir bare bedt en bønn for dyrene. Anonymous poster hash: a27d8...f25
Daquiry Skrevet 1. april 2016 #3 Skrevet 1. april 2016 I Norge blir de bedøvet før de kutter strupen og ber en bønn. Men de er fremdeles i live 😳. Ville aldri kjøpt halal mat overhode.
Anonym bruker Skrevet 1. april 2016 #4 Skrevet 1. april 2016 I Norge blir de bedøvet før de kutter strupen og ber en bønn. Men de er fremdeles i live 😳. Ville aldri kjøpt halal mat overhode.Slaktingen foregår på akkurat samme måte uansett. Forskjellen er bare bønnen. Dyrene både bedøves og drepes på samme måte av de samme menneskene i de samme lokalene. Anonymous poster hash: a27d8...f25
Anonym bruker Skrevet 1. april 2016 #5 Skrevet 1. april 2016 Takk for svar. Godt se bedøves, men synes det burde være mulig å velge mellom halal-slakt og synlig slakt. Vi bør jo få velge selv? Anonymous poster hash: d3ebd...684
Anonym bruker Skrevet 1. april 2016 #6 Skrevet 1. april 2016 Takk for svar. Godt se bedøves, men synes det burde være mulig å velge mellom halal-slakt og synlig slakt. Vi bør jo få velge selv? Anonymous poster hash: d3ebd...684 Skulle selvfølgelig stå "vanlig slakt". Hva om jeg ikke ønsker at min mat skal velsignes i Allahs navn? Anonymous poster hash: d3ebd...684
Anonym bruker Skrevet 1. april 2016 #7 Skrevet 1. april 2016 Takk for svar. Godt se bedøves, men synes det burde være mulig å velge mellom halal-slakt og synlig slakt. Vi bør jo få velge selv? Anonymous poster hash: d3ebd...684 Det er så vidt jeg vet under 5 % av norsk kjøtt som slaktes halal. Det er bare å velge. Kjøttet er jo merket hvis bønnen plager deg. Anonymous poster hash: a27d8...f25
Anonym bruker Skrevet 1. april 2016 #8 Skrevet 1. april 2016 Skulle selvfølgelig stå "vanlig slakt". Hva om jeg ikke ønsker at min mat skal velsignes i Allahs navn? Anonymous poster hash: d3ebd...684 Vel.. Enten tror du på Gud og da bør det være greit, ellers tror du ikke og velsignelsen er meningsløs.. Anonymous poster hash: 961d6...eca
Modesty Blaise. Skrevet 1. april 2016 #9 Skrevet 1. april 2016 Tråden er ryddet for dobbeltposter MB, moderator
Anonym bruker Skrevet 1. april 2016 #10 Skrevet 1. april 2016 I Norge blir de bedøvet før de kutter strupen og ber en bønn. Men de er fremdeles i live 😳. Ville aldri kjøpt halal mat overhode. I Norge slaktes de som andre dyr. Eneste forskjellen er at en imam velsigner dagens slakt (skal egentlig velsigne hvert dyr men det er for stor jobb) og på slakterier der det er halalslakt slaktes ikke griser. Sauer slaktes vel med strøm fortsatt tror jeg. Storfe med boltepistol. Griser gasses og blir "drept" når de er neddopet. Strupen skal vel kuttes langsetter og ikke tversover på halal men det mener jeg ikke er lov i Norge. Anonymous poster hash: cd74b...331
Anonym bruker Skrevet 1. april 2016 #11 Skrevet 1. april 2016 I Norge blir de bedøvet før de kutter strupen og ber en bønn. Men de er fremdeles i live 😳. Ville aldri kjøpt halal mat overhode. Kjære deg, alle dyr som slaktes er i live (definert som at hjertet slår) når de avbløs, enten de er bedøvet med bolt, strøm eller gass. Hvis du har et problem med det, må du slutte å spise alt kjøtt, dette har ikke noe med halal å gjøre. Halal-slakting i Norge foregår etter samme dyrevelferdslovverk som konvensjonell slakting. Det foregår på nøyaktig samme måte, med unntak av at en muslim ber en bønn. Helt uproblematisk fra et dyrevelferdssynspunkt (med mindre man synes at all slakting er galt, men det har ikke noe med islam å gjøre). Halal-slakting i utlandet (inkludert i andre europeiske land) hvor dyret er ved bevissthet når strupen blir skåret over, er en helt annen historie. Anonymous poster hash: 587bc...206
Anonym bruker Skrevet 1. april 2016 #12 Skrevet 1. april 2016 I Norge slaktes de som andre dyr. Eneste forskjellen er at en imam velsigner dagens slakt (skal egentlig velsigne hvert dyr men det er for stor jobb) og på slakterier der det er halalslakt slaktes ikke griser. Sauer slaktes vel med strøm fortsatt tror jeg. Storfe med boltepistol. Griser gasses og blir "drept" når de er neddopet. Strupen skal vel kuttes langsetter og ikke tversover på halal men det mener jeg ikke er lov i Norge. Anonymous poster hash: cd74b...331 De blir *bedøvet* med strøm (sau, kylling), boltepistol (storfe, hest) eller gass (gris, kylling). De blir så avblødd - strupen kuttes på tvers på sau, på kylling blir hodet kuttet av, blodårene blir kuttet på langs lengre ned på halsen på storfe av anatomiske årsaker, og gris husker jeg ikke i farta, men tror ikke selve strupen skjæres over der heller. Dette - altså avblødningen - er selve avlivingen. Slaktingen er den praktiske prosessen med skrottene etterpå. Fjerning av bein, indre organer, flåing etc. Anonymous poster hash: 587bc...206
Anonym bruker Skrevet 1. april 2016 #14 Skrevet 1. april 2016 Av prinsipielle grunner spiser ikke vi halalkjøtt hvis vi vet at det er det. Det er på grunnav at i alle muslimske land blir dyr slaktet halal uten bedøvelse og det er vi sterkt imot. Mange krefter i det muslimske miljøet arbeider for at det skal bli praksis i Norge også så det er grunnen til at vi tar sterk avstand fra det. På skjemaer som leveres barnehage og skole skriver jeg alltid på at mine barn ikke har lov til å spise halal slaktet kjøtt. Anonymous poster hash: cf4ad...8e4
Elina Skrevet 1. april 2016 #15 Skrevet 1. april 2016 Slakt er dyremisshandling, uansett måte! Human slakt er et oxymoron, det finnes noe mer enn human voldtekt eller human seksuelt misbruk.
Anonym bruker Skrevet 1. april 2016 #16 Skrevet 1. april 2016 Slakt er dyremisshandling, uansett måte! Human slakt er et oxymoron, det finnes noe mer enn human voldtekt eller human seksuelt misbruk. um... Ok? Anonymous poster hash: 587bc...206
Anonym bruker Skrevet 1. april 2016 #17 Skrevet 1. april 2016 Vel.. Enten tror du på Gud og da bør det være greit, ellers tror du ikke og velsignelsen er meningsløs.. Anonymous poster hash: 961d6...eca Jeg tror på Gud ja. Men ikke den islamske gud. Jeg har ikke lyst å ha kjøtt som er velsignet i Allah sitt navn, og det bør være mitt valg å la være. I dag kunne jeg ikke finne noe kjøtt, noe sted, som var vanlig slakt. Kunne ikke forstå hvorfor. Anonymous poster hash: d3ebd...684
Anonym bruker Skrevet 1. april 2016 #18 Skrevet 1. april 2016 Allah og Gud er den samme gud. Både kristen og muslimer stammer fra Abraham barn. Muslimer tror på Jesus som en stor profet, men ikke på at han er Guds sønn. Anonymous poster hash: f6b03...8f3
Surogvanskelig Skrevet 1. april 2016 #19 Skrevet 1. april 2016 Jeg tror på Gud ja. Men ikke den islamske gud. Jeg har ikke lyst å ha kjøtt som er velsignet i Allah sitt navn, og det bør være mitt valg å la være. I dag kunne jeg ikke finne noe kjøtt, noe sted, som var vanlig slakt. Kunne ikke forstå hvorfor. Anonymous poster hash: d3ebd...684 Men du vet ikke så mye om denne guden din, siden du ikke har fått med deg at muslimer og kristne tror på den samme?
Snuppa09 Skrevet 1. april 2016 #20 Skrevet 1. april 2016 Ved å si ja til halal slakt så sier man ja til at man godtar dyremishandling i andre land! Boikott halal slakt! Vi drar ikke på ferier til muslimske land pga av dette og pga at vi ikke ønsker å støtte en økonomi som står for dyremishandling ( og ofte kvinnemishandling)
Anonym bruker Skrevet 1. april 2016 #21 Skrevet 1. april 2016 Hahaha! Du VET vel at den islamske gud og vår gud er den samme? Har du ikke lest bibelen? Anonymous poster hash: 28684...aa7
Anonym bruker Skrevet 1. april 2016 #22 Skrevet 1. april 2016 Ved å si ja til halal slakt så sier man ja til at man godtar dyremishandling i andre land! Boikott halal slakt! Vi drar ikke på ferier til muslimske land pga av dette og pga at vi ikke ønsker å støtte en økonomi som står for dyremishandling ( og ofte kvinnemishandling) Oj oj oj... dette var spesielt. Skal du ikke støtte en økonomi som står for dyremishandling bør du ikke kjøpe noe norskprodusert mat da. Er jo ikke så jækla humant mye av det som foregår i kyllingfjøs her til lands heller. Og jeg har vært på slakteri i Norge og det er ikke så trivelig for dyra der heller... Men bevares. Anonymous poster hash: 28684...aa7
Anonym bruker Skrevet 1. april 2016 #23 Skrevet 1. april 2016 Oj oj oj... dette var spesielt. Skal du ikke støtte en økonomi som står for dyremishandling bør du ikke kjøpe noe norskprodusert mat da. Er jo ikke så jækla humant mye av det som foregår i kyllingfjøs her til lands heller. Og jeg har vært på slakteri i Norge og det er ikke så trivelig for dyra der heller... Men bevares. Anonymous poster hash: 28684...aa7 Det har jeg også, i tillegg har jeg jobbet med landbruk en liten periode. Det å ikke bedøve dyr før de blør ihjel er en voldsomt mye verre dyremishandling enn det som skjer i vanlig slaktesituasjon. Ja det er ikke hyggelig på noe slakteri og jeg støtter heller ikke alt i vårt landbruk men det som skjer ved "normal" halalslakting er over en vær fatteevne når det finnes bedre alternativer! Anonymous poster hash: cf4ad...8e4
Anonym bruker Skrevet 1. april 2016 #24 Skrevet 1. april 2016 Det har jeg også, i tillegg har jeg jobbet med landbruk en liten periode. Det å ikke bedøve dyr før de blør ihjel er en voldsomt mye verre dyremishandling enn det som skjer i vanlig slaktesituasjon. Ja det er ikke hyggelig på noe slakteri og jeg støtter heller ikke alt i vårt landbruk men det som skjer ved "normal" halalslakting er over en vær fatteevne når det finnes bedre alternativer! Anonymous poster hash: cf4ad...8e4 Ikke vær men hver.. Retter like gjerne selv før norsklærerne kaster seg over det😂 Anonymous poster hash: cf4ad...8e4
Anonym bruker Skrevet 1. april 2016 #25 Skrevet 1. april 2016 Jeg tror på Gud ja. Men ikke den islamske gud. Jeg har ikke lyst å ha kjøtt som er velsignet i Allah sitt navn, og det bør være mitt valg å la være. I dag kunne jeg ikke finne noe kjøtt, noe sted, som var vanlig slakt. Kunne ikke forstå hvorfor. Anonymous poster hash: d3ebd...684 Allah er arabisk for gud, på samme måte som det heter God på engelsk og Gott på tysk. Om du ikke tror på guden man velsigner på vegne av, så tror du vel heller ikke pårkning av velsignelsen? Og om den så hadde virket, gjør det noe? Anonymous poster hash: 961d6...eca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå