Gå til innhold

Kan gravide spise feta ost appetina?? De i lake?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De som ligger i olje i sånn vakuum pakke? Vil ha😄

Anonymous poster hash: 9cf8e...349

Fortsetter under...

Skrevet

ja, det er pastorisertmelk, les på pakken.

Anonymous poster hash: 0501e...bb3
Skrevet

ja, det er pastorisertmelk, les på pakken.

Ja så det, men Mattilsynet og diverse leger mener nei ser jeg på nettet..... Så blir temmelig forvirra...

Skrevet

Pasteurisert er stikkordet!

Anonymous poster hash: 614d2...f9a

Skrevet

Ja så det, men Mattilsynet og diverse leger mener nei ser jeg på nettet..... Så blir temmelig forvirra...

Det er stor forskjell på autentisk, upasteurisert fetaost, og pasteurisert apetina.

Anonymous poster hash: cf0c7...99e

Annonse

Skrevet

pasteurisert er trykt, er vanlig melk i norge, ikke geitemelk som den opprinnelig oppskriften sier.

Skrevet

Pasteurisert er stikkordet!

Ikke viss der er mykost! Camambert er som oftest laget av pasteurisert melk, men er en mykost og kan derfor ikke spises av gravide. I en mykost fortsetter bakteriene å vokse/leve, det gjør de ikke i en hard ost som f.eks. parmesan. Sp NEI du kan ikke spise fetaost fra glasset.

Skrevet

Det er stor forskjell på autentisk, upasteurisert fetaost, og pasteurisert apetina.

OK. Antar da det er greit. Så bra 😁😜

Skrevet

Ikke viss der er mykost! Camambert er som oftest laget av pasteurisert melk, men er en mykost og kan derfor ikke spises av gravide. I en mykost fortsetter bakteriene å vokse/leve, det gjør de ikke i en hard ost som f.eks. parmesan. Sp NEI du kan ikke spise fetaost fra glasset.

OK like forvirra igjen...😜

Skrevet

Nå var det snakk om fetaost fra Apetina, som er pasteurisert. Da kan man spise den!

Skrevet

OK like forvirra igjen...😜

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/hvilke_oster_kan_gravide_eldre_og_personer_med_nedsatt_imunforsvar_spise

Dette er de offisielle rådene fra norske myndigheter. Der står det tydelig at du kan velge, sitat: "konservert fetaost av pasteurisert melk på glass i feks olje som er nyåpnet".

Du kan med andre ord spise det, men pass på å ikke ha set stående for lenge (eller la andre spise opp resten når det har gått noen dager).

Skrevet

Nå var det snakk om fetaost fra Apetina, som er pasteurisert. Da kan man spise den!

Nei fordi det er en mykost!

Annonse

Skrevet

Nei fordi det er en mykost!

Les på matportalen og tine før du uttaler deg så bastant. Du tar feil.

Skrevet (endret)

Les på matportalen og tine før du uttaler deg så bastant. Du tar feil.

Jeg fikk svaret fra Appetina selv da jeg var gravid. De kunne ikke garantere at det var trygt da dette er en mykost. Matportalen opplyser at det kan spises viss den er nyåpnet, ergo er det en levende ost ellers kunne den ha blitt spist etter en uke også. Jeg opplyser bare fakta. Endret av Fullrulle86
Skrevet

Jeg fikk svaret fra Appetina selv da jeg var gravid. De kunne ikke garantere at det var trygt da dette er en mykost. Matportalen opplyser at det kan spises viss den er nyåpnet, ergo er det en levende ost ellers kunne den ha blitt spist etter en uke også. Jeg opplyser bare fakta.

Arla Foods er et stort konsern som selger mat til flere land i Europa (også land som har USA-tendenser ift erstatningsansvar osv). Selvsagt sier de at de ikke kan garantere at det er sikkert å spise det som gravid. De vil ikke ha noe søksmål mot seg, eller oppslag i media.

Skrevet

Jeg hadde spist appetina og annen industrilaget fetaost uten noen bekymring. Hadde derimot holdt meg unna kortreist fetaost fra lokale greske gårder.

Anonymous poster hash: 3b8de...1dd
Skrevet

I følge matportalen og de offisielle rådene for mat gravide kan og ikke kan spise kan man spise feta ost så lenge den er pausterisert. Apetina sin feta er det og dermed kan du spise den. Jeg har iallefall spist det i flere omganger uten å tenke at det er noe farlig, og vet det er fler som gjør det også. 

Skrevet

Jeg tror det skal være greit i Norge, hvis pakken åpnes når du skal ha den. Var det jeg fant når jeg selv når jeg var gravid. Men forhold deg til rådene du finner hos helssmyndighetene.

Anonymous poster hash: 9b089...e92

Skrevet

Jeg tror det skal være greit i Norge, hvis pakken åpnes når du skal ha den. Var det jeg fant når jeg selv når jeg var gravid. Men forhold deg til rådene du finner hos helssmyndighetene.

Anonymous poster hash: 9b089...e92

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...