Gå til innhold

Elektronisk kjørebok kan ikke arbeidsgiver overvåke da ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Arbeidsgiver krever nå elektronisk kjørebok til tross for at jeg betaler full skatt av bilen da jeg får lov til å bruke den også privat. For å være ærlig så syns jeg ikke noe om at arbeidsgiver skal få full oversikt over mine private turer, greit nok med arbeidsturene men syns det er litt ubehagelig at han skal kunne "spionere" på meg på denne måten. For disse elektroniske kjørebøkene registrerer jo alle turer som bilen tar ikke sant ? 

Noen som vet om en kjørebok som en kan merke turen som privat og at den kun registrerer antall km kjørt og dato men ikke klokka og hvor osv ? Er ingen lov om privat livets fred eller noe ? 

Skjønner ikke hvorfor jeg skal bruke dette, skatteetaten kan jo ikke gi meg noe mer skatt. Blir jo allrede lagt 8.500 kr opp på lønnen min hver måned (før skatt). Holder ikke det liksom. 

Anonymous poster hash: 76739...790
Skrevet

Hørtes rart ut. Så lenge du skatter av bilen er det ikke noe krav om kjørebok.

Anonymous poster hash: 9f341...d83

Skrevet

Hvis du ikke bruker bilen veldig mye, kan du etter nye regler skatte for faktisk bruk (hvis dette blir rimeligere for deg).

Men da er det krav om elektronisk kjørebok. Er det noe sånn han har tenkt kanskje? Det vil jo bli mindre arbeidsgiveravgift for selskapet også.

Anonymous poster hash: 97f00...4b3

Skrevet

Arbeidsgiver avgift blir mindre ? Har den noe med firmabil å gjøre ?

Syns i grunn ikke noe om at arbeidsgiver skal ha logg over min privat tid og reiser

Skrevet

Arbeidsgiver avgift blir mindre ? Har den noe med firmabil å gjøre ?

Syns i grunn ikke noe om at arbeidsgiver skal ha logg over min privat tid og reiser

Arbeidsgiver betaler arbeidsgiveravgift av beløpet som du skatter for.

Du får spørre han da, hvorfor han vil ha elektronisk kjørebok.

Eventuelt kan du si fra deg bilen, og heller be om høyere lønn.

Anonymous poster hash: 97f00...4b3

Skrevet

Her er nok grunnen til at arbeidsgiver ønsker dette:

Nye skatteregler fra 1. januar 2016 gjør det obligatorisk med elektronisk kjørebok. Brukes yrkesbilen til private formål og man samtidig vil unngå full firmabilbeskatning - skal bruken kunne dokumenteres ved hjelp av en elektronisk kjørebok.

• De nye reglene gjelder hovedsaklig for de som har et tjenstlig behov for, og disponerer en yrkesbil som er registrert som varebil klasse 2, eller mindre lastebiler under 7 501 kg.
  • Dersom man kan benytte seg av reglene, kan man velge mellom 2 modeller for beskatning.
  • Modell 1 gir et bunnfradrag på 50% eller 150 000 på bilens nyprisverdi som ny. Det medfører at det blir vesentlig billigere å beskatte yrkesbilen som en firmabil.
  • Modell 2 åpner for at man kan beskatte per kjørte private kilometer med en sats på 3,40 pr km. Denne modellen vil ofte lønne seg fremfor å beskatte bilen som firmabil
  • Alle yrkesbiler (også biler som ikke faller inn under ovennevnte kategori) kan benyttes til sporadisk bruk. Definisjonen av sporadisk bruk er 10 dager eller 1000 km i året. Sporadisk bruk må dokumenteres med en elektronisk kjørebok.
  • Alle firmabiler som kjører over 40 000 km i næring i året og som ønsker fradrag på nyprisverdien på bilen, må dokumentere denne kjøringen med en elektronisk kjørebok.

Anonymous poster hash: 31a61...b1a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...