Anonym bruker Skrevet 29. mars 2016 #26 Skrevet 29. mars 2016 Jeg snakker med en blanding av britisk og norsk aksent, vi prater bare engelsk hjemme. Som regel blir det mer norsk aksent på ord jeg ikke kan ordentlig eller nettopp har lært meg, evt om jeg må veksle mellom norsk og engelsk samtidig, da kan det bli krøll. Men jeg har blitt spurt av en brite hvor i England jeg er fra, han må ha vært døv. Det sagt, amerikanere tror som regel jeg er svensk (gudene må vite hvorfor). Og amerikansk aksent har jeg ikke nubbesjans på, har prøvd og prøvd, men jeg høres ut som jeg er full eller fra Midtøsten. Anonymous poster hash: d5cba...0a0
Himmel og hav Skrevet 29. mars 2016 #27 Skrevet 29. mars 2016 Aksent har jeg. Hva slags er jeg litt usikker på i og med at amerikanere tror jeg er bristisk, briter tror jeg er fra Australia og Australiere har gjettet at jeg er fra USA.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2016 #28 Skrevet 29. mars 2016 Bor i USA og har bodd der i veldig mange år. De aller, aller fleste som ikke har engelsk som morsmål har litt aksent, selv om de prater språket flytende (og selv om de ikke tror det selv). Når det er sagt, så skjønner jeg ikke at det er noe mål for en med norsk som morsmål å høres ut som noe annet? I USA blir i alle fall aksent stort sett oppfattet som sjarmerende. Anonymous poster hash: 6d56e...69b Jeg har aldri opplevd å få et eneste spørsmål om jeg er fra et annet sted enn USA. Folk har heller blitt overraska når jeg har fortalt det. Samme hva du tror jeg vet det ikke er mulig å høre at jeg ikke er amerikaner. Anonymous poster hash: 313af...309
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2016 #29 Skrevet 29. mars 2016 Uttalen ja, det er den som man gjør seg mest forstått i. Så jeg kommer til å lære han samme som jeg fikk. For meg har det åpnet en rekke muligheter. Både karriere messig og i. Privatlivet. For ikke å snakke om hvor enkelt han kan lære seg andre språk. Jeg kan uttale stort sett alle ord på alle språk tilnærmet perfekt - nettop pga denne kunnskapen. Og det kan jo komme godt med for han. ( jeg prater ikke alle språkene altså ) Regner med du skjønte hva jeg mente. Litt sjalu fordi du snakker kråkeengelsk kansje ? Anonymous poster hash: 24475...3cb Nei, engelsk er mitt 2.morsmål. Og jeg opplevde vel heller at dører åpnet seg da jeg lærte meg tysk, fransk, spansk og italiensk. Fonetikkregler lærer man seg på forkurset når man skal ta et språkfag, så der kan alle uttale alle lyder på alle språk riktig 😂 Syns du skal øve deg på å lære finsk, jeg, så får du litt utfordring. Anonymous poster hash: b1b6e...f0a
Superdolly Skrevet 29. mars 2016 #30 Skrevet 29. mars 2016 Jeg snakker engelsk med norsk aksent, ja. Prøver så godt jeg kan å få til den britiske vi lærte på skolen, men det er vanskelig.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2016 #31 Skrevet 29. mars 2016 Engelsk, med en tuch av Norsk. Gjør meg forstått og jeg fornøyd med det. Svigermor er hysterisk morsom, hun hevder hardnakket at hun snakker flytende Amerikansk siden hun ser så mye på TV (hennes ord). Vell, det høres mer ut som Petter Solberg. Hver gang hun prater "engelsk" så dør det engelskmann - det er jeg overbevist om Anonymous poster hash: 39c21...67b
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2016 #32 Skrevet 29. mars 2016 Skifter litt aksent avhengig av hvem jeg prater med. Prater jeg med en britisk slår jeg automatisk over på en britisk aksent, med en fra Australia blir det mer australsk aksent osv... Jeg gjør det ubevisst Er litt sånn med svensk også, sniker seg automatisk mer svensk tonefall og ord når jeg er på ferie der Samme gjør jeg Det er amerikansk som er min normal etter å ha bodd der et år i ungdommen. Ingen kunne høre at jeg ikke var født og oppvokst i USA. Snakker jeg med engelskmenn snakker jeg plutselig som dem. Har flere ganger fått påpekt av engelskmenn at jeg snakker som en innfødt, og at jeg "heldigvis" ikke har antydning til amerikansk uttale, ha-ha... Hadde såvidt med en australier å gjøre gjennom jobben for noen år tilbake. Neste gang jeg snakket med min amerikanske kompis lurte han på om jeg hadde vært i Australia siden sist Da måtte jeg bare koble om i hodet mitt så var jeg rett i det amerikanske igjen. Dessverre bruker jeg engelsk såpass lite nå at jeg trenger litt tid for å komme inn i det. Heldigvis ikke mer enn 0,5-2 timer. Får høre fra turister at de ikke hører min norske aksent, men jeg hører det selv om jeg bare må snakke noen få setninger engelsk. Anonymous poster hash: af7a6...99a
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2016 #33 Skrevet 29. mars 2016 Aksent har jeg. Hva slags er jeg litt usikker på i og med at amerikanere tror jeg er bristisk, briter tror jeg er fra Australia og Australiere har gjettet at jeg er fra USA. He-he... du er jo konstant på feil kontinent, du Anonymous poster hash: af7a6...99a
Daquiry Skrevet 29. mars 2016 #34 Skrevet 29. mars 2016 Jeg snakker flytende engelsk med britisk aksent....MEN....jeg tar etter de jeg snakker med, så hvis de er fra Inda, f.eks, snakker jeg indisk-engelsk....og det er så utrolig pinlig....
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 29. mars 2016 #35 Skrevet 29. mars 2016 (endret) Har blitt tatt for å bære nedelender.. Snakker britisk engelsk. Er nok mest RP, for lite glottal stop og h dropping til å være innfødt. Endret 29. mars 2016 av Lektor Doppler med tillegg
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2016 #36 Skrevet 29. mars 2016 Ja, australsk. Og så litt norsk innimellom. Anonymous poster hash: 02b62...040
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2016 #37 Skrevet 29. mars 2016 Jeg har aldri opplevd å få et eneste spørsmål om jeg er fra et annet sted enn USA. Folk har heller blitt overraska når jeg har fortalt det. Samme hva du tror jeg vet det ikke er mulig å høre at jeg ikke er amerikaner. Anonymous poster hash: 313af...309 Så bra for deg da! Jeg snakket om "de aller fleste" og det betyr jo som kjent ikke alle. Anonymous poster hash: 6d56e...69b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå