Anonym bruker Skrevet 1. april 2016 #1 Skrevet 1. april 2016 Inspirert av en film jeg har sett, så lurer jeg på hva dere ville gjort. Case: Babyen deres eller det lille barnet ligger å sover i etasjen over. Komfyren tar fyr, og store deler av kjøkkenet står i brann. Hva gjør du, prøver å slukke brannen først eller løper direkte og henter barnet og stormer ut? Anonymous poster hash: aacc0...d9c
craZy&roCkaNattTerorist Skrevet 1. april 2016 #2 Skrevet 1. april 2016 Viss store deler av kjøkkenet brenner hadde jeg løpt å henta ungen, ringt brannvesener og fått oss ut..
Anonym bruker Skrevet 1. april 2016 #3 Skrevet 1. april 2016 Forter meg opp til barnet og løper ut med det før jeg løper inn igjen og prøver å slukke. Vil klare selv. Anonymous poster hash: 57d04...e6e
Anonym bruker Skrevet 1. april 2016 #4 Skrevet 1. april 2016 Springer opp til ungen, klatrer ned brannstigen fra 2. Etasje. Varsler straks 110. Anonymous poster hash: 291a1...401
Anonym bruker Skrevet 1. april 2016 #5 Skrevet 1. april 2016 Om faktisk store deler av kjøkkenet står i brann, så ville jeg ikke prøve å slokke det selv. Hadde det vært en liten kjelebrann så, men jeg er nok ingenting mot store flammer over kjøkkenet. Jeg springer opp til barnet og kommer meg ut av huset. Tar ikke sjansen på å gå inn igjen, ringer heller 110. Anonymous poster hash: a55f9...10f
Chl85 Skrevet 1. april 2016 #7 Skrevet 1. april 2016 Har opplevd brann, så der er saken helt klar.... Løp for å hente baby og kommet meg ut... Og ikke somla et sekund mer enn jeg må. Siden røyk stiger oppover er babyens liv allerede i ganske stor fare. Ofte er det røyken man dør av i en husbrann..., brent blir du gjerne etterpå. Holdt på å skje med foreldrene mine når det brant hos oss. Det var avtrykk etter dem i sengen og de var lang unna selve varmekilden. Å prøve å slukke et overtent kjøkken er bare å glemme... Varmen og røyken hadde kvalt deg. Dumskap å prøve det...
Anonym bruker Skrevet 1. april 2016 #8 Skrevet 1. april 2016 Løpt etter barnet og fått oss ut. Ringt brannvesenet etterpå. Anonymous poster hash: e4d8e...50c
Anonym bruker Skrevet 1. april 2016 #9 Skrevet 1. april 2016 Kommer meg opp å henter ungen(e) og kommer oss ut via barnerommet og brannsklia der, så lenge det ikke bare er en kjelebrann, så bruker jeg ikke tid på å prøve å slukke. Anonymous poster hash: f83b3...48b
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 1. april 2016 #10 Skrevet 1. april 2016 Henter barnet er det riktige å svare, men man vet ikke hvordan man reagerer i en sånn situasjon før man står oppi den. Kanskje jeg får helt panikk og blir handlingslammet..
Anonym bruker Skrevet 1. april 2016 #11 Skrevet 1. april 2016 Hadde satt meg ned for å skrive ett innelgg her for å spørre om hva jeg burde gjøre først.. Anonymous poster hash: a4abb...ec5
Chl85 Skrevet 1. april 2016 #12 Skrevet 1. april 2016 Henter barnet er det riktige å svare, men man vet ikke hvordan man reagerer i en sånn situasjon før man står oppi den. Kanskje jeg får helt panikk og blir handlingslammet.. Tviler på at du hadde blitt handlingslammet Du hadde nok reagert ganske instinktivt, vil jeg tro. Da det brant i huset vårt var jeg 11 år... Naboen sto å skreik fra glassdøra midt på natta for at det brant, jeg var den eneste som våknet(jeg lå nede og røyk stiger opp, så mamma og pappa var allerede kullosforgiftet og hørte ingenting) Jeg var vel handlingslammet i ca 2 sekunder før jeg fikk skreket til foreldra mine det høyeste jeg kunne... (klarte ikke å gå opp i 2 etg pga røyk), hun skrek tilbake at jeg måtte få ut broren min på på 5 år. Han hadde rom i nærheten av meg og i vår etg var det nesten ingen røyk.. Fikk ut han og løp inn igjen for mamma og pappa... Da kom de deisende ned trappa og vi kom oss alle ut. Fikk masse kjeft av dem fordi at jeg løp inn etter dem igjen. Har forklart barna mine at de ALDRI skal løpe inn i et brennende hus, uansett om jeg eller pappaen fortsatt er der.. Alt dette skjedde vel på noen øyeblikk, så tror det ligger i oss denne fluktreaksjonen når noe er livsfarlig. Samme med at morsinstinktet hadde kicket inn så det monner
Chl85 Skrevet 1. april 2016 #13 Skrevet 1. april 2016 Tviler på at du hadde blitt handlingslammet Du hadde nok reagert ganske instinktivt, vil jeg tro. Da det brant i huset vårt var jeg 11 år... Naboen sto å skreik fra glassdøra midt på natta for at det brant, jeg var den eneste som våknet(jeg lå nede og røyk stiger opp, så mamma og pappa var allerede kullosforgiftet og hørte ingenting) Jeg var vel handlingslammet i ca 2 sekunder før jeg fikk skreket til foreldra mine det høyeste jeg kunne... (klarte ikke å gå opp i 2 etg pga røyk), hun skrek tilbake at jeg måtte få ut broren min på på 5 år. Han hadde rom i nærheten av meg og i vår etg var det nesten ingen røyk.. Fikk ut han og løp inn igjen for mamma og pappa... Da kom de deisende ned trappa og vi kom oss alle ut. Fikk masse kjeft av dem fordi at jeg løp inn etter dem igjen. Har forklart barna mine at de ALDRI skal løpe inn i et brennende hus, uansett om jeg eller pappaen fortsatt er der.. Alt dette skjedde vel på noen øyeblikk, så tror det ligger i oss denne fluktreaksjonen når noe er livsfarlig. Samme med at morsinstinktet hadde kicket inn så det monner Ja og eneste grunnen til at mamma våknet var fordi hun hørte meg skrike--- Morsinstinkt-- Det mente ambulansepersonellet som gav hun oksygen etterpå kunne være grunnen
Anonym bruker Skrevet 1. april 2016 #14 Skrevet 1. april 2016 Etter falsk alarm midt i natten vet jeg at jeg står på barnerommet klar til og gå naken ut. Før jeg i det hele tatt har tenkt en tanke. Mannen derimot er på runde i huset for å finne ut om det brenner. Så hvis det brenner og vi er våkne antar jeg ansvaret blir det samme. Jeg evakuerer barn, mannen bedriver brannlokalisering og evt sluking. Anonymous poster hash: d1f84...a56
Anonym bruker Skrevet 1. april 2016 #15 Skrevet 1. april 2016 Etter falsk alarm midt i natten vet jeg at jeg står på barnerommet klar til og gå naken ut. Før jeg i det hele tatt har tenkt en tanke. Mannen derimot er på runde i huset for å finne ut om det brenner. Så hvis det brenner og vi er våkne antar jeg ansvaret blir det samme. Jeg evakuerer barn, mannen bedriver brannlokalisering og evt sluking. Anonymous poster hash: d1f84...a56 Samme her, men jeg hadde regnet med at det var falsk alarm siden det skjer så ofte, så jeg hadde gått inn til barnet først og fremst for å hindre at han blir redd. Hadde ventet med å løpe ut naken til mannen evt hadde bekreftet at det virkelig var brann, eller jeg hadde kjent røyklukt. Hadde jeg stått på et kjøkken som stod i brann som beskrevet i hovedinnlegget håper jeg at jeg hadde hentet barnet og fått oss ut. For at jeg skulle prøvd å slukke først selv måtte det vært noe veldig lite, som f.eks. brann i en kasserolle eller på et bittelite område. Det er i alle fall det jeg tenker ville vært fornuftig nå, men jeg vet jo ikke sikkert hva jeg ville gjort om jeg stod midt oppi det. Anonymous poster hash: be509...09b
Anonym bruker Skrevet 1. april 2016 #16 Skrevet 1. april 2016 Hvorfor er dere så redd for å prøve å slukke selv? Anonymous poster hash: 57d04...e6e
Himmel og hav Skrevet 1. april 2016 #17 Skrevet 1. april 2016 Redde Varsle Slukke Den rekkefølgen er så innprentet etter snørrogførti brannøvelser på jobb at jeg regner med at jeg hadde gjort det på rein ryggmargsrefleks.
Gjest Stjerneklart Skrevet 1. april 2016 #18 Skrevet 1. april 2016 (endret) Hvorfor er dere så redd for å prøve å slukke selv? Anonymous poster hash: 57d04...e6e Jeg er ikke redd for å prøve å slukke selv, men jeg er redd for konsekvensene av det hvis jeg ikke klarer det. For alt man vet klarer man ikke å slukke brannen, man kan bli røykforgiftet og besvime eller røyken kan stige opp i andreetasje og skade barnet. Nei, barnet kommer før alt, uansett. Huset kan brenne ned for min del, men barnet skal ut! Endret 1. april 2016 av Stjerneklart
Ikkesåallerværst Skrevet 1. april 2016 #19 Skrevet 1. april 2016 Hadde brølt på seksåringen mens jeg hentet fireåringen og lempet han ut ytterdøra mens jeg løp opp for å få ut seksåringen. Hadde kjøkkenet vært i full brann hadde jeg ikke kunnet komme meg til rommet hans og måtte ha løpt rundt huset for å knuse vinduet. Vi er vanligvis to hjemme så vi ville ha gjort hver vår ting; jeg ut med yngste og han opp for å hente eldste.
Anonym bruker Skrevet 1. april 2016 #20 Skrevet 1. april 2016 Jeg er ikke redd for å prøve å slukke selv, men jeg er redd for konsekvensene av det hvis jeg ikke klarer det. For alt man vet klarer man ikke å slukke brannen, man kan bli røykforgiftet og besvime eller røyken kan stige opp i andreetasje og skade barnet. Nei, barnet kommer før alt, uansett. Huset kan brenne ned for min del, men barnet skal ut! Selvfølgelig hadde jeg også reddet mine barn ut før noe annet. Men jeg tenker at man instinktivt vil løpe inn igjen og gjøre alt man kan for å redde hjemmet sitt. Det er jo investeringen ens, og formuen, og der livet er.. Anonymous poster hash: 57d04...e6e
Anonym bruker Skrevet 1. april 2016 #21 Skrevet 1. april 2016 Selvfølgelig hadde jeg også reddet mine barn ut før noe annet. Men jeg tenker at man instinktivt vil løpe inn igjen og gjøre alt man kan for å redde hjemmet sitt. Det er jo investeringen ens, og formuen, og der livet er.. Anonymous poster hash: 57d04...e6e Nå var spørsmålet hva det første man gjør er. Ikke hva man gjør etter at alle er trygge. Desuten med tanke på hvor mange historier man hører om folk som dør fordi de gikk inn for og hente bunader, albumer, osv, osv etter at familien var trygt ute tror jeg ikke du skal undervurdere om folk kommer til å gjøre en slukningsinsats. Anonymous poster hash: d1f84...a56
Anonym bruker Skrevet 1. april 2016 #22 Skrevet 1. april 2016 Hvorfor er dere så redd for å prøve å slukke selv? Anonymous poster hash: 57d04...e6e HI skrev at du har baby eller et lite barn. Røyk er veldig farlig og det kan være flere gasser som blir avgitt enn det man vet om. Det aller viktigste er å komme seg ut av huset med barnet, spesielt hvis så mye som halve kjøkkenet er i full fyr. Og når man så står der med babyen/småbarnet, så legger man det vel ikke akkurat fra seg på bakken og løper inn igjen? Eller på andre måter etterlater det alene utenfor. Anonymous poster hash: ed8b0...8ba
Frøken Ubesluttsom Skrevet 1. april 2016 #23 Skrevet 1. april 2016 Jeg har opplevd dette senarioet da. Det begynte å brenne i gangen i leilighetsbygget jeg bodde i, midt på natta. Jeg hadde heldigvis ikke barn da, og kattene vare på "ferie", men jeg kan garantere dere at dere sannsynligvis ikke kommer til å ha så kontroll som dere tror nå. I kampens hete så tenker man irassjonelt og handler på instinkt. Jeg tenkte kun på å komme meg ut så fort som mulig. Det nytter ikke å planlegge hva man skal gjøre når, for det er umulig å sette seg inn i situasjonen. Sannsynligvis vil flesteparten bare hente barnet/barna og komme seg ut, ringe brannvesnet og ferdig med det. Evt ringe brannvesenet samtidig som man tar med seg barna og løper ut.
Anonym bruker Skrevet 1. april 2016 #24 Skrevet 1. april 2016 Redde Varsle Slukke Den rekkefølgen er så innprentet etter snørrogførti brannøvelser på jobb at jeg regner med at jeg hadde gjort det på rein ryggmargsrefleks. Vi har også hatt snørr og førti øvelser på jobben, og blitt prentet inn med at man skal IKKE gå inn i et brennende bygg i håp om å dlukke/redusere skadene. Redde, evakuere, varsle! Anonymous poster hash: 29ca3...0ad
Gjest Sekretøsa Skrevet 1. april 2016 #25 Skrevet 1. april 2016 Minste og eldste hadde våknet før meg av alarmen (det har skjedd på natta) så jeg hadde bedt eldste om å ta med seg yngste ut mens jeg gikk opp og reiv mellomste opp av senga og fikk han ut. Slukke har jeg ingen intensjoner om å prøve på, vi har brannvesen for en grunn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå