Gå til innhold

Hvor gammel bør minstemann være før vi får oss hund igjen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt hund fra jeg var 12 år til jeg flyttet ut som 18-åring, og igjen fikk jeg hund i 4 år. 

Vi hadde hunden før eldstemann ble født, og hadde baby og hund samtidig, men da var hunden voksen. Det gikk veldig greit, bortsett fra at hunden ble syk og måtte avlives for et halvt år siden :( Savner hunden, men også det å ha en hund. 

Samboeren min sier nei. Så jeg kan ikke kjøpe hund nå, men når synes du det er ok at vi skaffer oss hund? 

Erfaringen jeg har er med hund, i alle stadier i livet til hunden (fra valp til voksen). Kan det meste om trening av hund etc. 

Har baby på et halvt år og en tre år gammel datter. Treåringen er ikke noe "problem" når det kommer til hund, hun er redd for store hunder, men ikke redd for små hunder. Empatisk og snill, men trenger klare grenser. Det vi gjorde med forrige hunden var at han hadde sin plass, der skulle ikke treåringen (som da var 0-2,5 år) gå. Det var forbudt område. Så hunden kan rømme hvis pause trengs. 

Men det jeg egentlig tenker mest på er om det er overkommelig med 1-åring og valp? 

2-åring og valp? Må vi vente til yngste er 5 år før vi får valp? 

Anonymous poster hash: ced72...843
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må bare legge til at han mener det ikke passer NÅ. Men han vil ha i fremtiden.

Skrevet

Jeg ville ventet til den minste er 3 år. Da begynner dem å klare seg litt mer selv.

Anonymous poster hash: 9076e...e7d
Skrevet

Jeg ville ventet til den minste er 3 år. Da begynner dem å klare seg litt mer selv.

Det er sant, synes dog at eldste har klart seg selv siden 1,5-års alderen. Og så er det jo barnehage etc, men det er liksom det at jeg er i perm.nå, får antakeligvis aldri mulighet til å være så lenge hjemme igjen (mtp valp), men alt må jo passe da :)

Virker veldig lenge til 2018 hehe.

Skrevet

Til minsten er 3-4 år.

Anonymous poster hash: 257ba...201
Skrevet

Minste min er snart to og vi tenker vente til hun er over 3 år. Akkurat nå hadde vi hele tiden måtte passe på at hun ikke tulla og plaget hunden... pluss at det jo er masse jobb!

Anonymous poster hash: ea287...fd1

Skrevet

Minste min er snart to og vi tenker vente til hun er over 3 år. Akkurat nå hadde vi hele tiden måtte passe på at hun ikke tulla og plaget hunden... pluss at det jo er masse jobb!

Ja, det er det absolutt! Men da min eldste var 1 år hadde vi en slik periode, måtte passe på.... Men samtidig må vi jo passe veldig på nå og, at 3-åringen ikke plager babyen. 

Men hun er veldig grei og snill, plager jo ikke.. (men man må jo passe på selvom :P )

Tiden går jo fort og egentlig, hvis man bare tenker på noe annet. 

3 år høres veldig greit ut egentlig, selvom det føles lenge til nå så vips så er man der. Hvis det passer.

Skrevet

Det er sant, synes dog at eldste har klart seg selv siden 1,5-års alderen. Og så er det jo barnehage etc, men det er liksom det at jeg er i perm.nå, får antakeligvis aldri mulighet til å være så lenge hjemme igjen (mtp valp), men alt må jo passe da :)

Virker veldig lenge til 2018 hehe.

Hehe, skjønner det :) 

Men et alternativ kan jo være at du kan gå tur med andres hund? Da får du jo den koseligste delen av hundeholdet, samt at kanskje du hjelper noen som har vanskeligheter med å få kabalen til å gå opp :)

Skrevet

Hehe, skjønner det :) 

Men et alternativ kan jo være at du kan gå tur med andres hund? Da får du jo den koseligste delen av hundeholdet, samt at kanskje du hjelper noen som har vanskeligheter med å få kabalen til å gå opp :)

Ja, kanskje. Er litt skeptisk til andres hunder, dessuten har alle som bor her huskyer og andre store hunder, jeg er litt redd for store hunder siden jeg har blitt jaget av dem (så skal kjøpe en liten en selv :) )

Jeg er veldig ensom, har få/ingen venner, og familien min er usosiale. Etter hunden døde er jeg selvfølgelig mye mer ensom enn tidligere. huff :(

Samboeren min er jeg jo selvsagt også venn med :) Vi prater om alt. Men siden 1 av oss må være hjemme og passe barn kan vi aldri gå en tur sammen, alene. Jeg liker å gå om kvelden, er så rolig og stille ute da.

Så kunne trengt en turkamerat, også for å komme i bedre form. Har babykiloer som bør vekk ;)

Men man kan ikke få alt man trenger, eller alt man vil, her i livet :)

Og så er det bare å vente til det passer.... men da tenker jeg 2-3 år er greit.. tidligst... 

Skrevet

Ja, det er det absolutt! Men da min eldste var 1 år hadde vi en slik periode, måtte passe på.... Men samtidig må vi jo passe veldig på nå og, at 3-åringen ikke plager babyen.  Men hun er veldig grei og snill, plager jo ikke.. (men man må jo passe på selvom :P )Tiden går jo fort og egentlig, hvis man bare tenker på noe annet.  3 år høres veldig greit ut egentlig, selvom det føles lenge til nå så vips så er man der. Hvis det passer. Anonymous poster hash: ced72...843

Jeg har vurdert omplaseringshund da,men vet ikke om jeg vil dra inn en hund jeg ikke kjenner når jeg har små barn...

Skrevet

Ser ikke helt problemet og hvorfor vente til barnet er 3 år? Jeg har vokst opp med hunder, store og sterke typer som man egentlig ikke forbinder med familiehunder. Er de voksne istand til å ta vare på hund og barn så er det ingen aldersgrense, og det er tull at 3 år er minimums alderen. Det er helt og holdent avhengig av hva foreldrene er i stand til å ta ansvar for og at det er gode rutiner for hund og barn, job og fritid. Ikke alle er istand til å ha hund uansett alder! Har kommet borti en familien med barn som fulgte oppskriften deres, lite peiling på hund og dens koder men foreldrene påsto at de hadde hatt hund før barn. Valpen ble ødelagt! Kjempesnille gutten ble plaget så mye av disse ungene på 5+ at han begynte å forsvare seg- jo tidligere man har dyr i hus jo bedre sier jeg. 

Anonymous poster hash: 4127c...1ac
Skrevet

Minstemor hos oss var 3,5 år da vi fikk valp nå. Det fungerte veldig bra :-)

Anonymous poster hash: 70a60...3f3

Skrevet

Vi har en ung hund og baby på et år. Vi fikk hunden før baby så han blir hos oss, men det er vanvittig mye jobb ettersom hunden er veldig aktiv og babyen likeså. Skulle jeg hatt hund igjen eller kjøpt hund nå hadde jeg ventet til det siste barnet jeg skal ha er 3-4 år gammelt.

Anonymous poster hash: 3f4a7...c35

Skrevet

Vi har fått hund nå, minste er 10 mnd. Voksen omplasseringshund da, 2 år. Hadde ikke fikset valpetid, men med en som er husren går det fint. De har hver sine områder da, så begge får litt fri.

Anonymous poster hash: 2ae3c...c65

Skrevet

For oss fungerte det perferkt å få hund da barnet var 6 år. Hun er stor nok til å være litt alene mens vi lufter hund (når en av oss er borte, så må jo likevel bikkja bli luftet - også etter barnets leggetid). Hun er stor nok til å selv være med på å trene hunden og forstår at fingrene f.eks. ikke har plass inni hundens øyne osv.

Anonymous poster hash: 0ca2f...c5c
Skrevet

Vi fikk hund da minste var 13 mnd, det passet fint for oss. Ikke vært noen problemer.

Skrevet

jeg hadde hund fra jeg var nyfødt til nesten 16

Skrevet

Tok det opp og spurte gubben, han er veldig negativt innstilt og jeg orker ikke å argumentere for det så legger det bare fra meg. Blir bare krangling - og DET er et dårlig utgangspunkt.

Skrevet

Jeg har altid hatt hund og ser ikke helt problemet med å.ha hval og baby heller. Jeg har prøvd det, funket utmerket! Fikk trent mye hund på trilleturene altså

Anonymous poster hash: 857c2...6ba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...