Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kommer an på apparatet som brukes. Jeg hadde tidlig UL i uke 6, 8 og 11, og apparatet legen brukte var så gammelt at jeg ikke så noe detaljer, det var bare en klump. Legen sa hun kunne se hjertet alle gangene, men jeg har studert videoen opp og ned i mente og ser ingenting.

I uke 13 hadde vi UL hos noen andre, og de brukte splitter nytt apparat og vi så utrolig mange detaljer; hjertet som slo, ribbein, ryggrad, små føtter, fjeset, osv.

Legen burde uansett kunne se om hjertet slår i uke 8, men er ikke sikkert du ser noe selv, avhengig av apparatet.

Endret av Pobie

Jeg var på Ul på sykehuset da jeg var 8+5, og fikk da se en klump på 22 mm, og et hjerte som slo. Så ja, du bør se et hjerte som slår i uke 8.

Jeg var forøvrig også på UL på sykehuset da jeg var 11+6, og da så man tydelig et lite menneske med hode, ryggrad, armer og bein, som turnet rundt inni magen :)

Annonse

Åj dette lurer jeg også på. Jeg har lyst til å gå så tidlig som mulig kanskje uke 8-9 her også <3 Ser at noen nevner her oppe gamle apparater. Noen som var på UL før uke 12 som kan anbefale en plass å gjøre det på? Dere som drar på sykehus for tidlig UL, er det på henvisning?

Åj dette lurer jeg også på. Jeg har lyst til å gå så tidlig som mulig kanskje uke 8-9 her også <3 Ser at noen nevner her oppe gamle apparater. Noen som var på UL før uke 12 som kan anbefale en plass å gjøre det på? Dere som drar på sykehus for tidlig UL, er det på henvisning?[/quote
Åj dette lurer jeg også på. Jeg har lyst til å gå så tidlig som mulig kanskje uke 8-9 her også <3 Ser at noen nevner her oppe gamle apparater. Noen som var på UL før uke 12 som kan anbefale en plass å gjøre det på? Dere som drar på sykehus for tidlig UL, er det på henvisning?

Jeg ble henvist av legen min til sykehuset, pga en senabort i fjor har jeg hatt litt ekstra oppfølging denne gangen.

Jeg gikk første gang i uke 7, bare fordi jeg ville se at det faktisk var noe der, og at det var et bankende hjerte. Var veldig fint å høre hjertelyden, men det er ikke stort mer enn en liten bønne med et hjerte å se.

Var på Ul igjen da jeg var 12 uker, og det var helt klart en MYE større opplevelse! Da ligger det en hel liten baby og spreller!😁 Jeg måtte grine, og jeg tror det hele ble veldig mye mer virkelig for mannen.

Hvis du kun skal på en ultralyd ville jeg helt klart ventet til 11-12 når det ser ut som en baby.

Annonse

I uke 12 kan man se:

- Hjertefeil.

- Hjernefeil, manglende hjerne, andre alvorlige hjernefeil.

- Armer, ben, hender og føtter.

- Tvillinger, om tvillingene deler morkake.

- Tegn på syndrom, som nakkefold ved Downs.

- Andre tegn som viser at det ikke er forenlig med liv.

Jeg har tidligere mistet et barn sent i svangerskapet og hadde jeg tatt ultralyd i uke 12 ville jeg ha fått anbefaling om å avbryte svangerskapet da dette ikke var forenelig med liv. Med tanke på dette hadde jeg unngått den forferdelige opplevelsen med å miste et barn så sent.

Ultralyd i uke 12 blir som regel ikke dekt av det offentlige så frem til det ikke er spesiell grunn til dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...