Anonym bruker Skrevet 1. april 2016 #1 Skrevet 1. april 2016 Er 38 år og gravid. Far er 47. Hadde dere takket ja til fostervannsprøve? Hvilke avvik finner de ut der? Anonymous poster hash: 96439...ce1
Anonym bruker Skrevet 1. april 2016 #2 Skrevet 1. april 2016 Du får tilbud om gentest i ca uke 11-13. Da er det ultralyd og blodprøve. Opplysninger legges inn i et program og du får en sannsynlighet i forhold til alderen din. Jeg er39 år og har samme risiko som en på 29 år for å få et barn med downs osv. Basert på disse opplysningene jeg fikk anbefalte de ikke å ta fostervann/morkakeprøve pga abortfaren. Jeg fikk veldig gode tall. Anonymous poster hash: 183b1...092
Anonym bruker Skrevet 1. april 2016 #3 Skrevet 1. april 2016 Jeg er nettopp fylt 36, og mistet nesten halvveis på grunn av Trisomi 21. Hvis jeg blir gravid igjen vil jeg ha fosterdiagnostikk. Jeg orker ikke en gang til. Anonymous poster hash: dd00c...e7f
Anonym bruker Skrevet 1. april 2016 #4 Skrevet 1. april 2016 Jeg er nettopp fylt 36, og mistet nesten halvveis på grunn av Trisomi 21. Hvis jeg blir gravid igjen vil jeg ha fosterdiagnostikk. Jeg orker ikke en gang til. Anonymous poster hash: dd00c...e7f Mistet du eller mistet du ikke? Fikk du et barn med Downs syndrom? Hva er det du ikke orker? Anonymous poster hash: a4ded...654
Anonym bruker Skrevet 1. april 2016 #5 Skrevet 1. april 2016 Mistet du eller mistet du ikke? Fikk du et barn med Downs syndrom? Hva er det du ikke orker? Anonymous poster hash: a4ded...654 Hun skriver jo at hun mistet da hun nesten var halvveis. Av og til må man prøve å forstå selv om setningen er satt opp litt annerledes. Anonymous poster hash: 29575...121
Anonym bruker Skrevet 1. april 2016 #6 Skrevet 1. april 2016 Du går vel ikke rett på fostervannsprøve uten duotest først? Jeg er 38 år og gravid, mannen litt yngre enn meg. Vi var igjennom duotest, som innebar en blodprøve i uke 10, og en ultralyd i uke 12. Resultatene var veldig gode, og det var ingen grunn til å ta fostervannsprøve eller morkakeprøve. Det var bare 1/13.000 sjanse for feks trisomi 13 og 18. Sånn jeg forstod det på legene som utførte testene på meg, så anbefaler de fostervannsprøve bare om resultatene på duotesten er så dårlige at de oppveier risikoen for spontanabort pga selve prøven. Det er 1% sjanse for at fosteret dør under en fostervannsprøve, så legene sa at derfor bør resultatet på duotesten være "dårligere" enn 1/100 for at man bør ta fostervannsprøven. Anonymous poster hash: d8876...2d1
Anonym bruker Skrevet 1. april 2016 #7 Skrevet 1. april 2016 Fostervannsprøve gir et faktisk resultat, duotest gir en sannsynlighet ut fra tallene du får. Du kan jo reise til Sverige eller Danmark å ta en NIPT-prøve (non-invasive prenatal testing). Den gir over 99% sikkert svar og er nesten like nøyaktig som en fostervannsprøve, men helt uten risiko, da det bare er en blodprøve av mor. Anonymous poster hash: 5f08d...0b4
Anonym bruker Skrevet 1. april 2016 #8 Skrevet 1. april 2016 Du bør også tenke over hva konsekvensene av resultatet blir. Kommer du til å ta abort? Hvis du har tenkt å beholde uansett, ser jeg ingen grunn til å ta risikoen med en fostervannsprøve. Anonymous poster hash: 75ab6...1a5
Anonym bruker Skrevet 1. april 2016 #9 Skrevet 1. april 2016 Du bør også tenke over hva konsekvensene av resultatet blir. Kommer du til å ta abort? Hvis du har tenkt å beholde uansett, ser jeg ingen grunn til å ta risikoen med en fostervannsprøve. Anonymous poster hash: 75ab6...1a5 Kommer ikke til å beholde uansett. Hi Anonymous poster hash: 96439...ce1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå