Gå til innhold

Langtidssteking av lammelår - redd for vekst av bakterier.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nå stekt et lammelår på svak varme (60 grader) siden i går kveld.

Har nå skrudd opp varmen til 90 grader og følger nøye med, slik at jeg får tatt det ut når det blir 72 grader.

Men så kom jeg til å tenke på, er ikke dette et bonanza for oppblomstring av bakterier?

Jeg hadde jo aldri i verden spist annen mat som hadde holdt en temperatur på kun 50-60 grader i 12 timer.

Det er jo per def. oppskriften på en matforgiftning?

Men det bli kanskje noe annet når maten ikke har blitt stekt først?

Anonymous poster hash: b0e6a...d23

Fortsetter under...

Skrevet

Hvorfor stekte du den så lenge!??

De fleste bakterier dør ved 70 grader, men skal du være sikker må du opp i 100 grader.

Anonymous poster hash: ac59c...42f
Skrevet

De fleste bakterier dør ved 70 grader, men skal du være sikker må du opp i 100 grader.

Det gjør man fordi det blir fantastisk godt og saftig:)

Tror ikke du trenger å bekymre deg, HI.

Anonymous poster hash: a4250...feb

Skrevet

Dette er ingen fare. Hadde det vært slik så hadde du ikke funnet oppskrifter på det. Bakteriene holder evt til på utsiden av kjøttet, ikke inni. Dessuten er det vel laget v frysevare.

Anonymous poster hash: 7b397...c1c

Skrevet

Fordi du får et mye saftigere lammelår, selvfølgelig 😜

Serverer du virkelig lammelår med kjernetemperatur på bortimot 100 grader?

Da tar jeg heller sjansen på en matforgiftning i ny og ne 😜😂

Skrevet

Dette er ingen fare. Hadde det vært slik så hadde du ikke funnet oppskrifter på det. Bakteriene holder evt til på utsiden av kjøttet, ikke inni. Dessuten er det vel laget v frysevare.

Ja, det er fryst først.

Men jeg stakk hull i skinnet og la hvitløk under/inni. Kanskje det var dumt med tanke på bakteriene?

Har gjort dette flere ganger før altså, og resultatet blir jo tidenes møreste og saftigere lammelår, men har aldri tenkt på de bakteriene før nå, og fikk plutselig litt noia for om dette egentlig var en trygg måte å gjøre det på 😂☺️

Annonse

Skrevet

Ja, det er fryst først.

Men jeg stakk hull i skinnet og la hvitløk under/inni. Kanskje det var dumt med tanke på bakteriene?

Har gjort dette flere ganger før altså, og resultatet blir jo tidenes møreste og saftigere lammelår, men har aldri tenkt på de bakteriene før nå, og fikk plutselig litt noia for om dette egentlig var en trygg måte å gjøre det på 😂☺️

Med mindre du har tørka deg i rompa med det lammelåret, eller bikkja har slikt på det hadde jeg ikke bekymret meg. Ærlig talt.

Skrevet

Tviler på at du skal bekymre deg, til tross for noen få arter er i stand til å holde seg i live på noe høyere temperaturer, betyr ikke det at de er i stand til å dele seg. Bakteriene som gir sykdom hos mennesker er tilpasset vår kroppstemperatur, og vil ha svært lav vekstrate på både høye og lave temperaturer.

Anonymous poster hash: d6b24...fd0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...