Gå til innhold

enkeltmannsforetak. selvangivelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har peiling? Hadde enk.m.foretak i kanskje 2 mnd, men da jeg så hvor lite jeg faktisk tjente, så slettet jeg det igjen. nå har jeg fått 2 selvangivelser..en for næringsdrivende /enkeltm.foretak og en vanlig. der står det ikke hvor mye jeg får igjen på skatten. må jeg vente helt til høsten eller går det ann å få vite dette på noen måte...hadde det bare en kort periode.

Anonymous poster hash: 21319...8ed
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan legge alle opplysningene du nå har tilgjengelig på selvangivelsen inn i et av de utallige programmene på nett som beregner skatt, da ser du om du har betalt nok

Men skatteoppgjøret ditt får du ikke før til høsten.

Anonymous poster hash: 80db8...7c0

Skrevet

Dersom du hadde EMF i 2015, så må du vente til høsten ja. Spiller ingen rolle hvor kort periode. Avsluttet du foretaket i 2016, vil også neste års selvangivelse bli slik.

Anonymous poster hash: 1fa17...0ed

Skrevet

Noen som har peiling? Hadde enk.m.foretak i kanskje 2 mnd, men da jeg så hvor lite jeg faktisk tjente, så slettet jeg det igjen. nå har jeg fått 2 selvangivelser..en for næringsdrivende /enkeltm.foretak og en vanlig. der står det ikke hvor mye jeg får igjen på skatten. må jeg vente helt til høsten eller går det ann å få vite dette på noen måte...hadde det bare en kort periode.

Bruk enkel skatteberegning 2015 (fra skatteetaten) og legg inn alt du har tjent både som arbeidstaker og selvstendig + hva du har trukket i skatt, + evt. andre fradrag du skal måtte ha osv osv. I siste fane ser du hva du skulle ha betalt i skatt og du kan skrive inn hva du har betalt - da får du oversikt på om du går i + eller - 

Jeg har gjort det vært år i snart 10 år og det har stemt med noen 100lapper i differanse hver gang :) 

Anonymous poster hash: d5104...a17

Skrevet

Jeg er i samme situasjon som deg hi

Startet det opp i november/desember.m 2015, kom aldri igang flr nyåret -altså kjøpte ingenting og solgte/tjente ingenting.

Har ingen bilag eller regnskap

Har derfor heller ikke levert regnskap...

Nå står det bare uthevet rødt flere plasser at jeg må levere regnskap, men hvordan gjør jeg det. Årsregnskapet blir jo bare

0

0

0

0

🙈

Hjelp!

Fortet meg å avviklet det forrige uke da, siden jeg aldri har kommet igang/begynt og orker ikke allikavel.

Barna og fulltidsjobben er nok for meg

Anonymous poster hash: c6970...6f3

Skrevet

jeg har heller ikke levert regnskap. må man det når det ikke gikk i overskudd? Snakk om så små summer

Skrevet

jeg har heller ikke levert regnskap. må man det når det ikke gikk i overskudd? Snakk om så små summer

Selvfølgelig må du levere regnskap, satte du deg overhodet ikke inn i hva du gjorde da du startet opp?

Så lenge det er snakk om små summer trenger du ikke regnskapsfører, du kan føre regnskapet selv. Du må selvfølgelig levere regnskapet likevel, dokumentere hva du har tjent (evt tapt).

Skrevet

Hvordan er det mulig å starte næringsvirksomhet uten å vite hvilke plikter og oppgaver som følger med?

Kanskje på tide å lese på www.skatteetaten.no under "Bedrift og organisasjon".

Skremmende at folk er så uopplyste..Det heter forøvrig enkeltpersonforetak.

Anonymous poster hash: a811f...091

Skrevet

Hvordan er det mulig å starte næringsvirksomhet uten å vite hvilke plikter og oppgaver som følger med?

Kanskje på tide å lese på www.skatteetaten.no under "Bedrift og organisasjon".

Skremmende at folk er så uopplyste..Det heter forøvrig enkeltpersonforetak.

Anonymous poster hash: a811f...091

Enig, fatter ikke at det er mulig.

Anonymous poster hash: 17def...59a

Skrevet

Om du gikk med underskudd er underskuddet fradragsberettiget, men du må selvfølgelig dokumentere underskuddet.

Du må også skille mellom regnskapsplikt og bokføringsplikt (det er ikke alle som har regnskapsplikt, men de aller fleste har bokføringsplikt), du som ikke har tjent noe særlig trenger ikke betale moms og da vet jeg ærlig talt ikke hvordan reglene er for næringsoppgave og omsetningsoppgave for merverdiavgift.

Jeg og mannen har hatt enkeltpersonforetak i noen år, men vi valgte å bruke regnskapsfører fra første dag siden ingen av oss har særlig erfaring med regnskapsføring. Regnskapsfører tar da selvfølgelig også selvangivelsen for oss.

Skrevet

står på skatteetaten.no og fikk opplyst på tlf når jeg avviklet at de som ikke har tjent over 50 000 er fritatt for innsending av selvangivele for næringsvirksomhet. så derfor jeg lurte..på hvor man evt skal skrive underskudd og overskudd da...når det første spm i selvangivelsen går på nettop dette...  har man ikke tjent over 50 000 , så trenger man ikke skrive inn noe regnskap.

Skrevet

står på skatteetaten.no og fikk opplyst på tlf når jeg avviklet at de som ikke har tjent over 50 000 er fritatt for innsending av selvangivele for næringsvirksomhet. så derfor jeg lurte..på hvor man evt skal skrive underskudd og overskudd da...når det første spm i selvangivelsen går på nettop dette...  har man ikke tjent over 50 000 , så trenger man ikke skrive inn noe regnskap.

Du krysser av for dette, så skal du ikke måtte gjøre annet enn å sende inn som vanlig. 

Anonymous poster hash: b05da...d2d

Skrevet

Du krysser av for dette, så skal du ikke måtte gjøre annet enn å sende inn som vanlig. 

Anonymous poster hash: b05da...d2d

var det jeg trodde også..men etter svar av de over her ble jeg veldig usikker: S ææææ...hjelp

Skrevet

har ringt nå- og fikk opplyst om at jeg trengte ikke levere inn regnskap..så da har jeg gjort riktig.

Skrevet

Dere fører beløpet på den vanlige selvangivelsen! Ikke regnskap så lenge man omsetter for mindre enn 50.000,-

Skrevet

Du fører beløpet på selvangivelsen din (andre inntekter, eller noe sånt)

Skrevet

Selvfølgelig må du levere regnskap, satte du deg overhodet ikke inn i hva du gjorde da du startet opp?

Så lenge det er snakk om små summer trenger du ikke regnskapsfører, du kan føre regnskapet selv. Du må selvfølgelig levere regnskapet likevel, dokumentere hva du har tjent (evt tapt).

Setter du deg overhodet ikke inn i en sak før du svarer så bastant? Du dummer deg ut når du svare feil og er så krass...

Anonymous poster hash: 4ebb4...336

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...