Gå til innhold

Hvordan sår man? Minidrivhus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis jeg skal begynne å så frø nå til planting i hagen i sommer, kan jeg sette pottene ute i et sånt minidrivhus av plast? Eller blir det for kaldt om natta? Hvis ikke, hva bruker man egentlig slike minidrivhus til?

Anonymous poster hash: e2c2c...8af

Fortsetter under...

Skrevet

Nei nei, det er altfor kaldt til å sette dem ut nå, både dag og natt! Plant i små potter, eller kjøp sånne jiffy-briketter (http://www.hobbygartner.no/jiffy.html) - de har dem overalt hvor det selges frø. Ha de små pottene eller brikettene inni minidrivhuset - innendørs! Da har de det fint og lunt og fuktig, ihvertfall inntil de begynner å spire. Når det begynner å bli varmt i været, og plantene dine begynner å bli større, kan du sette dem ut på dagtid, men da dem inn på kvelden! Det er sjelden lurt å sette plantene ut permanent før ute i mai, og med mindre du har planter som tåler en runde frost (f.eks. stemor) kan du risikere at de dør.

Skrevet

Og for ordens skyld: mine selvsådde planter bor inne i minidrivhuset helt til de er klare for større potter. Der står de altså mens de spirer, men det er også nyttig når man venner dem til å være ute, for da er de helt beskyttet mot vind og slikt.

Skrevet

Minidrivhus: akkurat kjøpt et med plastlokk. Når lokket er p, som jeg regner med, så blir det helt tett? Skal det være det?

Skrevet

Jeg tenker ikke på sånne små pottedruvhus, men en sånn stor hylle som står i solveggen... Men det blir jo vel like kaldt inni der da.... 😀 Så altså: jeg sår i små potter med plast oppå, setter det i vinduskarmen ( de skal ha mye lys?) og når det blir mai kan jeg sette det ut i det hylledrivhuset?? He he, ja jeg er plante-dummie 😂

Skrevet

Du kan sette ut når det ikke er fare for nattefrost lengre. Her på østlandet er det enstund til virke det som. Selv om det var 16plussgrader fot nesten to uker sidne på dagen i skyggen, ligger fortsatt snøen bak hekken så det tyder på at det fortsatt e kaldt i bakken og på natta. Regn har vi hatt i hele helga også, ikke nok til å fjerne snøen selv om det har øsa ned.

Jeg sår alltid inne, og tar ut når enten tempraturen er veldig bra eller de er store nok til å tåle litt lave tempraturer ute.

Fortiden har jeg meloner, agurker, minimais, paprika, chili og litt annet til spiring inne, de skal få være inne lenge til selv om jeg har ordentlig drivhus.

Hvitløken kommer ut på trappa i slutten av april tenker jeg, selv om den tåler kulden litt.

Anonymous poster hash: 5fe51...d1e

Annonse

Skrevet

Når du kan sette plantene ut varierer mye. Stemorsblomster tåler flere kuldegrader mens tomatplanter skades av temperaturer ned mot +10 grader, selv når plantene er godt herdet.

Anonymous poster hash: 90eee...988
Skrevet

Jeg tenker ikke på sånne små pottedruvhus, men en sånn stor hylle som står i solveggen... Men det blir jo vel like kaldt inni der da.... Så altså: jeg sår i små potter med plast oppå, setter det i vinduskarmen ( de skal ha mye lys?) og når det blir mai kan jeg sette det ut i det hylledrivhuset?? He he, ja jeg er plante-dummie

Akkurat sånn, ja! :)

Skrevet

Minidrivhus: akkurat kjøpt et med plastlokk. Når lokket er p, som jeg regner med, så blir det helt tett? Skal det være det?

Akkurat det har ikke jeg prøvd, men jeg tror det kan være på så lenge det spirer. Uten drivhus dekker jeg mine frø med plast, og det blir jo det samme. Mitt minidrivhus har regulerbart luftinnslipp, men det blir aldri HELT tett. Uansett pleier jeg å gradvis åpne mer og mer jo større plantene blir. Og samme opplegget når jeg setter det ut. Til å begynne med er lokket på, med mindre det plutselig er supervarmt! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...