Gå til innhold

Tror du det er vanskelig å få venner/familie til å passe en minigris?

Anbefalte innlegg

Vi vurderer å skaffe en, men det er selvfølgelig mye å tenke på. Som feks om hva vi gjør når vi skal på ferie. Jeg tenker kanskje det er lettere å "omplassere" en gris enn hva det er med en hund..mtp røyting, allergi og ikke minst at det er litt morsomt med en liten gris?

Det er selvfølgelg mange andre ting å vurdere, men akkurat nå er det dette jeg lurer på..

Anonymous poster hash: b46f3...393

Fortsetter under...

Gjest Stjerneklart

Er det meningen at dere skal ha minigrisen inne? 

Vi hadde en minigris da jeg var barn, og det var utrolig stas. Men jeg vil også si at det var mye mer arbeid enn med en hund, da den grisen vi hadde verken var stueren eller lydig, så vi hadde den ikke så lenge. Men det er kanskje andre griser?

Om det er lett å få familie til å passe, spørs jo på grisen og på familien. Er grisen grei å ha med å gjøre (og stueren!!), så vil jeg tro det ikke skal være så vanskelig hvis du har en dyreglad familie.

Gris var mye arbeid, men FY så gøy også! Ønsker meg en gris igjen

Endret av Stjerneklart

Er det meningen at dere skal ha minigrisen inne? 

Vi hadde en minigris da jeg var barn, og det var utrolig stas. Men jeg vil også si at det var mye mer arbeid enn med en hund, da den grisen vi hadde verken var stueren eller lydig, så vi hadde den ikke så lenge. Men det er kanskje andre griser?

Om det er lett å få familie til å passe, spørs jo på grisen og på familien. Er grisen grei å ha med å gjøre (og stueren!!), så vil jeg tro det ikke skal være så vanskelig.

Gris var mye arbeid, men FY så gøy også! Ønsker meg en gris igjen

Åh, kan du fortelle meg litt ? Vi har stor hage, så tenker at den får være mye ute, men den skal være inne sammen  med oss på kvelden, ikke stå fast ute.

Annonse

Jeg kunne nok stukket innom et par ganger om dagen og foret en gris som bodde ute i grisehuset og ellers rotet i søla som en gris naturlig gjør, men jeg ville ikke hat en gris i mitt hus og det ville blir begrenset med kos. Å gå tur med en gris skulle jeg hatt god betaling for.

Anonymous poster hash: 97aa6...823

Jeg hadde med glede passet en gris (de er jo nydelige), men det hadde vært en forutsetning at den ikke var aggressiv. Jeg har lest at minigriser ofte er det, så jeg er litt skeptisk.

Du vet at en minigris kan bli 90 kg, og sta som et beist?

Meld deg inn i facebook gruppen minigriser, der er det mange med god erfaring. Jeg hadde med glede passet minigrisen det første året, da den er liten og søt. Men passe en stor og sta voksen gris, nei takk.

Anonymous poster hash: e8ad6...cf2
Gjest Stjerneklart

Åh, kan du fortelle meg litt ? Vi har stor hage, så tenker at den får være mye ute, men den skal være inne sammen  med oss på kvelden, ikke stå fast ute.

Vel, vi bodde på gård så grisen vi hadde fikk være mye ute. Av og til fikk den gå fritt i hagen, og av og til gikk vi tur i skogen med grisen i bånd. Det var utrolig gøy, og jeg fikk et veldig nært forhold til grisen. Jeg syns iallefall at den var sosial og kontaktsøkende på en helt annen måte enn hunder er (vi har hund nå og elsker det også). Ser en over nevner at minigriser ofte er aggressive. Det stemmer helt sikkert, men det var heldigvis ikke grisen vår. Den var god tvers igjennom. Eneste negative var at hun aldri lærte å ikke tisse på gulvet. Det var vel egentlig det eneste som gjorde at vi valgte å gi henne fra oss. 

Grisen trenger nok mye kos, oppmerksomhet og trening helt fra den er liten. Den trenger også mulighet til å få være mye ute, men det høres jo ut som at dere har tenkt på det. Hage er fint! Også fint å ta den med på tur, så det er topp om dere bor litt landlig og har noen turområder i nærheten også. Sørg for å starte med å gjøre den stueren tidlig hvis dere tenker på en griseunge. Min erfaring er hvertfall at om den ikke blir stueren fra starten, så er det utrolig vanskelig å få til senere. 

Tenk nøye igjennom og les mye før dere skaffer gris, men ellers så vil jeg bare si at gris er gøy! Og til spørsmålet ditt - jeg ville hvertfall passet grisen din MED GLEDE :) Herlige dyr!

Jeg ville med glede passet en hund (har gjort det flere ganger), men ikke en gris. Hvis grisen bodde i et fjøs i nærheten kunne jeg stukket innom den og gitt den mat to ganger i døgnet for eksempel, men jeg ville aldri tatt en gris inn i huset.

Men egentlig spiller det ingen rolle hva vi her inne sier. Du må jo spørre din egen familie og vennekrets.

Du vet at en minigris kan bli 90 kg, og sta som et beist?

Meld deg inn i facebook gruppen minigriser, der er det mange med god erfaring. Jeg hadde med glede passet minigrisen det første året, da den er liten og søt. Men passe en stor og sta voksen gris, nei takk.

Nei...Det visste jeg ikke. Men da er det vel ikke en minigris man har fått eller? Har lest om de som har blitt lurt og endt opp med en enorm gris, men jeg skal (om vi finner ut av det) gå til en seriøs oppdretter. Vi tenker på en kanadisk minigris som blir 15-20 kg.

Annonse

En venninne av meg har en minigris som er en skikkelig surpomp. Hver gang hun har besøk må den være på et eget rom siden den biter gjestene. Den er umulig å oppdra. Dette er kanskje et engangstilfelle, men basert på den erfaringen hadde jeg aldri sluppet en minigris i mitt hus.

Anonymous poster hash: eddbd...7d2

Ja, det høres ikke så greit ut å få pass til en gris. Og du kan jo ikke bare ringe en kennel heller, hvis ingen kan. Dette må dere avklare med familien/de som er aktuelle for å passe, før dere skaffer gris. Spør om de er villige til å passe en gris f.eks en uke hver sommer. Jeg tipper du vil få mange "hell no!" som svar.

Nei...Det visste jeg ikke. Men da er det vel ikke en minigris man har fått eller? Har lest om de som har blitt lurt og endt opp med en enorm gris, men jeg skal (om vi finner ut av det) gå til en seriøs oppdretter. Vi tenker på en kanadisk minigris som blir 15-20 kg. Anonymous poster hash: b46f3...393

Jeg vurderte en minigris og gjorde mye undersøkelser. Slo det fra meg da jeg fant ut at det ikke finnes minigriser som er mini, en kjøper en babygris og de blir myyye større ( google pot bellied pig). Ei jeg kjente kjøpte en kanadisk minigris, den er liten ifht en vanlig gris, men på størrelse med en liten schaefer likevel

Anonymous poster hash: 63180...815

Hvorfor vil man ha en gris i huset sitt?!?

Fordi vi ønsker oss et kjæledyr og "vanlige" dyr som katt og hund utgår pga allergi. Skilpadde frister ikke noe særlig, ikke noe særlig å kose med, fisker er heller ikke så spennende. Barna har veldig lyst på et dyr og jeg savner å ha et dyr i huset...er oppvokst med både hunder og katter.

Jeg vurderte en minigris og gjorde mye undersøkelser. Slo det fra meg da jeg fant ut at det ikke finnes minigriser som er mini, en kjøper en babygris og de blir myyye større ( google pot bellied pig). Ei jeg kjente kjøpte en kanadisk minigris, den er liten ifht en vanlig gris, men på størrelse med en liten schaefer likevel

Anonymous poster hash: 63180...815

Jeg har lest at mange i god tro har kjøpt en minigris som viser seg å ikke være det likevel. Den tabben vil jeg selvfølgelig unngå ved å prøve å gjøre så god research som mulig. Pot bellied pig er vel ikke det samme som kanadsk minigris?

Ja, det høres ikke så greit ut å få pass til en gris. Og du kan jo ikke bare ringe en kennel heller, hvis ingen kan. Dette må dere avklare med familien/de som er aktuelle for å passe, før dere skaffer gris. Spør om de er villige til å passe en gris f.eks en uke hver sommer. Jeg tipper du vil få mange "hell no!" som svar.

Nei, kennel utgår. Nå bor vi relativt landlig til da, og mange har både hester og griser og andre husdyr rundt omkring. Om de vil passe en tam minigris er jo likevel ikke sikkert, men jeg vil tro at sjansen for det her hvor jeg bor nå, er større enn i Oslo feks. Men jeg må jo selvfølgelig spørre litt rundt omkring. Ikke vet jeg hvordan grisen vil takle det heller..

Jeg leste også mye om minigris for noen år siden. Problemet er vel, om jeg husker rett, at minigris i ordets rette forstand ikke finnes. De er avlet små, men man vet egentlig ikke helt sikkert om de forblir små gjennom hele oppveksten eller ikke - tross såkalt seriøs forhandler. Man må være forberedt på å kunne ende opp med en diger gris.

Anonymous poster hash: 31263...9c2

Nei...Det visste jeg ikke. Men da er det vel ikke en minigris man har fått eller? Har lest om de som har blitt lurt og endt opp med en enorm gris, men jeg skal (om vi finner ut av det) gå til en seriøs oppdretter. Vi tenker på en kanadisk minigris som blir 15-20 kg.

Minigriser er veldig glad i mat. Så de blir hva du forer de til. Lar du de eksempelvis gå og beite ute på plenen heile sommeren blir den deretter...

Anonymous poster hash: 3994b...b5b

Jeg har lest at mange i god tro har kjøpt en minigris som viser seg å ikke være det likevel. Den tabben vil jeg selvfølgelig unngå ved å prøve å gjøre så god research som mulig. Pot bellied pig er vel ikke det samme som kanadsk minigris?

Det eksisterer ikke griser på 10-15 kg, da er de underernært og syke. Det er en oppdretter som reklamerer med så små griser, der følger det med diett plan til grisen. De fleste som har fulgt den, ender opp med at grisen dør av underernæring. Så skal du ha en gris du skal sulte? Eller en fornøyd lykkelig gris?

Som sagt meld deg inn i den gruppen på facebook, de sitter på mye kunnskap.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...