Anonym bruker Skrevet 29. mars 2016 #1 Skrevet 29. mars 2016 Vi vil til utlandet i år. Har med tre barn i alderen 5 til 10 år. Vil ha sol og varme.. Anonymous poster hash: 2cb89...ffa
the amazing spidermamma Skrevet 29. mars 2016 #5 Skrevet 29. mars 2016 Jeg har bare vært der før jeg fikk barn, men ville bare si at det kan være lurt å være litt obs på at det er en del strender der som ikke er så barnevennlige, det kan være litt kråkeboller, steinete bunn og sånt. Så lurt å sjekke litt på forhånd. Forøvrig et veldig fint ferieland. Nå har jeg som sagt bare vært der uten barn, og mye har sikkert skjedd på åtte år, men anbefaler å prøve leilighet hvis dere vil bo i bykjernen. Hotellene var ofte litt utenfor byene.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2016 #6 Skrevet 29. mars 2016 Å ha barn med til Kroatia er helt perfekt, synes jeg. Jeg elsker også Tucepi, som hun oppe (Makarska riviera). Det er ikke så stort, men man har alt man trenger. Veldig oversiktlig og god plass, både på strender og restauranter. Men som også en her nevnte, så KAN det være kråkeboller, men jeg har kun sett dem så langt ute der man ikke kan stå. Anbefales å bruke badesko som selger overalt i butikkene der til en billig penge. Det er ikke sandstrand der, og selv om mange er skeptiske (meg selv inkludert) var det fantastisk med de små rullesteinene der vi slapp på få sand i alt av klær og utstyr (de har sandstrender lenger nord i landet). Tucepi består av en lang strandpromenade med stranden på ene siden og hoteller, leiligheter og butikker på andre siden. Der er med andre ord bare noen få meter til stranden. Alga er nok det mest barnevennlige hotellet, med show på kveldene og badebasseng, men vi liker helt å leie leilighet der (jeg har vært der fem ganger nå), men dere bestemmer selv. Tror det bare er Apollo som har reiser dit. Makarska by ligger like ved, og er kun en kort taxitur unna, evt. en halvtimes spasertur gjennom en skogssti langs sjølinjen. Der har de et større utvalg av butikker og restauranter, men på kveldstid er det mer støy, selv om det også er tilpasset barn (parker og marked som er åpent også på kvelden). Fra Makarska Riviera (altså også Tucepi) kan man ta båttur ut til Hvar og Brac (google!!), og det er virkelig verdt å få med seg. Barna elsket båtturen ut dit (stor båt med mat og musikk og gjerne noen delfiner som hopper foran båten), og det er virkelig vakkert der. Vi har også vært i Dubrovnik, men jeg synes det holder med en dagstur dit. Det er en større by, og selv om det er verdt å få med seg (Apollo arrangerer dagsturer), så vil jeg ikke bo der igjen. Vi har også reist noen ganger til Bosnia, men det er litt for mange turer på buss for små barn synes jeg, men Mostar (google!!) er en by med mye historie og mye flott å se. Det eneste minuset med Kroatia er at de lokale ikke snakker veldig bra engelsk. De er absolutt mye flinkere enn for noen år siden, og de forstår og gjør seg forstått, men de skjønner ikke alt - blant annet reiste vi med en som har cøliaki en gang, og det var litt utfordrende. De har også lite allergimat der, selv om de alltid har annet mat man kan spise - hun vi reiste med hadde heldigvis med seg brød og knekkebrød. Men makan til hyggelige folk da, selv om de så må ty til tegnspråk! På restaurantene er de glade i barn, og har mye humor og er lett å like. Sammenlignet med f.eks Spania og Hellas er kroatene ekstremt hyggelige. Og været kan være litt mer ustabilt om man reiser før ca. midten av jule og etter september. Jeg har kun opplevd dårlig vær én dag i august, og to dager i juni, og jeg har vært der ti uker til sammen, om jeg regner rett. Bra for barna at det ikke blir over 40 grader, som jeg har opplevd i Tyrkia, Hellas og Kypros. Kroatia, og spesielt Tucepi, har virkelig fanget noe i meg, og selv om jeg liker nye plasser og prøve nye land faller jeg alltid tilbake til Kroatia. Vel verdt det! Ikke den beste hjemmesiden, men http://www.tucepi.com/ Anonymous poster hash: 0ecba...ebd
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2016 #7 Skrevet 29. mars 2016 Å ha barn med til Kroatia er helt perfekt, synes jeg. Jeg elsker også Tucepi, som hun oppe (Makarska riviera). Det er ikke så stort, men man har alt man trenger. Veldig oversiktlig og god plass, både på strender og restauranter. Men som også en her nevnte, så KAN det være kråkeboller, men jeg har kun sett dem så langt ute der man ikke kan stå. Anbefales å bruke badesko som selger overalt i butikkene der til en billig penge. Det er ikke sandstrand der, og selv om mange er skeptiske (meg selv inkludert) var det fantastisk med de små rullesteinene der vi slapp på få sand i alt av klær og utstyr (de har sandstrender lenger nord i landet). Tucepi består av en lang strandpromenade med stranden på ene siden og hoteller, leiligheter og butikker på andre siden. Der er med andre ord bare noen få meter til stranden. Alga er nok det mest barnevennlige hotellet, med show på kveldene og badebasseng, men vi liker helt å leie leilighet der (jeg har vært der fem ganger nå), men dere bestemmer selv. Tror det bare er Apollo som har reiser dit. Makarska by ligger like ved, og er kun en kort taxitur unna, evt. en halvtimes spasertur gjennom en skogssti langs sjølinjen. Der har de et større utvalg av butikker og restauranter, men på kveldstid er det mer støy, selv om det også er tilpasset barn (parker og marked som er åpent også på kvelden). Fra Makarska Riviera (altså også Tucepi) kan man ta båttur ut til Hvar og Brac (google!!), og det er virkelig verdt å få med seg. Barna elsket båtturen ut dit (stor båt med mat og musikk og gjerne noen delfiner som hopper foran båten), og det er virkelig vakkert der. Vi har også vært i Dubrovnik, men jeg synes det holder med en dagstur dit. Det er en større by, og selv om det er verdt å få med seg (Apollo arrangerer dagsturer), så vil jeg ikke bo der igjen. Vi har også reist noen ganger til Bosnia, men det er litt for mange turer på buss for små barn synes jeg, men Mostar (google!!) er en by med mye historie og mye flott å se. Det eneste minuset med Kroatia er at de lokale ikke snakker veldig bra engelsk. De er absolutt mye flinkere enn for noen år siden, og de forstår og gjør seg forstått, men de skjønner ikke alt - blant annet reiste vi med en som har cøliaki en gang, og det var litt utfordrende. De har også lite allergimat der, selv om de alltid har annet mat man kan spise - hun vi reiste med hadde heldigvis med seg brød og knekkebrød. Men makan til hyggelige folk da, selv om de så må ty til tegnspråk! På restaurantene er de glade i barn, og har mye humor og er lett å like. Sammenlignet med f.eks Spania og Hellas er kroatene ekstremt hyggelige. Og været kan være litt mer ustabilt om man reiser før ca. midten av jule og etter september. Jeg har kun opplevd dårlig vær én dag i august, og to dager i juni, og jeg har vært der ti uker til sammen, om jeg regner rett. Bra for barna at det ikke blir over 40 grader, som jeg har opplevd i Tyrkia, Hellas og Kypros. Kroatia, og spesielt Tucepi, har virkelig fanget noe i meg, og selv om jeg liker nye plasser og prøve nye land faller jeg alltid tilbake til Kroatia. Vel verdt det! Ikke den beste hjemmesiden, men http://www.tucepi.com/ Anonymous poster hash: 0ecba...ebd Shit, så mye skrivefeil. Men det er litt for LANGE turer til Bosnia for små barn, og før ca midten av JUNI ikke jule Anonymous poster hash: 0ecba...ebd
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2016 #9 Skrevet 29. mars 2016 Hvor var dere? 😊 Istria - Pula! Riktig som noen sier her at det er mye steinstrender og kråkeboller, men det ordnes lett med badesko (som selges overalt)! Hyggelige folk overalt!! Anonymous poster hash: 8ab3f...e96
moota m storebror&lillebror Skrevet 29. mars 2016 #10 Skrevet 29. mars 2016 Kroatia er flott, også med barn. Vi kjører ned hvert år. Har vært der 8 ganger. Første gang i 2002. Noen plasser finnes det falske sandstrender, de får tilkjørt sand og lager til. Ellers er det rullestrender, betongkanter ol. Kråkebollene kan være en utfordring, men som de andre sier, crocs eller andre badesko fikser det. Folkene er fantastisk hyggelige og mange steder er rimelige plasser både mtp bo og spise. Vi har vært et lite stykke sør for Split og på Istrahalvøya, et kort stykke fra Slovenia og Italia.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2016 #11 Skrevet 29. mars 2016 Tusen takk for svar! Er litt amatør når det gjelder å reise til utlandet, så tar gjerne imot flere tips. Har skjønt det er ganske rimelig å bo og leve der nede? Anonymous poster hash: 2cb89...ffa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå